Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Husker at det er en MCsiden.no registrert bruker med brukernavnet @tomsnes, som har (hadde?) en Yamaha MT-01, men som ikke har vært aktiv på mange år. Kunne vært artig å hørt fra ham om hans erfaringer med MT-01, en ganske heftig luftkjølt V-twin. som jeg husker det var noen av på veien for en del år siden.
Men lenge siden sist jeg har møtt en...
Men lenge siden sist jeg har møtt en...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Kjørte tur med en kar fra Polen for noen år siden som hadde en sånn. På en rast spurte jeg litt om sykkelen.
Han smilte og sa at han hadde mista alle plombene i tenna og at speila rista på han epileptisk annfall. Men var skikkelig fornøyd

Han smilte og sa at han hadde mista alle plombene i tenna og at speila rista på han epileptisk annfall. Men var skikkelig fornøyd
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
lazyboy skrev: 15 mai 2023, 20:20 Kjørte tur med en kar fra Polen for noen år siden som hadde en sånn. På en rast spurte jeg litt om sykkelen.
Han smilte og sa at han hadde mista alle plombene i tenna og at speila rista på han epileptisk annfall. Men var skikkelig fornøyd![]()

Ja, det er jo sånne opplevelser jeg gjerne vil høre mer om.
Og andre med ikke akkurat samme erfaringer...

Uansett regner jeg med at de som har erfaring med disse kan fortelle noe om draget i disse motorene.
Tipper de har et skyv som merkes...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Min første tunge mc, som jeg fortsatt eier er oljekjølt.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- MGR1
- Innlegg: 650
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Benelli 400 Imperiale er en tøff ensylinder. Produseres i Kina, men ser ut til å være bra kvalitet. Ikke tilgjengelig i Norge, men i Europa.





https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... -400/2020/





https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... -400/2020/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Den likte jegMGR1 skrev: 16 mai 2023, 10:18 Benelli 400 Imperiale er en tøff ensylinder. Produseres i Kina, men ser ut til å være bra kvalitet. Ikke tilgjengelig i Norge, men i Europa.
![]()

Men produsert i Kina...

Mest sannsynlig ja,siden Benelli har kinesiske eiere.
Men kjapt søk på nett kan tyde på at India også er involvert...
Uansett så ser denne bra ut i mine øyne. Detaljbilder tyder også på gjennomført god kvalitet.
Synd Benelli ikke er å få kjøpt her i landet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Referanse:
Luftkjølt VS vannkjøling
Følgende liste er ikke komplett men er hva jeg har tilegnet meg.
Luftkjøling fordeler:
Vannkjøling fordeler:
Kan legge til at frosrvæske bl.a øker vannets kokepunkt.
Mye info i denne posten, forutsatt at det ikke er faktafeil:
Skadelig med for mye frostvæske?
Luftkjølt VS vannkjøling
Følgende liste er ikke komplett men er hva jeg har tilegnet meg.
Luftkjøling fordeler:
- Enkel konstruksjon
- Lav vekt
- Billig
- Lyd(?)
- Lite effektiv ved lav hastighet
Vannkjøling fordeler:
- Mer effektiv (800 x mer effektiv enn luft iflg den andre tråden, men denne størrelsen er vel teoretisk og uoppnåelig i praksis?)
- Mulig med flere HK/volum
- Stillere gange
- Forurenser mindre (hvorfor?)
- Mer komplisert
- Tyngre
- Dyrere
Kan legge til at frosrvæske bl.a øker vannets kokepunkt.
Mye info i denne posten, forutsatt at det ikke er faktafeil:
Skadelig med for mye frostvæske?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Interessant oppsummering der, @Kenobi :) .
Når det gjelder motorlyd så regner jeg med at ingeniørene hos Moto Guzzi for å nevne den produsenten som har holdt seg til luft/oljekjøltkonseptet lengst over hele linja, har jobbet mye med å imøtekomme de stadig strengere kravene når det gjelder dette. Samme med utslippkravene også, selvfølgelig.
En væskekjølt (ja, jeg velger å bruke denne betegnelsen framfor vannkjølt siden kjølevæsken består av langt mer enn vann) motor har jo denne væskekappa i motoren som er med på å dempe motorlyden i noen grad. Og bedre enn en luftkjølt motor.
Når det gjelder forurensing/utslipp så har vel også væskekjølte motorer lavere utslipp, vil jeg tro...
Dette fordi disse motorene tillater andre toleranser i motorkonstruksjonen pga. av jevnere motortemperaturer enn hva tilfellet er for luftkjølte motorer, hvor toleransene nødvendigvis må være "romsligere" pga. av større temperatursvingninger.
Disse toleransegrensene, som jeg vil tro gjelder spesielt stempelringdimensjoner og forholdet stempler og sylindervegger pga. av varmeutvidelsen.
Skriver vil jeg tro siden jeg ikke er helt sikker og fordi jeg langt fra er noen "ekspert" på forbrenningsmotorteknologi.
En luft/olkjekjølt motor med samme kubikk som en væskekjølt vil, etter dagens krav, ikke kunne ha samme effekttall siden de ikke kan operere med samme motorturtall. Jo høyere turtall, mer varmeutvikling, som gjør at luftkjølte motorer vil bli for "heite" til at dette lar seg gjøre.
Som min Moto Guzzi V7 850 Special med rødgrense på 6800 omdreininger, som slett ikke er så verst.
Har ikke satt meg inn i andre merkers 850 kubikkere, men regner med at disse er konstruert med en maksgrense på et par tusen mer.
Så til slutt, jeg påberoper meg ikke å ha rett i alt jeg skriver i dette innlegget, men er likevel ganske sikker på at det meste er korrekt. Er jeg helt på jordet regner jeg med at noen med mer peiling enn det jeg har kommer på banen og korrigerer.
Når det gjelder motorlyd så regner jeg med at ingeniørene hos Moto Guzzi for å nevne den produsenten som har holdt seg til luft/oljekjøltkonseptet lengst over hele linja, har jobbet mye med å imøtekomme de stadig strengere kravene når det gjelder dette. Samme med utslippkravene også, selvfølgelig.
En væskekjølt (ja, jeg velger å bruke denne betegnelsen framfor vannkjølt siden kjølevæsken består av langt mer enn vann) motor har jo denne væskekappa i motoren som er med på å dempe motorlyden i noen grad. Og bedre enn en luftkjølt motor.
Når det gjelder forurensing/utslipp så har vel også væskekjølte motorer lavere utslipp, vil jeg tro...

