jaja, så blei det bot da...:(

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Pollti

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Pollti »

En som ble tatt og fikk bot i dag var ikke blid ihvertfall. I en litt ekkel høyre sving rundt en fjellknaus syntes MCen bak meg at det gikk sakte og at jeg breiet meg vel mye så han ikke kunne kjøre forbi i yttersving. (De lokale heltene kjører forbi hverandre i denne svingen)
Han valgte å kjøre forbi mellom fjellknausen og meg der hvor svingen kniper mest. Og der er det en 40 meter lang stripe med ferskt dieselsøl fra i dag tidlig og det ble vel mye med nedlegget han hadde. Resultatet var at han fikk skrens på bakhjulet men jeg var forbredet og klar til å bremse så det gikk bra. Farten var 60 til 65 km/t i 50 sone. Da med ett ble speilene fyllt av blålys :8-[ Jeg slapp unna med tilsnakk for å ligge jevnt 8 til 10 km/t over fartsgrensa men for den andre føreren tror jeg nok det ble en liten bot for å kjøre forbi på høyre side og fartsoverskridelse. Surt for ham.

Pollti

Legg inn av Pollti »

d.strand skrev: Da jeg ringte inn å sa at jeg ikke ønsket å oppgi føreren av bilen, fikk jeg bare beskjed om da ville politiet trå til med anmeldelse pga motarbeid i en politisak.

Det hadde de ikke gjort men de bløffer nok mange til lydighet med den trusselen.
Ligningsmyndighetene driver med samme taktikk. I forbindelse med store meldingspliktig ombyggings arbeider på et hus vi hadde kom det et brev skrevet i en ekkel tone om at de ville ha opplysninger om hvilke firma som utførte arbeidene og anbudspriser pluss at de ville ha kopi av sluttfaktura. Svarfrist 14 dager. Brevet leverte jeg til advokaten min som gned seg henrykt i hendene og vrinsket i glede. Vi hørte aldri noe mere. :knegg

frankh
Motorsykkelen din: Blablabla

Legg inn av frankh »

Hvis man enten ikke vet hvem som har kjørt bilen, eller nekter å si det, så er man neppe helt trygg. I det første tilfellet så kan det bli satt igang etterforskning. De fleste politidistrikt har ikke ressurser til dette, så saken blir sannsynligvis henlagt. Men er man heldig og møter på en politimester som har litt kapasitet til overs, eller som kjører en prinsippsak, så er man kokt. I det andre tilfellet kan man ganske enkelt anmeldes, og bevisførselen er rimelig klar, noe som betyr at man vil tape en rettssak nærmest før den begynner. Da ender man opp med å måtte betal bot+renter+saksomkostninger, _og_ en dom som i motsetning til et forenklet forelegget havner på rullebladet.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg fikk nylig brev om at min bil passerte for fort i Granfosstunnelen. Jeg kjørte den ikke. Her er svaret jeg sendte dem.
I skjema for respons på Automatisk trafikkontroll står det at respons kan gis pr. mail.

Jeg har fått melding om at min bil passerte en kontrollpost i for høy hastighet. Jeg mener bestemt at jeg ikke var fører av bilen på det tidspunkt. Forelegget vedtas derfor ikke. Den er i tillegg til meg kun tilgjengelig for personer som omfattes av sraffeprosesslovens § 122. Jeg ønsker derfor ikke å opplyse hvem som kan ha kjørt bilen.

Vennlig hilsen
Etter dette har jeg foreløpig ikke hørt mer fra dem. Men venter at det skal komme en eller annen respons før eller senere. Straffeprosesslovens § 122 sier hvem man ikke har vitneplikt i forhold til.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Svar