Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
cheron
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel

Re: Råd om hvordan sykkel for førstegangskjøper

Legg inn av cheron »

Har en Intruder og til salgs på verksted vi :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
NM2009
Motorsykkelen din: Ingen, har hatt XVS1100 og TDM900

Legg inn av NM2009 »

Hei!

Ser du har fått mange gode svar, så jeg kan vel synse litt jeg også siden jeg har hatt sykkel av cruisertypen og nå kjører TDM.
Tidligere hadde jeg en Yamaha XVS 1100 Dragstar, og det var på mange måter en flott sykkel. Mye blank krom, bra bunndrag og spesielt kardangdrift. Likevel hadde den et stort minus for meg; nemlig sittestillingen. Jeg kunne ikke kjøre særlig langt før det gjorde vondt i korsryggen, så jeg bestemte meg for at min neste sykkel skulle ha en helt annen sittestilling. Jeg valgte som nevnt TDM, og nå er problemene med korsryggen borte. Tresmak en viss plass blir det likevel etter noen mil, så kanskje en Corbinsal hadde vært noe å tenke på.
Noen har foreslått Fazer for deg, og det er en kanonsykkel hvis du ikke er for lang. Selv er jeg 190 cm, og fruens Fazer blir litt for trang.
Du nevnte selv Transalp, og den har jeg hørt mange skryte av. Som de fleste anbefaler, vil også jeg foreslå at du prøver eller i hvert fall prøvesitter flere sykler. Uansett er jeg sikker på at du vil få det kjempemoro, lykke til med valget!
NM2009
Yamaha TDM 900 A ABS 2006
http://remvik.com
Tips og erfaringer

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

Man skal jo foreslå sykler man har kjennskap til ;-)

Tør jeg foreslå en
[img]http://cache.finn.no/mmo/4/209/930/94_-1051074544.jpg[/img]
Klikk på bildene for annonse.

Men du sier ingenting om ca årsmodell? Ny/gammel?

Av nyere type er kanskje Honda Deauville et alternativ med sine 650 / 680 ccm og 56 / 65 hk.
De nyeste, dvs etter -06, har ABS.
[img]http://cache.finn.no/mmo/0/215/131/90_693301131.jpg[/img]

Eneste jeg har å utsette på den, er de innebygde koffertlokkene. Man får altså ikke kofferten med seg ut, og må pakke i original bag / poser / vakuumposer. De nyeste modellene, har så vidt jeg har skjønt, åpning mellom koffertlokkene, slik at man kan ta med seg liggeunderlag/sovepose osv osv.

Begge syklene jeg har foreslått, er med kardang, altså trenger man ikke å tenke på å smøre kjedet.
Men å stryke en fille med girolje på, over kjede en gang i ny og ne, er nå ikke mye jobb det heller.

Da er kanskje en VFR noe å tenke på?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har bare kjørt to sesonger og har ikke kjørt så mange forskjellige sykler, men jeg har 58000 km på to hjul. Jeg er ganske kort i armene og så er jeg temmelig tung i forhold til høyden (hadde jeg vært 210 cm ville ikke vekten vært så ille) så jeg får lett vondt i hender og håndledd om jeg blir sittende for mye foroverbøyd. Har kjørt 28 km med R-sykkel og det var helt pyton, jeg lå på tanken og ble helt stiv i nakken.

Har prøvekjørt den nye tosylindrede BMW f650gs, og den passet meg veldig bra, satt rett opp og ned og rakk fint ned med begge føttene (med lavt sete).

Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Legg inn av Bubbu »

Hmmm :-k noe å tenke på.
(The Beast )

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bubbu skrev: Noen som har noen kjenskap til Honda Transalp blir jo omtren samme sykkel som Fazer
Se der, der kom det noe jeg kan henge meg på.

Da jeg kjøpte min første sykkel hadde jeg ingen å spørre, så jeg kjøpte det jeg hadde lyst
på uten mer om-og-men. Nå, 140.000 km senere, er jeg veldig fornøyd. Men de første 20.000 km
på en sykkel som var 100 kg for tung og 20 cm for høy var ikke uten utfordringer for en nybegynner.
La meg si det slik: Veltebøylene betalte seg :lol

Uansett - jeg har også to Transalp (den gamle typen, frem til og med 2008). Tilsammen har de rullet 50.000
km og jeg har bare hatt litt problemer med tenningensnøkkelen på den ene. Ellers absolutt ingenting.
Transalpen er meget (!) lettkjørt, svinger villig, og har en svært komfortabel og oppreist sittestilling.
For meg som er 202 cm er den litt liten, men på veiene her i Toscana hvor det å være lett-svingt
er viktigere enn høy fart, kjører jeg fortere med min(e) 650 Transalp enn med min 1150 GS.

Så Transalp, eller tilsvarende "type" får min stemme.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Legg inn av Bubbu »

tagesk skrev:
Bubbu skrev: Noen som har noen kjenskap til Honda Transalp blir jo omtren samme sykkel som Fazer
Se der, der kom det noe jeg kan henge meg på.

Da jeg kjøpte min første sykkel hadde jeg ingen å spørre, så jeg kjøpte det jeg hadde lyst
på uten mer om-og-men. Nå, 140.000 km senere, er jeg veldig fornøyd. Men de første 20.000 km
på en sykkel som var 100 kg for tung og 20 cm for høy var ikke uten utfordringer for en nybegynner.
La meg si det slik: Veltebøylene betalte seg :lol

[TaSK]
Takk for nyttig info.
Er sittehøyden høy? eller misforstår jeg? :redface
(The Beast )

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg mener å huske at setehøyden er ca 84 cm, men er det data på forskjellige sykler du lurer på gå inn på http://www.bikez.com" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.totalmotorcycle.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar