
Forbikjøringer!!
- Thor Arne
- Innlegg: 228
- Registrert: 20 jun 2004, 18:38
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Se det ja, dette var noe som engasjerte mange. Neida Ronny, jeg vet at jeg ikke kan krypkjøre hele tiden, og håper at jeg ikke gjør det. Selv om jeg føler at jeg kjører fort nok på min virago, syntes nok noen av førerne av plastrakettene at jeg krypkjører likevel :) men det driter jeg i, bare jeg har det fint 

- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Jeg limer et innlegg fra GSXR i annet post om hastighet.....GSXR skrev:Svin på skogen, ja for all del, hvem har ikke det. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg presser sykkelen for det den er god for, men det tilsier ikke dårlig lesing av trafikkbildet, heller tvertimot. Jo mer man presser seg selv og sykkelen, dessto mere observant må man være.Thor Arne skrev:Det er jo å håpe, men vi har nok endel svin på skogen selv, når det kommer til trafikk forståelse og utførelse.GSXR skrev: Mener og tror at motorsyklister generelt sett er flinkere til å lese og forutsi trafikkbildet enn øvrige grupper.
Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses.
"Tok ut sykkelen en tur i dag å, kosa mæ som ...........,ja som bare juling.
E itj akkurat rekord da, men va nå opp i ca. 260 km/t Wink .
Berre lækkert. Stor fart gir alltid et Kick. Enig/uenig, let us hear.........."
For å bli en bedre fører? Not.
Å for en tur det var.......Indian skrev:Jeg limer et innlegg fra GSXR i annet post om hastighet.....GSXR skrev:Svin på skogen, ja for all del, hvem har ikke det. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg presser sykkelen for det den er god for, men det tilsier ikke dårlig lesing av trafikkbildet, heller tvertimot. Jo mer man presser seg selv og sykkelen, dessto mere observant må man være.Thor Arne skrev:Det er jo å håpe, men vi har nok endel svin på skogen selv, når det kommer til trafikk forståelse og utførelse.GSXR skrev: Mener og tror at motorsyklister generelt sett er flinkere til å lese og forutsi trafikkbildet enn øvrige grupper.
Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses.
"Tok ut sykkelen en tur i dag å, kosa mæ som ...........,ja som bare juling.
E itj akkurat rekord da, men va nå opp i ca. 260 km/t Wink .
Berre lækkert. Stor fart gir alltid et Kick. Enig/uenig, let us hear.........."
For å bli en bedre fører? Not.
Hør nå her, jeg liker alt som er relatert til fart og spenning, og jeg må ærlig
innrømme at jeg får et kick av å tøye grensene mine.
Dette gjør jeg ikke for å bevisst gå inn for å bli en bedre fører, men fordi jeg liker adrenalinkicket.
Spiller ingen rolle om det er strikkhopp, kampsport, hastighet, etc, etc så lenge det er en eksremsport.
Men dette er som sagt et annet emne.
Husk nå på at det er en grunn til at emnene er adskilt, da innlegg fra andre emner er
skrevet i en annen sammenheng, gir det fort et feilaktig inntrykk å blande dem.
Det innlegget du har innlemmet her, er fra min side så slettes ingen reklame for å bli en bedre fører.
Om du leser igjennom denne tråden her en gang til, så ser du hvor jeg står mht det å bli en bedre fører.
- Thor Arne
- Innlegg: 228
- Registrert: 20 jun 2004, 18:38
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Er litt enig at det kan gi litt feil vinkling når man blander innleggene. Men når det kommer til pressing av grenser er jeg nok enig med Ronny, at det bør gjøres på sikre områder, og ikke i trafikken. Det er en kjennsgjerning at man snevrer inn synsfeltet jo fortere man kjører. Da vil det, uansett hvor konsentrert man er, være vanskeligere å oppdage små, men viktige detaljer i trafikkbildet. Slik som sand, olje og eller møtende/kryssende trafikk.
Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.
Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Ja det der hadde vært et mareritt, men sannsynligvis hadde det gått greit med oss som satt i bilen og ikke fullt så greit med sykkelen.Thor Arne skrev:Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.
Jeg mener virkelig dette med å presse grensene, men jeg skulle bare så inderlig ønske at det fantes en bane å gjøre det på her på sørlandet.
Å reise til Rudskogen tar minimum 2 dager (6-7 timers kjøring EN vei + all tiden det tar å kjøre +++). Det sier seg selv at det bare ikke går å kjøre dit hver helg.
Jeg tror tiden er overmoden for en bane her på sørlandet, og det faktumet at vi ikke har noe reelt alternativ, må faktisk etter min mening ta litt av skylden for at mange tøyer grensene på landeveien. Det er jo ikke noe alternativ...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Jeg mener virkelig dette med å presse grensene, men jeg skulle bare så inderlig ønske at det fantes en bane å gjøre det på her på sørlandet.Ronny skrev:Thor Arne skrev:Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.
quote]
