Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper

Legg inn av ejs »

:thumleft
http://www.gostar-racing.com/informatio ... set-up.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

MaxTron skrev:Vist du med "for mye styr" lurer på om du maser for mye på forumet her?

..Er min mening: klart NEI!! det er, blant annet, sånne ting sånne forum er skapt for!!
Takk takk, det var kanskje litt det jeg mente, men mest det at jeg nok lager litt mye styr for meg selv, d.v.s at jeg blir litt manisk... :8-[
Men på den annen side, hva skal man finne på på denne tiden av året?
MaxTron skrev:Ellers har æ dessverre lite svar å gi om din sykkel spesielt.
Det er ofte lurt å pløye merkeforum etter tips og gode modifikasjoner, men vær kritisk og bruk sunn fornuft, er ofte de som virker skråsikkre som har minst peiling. Men vist noe virker logisk og fornuftig, og det er mange som melder om gode resultater er det jo som oftest gode tips.
Ja, har laget en tråd på et britisk Bandit-forum, så får jeg se hva det hjelper. :-)
ejs skrev::thumleft
http://www.gostar-racing.com/informatio ... set-up.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:mc2 :mc2 :mc2
Den er behørig lagret i bokmerkesamlinga mi, takker! :thumleft

Banditmannen

ArcticTiger skrev:En kaffe og noe stærrt er aldri galt :thumleft

Når det gjelder fjærer er det en "gammel" regel som sier myke fjærer og stiv demping for best kjøreegenskaper. For stive fjærer kan gi sprettball-effekt. Men klart, det er fjærene som bærer vekta, så de må være avpasset den. Og du er jo en feit jævel, så kanskje litt stivere fjærer??
Har du inntrykk av at gaffelen er sigen slik den er nå, dvs går for mye ihop når du setter deg på sykkern?? Har sykkelen din gått langt?
Det er nevnt tidligere at det hjelper på dempereffekten med litt tjukkere olje i gaffelen.
Det står vel noe i Haynes-boka om hva som er normal nedsynking av gaffelen?
Først av alt, ja, jeg er en feit jævel! :lol
Har nok inntrykk av at sykkelen er litt sigen/dvask, nå har den har ikke gått mer en 42000, men den er jo 11-12 år gammel.
Blir nok å prøve en tykker olje også, i tillegg til nye fjærer.

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Banditmannen skrev:
MaxTron skrev:Vist du med "for mye styr" lurer på om du maser for mye på forumet her?

..Er min mening: klart NEI!! det er, blant annet, sånne ting sånne forum er skapt for!!
Takk takk, det var kanskje litt det jeg mente, men mest det at jeg nok lager litt mye styr for meg selv, d.v.s at jeg blir litt manisk... :8-[
Men på den annen side, hva skal man finne på på denne tiden av året?
Er vel bare helt topp med at denne hobbyen også kan dyrkes på vinteren, men da, ofte, på en helt annen måte.

Er jo selvfølgelig nån "verstinga" som kjøre heile året, det finns også de som er mere glad i å skru enn å kjøre...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

hjc
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Legg inn av hjc »

Jeg har en 1200 S -02 mod. som er gått snart 60' km. Jeg syntes den dykket vel mye ved oppbremsing. Bestilte HyperPro progressive gaffelfjærer inkl 1 l. olje fra England til en grei pris. Tok litt av og kjøpte en brukt bakdemper fra Hayabusa som jeg monterte uten for mye strev. Hadde lest mye på diverse Bandit-sider. Skifter pakninger i gaffelbena siden jeg må ha dem av likevel. Den ene simmerringen svetter litt, så det er vel på tide å skifte (begge). Gruer meg litt til akkurat det, men har Haynes og trekker pusten dypt før jeg går i gang. Litt varmere i været snart, så da blir det levelig i kosekroken min i kjelleren :thumleft
Ser at det er flere som er redd de plager noen med "dumme" spørsmål. Jeg tror det er mange som får svar på noe de lurer på ved å lese svarene på akkurat de spørsmålene, meg inkludert. Det er utrolig mye kunnskap rundt om, så ikke vær redd for å stille spørsmål - mener nå jeg.
Jeg pløyer igjennom mange Bandit-tråder. Det kan jo være jeg kommer over noe jeg ikke visste at jeg ikke visste men som er godt å vite... :scratch

Banditmannen

Øhlinsdemper til gibortpris!

