Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva (prosjekttråd)

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av Kjellrf »

Atrox skrev: 26 mai 2024, 08:45 Bare kjørt den veldig forsiktig frem til jeg får tatt service og gått over sykkelen, men sammenlignet med BMW F650CS (samme årsmodell) som jeg også har så virker den noe sprekere (begge har ca 50hk), litt mer vibrasjoner, begge har veldig lik girkasse (dvs ingen av disse er silkemyke i gira, føles litt røffe men går alltid i gir som de skal). Guttungen på 12 liker Guzzien best - mer komfortabel å sitte bakpå. Jeg er 1.80 høy og Brevaen oppleves lav, men komfortabel.
Får si som en gammel bekjent av meg sa da han prøvde min California EV, Moto Guzzi vibrerer ikke, den rister! ;)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av Atrox »

Kompis testet den her om dagen, han har stort sett bare erfaring med V-Strom fra før - "hva er det som skjer når jeg gir gass?? Hele sykkelen beveger seg jo fra side til side!" 😂

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av AJ »

Atrox skrev: 12 jun 2024, 15:22 Kompis testet den her om dagen, han har stort sett bare erfaring med V-Strom fra før - "hva er det som skjer når jeg gir gass?? Hele sykkelen beveger seg jo fra side til side!" 😂
Er ganske så merkbar denne høyrevridningen på eldre modeller. Var det også på min 2012 mod. Stelvo, mens på V85 TT og min V7 Special er den langt fra like framtredende.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av Atrox »

Moro med nye utfordringer - alltid hørt at Guzziene er enkle å justere ventiler på så da ble det å løpe ned i furtebua og finne frem verktøy. .15 på innsug og .20 på eksos. Syntes selv det gikk høvelig greit, i alle fall til å være første gang jeg gjør noe slikt. Skru alt tilbake, inn med nye plugger når en først er i gang og så prøvestarte. Hmm, så vidt den vil tenne, nekter å gå på tomgang og låter helt crap! Ikke helt det jeg forventet. Tenker seff først at her har jeg gjort noe feil under justeringa, men får et innfall om å hive inn de gamle pluggene (viktig å begynne i den enkle enden) - starter som normalt igjen, går definitivt penere enn før (nytt luftfilter+oljeskift er gjort) og er stort smil mellom ørene :) Er det slik at en burde synce gass-spjeld etter ventiljustering? Noe en gjør selv?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av AJ »

Atrox skrev: 15 jun 2024, 19:13 Moro med nye utfordringer - alltid hørt at Guzziene er enkle å justere ventiler på så da ble det å løpe ned i furtebua og finne frem verktøy. .15 på innsug og .20 på eksos. Syntes selv det gikk høvelig greit, i alle fall til å være første gang jeg gjør noe slikt. Skru alt tilbake, inn med nye plugger når en først er i gang og så prøvestarte. Hmm, så vidt den vil tenne, nekter å gå på tomgang og låter helt crap! Ikke helt det jeg forventet. Tenker seff først at her har jeg gjort noe feil under justeringa, men får et innfall om å hive inn de gamle pluggene (viktig å begynne i den enkle enden) - starter som normalt igjen, går definitivt penere enn før (nytt luftfilter+oljeskift er gjort) og er stort smil mellom ørene :) Er det slik at en burde synce gass-spjeld etter ventiljustering? Noe en gjør selv?
Justerte aldri ventilene selv den tiden jeg var Moto Guzzi Stelvio eier. Men gjorde flere sync'er med et dertil egnet verktøy, som jeg fortsatt har.
Sync'ingen gjorde jeg de gangene jeg tydelig merket vibrasjonsøkning og litt ujevn motorgange. Ble merkbart bedre hver gang.
Guzzimotorene er helt avhengig av å være i balanse og riktig justert. Husk, dette er motorer uten balanseaksler.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av Atrox »

Hva er egnet verktøy?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av AJ »

Atrox skrev: 16 jun 2024, 09:26 Hva er egnet verktøy?
Kan finne det fram senere i dag og legge ut bilde av det.

Brukes på sykler med innsprøytning. Men Breva'en din er kanskje en forgassersykkel?

