Megaoctanes logg...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Greddy
Innlegg: 180
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Greddy »

Kjøp den du liker best, og bestill velteklosser med engang, da slipper du å være redd for å droppe gliset ditt. Jeg vil si sweetspotten for hesterkrefter mellom fornuft og gøy ligger rundt i 100-120hk. fra 0 til 100km/t blir på rundt 3 sekunder uansett (+-0.2 sek). Noe mer på bakhjulet, og du begynner kjøre enhjulinger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Må bare nevne at såkalt 0-100 prestanda kommer mer ann på føreren enn på sykkelen. Dessuten er 0-100 tester ganske uvesentlige.

Min Rocket skal klare 0-100 på 2.7 sekunder. Tror jeg aldri har testet ut det...

Derimot er akselerasjonen i fart mer viktig. Aks mellom 50-150 etc. er mer gøy. :)

roaralve
Innlegg: 8
Registrert: 02 aug 2023, 09:38
Motorsykkelen din: HD, Sportster, 2009

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av roaralve »

Kan ikke råde deg til kjøp av sykkel da jeg ikke har kjørt de du nevner, men kan si at du kan senke skuldrene i forhold til kjøregårdsøvelsene. Jeg hadde et par timer med kjørelærer der og klarte den delen greit. Tok lappen i fjor.
Jeg hadde kjøpt sykkel på forhånd og kan si at det å kjøre en Harley Sportster er noe annet enn å kjøre syklene de har på kjøreskolene. Måtte hatt mye mer trening med den enn kjøreskolesykkelen dersom jeg skulle klart kjøregården. Hadde en del kjøretrening med en kompis i by og på landevei, noe som var med på å gjøre meg mye tryggere i oppkjøringa på den delen, som tross alt er den viktigste.

Greddy
Innlegg: 180
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Greddy »

Bjerknez skrev: 06 mar 2024, 07:40 Må bare nevne at såkalt 0-100 prestanda kommer mer ann på føreren enn på sykkelen. Dessuten er 0-100 tester ganske uvesentlige.

Min Rocket skal klare 0-100 på 2.7 sekunder. Tror jeg aldri har testet ut det...

Derimot er akselerasjonen i fart mer viktig. Aks mellom 50-150 etc. er mer gøy. :)
Det er en grunn til hvorfor markedføringen ikke oppgir 0-100km/t tider, og det er for å kunne selge kraftigere MC.
0-100 tester er uvesentlige pga "alle" vet de har samme akselerasjon tider. Vi har tilfeller hvor mindre CC sykler slår større CC sykler pga vekt.
Maks fartsgrense her i landet er 110. Og mange plasser i Norge er maks grense på bare 90 og 100.

Megaoctane
Innlegg: 110
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Takk for alle svar og oppmuntringer @dypen, @Greddy, @Bjerknez, @roaralve, @ErikW
Skal ta meg en tur til forhandlere i Oslo området, og prøvesitte noen sykler, før jeg slår til...
Jeg må kanskje ha udiagnostisert autisme :crazy:
Kjørte til jobb, og hele veien tenkte jeg på, "sånn ville jeg ha tatt svingen her på MC", "plassert meg her i krysset"...
Ved innkjøring til motorvei, var det en bil ved siden av meg, så jeg ga nesten bånn gass på EQB 350 (Mercedes elbil), og kjørte inn på motorveien foran ham med god avstand og margin :redface, men første tanke som slo meg rett etterpå:
"På MC - ikke ta sånne sjanser, han hadde jeg sluppet forbi først, før jeg kjørte inn på motorveien"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Det som er viktig er å hvite hvor mange hestekrefter og ikke minst moment man har pr. kilo (med fører på sykkelen). Som regel er det vel momentet som er viktigst med tanke på 0-100 akselerasjon tror jeg.

Men uansett, så synes jeg akselerasjon er totalt uvesentlig. Jeg vil ha kreftene der jeg trenger dem. Langt nede i turtallsregisteret i norsk landeveisfart. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Megaoctane skrev: 06 mar 2024, 08:59 ...men første tanke som slo meg rett etterpå:
"På MC - ikke ta sånne sjanser, han hadde jeg sluppet forbi først, før jeg kjørte inn på motorveien"
Feil...

Gir du flatt jern med MC så tar du ikke sjanser i dette tilfellet. Du forsvinner i horisonten :knegg
Å drive og bremse i aksellerasjonsfest kan fort gjøre mer skade enn motsatt.

