Øreplugger ?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
bherman
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Globe skrev: Prisen du ser på kviteringen er uten moms.

De hadde leveringstid på 2 uker ble det sagt, og nøyaktig 2 uker etter at jeg fikk avstøpning av øregangene, ja så lå de i posten :thumleft

Har nå fåt prøvd dem og jeg må få si at jeg er veldig fornøyd! Gjorde en liiiten tabbe ved først prøvetur, men den historien får jeg vente litt med....men jeg kan si såpass...brukerfeil... :O :redface ...
Aha, jeg øynet et lite håp om reduserte priser ;) Hm, kanskje noe for NMCU eller NAF MC? :D

Hvilke prøvde du, med lyd eller uten? Veldig nysgjerrig på lydkvaliteten.
Men altså, de på bildet med ledning i, det er de som heter Mc-Headsett, nicht?
--
Baard

bherman

Legg inn av bherman »

AJ skrev:
bherman skrev: Ja, jeg er gjerrig :D
Ikke gjerrig :[-( , men kostnad- og prisbevisst :knegg
Og det er en bra ting, spør du meg :thumleft
:prf
--
Baard

bherman

Legg inn av bherman »

Globe skrev: Har nå fåt prøvd dem og jeg må få si at jeg er veldig fornøyd! Gjorde en liiiten tabbe ved først prøvetur, men den historien får jeg vente litt med....men jeg kan si såpass...brukerfeil... :O :redface ...
Noen fler tilbakemeldinger på pluggene med lyd i? Vurderer å kjøpe samme selv men vil helst vite mest mulig før evt. kjøp.
--
Baard

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Javisst :D

Har nå fått brukt dem en god del.

God lyd - men ingen dyyypbass
Kombinasjonen av tett øreplugg og høyttalere må jo bare bli relativt bra. Relativt sier jeg da de "elementene" som blir benyttet i slike plugger da har en klar fysisk begrensning hva gjelder muligheten for å gjengi noe i nærheten av dype frekvenser.

God musikkopplevelse
Men, jeg må si jer er positivt overrasket. Det gjengir vokal, diskant og mellomtone krystallklart, og det er med å å gi en utrolig god stereo lydgjengivelse med en aning av bassgjengivelse, så musikopplevelsen er absolutt meget tilfredsstillende.

Dyrt headsett, men....
Nå er dette et svært dyrt headset, men i nyttekombinasjonen "øreplugg" og nok det beste headset du kan få til slikt bruk, blir dette noe som forsvarer investeringen. Jeg er svært fornøyd, og har kommet til at dette blir jeg ikke å kjøre uten, på lengre turer.

Det er noe eget å få sin favorittmusikk i ørene, samtidig som man utfører noe annet som også er blant favorittene :thumleft

Kjøre MC og lytte til musikk?? JA, absolutt!!
Og til de som sier at å lytte til musikk er "nei.nei" når en kjører MC, så har jeg ingen forståelse for det! Det er greit at en skal konsentrere seg når man kjører, men noen konsentrerer seg faktisk bedre når man stimulerer huet med noe som forsterker opplevelsen man er en del av! Så det så!!

Må behandles forsiktig!
Rent praktisk så skal man behandle disse pluggene pent. Jeg har vært litt uforsiktig og har greid kunststykket å dra ledningen litt ut av den ene pluggen. Ikke dratt den av, men tilstrekkelig til at litt uisolert kabel vises innerst inn mot ørepluggen. Skal stikke innom Hørsellabben i morgen, og håper de kan rette opp dette.