Er noen år siden jeg var Stelvioeier så jeg glemte i farten å nevne at jeg også brukte programvaren Gizzidiag, tror jeg det heter, koblet til bærbar PC.
Mulig jeg har skrevet noe om dette her på forumet for mange, mange år siden.
Gjør et søk...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av AJ »

Jeg har en eldre versjon av denne:

https://hmb-moto.de/Synchrotester-ST-320
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av Atrox »

Er innsprøytning på Brevaen. Så nesten ut som dette kan gjøres med standard sync-verktøy for forgassere. Hat det liggende. Takk for tips AJ!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av AJ »

Atrox skrev: 16 jun 2024, 09:56 Er innsprøytning på Brevaen. Så nesten ut som dette kan gjøres med standard sync-verktøy for forgassere. Hat det liggende. Takk for tips AJ!
Bare hyggelig :vs .
Prøv med det du har.
Eller du kan låne det jeg har liggende et eller annet lurt sted her hjemme... ;)

Ta en kikk på Guzzidiag også:

https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av AJ »

Har du vært innom Wilguzzi forumet, forresten?

Mye god info om det meste ang. Guzzi på dette forumet som har holdt det gående i mange år.
Her om Guzzidiag:

https://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=96957.0
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av Atrox »

Jepp, funnet mye der. Også en bra kanal på YouTube jeg har lært mye av i forhold til vedlikehold.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva

Legg inn av Atrox »

Jobber videre med det italienske rasedyret. Sykkelen lider av manglende service så for å sikre at den blir høvelig driftssikker har jeg begynt der. Bytte av alle oljer stod først på lista - det gikk fint frem til siste tappeskrue skulle inn igjen. Der var alle gjenger borte. Ble en skikkelig drittjobb med å fjerne nok biter til å kunne komme til med bor og helicoil. Slikt på frihånd er jeg smått skeptisk til, men alternativet med å grave hele girkassa ut av ramma frista lite så jeg tok en sjans og det ser ut som det gikk greit. Smurt bor med grease før borring og det samme med gjengetapp. Deretter skylla kassa med flere liter olje for å få ut det som evt. har dukka opp av spon. Fått veldig hyggelig hjelp av Guzzi-klubben med råd til hvordan angripe dette, samt tilbud om hjelp om det trengs. Hyggelig når folk uoppfordret deler kunnskap på den måten.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva (prosjekttråd)

Legg inn av Atrox »

20240617_193236.jpg
Slikt en ikke vil se...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva (prosjekttråd)

Legg inn av Atrox »

20240617_184650.jpg
Alltid greit med en bøtte trøndersodd :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva (prosjekttråd)

Legg inn av haakeik »

Til Guzzidiag trenger du ODB kabel og en overgang. Selv har jeg kabel + overgang fra Lonelec, men denne er hakket billigere: https://www.mbspecialparts.co.uk/produc ... diag-cable
Selve GuzziDiag er gratis. Absolutt et must å ha når man har Guzzi. Kan også laste ny map til den, slik at den "kanskje" går bedre. Men det gjør du event. når alt er på stell først. Det fine med Guzzi, er at på den tiden de fleste må av med kåpedeler, tank osv. for å justere ventiler og synke forgasser/injection, har man gjort ferdig all service på guzzi'en inkl. ventiljustering og synk :-)

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 256
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Den j*vla impulskontrollen - Moto Guzzi Breva (prosjekttråd)

Legg inn av Atrox »

haakeik skrev: 18 jun 2024, 14:40 Det fine med Guzzi, er at på den tiden de fleste må av med kåpedeler, tank osv. for å justere ventiler og synke forgasser/injection, har man gjort ferdig all service på guzzi'en inkl. ventiljustering og synk :-)
Nja, på den korte tiden jeg har hatt denne har jeg gjort mye jeg aldri har gjort på en sykkel før - blant annet dette med justering av ventiler var ekstremt mye enklere enn jeg først hadde forestilt meg. Samtidig så er jeg overraska over at det er brukt så mye forskjellige størrelser på skruer og muttere på Guzzien - måtte av med hovedstøtta i går - fire bolter som måtte ut, selvfølgelig to forskjellige størrelser på undraco og bolt :)

Svar