Dette fordi disse motorene tillater andre toleranser i motorkonstruksjonen pga. av jevnere motortemperaturer enn hva tilfellet er for luftkjølte motorer, hvor toleransene nødvendigvis må være "romsligere" pga. av større temperatursvingninger.
Disse toleransegrensene, som jeg vil tro gjelder spesielt stempelringdimensjoner og forholdet stempler og sylindervegger pga. av varmeutvidelsen.
Skriver vil jeg tro siden jeg ikke er helt sikker og fordi jeg langt fra er noen "ekspert" på forbrenningsmotorteknologi.
En luft/olkjekjølt motor med samme kubikk som en væskekjølt vil, etter dagens krav, ikke kunne ha samme effekttall siden de ikke kan operere med samme motorturtall. Jo høyere turtall, mer varmeutvikling, som gjør at luftkjølte motorer vil bli for "heite" til at dette lar seg gjøre.
Som min Moto Guzzi V7 850 Special med rødgrense på 6800 omdreininger, som slett ikke er så verst.
Har ikke satt meg inn i andre merkers 850 kubikkere, men regner med at disse er konstruert med en maksgrense på et par tusen mer.
Så til slutt, jeg påberoper meg ikke å ha rett i alt jeg skriver i dette innlegget, men er likevel ganske sikker på at det meste er korrekt. Er jeg helt på jordet regner jeg med at noen med mer peiling enn det jeg har kommer på banen og korrigerer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Innlegg: 706
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Luftkjølte motorer har den fordelen at de kommer raskere opp i driftstemperatur siden der er langt mindre masse å varme opp.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Det er sant.SveinHa skrev: 17 jun 2023, 18:28 Luftkjølte motorer har den fordelen at de kommer raskere opp i driftstemperatur siden der er langt mindre masse å varme opp.
Må si jeg er fascinert av luftkjølte MC-motorer og har alltid ønsket meg en. Altså en ekte luftkjølt MC uten oljekjøler.
Hadde en Honda 90 i sin tid. Ensylindret firetakter med sylinderen liggende framover, som på gamle Guzzi'er før de begynte med V-twin motorene

