Side 2 av 105

Re: Dekk

Lagt inn: 30 nov 2009, 19:34
av Cbr
Nye dekk på MC`n 2006 høsten. På tide å bytte dekk pga de er gamle?, virke myke ennå. Kjørt 8000 på de dekka til nå, orginal Dunlop dekk. Han før hadde eksprimert med billigere dekk..

Re: Dekk

Lagt inn: 02 des 2009, 07:50
av Cbr
Er dekk ferskvare i den grad at en bør ikke bruke et sett mer en 2 sesonger?

Re: Dekk

Lagt inn: 02 des 2009, 08:19
av Onsløv
Merker jeg antyding til slipp, irriterende trapping eller at cordene kommer frem, da skifter jeg.

Vet jeg at dekket er slitt, kjører jeg deretter.

På bil der jeg har dobbelt opp med hjul, kjører jeg til det er tid for å bytte. Dvs mønsteret nærmer seg borte.

Re: Dekk

Lagt inn: 02 des 2009, 11:33
av Cbr
Så du måler ikke dekk spor dybde eller ser på slitasjevarslere da? Ok, jeg forstår du tulle.

Er det noen som vet hvor lenge en kan kjøre med dekk som har mye mønster igjen men er flere år gamle? Har det så mye å si at gummien eldes?

Jeg har iallefall tenkt å skifte dekka nå, selv om det mye mønster igjen. Tenker de har jo stått på si høsten 2006. Alså 3 år gammle, men jeg har ikke sett på dato så de kan jo være eldre.

Re: Dekk

Lagt inn: 02 des 2009, 13:23
av AJ
Cbr skrev: Er det noen som vet hvor lenge en kan kjøre med dekk som har mye mønster igjen men er flere år gamle? Har det så mye å si at gummien eldes?
Jeg leste et eller annet sted på nettet (tror jeg det var...?) om at alder på dekk ikke betyr så mye som man tidligere har trodd. Dvs. at gummien holder seg myk nok lenger enn det vi tror.

Kan så være, men uansett så er vel dekk noe man ikke bør spare penger på, tenker jeg. Er jo betryggende å alltid ha forholdsvis nye dekk med god mønsterdybde på sykker'n.

Re: Dekk

Lagt inn: 02 des 2009, 17:48
av gaus
AJ skrev:
Cbr skrev: Er det noen som vet hvor lenge en kan kjøre med dekk som har mye mønster igjen men er flere år gamle? Har det så mye å si at gummien eldes?
Jeg leste et eller annet sted på nettet (tror jeg det var...?) om at alder på dekk ikke betyr så mye som man tidligere har trodd. Dvs. at gummien holder seg myk nok lenger enn det vi tror.

Kan så være, men uansett så er vel dekk noe man ikke bør spare penger på, tenker jeg. Er jo betryggende å alltid ha forholdsvis nye dekk med god mønsterdybde på sykker'n.
Enig med deg AJ, dekkene skal vi ikke spare på, de er en stor del av vårt sikkerhetsutstyr. Det benyttes nå mer og mer syntetisk gummi i dekkene, og det kan hende at disse holder seg bedre over tid. Men for å være på den sikre siden, kjør så mye at dekkene alltid er ferske, og med godt mønster. Jeg bruker mellom 1,5 og 2 bakdekk og litt mer enn ett framdekk hver sesong, og kjøper kun Michelin hos Vianor. Bakdekk skifter jeg når de er stedvis uten mønster på midten, framdekk noe tidligere.

Re: Dekk

Lagt inn: 18 jan 2010, 12:58
av donkeyman
Hei... Jeg tar sjansen på å hive meg på denne tråden med et spørsmål.

Jeg satt akkurat å lurte på om jeg skulle bestille dekk på Motorsykkeldekk.com. men de leverer jo bare (W)-merkede dekk for hastigheter over 270 km. I vognkortet mitt står det at det holder med V.

I hvertfall før tror jeg slike "W-dekk" var en god del dyrere og hadde mye dårligere slitestyrke. Er det noen som vet hvordan det er i dag?

Re: Dekk

Lagt inn: 18 jan 2010, 13:09
av Onsløv
donkeyman skrev:Hei... Jeg tar sjansen på å hive meg på denne tråden med et spørsmål.

Jeg satt akkurat å lurte på om jeg skulle bestille dekk på Motorsykkeldekk.com. men de leverer jo bare (W)-merkede dekk for hastigheter over 270 km. I vognkortet mitt står det at det holder med V.

I hvertfall før tror jeg slike "W-dekk" var en god del dyrere og hadde mye dårligere slitestyrke. Er det noen som vet hvordan det er i dag?
Hei.
Kan ikke svare konkret på dette. Men V-dekk er godkjent opp til 240 og W opptil 270. Jeg tror ikke det er noen nevneverdig forskjell på dette da det bare er en klasse forskjell.