Nineball
Innlegg: 170
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
Bosted: Tønsberg

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Nineball »

Er enig ed Megaoctane her, greit å ta det rolig og vente med forbikjøringen til du er ute på motorveien, greit å ta ting rolig i begynnelsen. Samt at det er skremmende mange bilister som ikke følger med, noe han tydeligvis også er vant til.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Joda, man skal ta det pent i starten selvsagt hvis man er usikker etc. Men husk at en motorsykkel oppnår langt høyere hastighet enn det bilen som ligger på motorveien har uansett hastighet før aksellerasjonsfeltet er slutt.

Skal man begynne å bremse og sakke ned og begynne å knote i akselerasjonsfeltet kan fort dette bli like skummelt. Feks. biler som kommer bak deg som skal ut på samme motorvei etc. som gjerne vil prøve lykken og kjøre forbi deg og ut forran bilen.

Mitt motto er å komme meg frem, bort og vekk fra trafikken.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Domino »

Det absolutt viktigste er å gi seg sjøl handlingsrom. At du har minst én mulighet til å unngå å havne i en farlig situasjon. Og man må hele tiden ha dette i bakhodet.
I dagens trafikkbilde er det også greit å huske at mange av elbilene der ute kan matche en MC på akselerasjon. Du må bruke clutch og gir, tenke på når du skal gire. Elbilisten bare trår pedalen i bånn og resten går av seg sjøl.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Så lenge bilen er bak meg når jeg kjører ut i akselerasjonsfeltet så drar jeg på for å komme forran og bort fra bilen. Jeg bremser ikke ned, så sant jeg ikke må.

Jeg har opplevd tidligere at hvis jeg er usikker og bremser ned så kan det komme biler bak meg som også skal ut på motorvei som kjører forbi meg og da blir situasjonen brått mer knotete.

Man må selvsagt se ann situasjonen litt og bruke hue hver gang. Man ser fort i speilet om bilen nærmer seg fort eller ikke. De fleste vil legge seg ut i venstre felt uansett. Hvis det er veldig mye trafikk på motorvei i begge filer og trafikken går sagte så er det helt noe annet. Da tar man det mer med ro.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7096
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Du må bestandig være klar over hvor sårbar du er på motorsykkel hvis det skjer noe i trafikken men du opparbeider raskt erfaring under bruk av egen sykkel.

Dette er noe som provoserer mange trafikanter på motorvei, uansett om det er bil eller mc … når du er i akselerasjonsfeltet SKAL du etablere hastighet tilsvarende øvrig trafikk på motorvei og øke for å gli sammen med øvrig trafikk. Du skal ikke under noen omstendigheter bremse for å komme inn sammen med øvrig trafikk, hva tror du skjer når trafikken på fire felt motorvei ser bremselysene foran seg i akselerasjonsfeltet.

Så ha det i tanken utnytt akselerasjonsfeltet, start så tidlig som mulig med å bygge hastighet.

Det er bare trist da du ser ofte episoder med kjøretøy som skal inn på motorvei, det nytter ikke å ligge i 50 km eller 80 km med blinklyset på og bremselys som tivoli lys når øvrig trafikk har 100 eller 110 km. Da er jeg nysgjerrig på hva slags kjørelærer og sensor du har hatt inn mot bestått førerprøve.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39805
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 06 mar 2024, 12:08 Du må bestandig være klar over hvor sårbar du er på motorsykkel hvis det skjer noe i trafikken men du opparbeider raskt erfaring under bruk av egen sykkel.

Dette er noe som provoserer mange trafikanter på motorvei, uansett om det er bil eller mc … når du er i akselerasjonsfeltet SKAL du etablere hastighet tilsvarende øvrig trafikk på motorvei og øke for å gli sammen med øvrig trafikk. Du skal ikke under noen omstendigheter bremse for å komme inn sammen med øvrig trafikk, hva tror du skjer når trafikken på fire felt motorvei ser bremselysene foran seg i akselerasjonsfeltet.

Så ha det i tanken utnytt akselerasjonsfeltet, start så tidlig som mulig med å bygge hastighet.

Det er bare trist da du ser ofte episoder med kjøretøy som skal inn på motorvei, det nytter ikke å ligge i 50 km eller 80 km med blinklyset på og bremselys som tivoli lys når øvrig trafikk har 100 eller 110 km. Da er jeg nysgjerrig på hva slags kjørelærer og sensor du har hatt inn mot bestått førerprøve.
Helt enig :thumleft !
Som om jeg skulle skrevet det selv :crazy: .

