Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13
100 kubikkeren hadde 7hk
Bare for å være pirkete, så var det maks 6Hk. og 100cc fra 71, før det var 125cc maks. Sachs 125 hadde 6Hk originalt, så pussig nok ble det maks grensa. Min Yamaha RS 100 hadde 6Hk før jeg fingra med den.
Det var altså 125 cc som gjaldt i Norge til og med 1971 som ble endra til 100 cc i 1972 …
Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …
Lagt inn: 04 jul 2023, 20:56
av Geiroe
Jeg debuterte med 63 Vespa 125 14 år gammel, 15 så ble det Suzuki A100 i 50 ramme, deretter ble det ny Yamaha RS100, før jeg avslutta med Tempo Swing 125 med 175 syl og gasser som de fleste hadde. Det var mine lettvektere før det ble tung.
Dette var " sykkelen " i Alta da jeg var 16 år.
Suzuki TS 100 ER.
…
Populær sykkel innenfor reindriftsnæringen; lett og sterk.
Populær sykkel overalt i dette land tror jeg. Var i hvert fall det på Østlandet på 80 tallet. Hadde selv 3 stykker.
Hjemme gikk det flest RS100, noen CB100, mens de med Suzuki skrudde mest....
Jeg kjørte CB100-71 og deretter ny XL100S. Sistnevnte var en drittsykkel kvalitetsmessig.
Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …
Lagt inn: 11 jul 2023, 20:29
av AJ
dypen skrev: 04 jul 2023, 20:59
Ser vi har diskutert dette før
Helt korrekt.
Så da slår vi likesågodt trådene sammen :) .
Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …
Lagt inn: 11 jul 2023, 21:13
av dypen
Zundapp KS100 var en sprek sykkel som det var noen av i bygda … det var flere av den på YouTube filmen og en nabo hadde en som på bilde men som 100 cc.