Kjellrf skrev: 02 jan 2025, 08:08
Svoger'n min har hatt en 2005/6 BMW X3 2.0d med 5 turbohavarier, og en 2011 318d med motorhavari (kamkjede hoppa over). Blir ikke BMW igjen, for å si det sånn. Mange jeg kjenner med litt eldre BMW (over garantitida) opplever endel ekstra kostnader.
Så ikke akkurat den beste for lommeboka...
Altfor lange oljeskift-intervaller, har bilen i tillegg auto start/stopp-funksjon så sliter det bra på registerkjedet.
Det er ikke et ukjent fenomen at BMW har problemer med registerkjeder på firesylindrede motorer.
Turboer er stort sett bruk og langt mellom oljeskift.
Jeg har personlig aldri vært borti noen problemer med verken registerkjede eller turbohavari i min BMW-fylte omgangskrets. Problem har det kun vært en kompis av meg som har hatt med en 3.0i X3 med M54 motoren hvor toppen ble skjeiv. Skjønner ikke hvorfor. Har samme motor i min bil og den går som en klokke og blir kjørt hardt..
En kompis med 3.0d X5 E53 skifta turbo da verksted mente turboen var gåen siden det røyk blått. Betalte en del penger for bytteturbo og han byttet den selv. Det røyk like herlig etter turbobytte. Da jeg fikk se på saken, så konkluderte jeg raskt med at det var overtrykk i bunndelen da olja sto som en fin stråle ut av peilepinnerøret. Skiftet veihusventilasjon til 300kr på et kvarter og den var oppe å gå igjen.
Jeg tenker nå ofte at det også er litt med hvor flaks/uflaks man har med teknikeren på verkstedet når det gjøres feilsøking og at kunnskapsløshet ikke kommer kunden til gode. K100RS16Ven jeg kjøpte med "defekt motor" hadde vann i bensinen og en Golf Mk4 1.6 jeg fikk av naboen som var dødsdømt av lokalt merkeverksted(det var skutt nye deler på den med kanon) trengte to nye eksosventiler.
BMW er avanserte saker. Vet man ikke hva man driver med(noe de nødvendigvis ikke gjør på verksteder heller) så blir det dyrt i lengden.
For egen del, så vet jeg hvordan jeg skal fikse en BMW forholdsvis billig på egenhånd. Det samme gjelder ikke MB, VW eller Toyota. Der er jeg rimelig grønn. I tillegg opplever jeg VW som helt håpløse å skru på.
Appropos sladd og moro, så ser man slæddespor i snøen på vei inn i bakgården og rundt hjørnet inn i parkeringslommen på jobben i Oslo sentrum. Slædding er kult..!