Why aren't people getting into bikes ?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Gordon
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc

Re: Why aren't people getting into bikes ?

Legg inn av Gordon »

Har nettopp blitt ferdig med MC kjøring etter 61 år. Da er en epoke over. Jeg kommer til å savne det, men helse og alder si noe annet. Jeg har hatt en fin erfaring uten noen stor uhell. Har truffet mange forskjellige alders gruppe gjennom årene, dog i det siste årene har det vært hoved saklig eldre karer. Mitt inntrykk er at moped/lett MC er begynnelse, men etter det er det bil.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gordon skrev: 01 nov 2024, 16:23 Har nettopp blitt ferdig med MC kjøring etter 61 år. Da er en epoke over. Jeg kommer til å savne det, men helse og alder si noe annet. Jeg har hatt en fin erfaring uten noen stor uhell. Har truffet mange forskjellige alders gruppe gjennom årene, dog i det siste årene har det vært hoved saklig eldre karer. Mitt inntrykk er at moped/lett MC er begynnelse, men etter det er det bil.
Imponerende MC-karriere, vil jeg si :thumleft !
Men hvorfor gi seg?
Det finnes gode alternative for å forlenge MC-gleden. Hva med en Moto Guzzi V7 eller en BSA 650 Gold Star? Eller kanskje en av Royal Enfields modeller?
Veier en del både Guzzi V7 og BSA Gold Star, men begge er langt mer letthåndterlig enn gode gamle Guzzi Stelvio.

kjland
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Jeg kjøpte en Honda MT5 moped for konfirmasjon og sommerjobb penger i 1996. Fikk lærekjørt mye på moped og fikk utdelt moped lappen på samme dag som jeg fylte 16 i 1997. Da åpnet det seg en helt ny verden, jeg var ute både tidlig og sent, kjørte moped året rundt, snø var ingen hindring.
Vi var en god gjeng som kjørte sammen på ett relativt lite sted.

Etter den tid har jeg aldri sluttet å kjøre, men som læring der jeg begynte med en lærling lønn på 28,28kr i 1999. Var det ikke økonomi til å kunne få flere bokstaver en B på det tidspunktet.

Hadde og noen foreldre som nektet meg å ta lappen på motorsykkel, som følge av familie medlem som kjørte R sykkel og var helt tulling på motorsykkel, og mistet til slutt lappen for en periode.

På tidlig 2000 tallet var det lite jobber og ræva dårlig betalt som elektriker i forhold til i dag. Ble det aldri aktuelt å kunne ta lappen og kjøpe sykkel.

For noen år siden fikk jeg endelig overtalt fruen, der jeg da fikk bildet av en motorsykkel hjelm til jul, med lovnad om at jeg skulle få kjøpe meg hjelm og ta lappen. Våren kom men økonomien åpnet ikke for noe hjelm, kjøreutstyr eller lappen.

Motorsykkel er noe jeg alltid har hatt lyst på, det måtte faktisk ett vanvittig stort vegarbeid (Sotrasambandet) på arbeids vegen min før fruen innså at det ble ett behov. Begynte på lappen i slutten av juni og kjørte opp på første forsøk 19 august i sommer. Nå har jeg hele registeret på førerkortet, og har da vært igjennom noen teoriprøver, men det er ingen førerkort klasse bortsett fra bil, der jeg har vært med forberedt til som motorsykkel.

Hadde ingen lærekjøring i bein, armer eller hodet, men de gamle kunstene etter 2,5-3 år på moped kom fort tilbake, på tross av at jeg begynte på motorsykkellappen 26-27 år etter mopedlappen.

Nå merker jeg at jeg blir muggen når jeg skriver innlegget her, da det er i dag begynt å sludde og med to uker på reise så må sykkel parkeres i helgen.

Konklusjonen min er at jeg angrer som f på at jeg ikke bare tok lappen for mange år siden. Jeg håper at jeg får 20-30 på motorsykkel før jeg må parkere for godt. Jeg satser på å treffe mange flere langs vegen til neste år da årets sesong ble relativt kort.

Det er ihvertfall jævlig moro å kjøre motorsykkel!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Starten var veldig bra men så stoppet det opp, det blir aldri for sent å ta opp igjen gamle kunster :thumleft Moro å lese din tohjuls start og vei tilbake @kjland :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Svar