Den har kommet! :bananas
I dag kom pakka fra MC Oslo, og det endelige beviset på at det IKKE er en drøm!
Øhlins 2.jpg
1. stk. Öhlins SU 449 til den nette sum av 1804,- inkl frakt og oppkrav. :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Sjå der ja! Dette blir greier!! komme helt sikkert til å merke STOR forskjell fra orginalen.
Og vist du ikke gjør noe med fronten mistenker æ at den kommer til å føles enda dårligere i forhold, men mulig æ tar feil...
karosseri er for biler!

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Re: Øhlinsdemper til gibortpris!

Legg inn av ArcticTiger »

Banditmannen skrev:Den har kommet! :bananas
I dag kom pakka fra MC Oslo, og det endelige beviset på at det IKKE er en drøm!
Øhlins 2.jpg
1. stk. Öhlins SU 449 til den nette sum av 1804,- inkl frakt og oppkrav. :knegg
ÅRETS VARP :thumleft Det er så billig at det hadde ikke lønnt seg å stjært den!! Gratulerer :D Sykkern blir bedre enn ny nå :notworthy:

Banditmannen

MaxTron skrev:Sjå der ja! Dette blir greier!! komme helt sikkert til å merke STOR forskjell fra orginalen.
Og vist du ikke gjør noe med fronten mistenker æ at den kommer til å føles enda dårligere i forhold, men mulig æ tar feil...
Har bestemt meg! Har man sagt A, må man si B!(og noen ganger C,D,E,F, o.s.v. :-J )
Så nå er det bare å sortere alle tips og råd, for å finne det som er den beste kompromissløsningen, mellom kvalitet/ønske og økonomi... :-k

Heler nå litt mot Wilbers progessive, fra denne karen: http://www.maartensimport.no/wilbers_gaffelfjarer.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Men har enda litt tid til å ombestemme meg noen ganger. :D

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Banditmannen skrev:
MaxTron skrev:Sjå der ja! Dette blir greier!! komme helt sikkert til å merke STOR forskjell fra orginalen.
Har bestemt meg! Har man sagt A, må man si B!(og noen ganger C,D,E,F, o.s.v. :-J )
Så nå er det bare å sortere alle tips og råd, for å finne det som er den beste kompromissløsningen, mellom kvalitet/ønske og økonomi... :-k

Heler nå litt mot Wilbers progessive, fra denne karen: http://www.maartensimport.no/wilbers_gaffelfjarer.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Men har enda litt tid til å ombestemme meg noen ganger. :D
Var jo rimelig dette, og samme pris for linjere som progressive!! skaffer han til din sykkel i den stivhet (NM) som er anbefalt og?? Isåfall er det vel bare å finne ut hvilken fjærer du vil ha og "Løp og kjøp"!!

Hadde også villa leita på gule sider og finn.no etter norske, og eventuelt googla etter europeiske huggeri, ikke usansynelig at noen har en SV650 med bøyde gaffelbein (som er usalgbart) men fine "gaffeltopplokk" stående. Er jo en enkel mod. når du uansett er i gang.
karosseri er for biler!

Banditmannen

Re: Øhlinsdemper til gibortpris!

ArcticTiger skrev:ÅRETS VARP :thumleft Det er så billig at det hadde ikke lønnt seg å stjært den!! Gratulerer :D Sykkern blir bedre enn ny nå :notworthy:
Takker! 8)
MaxTron skrev:Var jo rimelig dette, og samme pris for linjere som progressive!! skaffer han til din sykkel i den stivhet (NM) som er anbefalt og?? Isåfall er det vel bare å finne ut hvilken fjærer du vil ha og "Løp og kjøp"!!

Hadde også villa leita på gule sider og finn.no etter norske, og eventuelt googla etter europeiske huggeri, ikke usansynelig at noen har en SV650 med bøyde gaffelbein (som er usalgbart) men fine "gaffeltopplokk" stående. Er jo en enkel mod. når du uansett er i gang.
Ja, skal snoke litt rundt etter sv-"gaffeltopplokk" :-)

Banditmannen

Sendte en mail til Maarten’s Import http://www.maartensimport.no/default.htm
Mail til Maarten’s Import skrev:Hei.
Trenger noen nye gaffelfjærer på Banditen min, siden den er litt "sigen", og jeg er "litt" overvektig. :-)
Fikk dessuten tak i en helt ny Öhlins bakdemper til en hyggelig pris, som jeg syns fortjener å komme til sin rett!

