Forbikjøringer!!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Se det ja, dette var noe som engasjerte mange. Neida Ronny, jeg vet at jeg ikke kan krypkjøre hele tiden, og håper at jeg ikke gjør det. Selv om jeg føler at jeg kjører fort nok på min virago, syntes nok noen av førerne av plastrakettene at jeg krypkjører likevel :) men det driter jeg i, bare jeg har det fint 8)

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

GSXR skrev:
Thor Arne skrev:
GSXR skrev: Mener og tror at motorsyklister generelt sett er flinkere til å lese og forutsi trafikkbildet enn øvrige grupper.
Det er jo å håpe, men vi har nok endel svin på skogen selv, når det kommer til trafikk forståelse og utførelse.
Svin på skogen, ja for all del, hvem har ikke det. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg presser sykkelen for det den er god for, men det tilsier ikke dårlig lesing av trafikkbildet, heller tvertimot. Jo mer man presser seg selv og sykkelen, dessto mere observant må man være.
Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses.
Jeg limer et innlegg fra GSXR i annet post om hastighet.....
"Tok ut sykkelen en tur i dag å, kosa mæ som ...........,ja som bare juling.
E itj akkurat rekord da, men va nå opp i ca. 260 km/t Wink .
Berre lækkert. Stor fart gir alltid et Kick. Enig/uenig, let us hear.........."
For å bli en bedre fører? Not.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Indian skrev:
GSXR skrev:
Thor Arne skrev:
GSXR skrev: Mener og tror at motorsyklister generelt sett er flinkere til å lese og forutsi trafikkbildet enn øvrige grupper.
Det er jo å håpe, men vi har nok endel svin på skogen selv, når det kommer til trafikk forståelse og utførelse.
Svin på skogen, ja for all del, hvem har ikke det. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg presser sykkelen for det den er god for, men det tilsier ikke dårlig lesing av trafikkbildet, heller tvertimot. Jo mer man presser seg selv og sykkelen, dessto mere observant må man være.
Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses.
Jeg limer et innlegg fra GSXR i annet post om hastighet.....
"Tok ut sykkelen en tur i dag å, kosa mæ som ...........,ja som bare juling.
E itj akkurat rekord da, men va nå opp i ca. 260 km/t Wink .
Berre lækkert. Stor fart gir alltid et Kick. Enig/uenig, let us hear.........."
For å bli en bedre fører? Not.
Å for en tur det var.......

Hør nå her, jeg liker alt som er relatert til fart og spenning, og jeg må ærlig
innrømme at jeg får et kick av å tøye grensene mine.
Dette gjør jeg ikke for å bevisst gå inn for å bli en bedre fører, men fordi jeg liker adrenalinkicket.
Spiller ingen rolle om det er strikkhopp, kampsport, hastighet, etc, etc så lenge det er en eksremsport.
Men dette er som sagt et annet emne.
Husk nå på at det er en grunn til at emnene er adskilt, da innlegg fra andre emner er
skrevet i en annen sammenheng, gir det fort et feilaktig inntrykk å blande dem.
Det innlegget du har innlemmet her, er fra min side så slettes ingen reklame for å bli en bedre fører.
Om du leser igjennom denne tråden her en gang til, så ser du hvor jeg står mht det å bli en bedre fører.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Er litt enig at det kan gi litt feil vinkling når man blander innleggene. Men når det kommer til pressing av grenser er jeg nok enig med Ronny, at det bør gjøres på sikre områder, og ikke i trafikken. Det er en kjennsgjerning at man snevrer inn synsfeltet jo fortere man kjører. Da vil det, uansett hvor konsentrert man er, være vanskeligere å oppdage små, men viktige detaljer i trafikkbildet. Slik som sand, olje og eller møtende/kryssende trafikk.
Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Thor Arne skrev:Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.
Ja det der hadde vært et mareritt, men sannsynligvis hadde det gått greit med oss som satt i bilen og ikke fullt så greit med sykkelen.

Jeg mener virkelig dette med å presse grensene, men jeg skulle bare så inderlig ønske at det fantes en bane å gjøre det på her på sørlandet.

Å reise til Rudskogen tar minimum 2 dager (6-7 timers kjøring EN vei + all tiden det tar å kjøre +++). Det sier seg selv at det bare ikke går å kjøre dit hver helg.