Men noen her inne har kanskje mer kjennskap til dekk osv enn jeg har.

Re: Dekk

Lagt inn: 18 jan 2010, 15:17
av Gammelgutt
Det sykkelens topphastighet som avgjør hva slags koding som kreves, ikke om du kun kjører i norske hastigheter.

Motorsykkeldekk.com leverer da dekk med annen koding, det kommer an på merket. De leverer da Pirelli Diablo som er H-merket.

Re: Dekk

Lagt inn: 18 jan 2010, 18:15
av donkeyman
Gammelgutt skrev:Det sykkelens topphastighet som avgjør hva slags koding som kreves, ikke om du kun kjører i norske hastigheter.

Motorsykkeldekk.com leverer da dekk med annen koding, det kommer an på merket. De leverer da Pirelli Diablo som er H-merket.
Når jeg søker etter dette dekket så står det øverst på siden: "Vårt tilbud for Pirelli diablo 160/60 ZR17 V"

Men bare W-dekk dukker opp i rubrikken under. Antagelig to trinn over mitt behov.

"*Disse dekkene kan gi høyere hastighet enn de du søker. Du kan uten tvil bruke dem." , står det når man klikker på: *

Jeg har sett litt på nettsidene til noen dekkfabrikanter. Det kan nesten se ut for at ganske mange dekktyper (zr-dekk?) ikke lenger produseres for andre hastighetsklasser enn "W". Kanskje det har noe med de nye uforståelige reglene som EU har innført for slik hastighetskoding? Eller kanskje det rett og slett legges føringer for fabrikantene som vi ikke får vite noe om?

Eller kanskje det bare er meg som ikke greier å følge med i tiden?

Re: Dekk

Lagt inn: 18 jan 2010, 20:11
av Gammelgutt
Men det jo ingen fare forbundet med å kjøre på dekk som tåler høyere hastighet enn det sykkelen kan prestere. De blir jo kanskje litt dyrere. Jeg brukte 150/70-17 bak på forrige sykkelen og det var H-merket.

Re: Dekk

Lagt inn: 18 jan 2010, 20:20
av Onsløv
Men dekk som tåler høyere hastighet, er de ikke hardere?
F.eks et 150km/t dekk i forhold til et 270 km/t dekk?

Sikkert greit med tanke på slitestyrke, men neppe ved kjøring på kald/våt vei?

Re: Dekk

Lagt inn: 05 apr 2010, 23:22
av vjakobs
Har en 95 Transalp som kjøres 99,9% påasfalt. Vil de skal være bra på våt asfalt også. har endt opp med Metzler Touranze. Litt opptatt av pris og. Legger om selv. Bor i Oslo. Spm. Tar det lang tid fra motorsykkeldekk.com fra bestilling til levering. Alternative butikker i Oslo området med greie priser. Trenger dekkene asap. Kom fra påskeferie i dag og det er absolutt på tide å legge om fra Trelleborgene.. ;-)

!

Lagt inn: 05 apr 2010, 23:32
av AJ
vjakobs skrev:Tar det lang tid fra motorsykkeldekk.com fra bestilling til levering. Alternative butikker i Oslo området med greie priser. Trenger dekkene asap. Kom fra påskeferie i dag og det er absolutt på tide å legge om fra Trelleborgene.. ;-)
Hei, og velkommen hit til MCsiden.no, vjakobs :thumleft

Jeg kjøpte dekk fra http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false; i vinter og om jeg ikke husker helt feil så kom dekket på døra én uke før datoen de oppga i e-post til meg! Dekket ble levert på døra ei uke etter bestilling. Kjapt ekspedert og jeg er kjempefornøyd!

Re: Dekk

Lagt inn: 05 apr 2010, 23:39
av vjakobs
Kjapt svar ;-) Ser de er greie på pris. Hiver meg nok rundt i morra.Ser det er forskjellige priser på nesten samme modell. Noen innspill her? Pris fra nesten 700,- til rundt tusenlappen? Sparer ikke på sikkerhet til 300,- hvis det er verdt det.. :thumleft

Re: !