Om min noe uvørne behandling har medført at jeg må kjøpe nytt sett....ja, så kommer jeg nok til å gjøre det!! Men, tror og håper det kan fikses :redface

Kort sagt, settet anbefales :thumleft

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Globe skrev:Javisst :D

God musikkopplevelse
Dyrt headsett, men....
Det er noe eget å få sin favorittmusikk i ørene, samtidig som man utfører noe annet som også er blant favorittene :thumleft Absolutt

Kjøre MC og lytte til musikk?? JA, absolutt!!
Og til de som sier at å lytte til musikk er "nei.nei" når en kjører MC, så har jeg ingen forståelse for det! Det er greit at en skal konsentrere seg når man kjører, men noen konsentrerer seg faktisk bedre når man stimulerer huet med noe som forsterker opplevelsen man er en del av! Så det så!!
Er så enig!!

Må behandles forsiktig!
Kort sagt, settet anbefales :thumleft
Spørsmål - tror du har kjøpt Scala-sett - Klypper du ledningen "høytalerene" og skjøter dem på dette headsettet? eller forsyner du dette fra en annen lydkilde

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Nei, jeg kjører lyden direkte fra iPhone eller fra Audio-Out på Garmin.

Hmmmm...det vil kanskje være mulig å skjøte dem sammen med Scalasettet...om da ikke Blåtannoverføringen gjør at man mister noe av lydkvaliteten? :-k Nesten så jeg må prøve...bare for å ha gjort det!! :-k :scratch Om det går, hadde det jo løst utfordringen med bruk av mic. fra Scala også...JA..for jeg kan faktisk finne på å snakke i telefonen også.......mens jeg kjører MC :oh :notlistening :thumleft

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Globe skrev:Nei, jeg kjører lyden direkte fra iPhone eller fra Audio-Out på Garmin.

Hmmmm...det vil kanskje være mulig å skjøte dem sammen med Scalasettet...om da ikke Blåtannoverføringen gjør at man mister noe av lydkvaliteten? :-k Nesten så jeg må prøve...bare for å ha gjort det!! :-k :scratch Om det går, hadde det jo løst utfordringen med bruk av mic. fra Scala også...JA..for jeg kan faktisk finne på å snakke i telefonen også.......mens jeg kjører MC :oh :notlistening :thumleft

Har faktisk sittet og snakket med kunde på telefonen på sykkel i fartsgrensefart 80, så få enhver definere hvor fort det gikk, i Scala koblet opp med blåtann mot GPS og deretter bt til telefonen som har blitt meget overasket over at jeg ikke satt på kontoret :D siden de ikke hørte noe som helst støy rundt samtalen, så jo det fungerer.

bherman

Legg inn av bherman »

Globe skrev:Javisst :D

Kombinasjonen av tett øreplugg og høyttalere må jo bare bli relativt bra. Relativt sier jeg da de "elementene" som blir benyttet i slike plugger da har en klar fysisk begrensning hva gjelder muligheten for å gjengi noe i nærheten av dype frekvenser.
Sa de noe om hvilken produsent det er som har laget elementene? Manglende bass er jo ikke noe artig når det gjelder lyd. Ser at det kan lages ørepropper tilpasset andre musikkplugger, mulig det går an å kombinere til bruk under hjelm.
--
Baard

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Nå skal jeg ikke si at bass er helt fraværende, men noen frekvenser under 80 Hz tviler jeg på at de leverer.

Men, jeg skal innom de som tilbyr dette i morgen, skal da spørre dem om spec. på disse høyttalerne.

Kommer med noe spec.fakta her i morgen :thumleft

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

AJ skrev:
Globe skrev:Ser øreplugger nevnes "her og der" i forumet. Lurte litt på om dette er å regne som "standardutstyr" når man kler seg opp til langtur?

SPM: Bruker du øreplugger, og hvorfor/hvorfor ikke?
Absolutt!!!
Selv om jeg har en hjelm jeg mener å vite er på 'øverste hylle' når det gjelder støyskjerming - en NZI Spyder III - så bruker jeg alltid øre-plugger, både på korte og lange turer. Å kjøre uten vil på sikt gi varige skader på hørselen. Ingenting er mer skadelig enn den tilsynelatende ikke så støyete vindstøyen.