Jeg tror tiden er overmoden for en bane her på sørlandet, og det faktumet at vi ikke har noe reelt alternativ, må faktisk etter min mening ta litt av skylden for at mange tøyer grensene på landeveien. Det er jo ikke noe alternativ...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Evje Raceway har det varit tyst om en stund, men nu verkar det ju som att det kanske är något på gång i Sokndal, ca 2 timmar (?) från Kristiansand. "West Rock Motorcenter". Låter ju lovande.. men det gjorde Evje Raceway också.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Skal kun motorsyklister presse sykkelen for å lære kjøreteknikk? Hva med biler, busser, lastebiler.....er de alle dårlig førere hvis de ikke presse kjøretøyene sine?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Ronny skrev:
Thor Arne skrev:Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.
Jeg mener virkelig dette med å presse grensene, men jeg skulle bare så inderlig ønske at det fantes en bane å gjøre det på her på sørlandet.
quote]

Burde være baner de fleste steder, så man hadde en maks 2 timer for å komme dit, hadde blitt dyrt, men hadde redda mange liv, tror jeg. Har selv en bane 30 minutter fra meg (våler), som jeg skal på kurs på i sommer.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Jeg sendte en mail til Bike Events, som driver med førerutviklingskurs. Limer inn svaret i sin helhet:

Hei!

Beklager seint svar.

Vi Bike Events anser førerutviklingskurs for å være en god arena for å utvikle egne tekniske ferdigheter og eventuelt teste egne grenser. Når vi snakker om å teste egne grenser betyr ikke det at en må kjøre det så langt at en mislykkes og "ligger med nasa i grusen" tilslutt. Vi presser ingen til å gjøre noe de ikke vil eller ikke mestrer, for en skal fortsatt bevare, og kanskje øke kjøregleden.

Vårt syn er at en god del motorsyklister ikke mestrer mc'en godt nok teknisk, og de fleste som deltar på kurs har merker selv stor fremgang på det punktet etter endt kurs.

Mange av de som deltar på slike kurs kommer igjen år etter år, noe som og skulle tilsi at de syns dette er god og nødvenig trening. I tillegg møtes mange med samme interesse på slike kurs og det foregår mange diskusjoner/dialoger som også kan føre til økt kunnskap.

Vi ser med andre ord positivt på det, og har iallefall fått mye positiv tilbakemelding på de kursene vi har hatt. Innhold og gjennomføring av slike kurs kan jo være veldig forskjellig, så vi anbefaler folk å prøve ulike kursarrangører hvis en har hatt negative opplevelser med noen. Det bør være mulig å få opplysninger om hva som foregår/blir gjennomgått på slike kurs før en evt. melder seg på.

Om dette er en kvalifisert kommentar får andre avgjør, men det er iallefall vårt syn og vår erfaring på det.

Håper det kunne hjelpe dere litt.

mvh

Ellen Våge
Bike Events


> Ronny Aas
> Skibåsen 32
>
> Telefon: 380 99 600 / 40 40 50 60
> Telefaks: 380 99 601
> E-post: ronny@cruiser.no
>
> Hei der!
>
> Vi har hatt en lengre diskusjon på forumet vårt om å teste ut grense i
> kontrollerte former (f.eks. på fører utviklingskurs). Det viser seg at
> alle ikke er enige i at dette er bra. Det hadde vært fint å fått en
> kvalifisert kommentar fra en av dere på dette.
>
> Her er det en link til forumet:
> http://www.mcsiden.no/forum/viewtopic.p ... ostorder=a
> sc&start=0
>
> På forhånd takk.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Også kan vi diskutere om man for å lære noe nytt, må prøve noe nytt (teste og utvide grensene sine).

Om man for å lære litt "mer" , må prøve litt "mer" (teste og utvide grensene sine).

Snakket også netopp med kjørelærer på Golins kjøreskole i Flekkefjord, og han mente også at dersom man hadde et par fører utviklingskurs under beltet, var man mye bedre rustet.

JA til førerutviklings kurs ;)
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Legg inn av LinnSurion »

Nå trur jeg ikke at det var så mange som ikke synes pressing av grenser på bane var noe fy-fy. Men jeg tror de tenkte mer sånn på den åpne landevei. Altså offentlig vei.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

da jeg snakket om å presse grenser, forsto jeg det sånn at det som ble tatt opp her, var å presse de på offentlig vei. Noe som ikke er greit. det å presse de på bane er bare bra, det å offre litt penger for å bli en bedre sjafør er noe jeg selv skal gjøre.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses. GSXR

Hele diskusjon om å presse grenser startet med dette innlegget av GSXR. Så ble det snakket om lukkede baner og der er ingen av oss uenig..... Brevet til Bike Events burde ha hatt denne med at uenigheten gjelder å presse grenser på offentlig vei. :mrgreen:
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Bra konklusjon Indian!