Samme med avkjøringsfelt; kjør inn på avkjøringsfeltet med den hastigheten sammen med øvrig trafikk man har på veien man kjører og reduser farten først når man er i avkjøringsfeltet.
Minst mulig forstyrrelser og jevnest mulig trafikkflyt på hovedfartsårer gjør trakkavviklingen tryggest mulig.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig :)

Megaoctane
Innlegg: 110
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Enig med majoriteten her rundt inn/ut kjøring på motorvei.
Er ganske trygg på bilkjøring, og har rimelig god trafikkforståelse, så der kan jeg «kjøre på»
MC håper jeg å bli like flink på etterhvert. Men i starten, vil jeg nok ikke ta noen unødvendige sjanser, selvfølgelig uten å lage farlige situasjoner for andre medtrafikanter.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7096
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Feil tråd :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Megaoctane skrev: 06 mar 2024, 15:57 Enig med majoriteten her rundt inn/ut kjøring på motorvei.
Er ganske trygg på bilkjøring, og har rimelig god trafikkforståelse, så der kan jeg «kjøre på»
MC håper jeg å bli like flink på etterhvert. Men i starten, vil jeg nok ikke ta noen unødvendige sjanser, selvfølgelig uten å lage farlige situasjoner for andre medtrafikanter.
Innenfor rimelighetens grenser så er mitt motto og kjøre like fort eller fortere enn øvrig trafikk. Jeg liker ikke at trafikk hoper seg opp rundt meg og kommer bakfra. (Sa kjærringa...).

Ofte er det selvsagt uungåelig, men det er lettere å se hva som nærmer seg forran meg enn bak meg. Det er også tryggere på veier med flere felt å hele tiden se biler forsvinne i speilene. Det gjør feltbytter etc. mer forutsigbart å det gir mer flyt.

Det resulterer selvsagt i noe høyere hastighet ofte enn hva som er maks tillatt, men det får så være. Så lenge forholdene ligger til rette.

Nå har ikke jeg noen utpreget lane splitting sykkel heller, så det krever litt mer planlegging for min del, enn en som fiser rundt på en MT07. :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7096
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Apropos lane splitting der er det store forskjeller for hvor omfangsrike forskjellige sykler er men styrebredde er det ikke så stor forskjell på, mål i følge noen Google søk. Rocket’n har bredde på 886, 1290 SAS bredde 914, K1600 bredde tipper ca 910 alle uten speil målt største bredde som er styre. K1600 finner jeg bare mål med speil som er 1000.
IMG_0590.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 07 mar 2024, 07:57 Apropos lane splitting der er det store forskjeller for hvor omfangsrike forskjellige sykler er men styrebredde er det ikke så stor forskjell på, mål i følge noen Google søk. Rocket’n har bredde på 886, 1290 SAS bredde 914, K1600 bredde tipper ca 910 alle uten speil målt største bredde som er styre. K1600 finner jeg bare mål med speil som er 1000.

IMG_0590.jpeg
Mine speil går på utsiden av styret og siden sykkelen er såpass lav så kommer mine speil i veien for bilene sitt speil. Så jo, for min del blir det ganske smalt :)

Det er også lettere å "jokke" seg frem mellom biler med en smalere sykkel med lavere vekt.

Prøv og kjør balansetesten til biltilsynet med en GSA og Rocket. Jeg er ganske sikker på at GSA'en er lettere og håndtere :) Akselavstanden på Rocket er også ganske enorm i forhold til andre sykler.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7096
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Relax »

dypen skrev: 07 mar 2024, 09:59 Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
Og, om du skal ha den bakover, så er det ikke mye motbakke det skal være før man sliter litt med tung sykkel. Lurt å tenke seg om før man parkerer f.eks. ( Når har jeg oftest "reversen" sittende på baksete, så det går stort sett bra :) )
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 07 mar 2024, 10:31
dypen skrev: 07 mar 2024, 09:59 Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
Og, om du skal ha den bakover, så er det ikke mye motbakke det skal være før man sliter litt med tung sykkel. Lurt å tenke seg om før man parkerer f.eks. ( Når har jeg oftest "reversen" sittende på baksete, så det går stort sett bra :) )
:)
Min går kun forover den :lol

