Tips til sykkel
Re: Tips til sykkel
Duc monster er en fantastisk sykkel, kjørte en slik på ekspedisjon langt inn russiske Karelen for noen år siden.. Valg av sykkel: glem alt av fornuft og velg den som gir deg de beste vibbene, og vær utro. Prøv ut alt kult som kommer i din vei og nyt mc-livet.. Har funket for meg 
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jepp, å bygge egne erfaringer på godt og vondt er ofte det beste. Smaken er som bakenraster skrev: 18 mar 2023, 22:29 Duc monster er en fantastisk sykkel, kjørte en slik på ekspedisjon langt inn russiske Karelen for noen år siden.. Valg av sykkel: glem alt av fornuft og velg den som gir deg de beste vibbene, og vær utro. Prøv ut alt kult som kommer i din vei og nyt mc-livet.. Har funket for meg![]()

Færrest mulig sylindre og mest mulig hester er mitt tips.
Hestekrefter kan byttes ut med slagvolum i formelen over avhengig av type sykkel. :)
Prøvekjør en Ducati Streetfighter med L-twin og se om det er noe for deg.
Men viktigst av alt, kjøp med hjertet!
Hestekrefter kan byttes ut med slagvolum i formelen over avhengig av type sykkel. :)
Prøvekjør en Ducati Streetfighter med L-twin og se om det er noe for deg.
Men viktigst av alt, kjøp med hjertet!
- Bjerknez
- Kontakt:
Man kommer ikke utenom (vertfall i mine øyne) at mue kubikk OG mye hester er en meget tilfredstillende kombinasjon. Da har man en sykkel som helt uanstrengt tar deg ut på motorvei i 120km/t uten at det føles anstrengt vedrørende høyt turtall etc. du cruiser avgårde med en fin romling fra motoren samtidig som du befinner deg midt i effektregisteret og har alle kreftene tilgjengelig kun bed et gasspådrag.
Samtidig vil man ofte ta de fleste andre sykler i 0-100 dueller. Uavhengig om det er de råeste RR syklene eller noe annet.
Bakdelen med veldig mye kubikk OG hester er den fysiske størrelsen på motoren og vekten av sykkelen. Så på svingete vei i hly fart eller på en bane så er RR sykler mer egnet. Men på landeveien er kubikk og moment det morsomste og mest brukanes.
TS har nevnt MT09. Motoren i denne er faktisk ganske spenstig. Overraskende morsom faktisk. Selv om jeg nok hadde foretrukket Street Triple RS. Du trenger ikke mer enn det med tanke på krefter. Du vil holde følge med hvem som helst på landeveien hvis kunnskapen er god nok med en MT09 eller Street Triple.
Bakdelen med MT09 slik jeg ser det er at det er en såkalt masseprodusert sykkel i "billigsegmentet" tydelig myntet mot de yngre. Street Triple RS gir meg følelsen at den er mer voksen. Den er bedre satt opp og har mer premium finish.
Ingen av syklene er dog dårlige i mine øyne, selv om jeg vet hvem av dem jeg ville valgt :)
Samtidig vil man ofte ta de fleste andre sykler i 0-100 dueller. Uavhengig om det er de råeste RR syklene eller noe annet.
Bakdelen med veldig mye kubikk OG hester er den fysiske størrelsen på motoren og vekten av sykkelen. Så på svingete vei i hly fart eller på en bane så er RR sykler mer egnet. Men på landeveien er kubikk og moment det morsomste og mest brukanes.
TS har nevnt MT09. Motoren i denne er faktisk ganske spenstig. Overraskende morsom faktisk. Selv om jeg nok hadde foretrukket Street Triple RS. Du trenger ikke mer enn det med tanke på krefter. Du vil holde følge med hvem som helst på landeveien hvis kunnskapen er god nok med en MT09 eller Street Triple.
