(nå kommer sikkert snart Mr. Mekkern og sier jeg er på bærtur, slik jeg var da jegSnikkeren skrev:Du har måler altså 12 volt over tenningen når den er slått av. Og tenningen måler du til 1M ohm når den er slått av. Men når du skrur på spenningen, så detter spenningen til (bortimot) 0 volt.
brukte DC-argumenter i en AC-debatt for noen uker siden.)
Kretsen er som en sirket (naturlig nok).
Den består av tre komponenter (pluss batteriet).
Først har vi en 1M motstand.
Den kjenner vi ikke til fordi den er gjemt inne i en ledning.
Så har vi en bryter (tenningen).
Til slutt har vi en pære (motorsykkelen).
Husk at i virkeligheten er pæra ikke knyttet til batteriet med en ledning. Pæra er skrudd fast i rammen som vi kaller "jord".
I virkeligheten snakker vi heller ikke om en pære, men en helt motorsykkel med utallige komponenter, sikringsboks og ting og tang.
Når du måler i kretsen vår finner du at det står 12V frem til bryteren.
Man lures til å tro at lederen (som på koblingssjema ser ut som en rett leder) er OK.
Men når du åpner bryteren, og strømmen begynner å flyte i kretsen (for den flyter), da er 99.999% av potensialet over den 1M mostanden
du har. Så nå ser det ut som om det står 0V i bryteren.
Stømmen er mikroskopisk (bokstavelig talt).
Nå står det 11.99999 volt over koblingspunktet, det går 0.0000001 A gjennom kretsen, og pæra lyser ikke (juster antal 9ere og 0er så det passer)

Her er en liten del av skjema (viser bare den delen av skjema som har med sikringer og relé å gjøre).
Alle andre deler er fjernet.
Legg merke til batteriet i blått, loddepunktet i rødt, og den fatale lederen til tenningen i grønt.
Lederen merket med grønt er kuttet ut av en større klase med ledningen som går til tenningen.
Overalt i dette skjema måler du 12V når tenningen er av, bortsett fra i X9450 (som ikke er tilkoblet fordi tenningen ikke er på).
Når tenningen er på da står det (fremdeles) 0V i alle steder knyttet til X9450 men det står (fremdeles) 12V i
alle steder knyttet til X9430.
Men tenningen fungerer; der måler du 0 Ohm.
Detaljert:
Med tenningen AV måler du 12V fra det grønne punktet til batteriets negative pol (som forventet)
Du måler 0Ohm mellom det grønne punktet of X9450 (som er en diger kontakt under tanken)
Med tenningen PÅ måler du 0V mellom det grønne punktet og negativ pol.
Med tenning en PÅ måler du plutselig 12V mellom det grønne punktet og positiv pol

Den eneste teorien som får dette til å henge sammen er at i X9430 (mellom det grønne puinnktet og batteriet) har det kommet inn
vann en eller annen gang, loddingen (eller hvordan det nå er gjort) har begynt å irre (ruste), og den grønne til tenningen var den første som
(nesten) rustet av.
Men i morgen skal det opereres.
Da får vi svaret (får vi håpe).
Og så håper vi at Mekkern er enig

[TaSK]