Har vel muligens nevnt det tidligere i en anne tråd, men nevner det gjerne igjen; jeg bruker EARfoon-propper, som er laget etter avstøpning av ørene mine. Dermed passer de perfekt.
En god investering, som fortsatt fungerer upåklagelig etter tre sesonger.
Må si meg enig med AJ, har samme type øreplugger som han og kjører alltid med de i.

Har VELDIG små øreganger og det er ingenting som passet meg før jeg fikk formstøpte :b_c:

Dessuten er de kjekke å bruke når man er sammen med snorkere på tur også :-J
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

bherman

Legg inn av bherman »

Globe skrev:Kommer med noe spec.fakta her i morgen :thumleft
:thumleft
--
Baard

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Har nå bestilt meg et par ER6i - isolerende in-ear hodetelefoner. Skal isolere lyd utenfra i klasse med øreplugger - samtidig som de leverer god hi-fi lyd. :D Kommer tilbake med rapport når de er i hende (kan visst ta litt tid siden de ikke var på lager og heller ingen lev.dato ennå - men billigere enn mange andre som skal ha 1300,- for disse, så da er man villig til å vente litt...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

RuneMC skrev:Har nå bestilt meg et par ER6i - isolerende in-ear hodetelefoner. Skal isolere lyd utenfra i klasse med øreplugger - samtidig som de leverer god hi-fi lyd. :D Kommer tilbake med rapport når de er i hende (kan visst ta litt tid siden de ikke var på lager og heller ingen lev.dato ennå - men billigere enn mange andre som skal ha 1300,- for disse, så da er man villig til å vente litt...)
Dette så jo ut som et brukende alternativ. Ser frem til vurderingen din
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Vil ikke disse bli litt i veien når hjelm skal av og på? :-k

Fordelen med de andre ørepluggene er at ledningen ligger inne i selve pluggen slik at ingenting "stikker ut av øret" når du har dem på.

bherman

Legg inn av bherman »

Globe skrev:Vil ikke disse bli litt i veien når hjelm skal av og på? :-k

Fordelen med de andre ørepluggene er at ledningen ligger inne i selve pluggen slik at ingenting "stikker ut av øret" når du har dem på.
Det avhenger jo av hvor langt ut pluggene stikker når de først sitter i. Ledningen må jo nødvendigvis ut av øret for den andre varianten også... ;e
--
Baard

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

He he he...sant nok, men pluggene har en "flipp" som passer inn mot øregangen. Detter gjør at ledningen henger rett ned fra øregangen, og det ytterste punktet vil uannsett kun være selve øret.

Bilde

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Globe skrev:Vil ikke disse bli litt i veien når hjelm skal av og på? :-k

Tror de skal såpass langt inn i øret at det ikke blir mye (om noe) som stikker ut. Men tiden får vise...
P.t. har jeg et par Sony MDR-EX71 som brukes og disse har bra lyd, men dessverre for dårlig demping av støy utenfra. Har ikke hatt noen problemer med at de og hjelmen er i konflikt. De fleste hjelmer har vel innvendig tatt høyde for litt forskjellige øre-størrelser også så de ikke går inn for å "skvise" til akkurat der.

Men har også prøvd andre og f.eks. Koss sin "The plug" anbefales overhodet ikke - den sitter for dårlig - og har i tillegg mye dårligere lyd enn Sony'n.