Bakdelen med MT09 slik jeg ser det er at det er en såkalt masseprodusert sykkel i "billigsegmentet" tydelig myntet mot de yngre. Street Triple RS gir meg følelsen at den er mer voksen. Den er bedre satt opp og har mer premium finish.
Ingen av syklene er dog dårlige i mine øyne, selv om jeg vet hvem av dem jeg ville valgt :)
-
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Alle disse syklene er i naken segmentet, med moderne styling.
Hvis det er bare nye sykler som du ser etter. Street Triple RS eller F900R, da disse kommer med cruise control. MT09 har desverre ikke CC, kun XSR900 og MT09sp har. MT09sp er 2 høvdinger over budsjettet ditt. CC er et must for lange dagsturer etter min mening. Hvis du går for brukt MC, anbefaler jeg MT10 som kommer med CC som standard. Rå lyd, sammen med Yamaha driftsikkerhet.
Hvis det er bare nye sykler som du ser etter. Street Triple RS eller F900R, da disse kommer med cruise control. MT09 har desverre ikke CC, kun XSR900 og MT09sp har. MT09sp er 2 høvdinger over budsjettet ditt. CC er et must for lange dagsturer etter min mening. Hvis du går for brukt MC, anbefaler jeg MT10 som kommer med CC som standard. Rå lyd, sammen med Yamaha driftsikkerhet.
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Slenger på bmw rninet - nyere brukt med få km?
- Bjerknez
- Kontakt:
Cruice control er veldig deilig å ha ja hvis du skal kjlre lengre turer. Quickshifter blir man også veldig fort vant til, og ikke minst varmeholker. Når det gjelder det estetiske så har de fleste nakensykler godt av litt opprydding i stussen vedrørende kortere skiltoppheng. Mange sykler ser også mye bedre ut og får bedre lyd med slip-on potte.
Utover dette utstyret må du vurdere hva du trenger av bagasjemuligheter. Her kan man få alt fra det som er praktisk som ser jævlig ut, til det som er litt mindre praktisk og ser langt bedre ut.
MT09 vil alltid være en slags "luresykkel" i mitt hode. Motoren er morsom og for dem som oiker en litt futuristisk stil med skarpe farger til en fin pris så er MT09 et godt valg. Men det lukter innsparinger lang vei. Det at man ikke kan få cruise control til MT09 er nesten litt rart. Jeg tror MT09 trenger litt påkostinger for å komme på nivå med feks. Street Triple RS.
Jeg har kjørt dem begge men da eldre modeller. Mye kan ha skjedd på den tid, men den gang ville jeg valgt Street Triple når som helst over MT09, noe jeg også gjorde.
Prøv og styr unna japanske firesylindrede sykler i 600 klassen. Prisen er god, men det er vel det. Synes selv disse syklene er gørrkjedelige å kjøre. Tenker da mest på motoren. En 3-sylindret 7-900 kubikk er langt mer spenstig :)
Utover dette utstyret må du vurdere hva du trenger av bagasjemuligheter. Her kan man få alt fra det som er praktisk som ser jævlig ut, til det som er litt mindre praktisk og ser langt bedre ut.
MT09 vil alltid være en slags "luresykkel" i mitt hode. Motoren er morsom og for dem som oiker en litt futuristisk stil med skarpe farger til en fin pris så er MT09 et godt valg. Men det lukter innsparinger lang vei. Det at man ikke kan få cruise control til MT09 er nesten litt rart. Jeg tror MT09 trenger litt påkostinger for å komme på nivå med feks. Street Triple RS.
Jeg har kjørt dem begge men da eldre modeller. Mye kan ha skjedd på den tid, men den gang ville jeg valgt Street Triple når som helst over MT09, noe jeg også gjorde.
Prøv og styr unna japanske firesylindrede sykler i 600 klassen. Prisen er god, men det er vel det. Synes selv disse syklene er gørrkjedelige å kjøre. Tenker da mest på motoren. En 3-sylindret 7-900 kubikk er langt mer spenstig :)