Vil nytt underskilt kunne føre til færre MC-ulykker?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Vil nytt underskilt kunne føre til færre MC-ulykker?

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 20 apr 2025, 22:39 Uansett så er det nok altfor mange av oss som synder mot denne regelen:

"Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring."

Og det er syndere på både to og fire hjul.
Sant nok.

Men i dette tilfellet er det vel strengt tatt ikke snakk om påregnelig hindring, men heller en slags upåregnelig veikonstruksjon basert på hvordan man bygde veier før i tiden da man sparte kostnader ved å lage veier rundt steder som egentlig burde vært sprengt vekk for å lage mer forutsigbare og oversiktlige veistrekninger...
Noe som var typisk i eksempelvis Østfold, som er meg blitt fortalt av etterkommere etter veiarbeidere i dette området.

Og ja, uansett gjelder dette med å kunne stanse på den veistrekningen den kjørende har oversikt over.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Ikke negativ til det nye underskiltet, men skeptisk til hvor stor effekt de har, siden mitt inntrykk er at nokså mange av ulykkene skjer i nærområdet, og en må da anta at forulykkede er nokså kjent.

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Vet ikke om det er hold i din påstand om mange av ulykkene skjer i nærområdet, men det er sikkert noe rett i det. Her jog holder til har det vært noen ulykker av folk på langtur som ikke er kjent på veien. De tror jeg kunne vært unngått med underskilter.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er for tydelig skilting, men det kan også bli for mye av det gode. Dukker det opp skilter over alt så kan det fort trolig virke litt mot sin hensikt. Spesielt hvis informasjonen på silltet er for omfattende og krever mye oppmerksomhet for å forstå.

Jeg tenker nå litt mer generelt, men ta feks. Kollektivskilt med underskilt med klokkeslett etc. man så bruke litt tid på å tyde skiltet og et sekund for mye kan være nok når det ellers skjer mye i trafikkbildet.

Når man skal begynne å kategorisere kjøretøy med skiltingen blir det bare nok et skilt og forholde seg til. Jeg tenker at når en sving blir markert krapp for en bilist så er vil svingen minst virke like krapp for en motorsyklist.

Så jeg vet ikke... trenger man virkelig å vise en MC på skiltet? Jeg er usikker....

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Fant i rapport fra TØI (TØI-rapport: 2054/2024) at "Blant dem hvor det foreligger
informasjon om «kjent i området», er andelen som ikke var kjent i området 20 prosent blant MCførerne".
Dette gjaldt dødsulykker 2017-2023, eller 10 av 51 dødsulykker.

Voksen skrev: 21 apr 2025, 21:23 Vet ikke om det er hold i din påstand om mange av ulykkene skjer i nærområdet, men det er sikkert noe rett i det. Her jog holder til har det vært noen ulykker av folk på langtur som ikke er kjent på veien. De tror jeg kunne vært unngått med underskilter.

Svar