Test av noen forskjellige her
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

bherman skrev:
Globe skrev:Kommer med noe spec.fakta her i morgen :thumleft
Var innom dem i dag, men de er på jakt og vilmarksmesse i Elverum, tilbake først på mandag. Så spec. får jeg ikke sjekket før da.

bherman

Legg inn av bherman »

RuneMC skrev:Har nå bestilt meg et par ER6i - isolerende in-ear hodetelefoner. Skal isolere lyd utenfra i klasse med øreplugger - samtidig som de leverer god hi-fi lyd. :D Kommer tilbake med rapport når de er i hende (kan visst ta litt tid siden de ikke var på lager og heller ingen lev.dato ennå - men billigere enn mange andre som skal ha 1300,- for disse, så da er man villig til å vente litt...)
Med tanke på propper og Hifi-lyd så ser disse ut som om de er verdt kronene :\m/:
--
Baard

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Skal jeg først gå for noe dyrere så blir det nok formstøpt versjon og da er det etter det jeg har kunnet lese meg til Ultimate Ears som er foretrukket merke hos mange ledende musikere:
http://ultimateears.com/products/custom
Men... prisen er absolutt et moment OG ser ut som om både Westone og Ultimate Ears ligger på ca -25dB dempning mot ca -35 dB dempning på ER6i og denne dempningen er grunnen til at jeg valgte akkurat ER6i.
RuneMC's foto på Flickr

bherman

Legg inn av bherman »

RuneMC skrev:Skal jeg først gå for noe dyrere så blir det nok formstøpt versjon og da er det etter det jeg har kunnet lese meg til Ultimate Ears som er foretrukket merke hos mange ledende musikere:
http://ultimateears.com/products/custom
Men... prisen er absolutt et moment OG ser ut som om både Westone og Ultimate Ears ligger på ca -25dB dempning mot ca -35 dB dempning på ER6i og denne dempningen er grunnen til at jeg valgte akkurat ER6i.
Oohhh, de så absoltt fristende ut! Men pyttefyton for en pris! Vel, da kan jeg altså ikke se helt bort fra at det blir ER6i på meg da ;) Men avventer tilbakemelding på din test først :)
--
Baard

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Fikk ER6i idag (min egen skyld at de kom sent, hadde skrevet et siffer feil i postnr som medførte noen dager ekstra) og førsteinntrykket er meget bra. Som nevnt i div tester er de nok litt slankere nederst eller litt mer detaljert i toppen - mye handler om balansen mellom øvre og nedre frekvenser når man snakker lytteintrykk :D MEN det er absolutt ikke noe som min Creative ZEN Xfi-2 spileller ikke kunne rette med et par innstillinger: Xfi Crystalizer: satt til laveste nivå. Expander: satt til litt under max. Deretter Audio Settings: Bass Boost: PÅ Den siste settingen var egentlig det eneste som trengtes for å få like mye bass som med Sony proppene - og jeg liker bass :thumleft Forøvrig veldig fornøyd med ZEN Xfi-2 som mp3 spiller fordi den er flat, har enkel overføring av filer, gir god lyd (8/10) og lades fra null til full på ca 1 time via mini-USB og da holder den 12-14 timer. (Eneste er skjermen som kunne vært bedre trykkfølsom).

Tungdrevne står det om ER6i i noen tester - der er jeg ikke enig. Pga at lyden utenfra blir mer dempet så kan jeg tilogmed senke lydnivået litt ift tidligere. Jeg har plutselig mitt helt eget lydtette lytterom selv om barna sitter bare noen meter unna og ser på Cartoon Network :D Fantastisk... dette blir også helt gull når vintersesongen og pendling med tog og slikt begynner (orker ikke å sitte 1.5t i bilkø...)

Lyden - er den verdt kronene? Ja, jeg vil si det. Den er detaljert uten å bli slitsom har god bass (men et "must" med innstillingene over) og virker elegant med rikelig luft rundt instrumenter og vokaler. Skal jeg assosiere lyden til noe fysisk må det bli polert basalt-stein. Helt klart et kvalitetsprodukt. Like sikkert finnes det bedre alternativer om man ønsker lyd man kan assosiere til gull/platina/diamant osv - men ift å få det man betaler for, så svarer det til forventningene og vel så det - og er et godt kjøp i denne prisklassen. For å ta en annen konkret sammenligning så vil jeg si at ER6i leverer lyd i klasse med Grado SR60 for de som måtte ha hørt disse. Pluss minus smådetaljer avhengig av smak og behag.