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 07 mar 2024, 11:11
Relax skrev: 07 mar 2024, 10:31
dypen skrev: 07 mar 2024, 09:59 Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
Og, om du skal ha den bakover, så er det ikke mye motbakke det skal være før man sliter litt med tung sykkel. Lurt å tenke seg om før man parkerer f.eks. ( Når har jeg oftest "reversen" sittende på baksete, så det går stort sett bra :) )
:)
Min går kun forover den :lol
"amatør" ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24609
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 07 mar 2024, 21:13
Bjerknez skrev: 07 mar 2024, 11:11
Relax skrev: 07 mar 2024, 10:31
dypen skrev: 07 mar 2024, 09:59 Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
Og, om du skal ha den bakover, så er det ikke mye motbakke det skal være før man sliter litt med tung sykkel. Lurt å tenke seg om før man parkerer f.eks. ( Når har jeg oftest "reversen" sittende på baksete, så det går stort sett bra :) )
:)
Min går kun forover den :lol
"amatør" ;)
Hehe, husker i fjor sommer når jeg og en kompis skulle parkere ved siden av hytta som lå litt ut i terrenget. Å parkere gikk helt fint, men når vi skulle kjøre igjen dagen etter var det ikke sjans for meg å dytte sykkelen bakover med beinmakt, selv om jeg hadde godt fotfeste. Med litt helling oppover og ulent terreng så er det praktisk talt umulig å få den bakover.

Så min kompis måtte klyve av sin sykkel for å dytte meg bakover. Noe som ga meg et bittelite egoknekk. Selvsagt kunne jeg bare parkert annerledes, men det var trangt der og den eneste naturlige plassen og stå. Dessuten så viste jeg jo at han var med, så krise var det jo aldri. hadde jeg vært alene hadde jeg bare brukt hele plassen og parkert på tvers.

Det er hovedgrunnen til at jeg vurderer sykkelbytte til neste år. Litt synd, for Rocket er helt fantastisk ellers. Men dog noe dyr i drift i forhold til hvor mye jeg bruker den. Jeg kjører kun ca. litt i underkant av 10.000 i året og 5.000 av kilometerne er gjort i lpet av juni/juli/august måned. Resten av året blir det bare litt pendling og lokale turer. :)

Megaoctane
Innlegg: 110
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Lenge siden det ble skrevet noe her, så på tide å oppdatere. De som ikke gidder å lese alt, kan bla nederst til TL;DR.

Dro innom MC Oslo og Yamaha for å se på sykkel. Tenkte at hvis jeg kjøper sykkel, kan det gjøre veien til lappen enklere… Slo av en prat med selger på Yamaha, som spurte om jeg hadde noen å kjøre med, og det har jeg jo ikke. Da anbefalte han meg å ikke kjøpe sykkel. Fristelsen kan bli for stor til at man klarer å la være å kjøre sykkelen. Skjer det noe, kan det blant annet få katastrofale økonomiske følger. Så da droppet jeg kjøp.

April:
Begynte med kjøretimer igjen i midten av april.
Møtte veggen ganske raskt i form av kjøregård og krypkjøring.
Kjøring i sving og sving med brems var tungvint. Sykkelen gikk inn i kjeglene bare hvis jeg holdt lavere enn 23km/t.
På krypkjøring klarte jeg ikke første sving til høyre, og det ødela resten. Uansett hva jeg prøver, så går det ikke.
På vei går det fint. Men kjøregården gir meg skikkelig dårlig selvtillit.
Kjørelærer stresser ikke veldig. Du er flink, det kommer. Blir bedre etterhvert, og kjøring på bane vil hjelpe.

Kjøring på bane:
Dro til Trøgstad GoKart bane. Det var gøy. Jeg prøvde å ikke la meg bli påvirket av de andre. Slo av en prat med de andre, og nesten alle hadde kjørt masse sykkel før. De kjørte rundt som bare det, og selv om alle fikk gjentagende beskjed om å være forsiktige, så veltet noen av de verste likevel.
Jeg var der for å teste mine egne grenser. Ikke sykkelens. Fokuset var på min kjøring, sving, unnamanøver og brems.
Under ene pausen overhørte jeg bruddstykker av samtale mellom to stk: «…… har ikke noe her å gjøre. Forstår ikke at de lar amatører komme hit»
Jeg vet ikke hvem de snakket om, men tenkte inni meg, sikkert meg 😢

Mai
Kjøringen har gått fremover. Ut av det blå satt plutselig krypkjøringen. Så da beveger vi oss over mot bremseøvelser og unnamanøver.
Sliter litt fortsatt. Går bra 3 av 10 ganger. Sliter med å komme opp i 50km/t…
«Kjøring på motorvei vil hjelpe» sier læreren.
Og sant nok, kjøring på motorvei løsner en del av problemene med å komme seg opp i fart.
Nå går det bra 6 av 10 ganger på unnamanøver og brems.