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Da er vi jo i teorien helt enige da :lol:

Ville uansett bare sitere deg litt tidligere i debatten her Indian, din forbaska kverulant :roll: :lol:
Indian skrev:Noen som er tilhenger av å presse sykkelen for å lære kjøreteknikk.....det er ikke så mange som er interesert i å lære på dagene der det regner....
Jeg tror det er heller et påskudd for å grisekjøre på veiene. Hvor mange av oss som har tro på å presse sykkelen møter opp på Rudskogen for å presse sykkelen i kontrollerte former? Hvor mange har tatt kurs i førerutvikling?
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Ronny skrev:Da er vi jo i teorien helt enige da :lol:

Ville uansett bare sitere deg litt tidligere i debatten her Indian, din forbaska kverulant :roll: :lol:
Indian skrev:Noen som er tilhenger av å presse sykkelen for å lære kjøreteknikk.....det er ikke så mange som er interesert i å lære på dagene der det regner....
Jeg tror det er heller et påskudd for å grisekjøre på veiene. Hvor mange av oss som har tro på å presse sykkelen møter opp på Rudskogen for å presse sykkelen i kontrollerte former? Hvor mange har tatt kurs i førerutvikling?
Helt enig med Indian jeg, sånn som jeg forstår den der mener han at han vil vi skal presse grensene våre på Rudskogen, og ikke på veien opp dit.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Her har vi en til. Bomstasjonen på Hommelvik har en farts grense på 50 km/timen. Vanskelig å tro at mannen mister kontrollen når han prøver å bytte felt med så lav hastighet. :shock:
Enda et tilfelle av å presse grensen?
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 494115.ece
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Finnes d nå likar einn å gir ne, hiv opp sykkel'n og brøøøl forbi køa samtidig som main ule mot månen
og kjenne maggan vrenge sæ av lykke? :icon_wink:

Ka syns dåkker :whistle: ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

GSXR skrev:Finnes d nå likar einn å gir ne, hiv opp sykkel'n og brøøøl forbi køa samtidig som main ule mot månen
og kjenne maggan vrenge sæ av lykke? :icon_wink:

Ka syns dåkker :whistle: ?
Fantastisk følelse :laughing7: Rett og slett en herlig følelse!! \:D/
Jeg savner vår og sommer... :icon_frown:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Yupp, men jeg overlater wheeliene til andre :icon_cool:

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3163
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Bosted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Bilde

Sånne??? Sånne overlater jeg også til andre... Er for gammal til sånt! Har lyst å leve litt lengre og.. :redface:
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ok...
sånn at ingen tror ting om undertegnede... :-k
Ingen wheelies her i gården heller! [-(
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Legg inn av mekkern »

gamle dassen er så tung i trynet at gaffeltetningene ryker for ofte...så det drøyer jeg..

GSXR

Legg inn av GSXR »

cheron skrev:Bilde

Sånne??? Sånne overlater jeg også til andre... Er for gammal til sånt! Har lyst å leve litt lengre og.. :redface:
Tar den cheron ;)

Om vi ser bort fra wheelies, hva synes dere generelt sett mht Mc og forbikjøringer?

Feks:

* Hvilke forbikjøringer regner vi som akspetable?
* Hva regner vi som idiotisk; og er det egentlig det..!?!
* Får du kick av å race forbi lange køer?
* Kjører du slalom mellom rekkene eller føler du heller for å rive slike av sadel'n...?
* Hva er det som trigger forbikjøringer; er det gamle hattkaller som åler seg frem i 20 km/t under hastigheten eller
gjør vi det rett og slett for kick's ;e

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Har som oftest høyere marshastighet enn de jeg tar igjen, og da smetter jeg forbi når det er forsvarlig, men det skjer like ofte at jeg blir liggende bak til det er akseptabelt å kjøre forbi, og da er det som oftest der hvor det er stipla midtlinje og god sikt framover. Er sjelden at jeg drar helt ut på turtallet for å komme forbi heller, selv om ørkendyret er kjapp nok når han får turtall. Stoler ikke på at jeg er smal nok til å få plass på gulstripa mellom motgående trafikk og den jeg skal forbi.
I bytrafikk drar jeg forbi når det er mulighet for det, men må ikke på død og liv fremst i alle lyskryss

Svar