I Norge vet vi alt om varme og isolasjon. Om hvorfor det skal være ull mot kroppen, hvorfor en peis ikke varmer andre enn demIntruder skrev:Så dette burde du informere nærmere om,tagesk :=D>
som sitter inntil den, at en ullgenser + noe vindtett holder til -20, og så videre.
Men la det bli +30 og vi fra Norge er helt på glattisen (om jeg kan bruke det uttrykket).
De første årene jeg bodde her i Toscana brukte jeg ikke sykkelen tre måneder om året. Når det er 30 i skyggen, da er det rett
og slett trafikkfarlig å kjøre. Noen minutter i kjøreutstyr i 30 varmegrader og man er svimmel av varme.
Men det er bare fordi man ikke vet noe om sommerklær.

På bildet er det (minst!) 30 grader i skyggen. Jeg er i fullt kjøreutstyr. Det er CE-godkjent. jeg har ryggskinne som jeg aldri kjører
uten, og jeg kjører ikke én meter uten hansker.
Ryggskinnen har naturligvis ikke et bredt mavebelte som ville gjøre at man svetter. Skinnen har videre "luftekanaler" i lengderetningen
slik at varm luft stiger opp.
Hanskene er skinn, men spesiallaget for sommerbruk. Du ser forresten hanskene p bildet. De er perforerte og 100% uegnet dersom det
begynner å regne. Men det begynner ikke å regne om sommeren. Det er derfor jeg bor her!

Og her er jakken hengt opp mot lyset. Som du ser er det perforert. Når man kjører er det nesten som å sitte med bar overkropp.
Man er helt knusktørr til enhver tid. Buksen er naturligvis likedan.
Det var ryggskinne i jakken, men den har jeg tatt ut. Ryggskinnen må sitte fast i kroppen, ikke i jakken.
Jeg tror jeg betalte noe slikt som 200 eruro for jakken. Som du ser er den stor nok til meg (jeg er 202 cm).
Det eneste som mangler er hjelmen. Men BMW har nå laget en "gitterhjelm" som vil gi skikkelig vind i håret.
[TaSK]