Man må bare tenke på at man skal kjøre feil vei i de små rundkjøringene, og riktig vei i den store...
Tror jeg hadde blitt forvirret sjøl ja...

gaus skrev:Når man først snakker om rundkjøringer: Dersom noen skal til Swindon i England, er det et must å kjøre "The Magic Roundabout", både med og mot klokka. Har bare vært passasjer, med det var allikevel en sterk opplevelse.
"karibollen"! ja, de fleste driter vel i hele bollen og kjører rett over...Nordlendingen skrev:Veldig enig med det "Relax" skriver ang. kjøring i rundkjøringer. Bodø-byen er full av disse rundingene. Farlige greier, særlig når de fylles av aggressive bilister med stooore SUV'er!! Jeg har opplevd mange nær-døden opplevelser i slike rundkjøringer..så det eneste rådet jeg kan gi, er å kjøre dønn defensivt i disse. og forresten; Norges minste "rundkjøring" er i Svolvær! Det er kul umulig for en liten personbil å komme rundt den. Jeg sleit godt med å komme rundt den med GW'en.. og siden sjefen for de kommunale veiene i Vågan, het Kari, ble "rundkjøringa" sjølsagt kalt "Karibollen"..![]()
Mvh. Nordlendingen
Kunne vel spandert et lite utrop med det samme;"Kasko her!"Intruder skrev:Spurte min EU-kontrollør på bil hvordan det var best å kjøre i rundkjøring,--
Tatt i betraktning hvordan andre ofte kjører : Trekk pusten og lukk øya..![]()
Før man kommer til Gulskogen (fra Strømsø) så er det jo en herlig rundkjøring som kun har to armer - altså, en rundkjøring som går rett fram :-)mekkern skrev:Drammen er tapetsert med brente femmere...står skilt om rundkjøring men er bare en flekk på asfalten.
Rundkjøring – kan det være så vanskelig da?
Jeg ser mye rar kjøring i rundkjøring. Og skjønner ikke at det kan være så vanskelig. Statens vegvesen har utgitt en utmerket brosjyre om riktig kjøring. Her er noen av punktene.
- Hvis rundkjøringen og tilførselsveien er bred nok til å kjøre den med to felt, så skal den kjøres som tofelts selv om den ikke er merket opp sånn.
- Skal du til høyre første vei ut av rundkjøringen, så sett på høyre blinklys noen sekunder før rundkjøringen.
- Skal du rett frem, så ikke blink inn i rundkjøringen, legg deg til høyre før rundkjøringen og hold yttersving. Rett etter siste avkjørsel før du skal ut, setter du på høyre blinklys.
- Skal du til venstre, så sett på venstre blinklys før du kommer til rundkjøringen, plasser deg til venstre inn mot rundkjøringen, og sett på høyre blinklys rett etter siste avkjørsel før du skal ut.
Hvis man skal plassere seg annerledes enn dette, så er det alltid merket opp / skiltet.
har sett en haug med granitt i midten også, greit å ha noe solid å stoppe mot hvis man skulle komme for fort inn i rundkjøringaIntruder skrev:Mange steder bygger de fine oversiktlige rundkjøringerfor
så å plante dem til med blomster og busker![]()
så en ser minst mulig...
I Molboland...
Du har rett til det, du har også rett til å rope "Jeg hadde rett!" fra sykesenga, men sannsynligvis vil det være en bil midt imot som smetter ut og inn i deg, om du skal til venstre utkjøring og aldri blinker til venstre. Bilisten trodde selvfølgelig du skulle rett fram siden du ikke blinket... bilisten brøt selvfølgelig vikeplikten for rundkjøringen, men det hjelper deg lite der du ligger i sykesenga...AndreasB skrev:Jeg blinker meg konsekvent KUN ut av rundkjøring. Når jeg kjører INN i en rundkjøring, planlegger jeg å bli der inntil jeg blinker meg ut.
Men idioter som kjører inn i venstre felt, og ut i høyre, skulle hatt deng. (Ikke bare bot.. DENG!)
