det er ikke like ille som en sterk base-kaustiksoda/lut spiser alu som en hai....utc skrev: 22 jul 2023, 14:30
Dersom felgene er av aluminium er det forferdelig dumt med sitronsyre. Dette kan starte en tæringsprosess som er ireversibel.
Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Jeg er hverken fysiker eller kjemiker. Tipset om aluminiumsfolie relaterer seg til rust på chrome. (Tipset i parentes om «grøt» og aluminiumsfolie gjelder også chrome - og da chrome, som har vært hardt angrepet av rust.) Jeg har alltid spylt av/vasket av den grå hinnen, som aluminiumsfolietrikset etterlater seg. Styre, speil, lyktehus, kjedebeskyttere og eksosanlegg har som oftest fått en runde med voks eller noe annet lurium.utc skrev: 22 jul 2023, 14:30
[…]
Dette bekrefter mitt utsagn om spenningsrekkefølgen.
Dersom felgene er av aluminium er det forferdelig dumt med sitronsyre. Dette kan starte en tæringsprosess som er ireversibel.
Hvordan sitronsyre eller annen guffe funkerer på bar aluminium vet jeg derfor ikke. Men jeg gjetter på at du har rett mht tæring.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
(Og så har jeg selvfølgelig noen triks for oksiderte aluminiumsfelger - men det er ennå mer hardcore
)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Lite å gjette på . Dette har jeg jobbet med i syv år så jeg har fått meg et greit erfaringsgrunnlag.Lauri skrev: 22 jul 2023, 17:02
Hvordan sitronsyre eller annen guffe funkerer på bar aluminium vet jeg derfor ikke. Men jeg gjetter på at du har rett mht tæring.

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Tja... - jeg har aldri hørt om noen som "vasker" aluminium i ren sitronsyre.
Jeg vet imidlertid at man bruker utvannet sitronsyre som rensemiddel på bl.a aluminium (rengjøring av kokekar). Grunnen til at jeg nøyer meg med å gjette at du har rett er fordi jeg vet (selv om jeg hverken er kjemiker eller fysiker) at aluminium har en beskyttende hinne/film av aluminiumoksyd. Denne hinnen tåler mye, bla. motstår den organiske syrer som vin- og sitronsyre. Uorganiske syrer tar imidlertid knekken på beskyttelsesfilmen. Soda, lut og amoniakk er også fy-fy for hinnen og ødelegger deretter aluminiumet.
Psst! For min del kan vi stoppe sitronsyrediskusjonen her - hver og en av oss garasjemekkere får ta noen valg når vi driver med "bakgårds-detailing"!

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Ammoniakk stiller jeg spørsmål ved, er sjøl det jeg vil si erfaren kuldeteknikker/ maskinist, 40 år mest på industrianlegg..Lauri skrev:Tja... - jeg har aldri hørt om noen som "vasker" aluminium i ren sitronsyre.
Jeg vet imidlertid at man bruker utvannet sitronsyre som rensemiddel på bl.a aluminium (rengjøring av kokekar). Grunnen til at jeg nøyer meg med å gjette at du har rett er fordi jeg vet (selv om jeg hverken er kjemiker eller fysiker) at aluminium har en beskyttende hinne/film av aluminiumoksyd. Denne hinnen tåler mye, bla. motstår den organiske syrer som vin- og sitronsyre. Uorganiske syrer tar imidlertid knekken på beskyttelsesfilmen. Soda, lut og amoniakk er også fy-fy for hinnen og ødelegger deretter aluminiumet.
Psst! For min del kan vi stoppe sitronsyrediskusjonen her - hver og en av oss garasjemekkere får ta noen valg når vi driver med "bakgårds-detailing"!
På disse anlegg brukes i stor utstrekning aluminium som tetteringer. Det beste vi har... varer evig...
NH3 tærer vekk kobber på et blunk, så i maskinrom så lakker vi gjrrne kobberrør..
Aluminium og Ammoniakk er derimot de beste venner..
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Jeg har selv sett hva ammoniakk gjør med kobber og ubehandlet stål. Tæring og rust går utrolig fort.
Jobbet nesten 20 år som servicetekniker på melkeallergi og annet fjøsitstyr. Lufta inne i fjøsene inneholder ammoniakk, litt varierende avhengig av ventilasjon og luftfuktighet.
Aluminiumsfelger holdt I årevis.
Men aluminium tåler ikke klor.
Vi hadde delevaskere med 80 graders vann og sterkt klor vaskemiddel.
