Har mye mer tro på hjelm i reflekterende farger når det gjelder synlighet. Men uansett hvilke tiltak som man iverksetter, må de endres med jevne mellomrom. For det som er synlig når en liten gruppe bruker det, blir fort usynlig igjen når alle bruker det. Bare se på bruken av kjørelys på bil. I en kø av biler er det den ene idioten som ikke bruker lys som man legger merke til.
Bakgrunnen for myndighetenes interesse for dette forslaget har selvfølgelig ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Myndighetene øyner her enda en fin måte å dra inn flere skattekroner på. Først moms og andre avgifter på refleksutstyret, og så masse deilige bøter til de som velger å gå egne veier. Ingen i denne verden skal klare å innbille meg at myndighetene i det hele tatt tenker i retning trafikksikkerhet i dette landet. Da kunne de bretta opp ermene og begynt å iverksette tiltak langs veiene våre. DET hadde gitt effekt på ulykkesstatistikken. Og vi har allerede betalt regninga flere ganger.
Og så et lite spark til IF. Hvis de er så hellig overbevist om refleksvestens sikkerhetseffekt, så kan de jo bare gi et avslag på noen tusen i forsikringspremiene??? Det er da fritt opp til dem å premiere slike sikkerhetstiltak. Meeeeen, SÅ interessant er det vel neppe????

For å sette ting enda mer i perspektiv, kan jeg nevne at min Voyager er veldig godt synlig fra sidene. Dette fordi jeg har beholdt de amerikanske markeringslysene. Røde på hver side bak, og orange på hver side foran. I tillegg er det et orange lys på hver side av hovedlykta foran. Og at disse lysene helt klart bedrer min sikkerhet og gjør meg mer synlig, er helt klart. Det har jeg fått bevist ved at flere politikonstabler har stoppet meg og påpekt disse lysene. Men ikke for å skryte av synligheten. Neida, de har påpekt at dette er ULOVLIG!!! Ved siden av å gjøre sykkelen synlig fra siden, har også disse markeringslysene en annen viktig effekt. De sørger også for at møtende trafikk vet at det er en mc som kommer i mot i skumringen, og ikke en bil med ett frontlys.
Skal man bli synlig på mc, eller i andre sammenhenger forøvrig, må man hele tiden finne på noe som er uvanlig. DET blir lagt merke til. Jeg tror f.eks. at hvis alle mc-førere hadde kjørt nakne i morra, så ville de bli sett mye bedre enn med fullt kjøreutstyr, vest eller ikke. Men selv om dette forslaget ville gjort oss mer synlige, er det vel ikke å anbefale.