Jeg leser og forstår hva du skriver, men verden er full av folk som gjør det mest utrolige for penger, så jeg blir sjelden overrasket over slikt. Bruktbilkjøp i dag har blitt en risikosport for mange. Vi må huske på at flesteparten faktisk ikke har interesse for bil og har den kun for at de trenger den, de blir ofte et lett offer. På MC fronten er jeg litt mer enig med deg da det er en større andel kjøpere som gjør det for entusiasmens del og er vel langt over middels kunnskapsrike på det området. Men det er pokker ta meg mange "luringer" der ute som gjerne putter pengene dine i lomma og lar deg suse av gårde uten dårlig samvittighet.Bjerknez skrev: 24 mar 2023, 08:25Så lenge man er ærlig ved salg av sykkel og ikke har urent mel i påsan, så kan ingen ta deg på noe som helst. Hvis noe galt skjer med sykkelen så må det bevises at JEG som selger er ansvarlig for feilen. Noe som vanskelig kan bevises på en 2-3 år gammel sykkel.Audi Mannen skrev: 24 mar 2023, 08:21Jeg ser hele tankegangen din på dette, MEN og et stort MEN er at ved innbytte er du stort sett fri ALT av eventuelt trøbbel i etterkant. Ved privat salg så har kjøper 5 år på reklamasjon hvor du som selger kan får en feit regning på reparasjoner og utbedringer. I slike saker er det kun bevismaterialet som avgjør og jo dyrere og nyere sykkel man selger jo større krav er det til holdbarhet. Det er jo også litt av grunnen til at en forhandler må tjene litt mere for å sikre seg. Skulle jeg byttet sykkel nå så hadde jeg solgt/byttet med forhandler 10 av 10 ganger.Bjerknez skrev: 24 mar 2023, 05:08 Min erfaring er etter å ha byttet inn flere motorsykler hos forhandler er at dem tar seg meget godt betalt for jobben med å selge sykkelen. Mitt inntrykk er at hvis sykkelen din har en markedsverdi i følge Finn på rundt 180.000 kroner, så får du gjerne 160k i innbytte. Altså rundt regnet 20.000 kroner.
Så ved å selge sykkelen selv (noe jeg gjorde med min siste S1000R) så har man allerede "tjent" inn den den summen som forhandler skulle gi i avslag (20.000 kroner).
Saken nå er at forhandler ikke lenger kan si at dem ikke har noe å gå på og bruke 20.000 tilbudet som påskudd til å slippe å gi deg ytterligere rabatter. Så i tillegg til å få rundt 20k mer for sykkelen ved privatsalg, så ligger du nå ann til å få gode rabatter på ny sykkel inkludert ekstrautstyr i tillegg.
Så i utgangspunktet er dette et lite salgsstunt som slett ikke er funnet opp over natten. Mitt inntrykk er at det er ganske enkelt og få 20.000 kr. i avslag på en totalpakke ved kjøp av ny motorsykkel inkludert utstyr og rabatter etc.
På min Rocket fikk jeg med orginalmonterte sidevesker og tankveske samt førstegangsservice med i prisen. Verdien på dette er ca. 23.000 kroner. I tillegg til at jeg fikk en god pris på selve sykkelen.
Min forhandler kunne tilby meg 152.000 i innbyttepris for min BMW S1000R. Jeg solgte den privat for 175.000,- Do the math. :)
Men hvis man bevisst skjuler informasjon om feks. en oljelekkasje og kjøper finner ut dette, så sliter man litt.
Selger man en velholdt sykkel med full historikk har man intet å frykte.
Positivt at forhandler kommer med litt ekstra tilbud tenker jeg så får det være opp til hver enkelt å vurdere. Mindre sjans for å gå på en smell på privaten. Du skal jo uansett ikke ha med alu kofferter, toppbokser eller store vindskjermer så du hadde jo kanskje fått en god deal om KTM hadde falt i smak?