Daglig Kontroll

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av StigRune »

AJ skrev: Nei, nei, nei!! Triste greier... Litt for grov den feilen der, om man velger å se litt spøkefullt på det :8-[
Helt sant! feilen er jo KATASTROFAL! det er jo helt håpløst! skjønner ikke hvordan jeg klarte å få det til engang, spesielt ikek etter at jeg HADDE sett at det var rødt. så absolutt; jeg fortjente å stryke! jeg fulgte jo ikke i nærheten til godt nok med...
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av AJ »

StigRune skrev:
AJ skrev: Nei, nei, nei!! Triste greier... Litt for grov den feilen der, om man velger å se litt spøkefullt på det :8-[
Helt sant! feilen er jo KATASTROFAL! det er jo helt håpløst! skjønner ikke hvordan jeg klarte å få det til engang, spesielt ikek etter at jeg HADDE sett at det var rødt. så absolutt; jeg fortjente å stryke! jeg fulgte jo ikke i nærheten til godt nok med...
Ja... og om man ser mer alvorlig på det så kan jo slike grove feil føre til nettopp katastrofer. Rødt lys betyr jo klar bane for andre og dermed kan det fort oppstå sammenstøt...
Og som motorsyklist vet man jo godt hvordan slikt kan ende i verste fall...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av evike »

Som sagt her: Det var jo flott du fikk oppkjøring den aller siste dagen i år!! Da er du i det minste helt klar når våren kommer.
Håper du da blir med en klubb som har Rustoppløsning så du får inn litt øvelser og god teknikk helt fra starten.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av StigRune »

AJ skrev:
StigRune skrev:
AJ skrev: Nei, nei, nei!! Triste greier... Litt for grov den feilen der, om man velger å se litt spøkefullt på det :8-[
Helt sant! feilen er jo KATASTROFAL! det er jo helt håpløst! skjønner ikke hvordan jeg klarte å få det til engang, spesielt ikek etter at jeg HADDE sett at det var rødt. så absolutt; jeg fortjente å stryke! jeg fulgte jo ikke i nærheten til godt nok med...
Ja... og om man ser mer alvorlig på det så kan jo slike grove feil føre til nettopp katastrofer. Rødt lys betyr jo klar bane for andre og dermed kan det fort oppstå sammenstøt...
Og som motorsyklist vet man jo godt hvordan slikt kan ende i verste fall...
Nettopp! Er jo noe av det verste man KAN gjøre!

Ikke for å "forsvare" meg selv, egentlig, men vil bare si at jeg kjørte ikke ut i veien i blinde. jeg bremsa ned, så at det var klar bane og kjørte. På ett eller annet tidspunkt bestemte hjernen min seg for å glemme at det var lyskryss, så jeg kjørte vanlig "forsiktig, se deg for"-modus... Fortsatt like dumt og farlig! her er det mine rutiner som er på tverke og må "omprogrammeres" slik at slike situasjoner ikke skal oppstå igjen...

Merker jeg har litt vanskelig for å tilgi meg selv for dette... Har jo kjørt lettsykkel siden 2004 og bil siden 2006 uten å ha kjørt på ett eneste rødt lys, så gjør jeg plutselig slikt nå. totalt inni hampen borti natta. :(
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av StigRune »

evike skrev:Som sagt her: Det var jo flott du fikk oppkjøring den aller siste dagen i år!! Da er du i det minste helt klar når våren kommer.
Håper du da blir med en klubb som har Rustoppløsning så du får inn litt øvelser og god teknikk helt fra starten.
Skal nok prøve å finne meg en klubb, ja :) noen gode tips?
Vet ihvertfall at jeg skal prøve å få vært med på førerutviklingskurs så ofte jeg har sjansen til det.
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av evike »

Jeg ser du bor i Oslo: Ta kontakt med NAF MC Oslo og hør hva de har å komme med på vårparten:
http://www.nafmcoslo.no/index.php?optio ... &Itemid=50

Kjenner noen av de som er aktive der og det er en veldig koselig gjeng!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Bosted: Oslo

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av gbruaset »

Først av alt - jeg føler med deg! Jeg strøk selv på første oppkjøringen, og jeg var helt trøstesløs! Men, når jeg stod 4 uker etterpå, var gleden desto større! Prøv Tango mc - jeg var på kurs hos de i år, det var kjempebra. Kommer litt an på hvor du bor, kursene arrangeres i trøgstad, en times tid utenfor Oslo.

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av StigRune »

Vil bare nevne at jeg nå har temmelig bra kontroll på daglig kontroll, selv om jeg synes det er mye:

1: Sjekk drivstoffnivå og kran (lukt etter lekasje)
2: Kontroller at styre og speil er godt festet (hold fast hjulet med foten og dra litt i styre og speil)
3: Sjekk kåpe og glass foran
4: Start sykkel (fordel om den står i fri i utgangspunktet)
5: kontroller hovedlys og blinklys
6: kontroller dekktrykk forran ved å tråkke sidelengs på innside av felgen
7: bikk sykkelen opp så du kan bruke foten og trille rundt forhjul og sjekke etter skader i dekk. avslutt med å sende rundt hjul og stoppe med forbrems. se at hjulet snurrer lett etterpå (at bremsen ikke henger)
8: sjek at gassen ikke er treig
9: sjekk eksos for lekasjer og ulyd
10: vri styret mot deg og kontroller bremselys og trykktest på bremser.
11: vri styret i riktig posisjon og len opp sykkelen så du kan sjekke olje og bremsevæske bak (forran skal du sjekke før, mens du driver der fremme)
12: sjekk dekktrykk bak på samme måte som forran.
13: sjekk skilt og lykteglass/reflekser bak når du går rundt sykkelen
14: sett sykkelen på hovedstøtte og kontroller dekk bak for skader.
15: done.

(kan være lurt å stoppe sykkelen før du kontrolllerer bakdekk, da røyk i ansiktet er mindre koslig :p )

alt dette på 2 minutter :p
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Globe »

Heisann StigRune....hvordan gikk det med oppkjøringa??

Vi venter i spenning!
  • Tast 1 for: Det gikk bra, hurra!! :bananas

    Tast 2 for: Det gikk skeis, jeg depper!! :sorry
Hvilken tast velger du??

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Erman »

Jævlig kjipt å stryke. Gjorde selv det første gangen.
Det positive, om man kan se det på den måten, er at man får et visst innblikk i hvordan førerprøven utarter seg.
Lykke til på etterskudd.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av ejs »

:-k :redface

Min daglige kontroll av MC før kjøretur,er enkel.Sparke i dekkene for å finne ut om det er luft i dem.
prøver bremsa for å se om det er normal vandring på hendelen,
Sjekker også om lysene virker.thats it..

PS
Jeg strøk også første gang da jeg tok MC lappen i 1974 (kjørte for fort)
:mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Onsløv »

ejs skrev: :-k :redface

Min daglige kontroll av MC før kjøretur,er enkel.Sparke i dekkene for å finne ut om det er luft i dem.
prøver bremsa for å se om det er normal vandring på hendelen,
Sjekker også om lysene virker.thats it..

PS
Jeg strøk også første gang da jeg tok MC lappen i 1974 (kjørte for fort)
:mc2 :mc2 :mc2
Så pass mye? ;-)
Min daglige kontroll er på starte den. Gjør den det, så er det bare å kle på seg.
Dekk og bremser får man fort vite om det er noe gærent med (Minimum 10 meter hos meg)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av pelsen »

StigRune skrev:Vil bare nevne at jeg nå har temmelig bra kontroll på daglig kontroll, selv om jeg synes det er mye:

1: Sjekk drivstoffnivå og kran (lukt etter lekasje)
2: Kontroller at styre og speil er godt festet (hold fast hjulet med foten og dra litt i styre og speil)
3: Sjekk kåpe og glass foran
4: Start sykkel (fordel om den står i fri i utgangspunktet)
5: kontroller hovedlys og blinklys
6: kontroller dekktrykk forran ved å tråkke sidelengs på innside av felgen
7: bikk sykkelen opp så du kan bruke foten og trille rundt forhjul og sjekke etter skader i dekk. avslutt med å sende rundt hjul og stoppe med forbrems. se at hjulet snurrer lett etterpå (at bremsen ikke henger)
8: sjek at gassen ikke er treig
9: sjekk eksos for lekasjer og ulyd
10: vri styret mot deg og kontroller bremselys og trykktest på bremser.
11: vri styret i riktig posisjon og len opp sykkelen så du kan sjekke olje og bremsevæske bak (forran skal du sjekke før, mens du driver der fremme)
12: sjekk dekktrykk bak på samme måte som forran.
13: sjekk skilt og lykteglass/reflekser bak når du går rundt sykkelen
14: sett sykkelen på hovedstøtte og kontroller dekk bak for skader.
15: done.

(kan være lurt å stoppe sykkelen før du kontrolllerer bakdekk, da røyk i ansiktet er mindre koslig :p )

alt dette på 2 minutter :p
punkt fire før punkt åtte... ikke på min sykkel nei
mulig at jeg hadde strøket til prøven nå, men jeg bestod i '79, men da fikk vi ikke servert sånt tull

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Daglig Kontroll

Legg inn av Tysnes »

Det har tydeligvis skjedd en del siden 1977 , mener att eg måtte ut med hele 90 kroner for lappen. biltilsynsgubben var mest opptatt om sykkelen var plombert ( 100 cc ) og så en kjapp tur på veien. sjøl skjekker eg luftrykket ofte , bremser og opplargring av styre og baksving av og til .og lys selfølgelig .

Svar