Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Forum for fulleffekt tung-MC
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av dypen »

Har ikke opplevd noe problem ved å redusere regenerering eller skru den av, hadde aldri aktivert regenerering på i løpet av 30k kilometer. Kjøreopplevelsen blir mye bedre, ja det blir som en fossil bil og enda bedre de som ligger bak meg slipper å se bremselysene mine hele tiden ;)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 31 mar 2023, 23:34 Har ikke opplevd noe problem ved å redusere regenerering eller skru den av, hadde aldri aktivert regenerering på i løpet av 30k kilometer. Kjøreopplevelsen blir mye bedre, ja det blir som en fossil bil og enda bedre de som ligger bak meg slipper å se bremselysene mine hele tiden ;)
Tror nok det kan oppleves noe forskjellig fra bil til bil, min bil på snaut 2 tonn og 19" felger ruller noe sinnsykt i den minste nedoverbakke.
Skrur jeg regenerering helt av så må jeg ofte drive å småbremse for å ikke ta igjen foranliggende.
Har jeg regenerering på 1 eller 2 (av 5), så oppleves den litt mer som en vanlig motorbremsing.
Men setter jeg på adaptiv cruise har det selvsagt ikke noe å si.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av dypen »

Da skjønner jeg … selv hadde jeg bare to valg AV eller PÅ og AV var helt gull :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det kan jeg forstå, jeg liker ikke å ha for mye av det - da henger jeg nesten i selen om jeg slipper gassen :D
Bruker kun mye om jeg skal ned lange bratte nedstigninger type fjellvei, da slipper man å bremse så mye også er det "gratis" strøm :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 31 mar 2023, 19:13
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 20:03
dypen skrev: 30 mar 2023, 20:01
kjellv skrev: 30 mar 2023, 19:36
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.

Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.

etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..


Er det mulig å skru av eller redusere regenerering så gjør det nå så har du like fine bremser som på en fossil bil :thumleft Det var en positiv opplevelse :)
Regenerering bar jeg aldri hatt på. Men jeg kjlrer ikke så ofte den bilen heller. Er madammen som har denne for det meste. :thumleft
Greit med litt "motorbrems" vel? ellers så sliter du klossene fortere enn på en fossilbil.
Jeg har pluginhybrid, men har på lett regenerering (5 trinn på den). Det sies at dersom man setter den på 0 så bruker den likevel el-motorene til å bremse så fremt ikke batteriene er stappfulle så den ikke har noe sted å "gjøre av" strømmen som genereres.
For meg blir en konstant motorbrems ganske unaturlig. Nå kjører ikke jeg mye elbil heller, men føler at kjlringen flyter mer med denne av. Dessuten har jeg ikke noe stort behov for å spare strøm. Jeg kjlrer bare tur retur jobb og det klarer den helt utmerket uansett. :)

Svar