Bytte batteri yamaha R3 2016

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39910
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 22 apr 2024, 18:29 Har erfaring med dette @AJ … da min 1290 var veldig sensitiv på det. Hadde den stått lenge uten å vært vedlikeholds ladet måtte den starte på første klikket ellers var det kjørt. Bruk av strøm for å konfigurere sykkel’n eller GPS uten motor igang ble det raskt for lite strøm til start også. Men er du bevist på dette og forsiktig med strømbruk har du aldri problemer under bruk :thumleft
Hadde stått parkert en snau uke da jeg startet den i dag. Ikke ved første trykk på startknappen, men ved andre.
Og etter turen startet den helt greit på første trykk.
Ingen andre strømbrukere som GPS, salvarme, varmeholker osv.

Så da tenker at jeg ser det an litt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av mekkern »

Disse er levert over en periode på 5 år og alle utenom en liten mengde er skit.Så får alle eksperter mene og garantere. :twothumbs:
IMG_9902.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7207
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av dypen »

Er disse dårlige også @mekkern
IMG_1094.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39910
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 22 apr 2024, 18:29 Har erfaring med dette @AJ … da min 1290 var veldig sensitiv på det. Hadde den stått lenge uten å vært vedlikeholds ladet måtte den starte på første klikket ellers var det kjørt. Bruk av strøm for å konfigurere sykkel’n eller GPS uten motor igang ble det raskt for lite strøm til start også. Men er du bevist på dette og forsiktig med strømbruk har du aldri problemer under bruk :thumleft
Har et spørsmål om bytte fra Yuasa YTZ14S Gel (originalbatteriet i KTM'en), men ikke AGM (Absorbent Glas Mat) batteri til Landport YTZ14-S AGM.
Yuasa gel.png
Spesifikasjon på Yuasa batteriet

Regner med sat @dypen eller andre med god kunnskap om batteriteknolig kan svare:
Vil det være helt uproblematisk med et slikt bytte? Altså fra et Gel, men ikke AGM batteri - Yuasa - til AGM batteriet fra Landport.

Spør fordi jeg merlet meg det som står i dette avsnittet på denne informasjonssiden til Yuasa:

Please also note that a conventional battery cannot simply be replaced with an AGM battery. If your vehicle originally had a conventional battery, the vehicle rectifier or regulator design is for a conventional battery, and it could cause an issue with the replaced AGM battery. The opposite way as well.

https://www.yuasabatteries.com/resource ... m-battery/

Gel batterier går vel om hverandre siden AGM også er gel, men mer avansert enn tradisjonell gel, om jeg har forstått det rett :scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7207
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av dypen »

Er ingen ekspert på batterier men batteriet på KTM’n din ligger jo hvis det er likt som på min 2019 model.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7207
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av dypen »

Det står i spec det jeg viste til vedr at det ligger … Du kan bruke det batteriet der.
Startbatteri med AGM-teknologi. Fabrikkaktivert (fylt og ladet), lekkasjesikkert og vedlikeholdsfritt. Kan monteres i skråstilling opp til 90°.
https://www.bema.no/mc-batterier/landpo ... 957.html#/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39910
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 27 apr 2024, 16:20 Er ingen ekspert på batterier men batteriet på KTM’n din ligger jo hvis det er likt som på min 2019 model.
Selve plasseringen, skråttliggende som på KTM'en, er nok ikke utfordringen her. Jeg tenker heller på selve teknologien - AGM (Absorbent Glas Mat) versus "vanlig" Gel.
Om dette kan komplisere ting i forhold det som sto i Yuasa teksten jeg viste til forrige innlegg...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av mekkern »

Sett i forhold lademessig til et "syrebatteri" så er AGM batterier veldig nære-mens GEL skal ga litt lavere ladespenning(men lettere å full-lade med litt slapp lading).
lithium derimot bør ha en stabil ladestrøm rundt 14-14.5-aldri over 15volt.

https://www.electronicshub.org/agm-vs-gel-battery/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39910
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av AJ »

Tok en ny kort ladeøkt i dag til laderdisplayet lyste grønt. Startet uten nøling av noe slag, tok en runde på drøye mila, parkerte, ventet en snau halvtimes tid og startet opp igjen.
Hvilestrøm 13,1 før jeg trykket på startknappen og forsatt like lettstartet.
Så kanskje batteriet er i bra form likevel... :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39910
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte batteri yamaha R3 2016

Legg inn av AJ »

Takker for denne.
Enkelt og godt forklart :drg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar