Helt sant! feilen er jo KATASTROFAL! det er jo helt håpløst! skjønner ikke hvordan jeg klarte å få det til engang, spesielt ikek etter at jeg HADDE sett at det var rødt. så absolutt; jeg fortjente å stryke! jeg fulgte jo ikke i nærheten til godt nok med...AJ skrev: Nei, nei, nei!! Triste greier... Litt for grov den feilen der, om man velger å se litt spøkefullt på det![]()
Daglig Kontroll
Re: Daglig Kontroll
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Daglig Kontroll
Ja... og om man ser mer alvorlig på det så kan jo slike grove feil føre til nettopp katastrofer. Rødt lys betyr jo klar bane for andre og dermed kan det fort oppstå sammenstøt...StigRune skrev:Helt sant! feilen er jo KATASTROFAL! det er jo helt håpløst! skjønner ikke hvordan jeg klarte å få det til engang, spesielt ikek etter at jeg HADDE sett at det var rødt. så absolutt; jeg fortjente å stryke! jeg fulgte jo ikke i nærheten til godt nok med...AJ skrev: Nei, nei, nei!! Triste greier... Litt for grov den feilen der, om man velger å se litt spøkefullt på det![]()
Og som motorsyklist vet man jo godt hvordan slikt kan ende i verste fall...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Daglig Kontroll
Som sagt her: Det var jo flott du fikk oppkjøring den aller siste dagen i år!! Da er du i det minste helt klar når våren kommer.
Håper du da blir med en klubb som har Rustoppløsning så du får inn litt øvelser og god teknikk helt fra starten.
Håper du da blir med en klubb som har Rustoppløsning så du får inn litt øvelser og god teknikk helt fra starten.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
Re: Daglig Kontroll
Nettopp! Er jo noe av det verste man KAN gjøre!AJ skrev:Ja... og om man ser mer alvorlig på det så kan jo slike grove feil føre til nettopp katastrofer. Rødt lys betyr jo klar bane for andre og dermed kan det fort oppstå sammenstøt...StigRune skrev:Helt sant! feilen er jo KATASTROFAL! det er jo helt håpløst! skjønner ikke hvordan jeg klarte å få det til engang, spesielt ikek etter at jeg HADDE sett at det var rødt. så absolutt; jeg fortjente å stryke! jeg fulgte jo ikke i nærheten til godt nok med...AJ skrev: Nei, nei, nei!! Triste greier... Litt for grov den feilen der, om man velger å se litt spøkefullt på det![]()
Og som motorsyklist vet man jo godt hvordan slikt kan ende i verste fall...
Ikke for å "forsvare" meg selv, egentlig, men vil bare si at jeg kjørte ikke ut i veien i blinde. jeg bremsa ned, så at det var klar bane og kjørte. På ett eller annet tidspunkt bestemte hjernen min seg for å glemme at det var lyskryss, så jeg kjørte vanlig "forsiktig, se deg for"-modus... Fortsatt like dumt og farlig! her er det mine rutiner som er på tverke og må "omprogrammeres" slik at slike situasjoner ikke skal oppstå igjen...
Merker jeg har litt vanskelig for å tilgi meg selv for dette... Har jo kjørt lettsykkel siden 2004 og bil siden 2006 uten å ha kjørt på ett eneste rødt lys, så gjør jeg plutselig slikt nå. totalt inni hampen borti natta.

er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
Re: Daglig Kontroll
Skal nok prøve å finne meg en klubb, ja :) noen gode tips?evike skrev:Som sagt her: Det var jo flott du fikk oppkjøring den aller siste dagen i år!! Da er du i det minste helt klar når våren kommer.
Håper du da blir med en klubb som har Rustoppløsning så du får inn litt øvelser og god teknikk helt fra starten.
Vet ihvertfall at jeg skal prøve å få vært med på førerutviklingskurs så ofte jeg har sjansen til det.
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Daglig Kontroll
Jeg ser du bor i Oslo: Ta kontakt med NAF MC Oslo og hør hva de har å komme med på vårparten:
http://www.nafmcoslo.no/index.php?optio ... &Itemid=50
Kjenner noen av de som er aktive der og det er en veldig koselig gjeng!
http://www.nafmcoslo.no/index.php?optio ... &Itemid=50
Kjenner noen av de som er aktive der og det er en veldig koselig gjeng!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: Daglig Kontroll
Først av alt - jeg føler med deg! Jeg strøk selv på første oppkjøringen, og jeg var helt trøstesløs! Men, når jeg stod 4 uker etterpå, var gleden desto større! Prøv Tango mc - jeg var på kurs hos de i år, det var kjempebra. Kommer litt an på hvor du bor, kursene arrangeres i trøgstad, en times tid utenfor Oslo.
Re: Daglig Kontroll
Vil bare nevne at jeg nå har temmelig bra kontroll på daglig kontroll, selv om jeg synes det er mye:
1: Sjekk drivstoffnivå og kran (lukt etter lekasje)
2: Kontroller at styre og speil er godt festet (hold fast hjulet med foten og dra litt i styre og speil)
3: Sjekk kåpe og glass foran
4: Start sykkel (fordel om den står i fri i utgangspunktet)
5: kontroller hovedlys og blinklys
6: kontroller dekktrykk forran ved å tråkke sidelengs på innside av felgen
7: bikk sykkelen opp så du kan bruke foten og trille rundt forhjul og sjekke etter skader i dekk. avslutt med å sende rundt hjul og stoppe med forbrems. se at hjulet snurrer lett etterpå (at bremsen ikke henger)
8: sjek at gassen ikke er treig
9: sjekk eksos for lekasjer og ulyd
10: vri styret mot deg og kontroller bremselys og trykktest på bremser.
11: vri styret i riktig posisjon og len opp sykkelen så du kan sjekke olje og bremsevæske bak (forran skal du sjekke før, mens du driver der fremme)
12: sjekk dekktrykk bak på samme måte som forran.
13: sjekk skilt og lykteglass/reflekser bak når du går rundt sykkelen
14: sett sykkelen på hovedstøtte og kontroller dekk bak for skader.
15: done.
(kan være lurt å stoppe sykkelen før du kontrolllerer bakdekk, da røyk i ansiktet er mindre koslig
)
alt dette på 2 minutter
1: Sjekk drivstoffnivå og kran (lukt etter lekasje)
2: Kontroller at styre og speil er godt festet (hold fast hjulet med foten og dra litt i styre og speil)
3: Sjekk kåpe og glass foran
4: Start sykkel (fordel om den står i fri i utgangspunktet)
5: kontroller hovedlys og blinklys
6: kontroller dekktrykk forran ved å tråkke sidelengs på innside av felgen
7: bikk sykkelen opp så du kan bruke foten og trille rundt forhjul og sjekke etter skader i dekk. avslutt med å sende rundt hjul og stoppe med forbrems. se at hjulet snurrer lett etterpå (at bremsen ikke henger)
8: sjek at gassen ikke er treig
9: sjekk eksos for lekasjer og ulyd
10: vri styret mot deg og kontroller bremselys og trykktest på bremser.
11: vri styret i riktig posisjon og len opp sykkelen så du kan sjekke olje og bremsevæske bak (forran skal du sjekke før, mens du driver der fremme)
12: sjekk dekktrykk bak på samme måte som forran.
13: sjekk skilt og lykteglass/reflekser bak når du går rundt sykkelen
14: sett sykkelen på hovedstøtte og kontroller dekk bak for skader.
15: done.
(kan være lurt å stoppe sykkelen før du kontrolllerer bakdekk, da røyk i ansiktet er mindre koslig

