Enig med den. Prøvde i fjor med så mange timer som mulig. Var helt åpen og fri. Men ser ut som kjøreskolen ikke hadde nok med tid. Ble bare 1-2 runder per uke. Samme nå i år. Mener det er del av grunnen til at det går trengt.Greddy skrev: 03 jul 2024, 00:49 Moped med clutch og manuel gir er noe jeg ville investert i hvis jeg skulle gjort dette på nytt.
Forøvrig så tok jeg lappen på to uker. Da tok jeg ferie uker for å kjøre en intensiv kurs. Altså kjøre hverdag flere timer for å holde jernet varmt, og ikke litt hver uke slik at ferdighetene blir rusten for hver gang man har kjøretime. Kunne det vært noe for deg? intensiv kurs?
Gir opp snart
Re: Gir opp snart
Ja, jeg tror jeg skal bruke den strategien.pingvin skrev: 03 jul 2024, 07:53 +1 for bakbrems og clutch. Ha ganske mye gass og bruk clutchen til å justere farten. Mye gass stabiliserer syklene pga gyro på roterende deler i motoren og reduserer risiko for å kvele motor. Ikke vær redd for å "misbruke" clutchen litt og helt OK å ha litt bakbrems selv når har gass, finpussing av teknikken kan komme senere, nå er det bare å komme seg gjennom oppkjøringen!
Lykke til, ikke gi opp![]()

Takk for tipps. Håper det kommer. Fint med så mye pepp talk her. Skal gjøre et godt forsøk.kaLARSnikov skrev: 03 jul 2024, 09:11 Etter seks ganger i kjøregården så var jeg også fortsatt overbevist om at jeg aldri kom til å klare oppkjøring. Plutselig satt det alikevel, men det tok nok en del mer enn seks turer innom. Som man ser fra svarene her så er det mange måter å håndtere krypkjøring på og de fleste får nok litt personlig schwung på det ut i fra hva som fungerer for den enkelte person OG sykkel.
Det som kanskje var det største eureka'et for min del var nok å ty til mindre "kjøring" og mer "trilling". Skal det gå riktig sakte så har jeg clutchen inne og lar sykkelen rulle. Litt bakbrems om det går for fort. Litt ut med clutchen (og ev. en smule gass) om det går for sakte og balansen begynner å forsvinne. Litt gass og litt clutch ut i svingene mellom kjeglene. Ellers forankre godt mot tanken med knærne og være så avslappet som mulig i armer og overkropp. Blikket opp og frem, naturligvis.
Dette har - for meg - fungert helt topp både med kjøreskolesykkelen før og under oppkjøring, samt på alt jeg har kjørt og prøvekjørt av sykler etterpå.
Hmm. Takk for tipps. :)Canutus skrev: 03 jul 2024, 09:54 Sliter du veldig kunne det vært en idé kjøpt en billig moped og øvd på den, eventuelt kan en trøsykkel hjelpe noe for balansetrening.
Husk å løfte blikket, og prøv deg gjerne frem med litt forskjellig dekktrykk (spesielt fremme). Er ikke store forskjellene i dekktrykk før en merker hvor lett/tungt det er å vri på styret. Begynn med litt fart og senk farten etterhvert som du føler du får det til uten å vingle altfor mye.
Lykke til.
Hei, takk for den! Det hadde kanskje vært noehaakeik skrev: 03 jul 2024, 12:19 Hei Herbjo
Jeg bor i Heggedal. Er en voksen mann selv. Vi kan gjerne ta noen turer sammen slik at du får litt mengdetrening. Hvis du vet om noen store parkeringsplasser i Røyken området, kan du ta med kritt og så kan vi kritte opp kjegleplassering for unnamanøver og spor for krypkjøring slik at du kan øve på unnamanøver og krypkjøring så mye du vil, lovlig.
Du må ha gul vest med L på og intercom i hjelmen event. øreplugger med lang ledning til mobil. Kan ikke garantere for riktige instruksjoner, da jeg selv garantert ikke gjør alt etter bokaog har aldri kjørt med noen som ikke har tatt lappen.
Send meg en PM, så finner vi noen tidspunkter som passer.

Hei, Vil takke alle for tipps og motivasjon! For en gruppe.
Det hjulpet i dag. Motivasjon var skikkelig nede etter forrige kjøretime, men i dag var jeg litt mer positivt ladet.
Det gikk mye bedre med kryp-sving. (vinglete, flere ganger fot i bakken, men mye bedre). Brukte bakbrems mer i starten og etter hvert ble det litt mindre behov. Tvunget meg selv til å ikke se ned, og lente meg frem. Prøvde hard å slappe av tross at jeg føler at jeg mister balanse. Og så oppdaget jeg at jeg setter litt mye vekt på venstre styre når jeg svinger til venstre. Det motvirket kontroll av styre, balanse og sittestilling. Det hjalp å bevist slappe av i venstre hånd, men også vanskelig å utføre da det kommer som refleks.
Kjøring på vei gikk generelt veldig fint.
Det hjulpet i dag. Motivasjon var skikkelig nede etter forrige kjøretime, men i dag var jeg litt mer positivt ladet.
Det gikk mye bedre med kryp-sving. (vinglete, flere ganger fot i bakken, men mye bedre). Brukte bakbrems mer i starten og etter hvert ble det litt mindre behov. Tvunget meg selv til å ikke se ned, og lente meg frem. Prøvde hard å slappe av tross at jeg føler at jeg mister balanse. Og så oppdaget jeg at jeg setter litt mye vekt på venstre styre når jeg svinger til venstre. Det motvirket kontroll av styre, balanse og sittestilling. Det hjalp å bevist slappe av i venstre hånd, men også vanskelig å utføre da det kommer som refleks.
Kjøring på vei gikk generelt veldig fint.