Lagt inn: 05 apr 2010, 23:40
av hansraymond
AJ skrev:
vjakobs skrev:Tar det lang tid fra motorsykkeldekk.com fra bestilling til levering. Alternative butikker i Oslo området med greie priser. Trenger dekkene asap. Kom fra påskeferie i dag og det er absolutt på tide å legge om fra Trelleborgene.. ;-)
Hei, og velkommen hit til MCsiden.no, vjakobs :thumleft

Jeg kjøpte dekk fra http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false; i vinter og om jeg ikke husker helt feil så kom dekket på døra én uke før datoen de oppga i e-post til meg! Dekket ble levert på døra ei uke etter bestilling. Kjapt ekspedert og jeg er kjempefornøyd!
Må si meg enig med AJ jeg!! :-)
Jeg har også bestilt dekk derfra flere ganger til mine egne sykler og på diverse prosjekt, og det er ikke noe å utsette på servicen, omlegging gjør jeg sjøl inkl. balanseringen... ;e :prop:

Re: Dekk

Lagt inn: 07 apr 2010, 22:57
av vjakobs
Bestilte i dag. Ikke å anbefale å ringe dem. Damene der har ikke peiling. Skulle spørre om to nesten like dekk om forskjell. Men vet man hva man skal ha så funke det kjapt på nettet. Nesten halv pris, så nå er jeg spent på postgangen. Takk for raske svar på mitt spm.

Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 21 mai 2010, 21:59
av Rottenikken
Leita etter en rein dekktråd, men fant ingen..

Re: DEKKTRÅDEN

Lagt inn: 21 mai 2010, 22:01
av Rottenikken
Så gi gjerne en kommentar på dekk her!
Tenker på pris, holdbarhet, egenskaper etc.

Re: DEKKTRÅDEN

Lagt inn: 21 mai 2010, 22:17
av Gammelgutt
Pirelli Diablo H, 110/70-17 foran og 150/60-17 bak: kr 1465.- på Motorsykkeldekk.com. På Daelimen holdt bakdekket 13000 km og fordekket det dobbelte. Skal nå montere tilsvarende på Hyosung gt250. Meget gode dekk, hadde aldre slipp med de dekkene.

På Hyosungen har jeg nå kjørt 15000 km på Maxxis Promaxx. Kostet meg kr.1770.- ferdig pålagt. De er brukbare men fordekket først utslitt. Føles ikke så trygge som Pirellidekkene.

Re: DEKKTRÅDEN

Lagt inn: 21 mai 2010, 22:48
av Rottenikken
javel, mine dekk holdt bare 500 mil. det var Metzeler M3, knallbra grep, men ubrukelig holdbarhet.
Supre dekk for frisk kjøring!
Ubrukelige for touring!

Re: DEKKTRÅDEN

Lagt inn: 21 mai 2010, 23:38
av RuneMC
Satt M3 på min sykkel når jeg kjøpte den ifjor - de ble ganske fort slitt ja. Virket å være veldig myk gummi. Fint grep, kun slipp på vått høstløv (men det vil jo alle slippe på). Fikk punktering på bakdekket og sjekket div info om dekk før valget falt påe Z6 Interact isteden og valgte i vår også Z6 på fordekket når det M3 (eller var det M1 der?) var utslitt.

Så langt godt fornøyd med grep både i regn og tørt og ser ikke noen synlig slitasje ennå... bakdekket har nok gått 5K til nå og fordekket 2K

"Kyllingstripa" på bakdekket er nå ca 1/2 cm - går til stripen ved ryggen til "elefanten". Skrapte faktisk foten nede i lav fart i en rundkjøring her om dagen... det ble en liten aha-opplevelse i forhold til at jeg ikke må lene for mye i sakte fart.... Nå er det ikke sånne 1-5 striper på Z6 dekket, men på tørt kan jeg nok ofte være tilsvarende 5 og sikkert rundt 3-4 når det er regnvær.

Re: DEKKTRÅDEN

Lagt inn: 23 mai 2010, 21:50
av AJ
Er veldig godt fornøyd med Avon ST Storm på TDM'en. Er på mitt tredje AVON bakdekk nå og det jeg kjører på nå er den nyutviklede typen med to-komponent gummblanding som fabrikken påstår skal gi 12 % lenger levetid.
Det kan fort betyr at fordekk og bakdekk slites omtrent likt. Fordekket har nemdlig holdt mye lenger enn bakdekket. Hvorfor det er slik aner jeg ikke... :dontknow

Jeg er nå i hvert fall veldig fornøyd med disse dekkene anbefaler gjerne andre å prøve de også.

Re: DEKKTRÅDEN

Lagt inn: 23 mai 2010, 22:50
av tagesk
AJ skrev:Fordekket har nemdlig holdt mye lenger enn bakdekket. Hvorfor det er slik aner jeg ikke... :dontknow
Er det ikke slik på alle sykler?
Jeg har aldri opplevd å slite fordekke like mye som bak.
Vanligvis er fordekket "nesten nytt" når jeg skifter begge efter 20.000 km.

[TaSK]

Re: DEKKTRÅDEN

Lagt inn: 23 mai 2010, 23:06
av Gammelgutt
Det er vel ikke uvanlig at fordekket går dobbelt så langt som bakdekket, særlig om en ofte kjører med passasjer/last.