Siden ble det en Suzuki GSX 1100 EF 1985 mod, men den hadde faktisk et lite oljekjølingsregister foran sylinderrekka.
Så Guzzi'en jeg har nå er faktisk den første tung-MC'en jeg har hatt som kun er luftkjølt.
Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde for noen år siden hadde en en ganske stor oljekjøler, som viste seg i mange tilfeller å være litt for effektiv for de klimatiske forholdene her oppe i nord.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
1972 BMW R75/5 - Luftkjølt boxer (Airhead)
Min første luftkjølte sykkel som kan oppsummeres slik:
Positivt:
Sjarmerende lettkjørt sykkel med boxermotor, tørrcluch og kardang. Fin lyd ved pådrag med akkurat nok effekt til å henge på trafikken. God sittestilling og passer aller best på landevei 60-80 km/t. Enkelt å justere ventiler samt skru på. Populære veteraner, så deler er ingen problem.
Negativt:
Ekstremt dårlige trommelbremser, krever en helt annen kjørestil og avstand til biler foran. Noen ganger tungstartet, særlig med el starteren. Krever litt innsats/penger for å holde den vedlike. Synkronisering av forgassere er tidkrevende, man kan holde på evig uten å bli fornøyd.
Min første luftkjølte sykkel som kan oppsummeres slik:
Positivt:
Sjarmerende lettkjørt sykkel med boxermotor, tørrcluch og kardang. Fin lyd ved pådrag med akkurat nok effekt til å henge på trafikken. God sittestilling og passer aller best på landevei 60-80 km/t. Enkelt å justere ventiler samt skru på. Populære veteraner, så deler er ingen problem.
Negativt:
Ekstremt dårlige trommelbremser, krever en helt annen kjørestil og avstand til biler foran. Noen ganger tungstartet, særlig med el starteren. Krever litt innsats/penger for å holde den vedlike. Synkronisering av forgassere er tidkrevende, man kan holde på evig uten å bli fornøyd.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Skikkelig klassiker den der

Har du den fortsatt?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Jepp! Siden den har vært i familien tidligere, blir den neppe solgt 

BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Verd å ta vare på, helt klartEsveen skrev: 17 jun 2023, 20:11 Jepp! Siden den har vært i familien tidligere, blir den neppe solgt![]()

Tross sine merkverdigheter og svakheter

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Enkel konstruksjon...

Er neimen ikke helt sikker på det med de nye utslippskravene.
Kan nok være slik at luftkjølingsingeniørene har måttet jobbet enn del med å finne gangbare løsninger for å klare utslippskravene både når det gjelder drivstoffutslipp og motor/eksoslyd...
Så disse luftavkjølte motorene er nok langt mer avanserte i dag enn for noen ti-år siden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Kan være ?
For noen tiår siden hadde bare et fåtall motorsykler elektronisk innsprøiting og katalysator med tilhørende sensorer.
Kjøleteknikken er stort sett den samme som den alltid har vært, et passende antall ribber med stort nok areal til å holde cylindrene innenfor
+ ÷ 200 grader celsius på.stempeltopp.
For noen tiår siden hadde bare et fåtall motorsykler elektronisk innsprøiting og katalysator med tilhørende sensorer.
Kjøleteknikken er stort sett den samme som den alltid har vært, et passende antall ribber med stort nok areal til å holde cylindrene innenfor
+ ÷ 200 grader celsius på.stempeltopp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Rødfeltet på min luftkjølte FJ starter på 9500. Det er ingen oljeradiator så oljens kjøling er minimal, men hjelper trolig med å jevne ut temperaturen.AJ skrev: 17 jun 2023, 18:10 En luft/olkjekjølt motor med samme kubikk som en væskekjølt vil, etter dagens krav, ikke kunne ha samme effekttall siden de ikke kan operere med samme motorturtall. Jo høyere turtall, mer varmeutvikling, som gjør at luftkjølte motorer vil bli for "heite" til at dette lar seg gjøre.
Som min Moto Guzzi V7 850 Special med rødgrense på 6800 omdreininger, som slett ikke er så verst.
Jeg husker noen japanske mopeder fra 70- og 80-tall som klarte 12000 omdr og de eksploderte ikke. En og annen skar seg dog, men de var trimmet

Ensylindret 4-takter?AJ skrev: 17 jun 2023, 18:38 Hadde en Honda 90 i sin tid. Ensylindret firetakter med sylinderen liggende framover, som på gamle Guzzi'er før de begynte med V-twin motorene.

Når vi er inne på takt kan det nevnes at 2-taktere opererer på og tillater høyere turtall.
Hva har 2- eller 4-takt å si for varmeutvikling og kjøling? Det foregår dobbelt så mye arbeid per omdr i en totakt så jeg vil tro det blir varmere.
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Skikkelig fin sykkel!!Esveen skrev: 17 jun 2023, 19:12 1972 BMW R75/5 - Luftkjølt boxer (Airhead)
Min første luftkjølte sykkel som kan oppsummeres slik:
Positivt:
Sjarmerende lettkjørt sykkel med boxermotor, tørrcluch og kardang. Fin lyd ved pådrag med akkurat nok effekt til å henge på trafikken. God sittestilling og passer aller best på landevei 60-80 km/t.
20230611_165617_50.jpg

Ang. effekt, det er minimum en 500 så bør lett klare å dra fra alt og alle som kjører i lovlig fart?