Hjelm går bra. Kjenner at det tar litt borti når jeg tar den av (dvs fra "paddingen" i hals-/kjevehøyde), men ellers helt fint. Øre-området er nok laget for å passe både små og store "blomkåler" på de fleste hjelmer. Proppene stikker bare bittelitt mer ut enn mine gamle og det er uproblematisk - men kan evt være et problem dersom hjelmen din sitter veldig tett ift hodeform.

Den leveres med 4 forskjellige propper:
1 type "small" som var påmontert. Behagelige å dytte langt inn, ikke noe press i mine øreganger. God lyddemping.
1 type "standard" - endel større. Presset litt på øregangen og satt som spikret. Dog litt ubehagelig pga presset (mulig det gir seg). Sannsynligvis best lyddemping med disse
1 type "foam" der man ruller sammen mellom fingrene som med vanlige ørepropper. Sikkert også veldig bra lyddemping, men for fiklete når alternativene over er så bra
1 type "glider" - ligner litt på vanlig halvrund type, men litt mer massiv så demper sikkert bedre... tror ikke de passer mine øreganger, så har ikke prøvd.

I tillegg et verktøy og ett par akustiske filter som er til bruk hvis de som følger med blir tettet av ørevoks. Står poengtert at er et filter først tatt av med verktøyet så er det ikke gjenbrukbart. M.a.o. lønner det seg nok å bruke Q-tips i øra så ikke disse blir ødelagt før de må.
Alle proppene og filterne beskrevet med priser her om man trenger å supplere:
http://www.etymotic.com/ephp/er6i-acc.aspx
Såpass rimelig at det kommer under 200kr toll-fri grensen hvis man får rimelig frakt.
(Fogtech flaskene jeg kjøper fra USA koster $6 i frakt til Norge. Norsk nettbutikk har samme pris på selve produktet men frakten koster 100,- ...forstå det den som kan...)

Neste nå blir å teste de på en kjøretur :prop:
Sist redigert av RuneMC den 16 aug 2010, 20:47, redigert 1 gang totalt.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

OK, da var første kjøretur med nye musikk-øreplugger unnagjort.

Hva skal man si - det blir like god demping som med øreplugger som er laget for å dempe lyd, men i tillegg hører man enda mindre til miljøet rundt siden musikken kommer på toppen.

Positivt: :thumleft
Motoren er der borte et sted bak lag på lag med bomull... merker motorvibreringen bedre enn lyden
Man kan høre på akustisk musikk og få med seg lette trommevisper uten problem - og det er god kvalitet på lyden
Vindsus - hvilket vindsus? Fjernt der borte bak noe bomull det også...
Hørselen er tryggere enn en bankboks ved moderat nivå på musikken

Negativt: :-k
For lite motorlyd... motorlyd er jo for mange noe av det som karakteriserer motorsykkelen... og man kan ikke i samme grad basere seg på å høre når det er på tide å skifte gir... (sikkert en tilvenning og at man kan kjenne på vibrasjoner istedenfor....)
Kabelen litt i lengste laget og ser for meg at det kan være lett å skade den - sett ift motorsykkelbruk kunne den med fordel vært tykkere og mer robust.
Sikkert ikke alle som synes det er behagelig å dytte noe så langt inn i øregangen
Kan gå glipp av viktige lyder fra sykkel eller andre trafikanter
RuneMC's foto på Flickr

bherman

Legg inn av bherman »

Glimrende detaljert omtale, takker!

Da blir det innkjøp av disse på meg, dersom de fungerer like godt for meg så har jeg da spart maaange kroner i forhold til å kjøpe formstøpte :D
--
Baard

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Etter denne omtalen av ER6i øreproppene,
har jeg bestillt et sett jeg også.(Ebay)

:skriver
If it ain't broke, I'll break it.

Svar