Så jeg lurer på hvilken type du anbefaler, linjære eller proressive?
Kjørestilen er for det aller meste pent å pyntelig(men det hender jo man blir litt "ispirert" på en fin svingete vei! ;-)
Kjører så å si alltid aleine, men vurderer å få meg en toppboks på 40-50 liter, men den kommer nok sjelden til å være i bruk.

Vekta er passert tresifret, og er nå på 104 i nettoen...

Sykkelen det er snakk om, er en Suzuki GSF 600 S Bandit 1999
Lurer på hva dette vil komme på, inkl frakt hjem til meg.

Med venlig hilsen
Øystein Valle
Og her er svaret jeg fikk etter en knapp time:
Hallo,

Jeg vil anbefale deg progressive fjærer for din sykkel og dine forventninger. Prisen inkl 1 liter Wilbers gaffelolje vil komme på kr.1.000.- inkl mva.
Frakten for norgespakken herfra til deg kommer på kr.150.-

Da vil de passende fjærer bli lever med gaffeloljeviskositet for deg og med bruksanvisning om hvor mye olje du skal ha i hvert ben.
Det medfølger også en veiledning med standardtips om skifting av fjærene.

Leveringstiden er ca 3 uker fra ordre inngangen..

Ha en fin dag.
Maarten
Syns dette virker ganske tillitvekkende og billig!
Kan jo også kjøpe fra det store utland, men prisene er stort sett ikke så mye lavere, og så var det dette med moms og toll da... :-k

Men tror jeg skal gi kontoen min en liten pustepause før jeg bestiller mer nå... I den grad det er mulig på denne tiden av året! :sk?

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Dette var slett ikke dårlig, verken pris eller servise ser det ut til.

Kjekkt å vite om slike leverandører!!
karosseri er for biler!

Banditmannen

Da var Wilbers progressive fjærer bestilt! :thumleft

Denne må vel være grei til å feste gaffelenbein i?
http://www.jula.no/productpictures/124593" onclick="window.open(this.href);return false;

Her skal ikke noe overlates til tilfeldighetene! ALT må planlegges i minste detalj! :P :p
Har både Haynes og Clymer håndbøker, alt jeg trenger av verktøy(tror jeg)
D.v.s. jeg må skaffe meg en "dings" til å slå på plass de nye simringene, men det får jeg prøve å mekke til med noe plastrør, eller no... :-)

Ja, og så må jeg selvfølgelig bestille simringer og støvringer. :-)

Hmmm, noe mer da tro? :-J

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Banditmannen skrev:Da var Wilbers progressive fjærer bestilt! :thumleft

Denne må vel være grei til å feste gaffelenbein i?
http://www.jula.no/productpictures/124593" onclick="window.open(this.href);return false;

Her skal ikke noe overlates til tilfeldighetene! ALT må planlegges i minste detalj! :P :p
Har både Haynes og Clymer håndbøker, alt jeg trenger av verktøy(tror jeg)
D.v.s. jeg må skaffe meg en "dings" til å slå på plass de nye simringene, men det får jeg prøve å mekke til med noe plastrør, eller no... :-)

Ja, og så må jeg selvfølgelig bestille simringer og støvringer. :-)

Hmmm, noe mer da tro? :-J
Da blir det årnings på fronten og ja!!
Det som er positivt med den lille sagbenken er at det er plast i "kjeftene" så den setter ikke merker, det som kan være negativt er at den er veldig lett.....

Ingenting som er mere irriterende enn å være midt i skruinga og finne ut at en mangler en del eller ett verktøy...
Støvringer behøver du IKKE å bytte hver gang. Byttes bare vist de har synlige skader/rifter/sprekker eller de er gamle og harde.
karosseri er for biler!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bladde gjennom trådene her på MCsiden.no og kom over denne...
Burde selvfølgelig husket denne tråden da jeg skrev om fjær- og demperbyttet på Tiger i AJ Arena... bloggen :redface

Öhlins fjærer foran og Nitron Sport med hydraulisk forspenningskontroll bak... Veldig godt fornøyd :thumleft

Så må andre som har oppdatert demperkomponentene gjerne komme med sine erfaringer i denne tråden, noe jeg altså gjorde i egen blogg - se link ovenfor... :roll

Svar