Landeveiskjøringen sto for tur. Gjorde en bommert. Sjekket værmeldingen. 13 grader. Lett yr deler av dagen. Det var mye kaldere enn jeg forventet. Frøs konstant, og det ødela mye av første halvdelen. Synes også det var utrolig ekkelt å kjøre i høy fart og komme til svinger der et usselt lite rekkverk sto mellom meg og Oslofjorden, eller en dyp kløft.
Hjalp ikke å lese om de stakkars MC førerne som mistet livet ved utforkjøringer rundt den samme tiden.
Men landeveiskjøring på «flate» litt «slake» veier var utrolig gøy.

Oppkjøring hadde vi bestilt i mars, og datoen nærmer seg. Jeg er usikker. Kjøregården er ikke 100%. Allerede brukt ganske mye penger på timer fordi jeg ikke har noen å kjøre med for mengdetreningen.
Kjørelærer sier at jeg bare skal ta oppkjøringen.
Den siste uken har jeg tatt kjøretimer hver dag. Prentet på av og påkjøringer og øvd mye på kjøregården.

To dager før oppkjøring, så er ikke lenger sykkelen jeg skal kjøre opp i, tilgjengelig. Får en annen sykkel. Samme type sykkel, men med en annen gripepunkt, pluss gummien på støtta er nyere og skoen «sklir» ikke ned og ut ved giring, men må løftes ned og tilbake. Fikk kjørt en dobbeltime med sykkelen.

Så i dag var det min tur for oppkjøring.
Hadde ikke fått sovet ordentlig. Lå våken fra 3 tiden og leste bok for å få tankene over på noe annet.
Møtte læreren, og vi kjørte 10-15 min på vei. Så dro vi til kjøregården for å varme opp. Tar alle øvelsene og får gode råd fra læreren.
Tar meg en kopp vann og venter på sensor. Sikkerhetsspørsmål går bra. Begynner på øvelsene.
Første unnamanøver litt lav fart. Andre mye bedre.
Brems nailer jeg begge gangene men den ene gangen rekker jeg ikke ned til 1. giret. Men kommer meg av gårde med gass og clutch kontroll.
Sving og brems i sving går bra. Men er nede med høyrefoten en gang istedenfor venstre.
Krypen treffer jeg den hvite linjen i garasjen en gang, mens andre forsøk går bra.
Satt og tenkte, dette går nok ikke bra.
«Gå og stell sykkelen tilbake til start.
Neste del av oppgaven er kjøring på vei….»
Puh…
Kjøringen går forsåvidt bra. To eller tre ting jeg var usikker på. Tenkte at dette gir inntrykk av dårlig sjåfør. Så midtveis, mistet jeg all trua på å bestå.

Tilbake spør sensor om det er noe jeg ønsker å kommentere før han drar og skriver rapporten. Nevner de tre tingene og hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde og hva jeg tenkte, og burde kanskje gjort noe annerledes på et av de ihvertfall.
«Du får vente her, så kommer jeg om 5 min»
Ba til høyere makter der jeg sto og ventet.
Kjørelæreren kom bort. «Hvordan gikk det?» «dårlig» svarte jeg. Læreren muntrer meg litt opp og setter i gang en annen elev for å kjøre i kjøregården.
Så kommer sensor. Jeg venter…
«Gratulerer. Dette gikk strålende. Noen få plasseringsfeil i sving, ellers var flyten i trafikk og med medtrafikanter fin.
Svingkjøring blir bedre med mer landeveiskjøring.
Du får nå snart en sms, så kan du gå inn og bestille nytt førerkort»
🎉🎉🎉🎉

Fikk bestilt nytt førerkort, og så var det å kjøre alene uten vest tilbake til kjøreskolen. Den følelsen… og kjøringen gikk så utrolig smooth.. var totalt avslappet nå som all stresset var forbi.

TL;DR
Førerkort for klasse A er i boks. Besto på første oppkjøringen. Startet opp i år 8. april, og lappen i boks 23. mai.

Svar