Fikk meg en overraskelse første gang jeg lempa en haug med blanke aluminium deler I vaskemaskin og lot den vaske ganske lenge, omtrent en halv time.
Delene som var granske blanke og pene var blitt mørke grå med porøs overflate.
Jobbet nesten 20 år som servicetekniker på melkeallergi og annet fjøsitstyr. Lufta inne i fjøsene inneholder ammoniakk, litt varierende avhengig av ventilasjon og luftfuktighet.
Aluminiumsfelger holdt I årevis.
Men aluminium tåler ikke klor.
Vi hadde delevaskere med 80 graders vann og sterkt klor vaskemiddel.
Fikk meg en overraskelse første gang jeg lempa en haug med blanke aluminium deler I vaskemaskin og lot den vaske ganske lenge, omtrent en halv time.
Delene som var granske blanke og pene var blitt mørke grå med porøs overflate.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Eller man kan benytte jernkloridsulfat. dette spiser "alt" av metaller utenom gull og titan.
Fint for å etse frem damaskusstålets sjatteringer forresten.
Fint for å etse frem damaskusstålets sjatteringer forresten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
«[…] Aluminium og Ammoniakk er derimot i beste venner..[...]»rolf-arne skrev: 25 jul 2023, 09:37Ammoniakk stiller jeg spørsmål ved, er sjøl det jeg vil si erfaren kuldeteknikker/ maskinist, 40 år mest på industrianlegg..Lauri skrev:Tja... - jeg har aldri hørt om noen som "vasker" aluminium i ren sitronsyre.
Jeg vet imidlertid at man bruker utvannet sitronsyre som rensemiddel på bl.a aluminium (rengjøring av kokekar). Grunnen til at jeg nøyer meg med å gjette at du har rett er fordi jeg vet (selv om jeg hverken er kjemiker eller fysiker) at aluminium har en beskyttende hinne/film av aluminiumoksyd. Denne hinnen tåler mye, bla. motstår den organiske syrer som vin- og sitronsyre. Uorganiske syrer tar imidlertid knekken på beskyttelsesfilmen. Soda, lut og amoniakk er også fy-fy for hinnen og ødelegger deretter aluminiumet.
Psst! For min del kan vi stoppe sitronsyrediskusjonen her - hver og en av oss garasjemekkere får ta noen valg når vi driver med "bakgårds-detailing"!
På disse anlegg brukes i stor utstrekning aluminium som tetteringer. Det beste vi har... varer evig...
NH3 tærer vekk kobber på et blunk, så i maskinrom så lakker vi gjrrne kobberrør..
Aluminium og Ammoniakk er derimot de beste venner..
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Gidde’ru å ta et nærbilde av motorblokka di – og deretter kjøre et offentlig exsperriment? Vask blokka’ri me ammoniakk! Blank? Nope! Matt sjakk’matt? Yiezz!
Fra spøk til en smule mer alvor: jeg tror (jeg tør ikke mer enn å tro) at du blander litt. Jern ruster, mens aluminium (og flere) oksiderer. Rust er farlig, oksidering er beskyttende og «bra». Aluminium får ved oksidering en mattere overflate enn da metallet var nytt. Denne endringen i overflaten beskytter metallet under. Amoniakk angriper aluminium, men deretter får aluminiumen et beskyttende lag (hvis du med dette mener «venner»). MEN - dette kan jeg ikke tilstrekkelig om, mer enn å tvile/spørre i fht påstanden.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Rust er også oksid, jernoksid.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Min erfaring med ammoniakk i industrielle kjølemaskiner og varmepumper er at jern/stål ruster og aluminium holder helt fint gitt at det er oksygen tilgjengelig.
Ammoniakk som kuldemedie i min bransje kan være skummelt om det lekker ut i systemene det enten kjøler eller varmer. Over tid tærer det på stål i varmevekslere og rør. Plutselig har Fru Hansen ammoniakk i tappevannet sitt.
Ammoniakk som kuldemedie i min bransje kan være skummelt om det lekker ut i systemene det enten kjøler eller varmer. Over tid tærer det på stål i varmevekslere og rør. Plutselig har Fru Hansen ammoniakk i tappevannet sitt.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Industrielle kulde anlegg har 2 problemer, som må holdes under kontroll.
Det ene er vann som NH3 har affinitet til ,eller ammoniakken kan ta opp i seg mye vann..vann i kuldeanlegg lager problemer over alt , men verst er at det medfører tæring /rust innvendig i stålrør og deler.
Problem 2 er mer vanlig og er et problem med en fin bivirkning, som hjelper mot det første problemet.