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Skal ikke være ubøyelig påståelig, men mener å vite at Yamaha FJ 1200 har en liten oljekjøler den også, som også Suzuki GSX 1100 EF'en jeg
hadde har. Mye likt på disse to. Suzuki'en hadde en råere motorgange enn Yamaha'en og vi som eide disse modellene, inkl, FJ1100, likte å sammenligne og diskutere disse to og ble hver gang enige om at den vi eide selvfølgelig var den beste
.
Når det dreier seg om turtallsgrensene på luft- og oljeavkjølte for noen tiår siden så gikk ikke disse syklene på langt nær så mager bensinblanding enn dagens luft- og oljekjølte sykler..
Derfor kunne de konstrueres og kjøres med høyere turtall.
Som kjent har bensin en kjølende effekt. Magrere blanding gir dermed redusert kjøleeffekt fra bensinen.
Nyere sykler har også katalysatorer som blir ekstremt varme. Men hva dette har å si for turtallsbegrensningen har jeg ikke faglig bakgrunn og kunnskap til å mene noe om.
Første gang hørt om ensylindret 4-takter, @Kenobi
?
Skjønner hvis du mener Honda 90 siden den modellen var rimelig sjelden.
Mer vanlig var Honda 100, da jeg var ung. Luftavkjølt, den også. Stilig sykkel, husker jeg :)
I dag får man vel ikke tak i andre fabrikknye sykler med ensylindret 4-takts motorer enn 350 og 411 modellene til Royal Enfield. Kanskje også en Bullet 500 overligger.
hadde har. Mye likt på disse to. Suzuki'en hadde en råere motorgange enn Yamaha'en og vi som eide disse modellene, inkl, FJ1100, likte å sammenligne og diskutere disse to og ble hver gang enige om at den vi eide selvfølgelig var den beste

Når det dreier seg om turtallsgrensene på luft- og oljeavkjølte for noen tiår siden så gikk ikke disse syklene på langt nær så mager bensinblanding enn dagens luft- og oljekjølte sykler..
Derfor kunne de konstrueres og kjøres med høyere turtall.
Som kjent har bensin en kjølende effekt. Magrere blanding gir dermed redusert kjøleeffekt fra bensinen.
Nyere sykler har også katalysatorer som blir ekstremt varme. Men hva dette har å si for turtallsbegrensningen har jeg ikke faglig bakgrunn og kunnskap til å mene noe om.
Første gang hørt om ensylindret 4-takter, @Kenobi

Skjønner hvis du mener Honda 90 siden den modellen var rimelig sjelden.
Mer vanlig var Honda 100, da jeg var ung. Luftavkjølt, den også. Stilig sykkel, husker jeg :)
I dag får man vel ikke tak i andre fabrikknye sykler med ensylindret 4-takts motorer enn 350 og 411 modellene til Royal Enfield. Kanskje også en Bullet 500 overligger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Apropos ensylindrede luftavkjølte 4-taktere; Suzuki DR800 er vel fortsatt den største luftavkjølte motorsykkelen, som er blitt produsert.
Og den vil nok for alltid trone på kubikktoppen som tidenes største serieproduserte ensylindrede luftavkjølte motorsykkel, sett i lys av de stadig økende utslippskravene:
https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... r800/1991/
https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... r800/1991/
Og den vil nok for alltid trone på kubikktoppen som tidenes største serieproduserte ensylindrede luftavkjølte motorsykkel, sett i lys av de stadig økende utslippskravene:
https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... r800/1991/
https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... r800/1991/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Innlegg: 706
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Honda har jo hatt en haug med 1-sylindrede 4-taktere: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Honda_engines
Husker godt de fra -70 tallet, helt særegen bump----bump----bump lyd som skilte seg veldig ut fra alle andre på den tiden...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- MGR1
- Innlegg: 650
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
SWM er et merke jeg ikke har sett noe særlig til tidligere, men ser at de begynner å bli litt populære i Europa. Den 500 Six Days-modellen ser bra ut må jeg innrømme.



https://swm-motorcycles.it/product/six6/



https://swm-motorcycles.it/product/six6/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Den der hadde jeg definitivt ikke takket nei takk til

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MGR1
- Innlegg: 650
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Jeg hadde glatt kjøpt en slik jeg også. Ingen app, ingen datamaskin, ingen programvareoppdateringer, ingen IP-adresse, ingen ABS/ESP osv. Bare pur motorsykkel.
Dessverre umulig å importere disse til Europa da. USA only.