alt dette på 2 minutter

er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Daglig Kontroll
Heisann StigRune....hvordan gikk det med oppkjøringa??
Vi venter i spenning!
Vi venter i spenning!
- Tast 1 for: Det gikk bra, hurra!!
Tast 2 for: Det gikk skeis, jeg depper!!
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: Daglig Kontroll
Jævlig kjipt å stryke. Gjorde selv det første gangen.
Det positive, om man kan se det på den måten, er at man får et visst innblikk i hvordan førerprøven utarter seg.
Lykke til på etterskudd.
Det positive, om man kan se det på den måten, er at man får et visst innblikk i hvordan førerprøven utarter seg.
Lykke til på etterskudd.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Daglig Kontroll


Min daglige kontroll av MC før kjøretur,er enkel.Sparke i dekkene for å finne ut om det er luft i dem.
prøver bremsa for å se om det er normal vandring på hendelen,
Sjekker også om lysene virker.thats it..
PS
Jeg strøk også første gang da jeg tok MC lappen i 1974 (kjørte for fort)



If it ain't broke, I'll break it.
Re: Daglig Kontroll
Så pass mye?ejs skrev:![]()
![]()
Min daglige kontroll av MC før kjøretur,er enkel.Sparke i dekkene for å finne ut om det er luft i dem.
prøver bremsa for å se om det er normal vandring på hendelen,
Sjekker også om lysene virker.thats it..
PS
Jeg strøk også første gang da jeg tok MC lappen i 1974 (kjørte for fort)
![]()
![]()

Min daglige kontroll er på starte den. Gjør den det, så er det bare å kle på seg.
Dekk og bremser får man fort vite om det er noe gærent med (Minimum 10 meter hos meg)
Re: Daglig Kontroll
punkt fire før punkt åtte... ikke på min sykkel neiStigRune skrev:Vil bare nevne at jeg nå har temmelig bra kontroll på daglig kontroll, selv om jeg synes det er mye:
1: Sjekk drivstoffnivå og kran (lukt etter lekasje)
2: Kontroller at styre og speil er godt festet (hold fast hjulet med foten og dra litt i styre og speil)
3: Sjekk kåpe og glass foran
4: Start sykkel (fordel om den står i fri i utgangspunktet)
5: kontroller hovedlys og blinklys
6: kontroller dekktrykk forran ved å tråkke sidelengs på innside av felgen
7: bikk sykkelen opp så du kan bruke foten og trille rundt forhjul og sjekke etter skader i dekk. avslutt med å sende rundt hjul og stoppe med forbrems. se at hjulet snurrer lett etterpå (at bremsen ikke henger)
8: sjek at gassen ikke er treig
9: sjekk eksos for lekasjer og ulyd
10: vri styret mot deg og kontroller bremselys og trykktest på bremser.
11: vri styret i riktig posisjon og len opp sykkelen så du kan sjekke olje og bremsevæske bak (forran skal du sjekke før, mens du driver der fremme)
12: sjekk dekktrykk bak på samme måte som forran.
13: sjekk skilt og lykteglass/reflekser bak når du går rundt sykkelen
14: sett sykkelen på hovedstøtte og kontroller dekk bak for skader.
15: done.
(kan være lurt å stoppe sykkelen før du kontrolllerer bakdekk, da røyk i ansiktet er mindre koslig)
alt dette på 2 minutter
mulig at jeg hadde strøket til prøven nå, men jeg bestod i '79, men da fikk vi ikke servert sånt tull
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Daglig Kontroll
Det har tydeligvis skjedd en del siden 1977 , mener att eg måtte ut med hele 90 kroner for lappen. biltilsynsgubben var mest opptatt om sykkelen var plombert ( 100 cc ) og så en kjapp tur på veien. sjøl skjekker eg luftrykket ofte , bremser og opplargring av styre og baksving av og til .og lys selfølgelig .