Olje, ut fra oljeavskillerne vil det alltid gå litt olje med gassen. 2- 5 % er normalt , 1 % må vi ha. Den ene prosenten smører rør og deler i anlegget, hindrer vann å komme inn til veggen i røret.
Dette sammen med at vi er nøye med å ha fall, så flyttes både olje og vann dit vi kan håntere et uønsket overskudd.
Alu-pakninger som jeg regelmessig har hatt ute ved overhaling, har et oksydert utseende utvendig , matt, og innvendig helt blankt. Tilgang på oksygen er årsaken, er lærebokas ord.
De gamle store kompressorene var laget i støpegods, for det meste ubehandlet innvendig. Har aldri opplev rust på slike, de eldste har nok stått i drift i 60 år eller mer.
Det må legges til at de er jo overdynka med olje i drift, så man kan vel kalle det vedvarende rustbehandling.. men det vesentlig er at det er fritt for oksygen..
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Det ene er vann som NH3 har affinitet til ,eller ammoniakken kan ta opp i seg mye vann..vann i kuldeanlegg lager problemer over alt , men verst er at det medfører tæring /rust innvendig i stålrør og deler.
Problem 2 er mer vanlig og er et problem med en fin bivirkning, som hjelper mot det første problemet.
Olje, ut fra oljeavskillerne vil det alltid gå litt olje med gassen. 2- 5 % er normalt , 1 % må vi ha. Den ene prosenten smører rør og deler i anlegget, hindrer vann å komme inn til veggen i røret.
Dette sammen med at vi er nøye med å ha fall, så flyttes både olje og vann dit vi kan håntere et uønsket overskudd.
Alu-pakninger som jeg regelmessig har hatt ute ved overhaling, har et oksydert utseende utvendig , matt, og innvendig helt blankt. Tilgang på oksygen er årsaken, er lærebokas ord.
De gamle store kompressorene var laget i støpegods, for det meste ubehandlet innvendig. Har aldri opplev rust på slike, de eldste har nok stått i drift i 60 år eller mer.
Det må legges til at de er jo overdynka med olje i drift, så man kan vel kalle det vedvarende rustbehandling.. men det vesentlig er at det er fritt for oksygen..
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Disse tipsene er svært nyttige. Jeg kommer til å bruke det. Har du noen forslag til mobilholder. Forrige gang jeg tok med en mobilholder for bike, var den 2 år gammel, trenger å bytte den.Lauri skrev: 03 jul 2023, 13:05 Billig, kjapt - og dette funker gull på chrome:En kjemiker får forklare hvorfor dette funker
- Ta aluminiumsfolie
Rull til en løs ball
Dypp ballen i vann
Gnikk over rustflekkene (justér trykket)
Voilà - rustflekkene er borte - leeeenge!![]()
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Mobilholder… Jeg har dessverre ingen tips; kjører oftest på kjente veger. Denne tråden har imidlertid både diskusjon og tips: viewtopic.php?t=14097Leander7 skrev: 31 jul 2023, 13:15Disse tipsene er svært nyttige. Jeg kommer til å bruke det. Har du noen forslag til mobilholder. Forrige gang jeg tok med en mobilholder for bike, var den 2 år gammel, trenger å bytte den.Lauri skrev: 03 jul 2023, 13:05 Billig, kjapt - og dette funker gull på chrome:En kjemiker får forklare hvorfor dette funker
- Ta aluminiumsfolie
Rull til en løs ball
Dypp ballen i vann
Gnikk over rustflekkene (justér trykket)
Voilà - rustflekkene er borte - leeeenge!![]()
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Kom over denne i dag:
Har ikke prøvd selv så vet ikke om virker. Men kanskje noen andre kjenner til trikset og har prøvd?
Har ikke prøvd selv så vet ikke om virker. Men kanskje noen andre kjenner til trikset og har prøvd?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Noen som har noen tips til fjerning av overflaterust på mc?
Hmm mulig det er noe i poteten som gjør noe med kjemien, for bakepulver er natriumhydrogenkarbonat og det er hovedbestandelen i pulverapparat (brannslokker). Sistnevnte er kjent for å være en god starter for rustangrep, man bør styre langt unna å kjøpe en reparert bil det har vært branntilløp i og det har vært brukt pulverapparat på.AJ skrev: 25 okt 2023, 10:51 Kom over denne i dag:
Har ikke prøvd selv så vet ikke om virker. Men kanskje noen andre kjenner til trikset og har prøvd?