Burde være baner de fleste steder, så man hadde en maks 2 timer for å komme dit, hadde blitt dyrt, men hadde redda mange liv, tror jeg. Har selv en bane 30 minutter fra meg (våler), som jeg skal på kurs på i sommer.
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Jeg sendte en mail til Bike Events, som driver med førerutviklingskurs. Limer inn svaret i sin helhet:
Hei!
Beklager seint svar.
Vi Bike Events anser førerutviklingskurs for å være en god arena for å utvikle egne tekniske ferdigheter og eventuelt teste egne grenser. Når vi snakker om å teste egne grenser betyr ikke det at en må kjøre det så langt at en mislykkes og "ligger med nasa i grusen" tilslutt. Vi presser ingen til å gjøre noe de ikke vil eller ikke mestrer, for en skal fortsatt bevare, og kanskje øke kjøregleden.
Vårt syn er at en god del motorsyklister ikke mestrer mc'en godt nok teknisk, og de fleste som deltar på kurs har merker selv stor fremgang på det punktet etter endt kurs.
Mange av de som deltar på slike kurs kommer igjen år etter år, noe som og skulle tilsi at de syns dette er god og nødvenig trening. I tillegg møtes mange med samme interesse på slike kurs og det foregår mange diskusjoner/dialoger som også kan føre til økt kunnskap.
Vi ser med andre ord positivt på det, og har iallefall fått mye positiv tilbakemelding på de kursene vi har hatt. Innhold og gjennomføring av slike kurs kan jo være veldig forskjellig, så vi anbefaler folk å prøve ulike kursarrangører hvis en har hatt negative opplevelser med noen. Det bør være mulig å få opplysninger om hva som foregår/blir gjennomgått på slike kurs før en evt. melder seg på.
Om dette er en kvalifisert kommentar får andre avgjør, men det er iallefall vårt syn og vår erfaring på det.
Håper det kunne hjelpe dere litt.
mvh
Ellen Våge
Bike Events
> Ronny Aas
> Skibåsen 32
>
> Telefon: 380 99 600 / 40 40 50 60
> Telefaks: 380 99 601
> E-post: ronny@cruiser.no
>
> Hei der!
>
> Vi har hatt en lengre diskusjon på forumet vårt om å teste ut grense i
> kontrollerte former (f.eks. på fører utviklingskurs). Det viser seg at
> alle ikke er enige i at dette er bra. Det hadde vært fint å fått en
> kvalifisert kommentar fra en av dere på dette.
>
> Her er det en link til forumet:
> http://www.mcsiden.no/forum/viewtopic.p ... ostorder=a
> sc&start=0
>
> På forhånd takk.
Hei!
Beklager seint svar.
Vi Bike Events anser førerutviklingskurs for å være en god arena for å utvikle egne tekniske ferdigheter og eventuelt teste egne grenser. Når vi snakker om å teste egne grenser betyr ikke det at en må kjøre det så langt at en mislykkes og "ligger med nasa i grusen" tilslutt. Vi presser ingen til å gjøre noe de ikke vil eller ikke mestrer, for en skal fortsatt bevare, og kanskje øke kjøregleden.
Vårt syn er at en god del motorsyklister ikke mestrer mc'en godt nok teknisk, og de fleste som deltar på kurs har merker selv stor fremgang på det punktet etter endt kurs.
Mange av de som deltar på slike kurs kommer igjen år etter år, noe som og skulle tilsi at de syns dette er god og nødvenig trening. I tillegg møtes mange med samme interesse på slike kurs og det foregår mange diskusjoner/dialoger som også kan føre til økt kunnskap.
Vi ser med andre ord positivt på det, og har iallefall fått mye positiv tilbakemelding på de kursene vi har hatt. Innhold og gjennomføring av slike kurs kan jo være veldig forskjellig, så vi anbefaler folk å prøve ulike kursarrangører hvis en har hatt negative opplevelser med noen. Det bør være mulig å få opplysninger om hva som foregår/blir gjennomgått på slike kurs før en evt. melder seg på.
Om dette er en kvalifisert kommentar får andre avgjør, men det er iallefall vårt syn og vår erfaring på det.
Håper det kunne hjelpe dere litt.
mvh
Ellen Våge
Bike Events
> Ronny Aas
> Skibåsen 32
>
> Telefon: 380 99 600 / 40 40 50 60
> Telefaks: 380 99 601
> E-post: ronny@cruiser.no
>
> Hei der!
>
> Vi har hatt en lengre diskusjon på forumet vårt om å teste ut grense i
> kontrollerte former (f.eks. på fører utviklingskurs). Det viser seg at
> alle ikke er enige i at dette er bra. Det hadde vært fint å fått en
> kvalifisert kommentar fra en av dere på dette.
>
> Her er det en link til forumet:
> http://www.mcsiden.no/forum/viewtopic.p ... ostorder=a
> sc&start=0
>
> På forhånd takk.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Også kan vi diskutere om man for å lære noe nytt, må prøve noe nytt (teste og utvide grensene sine).
Om man for å lære litt "mer" , må prøve litt "mer" (teste og utvide grensene sine).
Snakket også netopp med kjørelærer på Golins kjøreskole i Flekkefjord, og han mente også at dersom man hadde et par fører utviklingskurs under beltet, var man mye bedre rustet.
JA til førerutviklings kurs
Om man for å lære litt "mer" , må prøve litt "mer" (teste og utvide grensene sine).
Snakket også netopp med kjørelærer på Golins kjøreskole i Flekkefjord, og han mente også at dersom man hadde et par fører utviklingskurs under beltet, var man mye bedre rustet.
JA til førerutviklings kurs

mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
- LinnSurion
- Innlegg: 94
- Registrert: 23 feb 2005, 23:54
- Motorsykkelen din: BMW K75
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses. GSXR
Hele diskusjon om å presse grenser startet med dette innlegget av GSXR. Så ble det snakket om lukkede baner og der er ingen av oss uenig..... Brevet til Bike Events burde ha hatt denne med at uenigheten gjelder å presse grenser på offentlig vei.

-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Da er vi jo i teorien helt enige da
:
Ville uansett bare sitere deg litt tidligere i debatten her Indian, din forbaska kverulant
:
:

Ville uansett bare sitere deg litt tidligere i debatten her Indian, din forbaska kverulant


Indian skrev:Noen som er tilhenger av å presse sykkelen for å lære kjøreteknikk.....det er ikke så mange som er interesert i å lære på dagene der det regner....
Jeg tror det er heller et påskudd for å grisekjøre på veiene. Hvor mange av oss som har tro på å presse sykkelen møter opp på Rudskogen for å presse sykkelen i kontrollerte former? Hvor mange har tatt kurs i førerutvikling?
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Helt enig med Indian jeg, sånn som jeg forstår den der mener han at han vil vi skal presse grensene våre på Rudskogen, og ikke på veien opp dit.Ronny skrev:Da er vi jo i teorien helt enige da:
Ville uansett bare sitere deg litt tidligere i debatten her Indian, din forbaska kverulant:
:
Indian skrev:Noen som er tilhenger av å presse sykkelen for å lære kjøreteknikk.....det er ikke så mange som er interesert i å lære på dagene der det regner....
Jeg tror det er heller et påskudd for å grisekjøre på veiene. Hvor mange av oss som har tro på å presse sykkelen møter opp på Rudskogen for å presse sykkelen i kontrollerte former? Hvor mange har tatt kurs i førerutvikling?
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Her har vi en til. Bomstasjonen på Hommelvik har en farts grense på 50 km/timen. Vanskelig å tro at mannen mister kontrollen når han prøver å bytte felt med så lav hastighet. :shock:
Enda et tilfelle av å presse grensen?
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 494115.ece
Enda et tilfelle av å presse grensen?
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 494115.ece
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Fantastisk følelse :laughing7: Rett og slett en herlig følelse!!GSXR skrev:Finnes d nå likar einn å gir ne, hiv opp sykkel'n og brøøøl forbi køa samtidig som main ule mot månen
og kjenne maggan vrenge sæ av lykke? :icon_wink:
Ka syns dåkker :whistle: ?

Jeg savner vår og sommer... :icon_frown:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord

Sånne??? Sånne overlater jeg også til andre... Er for gammal til sånt! Har lyst å leve litt lengre og..

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Ok...
sånn at ingen tror ting om undertegnede...
Ingen wheelies her i gården heller! [-(
sånn at ingen tror ting om undertegnede...

Ingen wheelies her i gården heller! [-(
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Tar den cheroncheron skrev:
Sånne??? Sånne overlater jeg også til andre... Er for gammal til sånt! Har lyst å leve litt lengre og..:

Om vi ser bort fra wheelies, hva synes dere generelt sett mht Mc og forbikjøringer?
Feks:
* Hvilke forbikjøringer regner vi som akspetable?
* Hva regner vi som idiotisk; og er det egentlig det..!?!
* Får du kick av å race forbi lange køer?
* Kjører du slalom mellom rekkene eller føler du heller for å rive slike av sadel'n...?
* Hva er det som trigger forbikjøringer; er det gamle hattkaller som åler seg frem i 20 km/t under hastigheten eller
gjør vi det rett og slett for kick's

Har som oftest høyere marshastighet enn de jeg tar igjen, og da smetter jeg forbi når det er forsvarlig, men det skjer like ofte at jeg blir liggende bak til det er akseptabelt å kjøre forbi, og da er det som oftest der hvor det er stipla midtlinje og god sikt framover. Er sjelden at jeg drar helt ut på turtallet for å komme forbi heller, selv om ørkendyret er kjapp nok når han får turtall. Stoler ikke på at jeg er smal nok til å få plass på gulstripa mellom motgående trafikk og den jeg skal forbi.
I bytrafikk drar jeg forbi når det er mulighet for det, men må ikke på død og liv fremst i alle lyskryss
I bytrafikk drar jeg forbi når det er mulighet for det, men må ikke på død og liv fremst i alle lyskryss