Bilisten skal anta at jeg skal fortsette siden jeg ikke blinker. Du skal kjøre så aktsomt at en person kan løpe rett ut på E6, og du skal kunne stoppe. (Her failer jeg miserabelt btw)RuneMC skrev:Du har rett til det, du har også rett til å rope "Jeg hadde rett!" fra sykesenga, men sannsynligvis vil det være en bil midt imot som smetter ut og inn i deg, om du skal til venstre utkjøring og aldri blinker til venstre. Bilisten trodde selvfølgelig du skulle rett fram siden du ikke blinket... bilisten brøt selvfølgelig vikeplikten for rundkjøringen, men det hjelper deg lite der du ligger i sykesenga...AndreasB skrev:Jeg blinker meg konsekvent KUN ut av rundkjøring. Når jeg kjører INN i en rundkjøring, planlegger jeg å bli der inntil jeg blinker meg ut.
Men idioter som kjører inn i venstre felt, og ut i høyre, skulle hatt deng. (Ikke bare bot.. DENG!)
Blinke kun ut - kan være fornuftig i virkelig store rundkjøringer med mange utkjøringer, men her i landet bygges det så mange små rundkjøringer, ikke stort større enn vanlige kryss. Samtidig er bilistene som venter så utålmodige, at det er lurt for egen sikkerhet å blinke til venstre om du skal den retningen og skifte om til å blinke ut, rett før der du skal ut. Blinking viser hvor du skal. Ingen blinking blir gjetteleken og ikke like god trafikkflyt heller IMHO. Etterhvert er det ca 50% som gir tegn på den anbefalte måten og dermed enda større sjanse for at ingen blinking blir oppfattet som at du skal rett fram...
AndreasB skrev:Svenskene sin modell er annerledes. Skal du rett fram, ja da blinker du ikke i det hele tatt. Blinker du til høyre skal du til høyre, til venstre skal du til venstre.
Så fort jeg krysser grensa følger jeg den modellen. Ser du en bil som kommer mot rundkjøringa som ikke blinker, ja, da skal han rett fram.
Du tenker på rundkjøringen i sinsenkrysset?AndreasB skrev:En ting er HELT forbanna sikkert! HELE Norge, (Ja, hele..) trenger en innføring i "Rundkjøring 101". Spesielt om hvordan felt funker...
I toppen av trondhjemsveien(? R4) over Carl Berner, er det mange som tuter på meg. De kommer i VENSTRE felt gjennom rundkjøringa.. Da kjører jeg ut i høyre felt når jeg kommer fra Carl Berner.. The f*** ? Fatter de ikke hva FELT er?
Nope, jeg tenker åp rundkjøringa nedenfor Sinsenkrysset.ega16 skrev:Du tenker på rundkjøringen i sinsenkrysset?AndreasB skrev:En ting er HELT forbanna sikkert! HELE Norge, (Ja, hele..) trenger en innføring i "Rundkjøring 101". Spesielt om hvordan felt funker...
I toppen av trondhjemsveien(? R4) over Carl Berner, er det mange som tuter på meg. De kommer i VENSTRE felt gjennom rundkjøringa.. Da kjører jeg ut i høyre felt når jeg kommer fra Carl Berner.. The f*** ? Fatter de ikke hva FELT er?
Der kan man ihvertfall bruke begge felt hvis man kommer fra ring 3 vest og skal mot gjøvik.
https://maps.google.com/maps?q=Sinsenkr ... 86,,0,5.57" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah den som trikken går igjennom ja :) Forresten så advarer statens havarikommisjon mot å bygge flere rundkjøringer med trikk igjennom fordi så mange bilister kræsjer i dem (dvs bilistene overholder ikke vikeplikten når trikken er på vei ut) :)AndreasB skrev:Nope, jeg tenker åp rundkjøringa nedenfor Sinsenkrysset.ega16 skrev:Du tenker på rundkjøringen i sinsenkrysset?AndreasB skrev:En ting er HELT forbanna sikkert! HELE Norge, (Ja, hele..) trenger en innføring i "Rundkjøring 101". Spesielt om hvordan felt funker...
Der kan man ihvertfall bruke begge felt hvis man kommer fra ring 3 vest og skal mot gjøvik.
https://maps.google.com/maps?q=Sinsenkr ... 86,,0,5.57" onclick="window.open(this.href);return false;