bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Det er nok riktig at å kjøpe nytt er dyrt.
Men jeg synes det er en glede å ha noe som ingen andre har "kjørt" , nesten urørt og jeg har kun meg selv å skylde på om jeg skulle slurve med vedlikeholdet.
Det er nok ikke mange av min slag men jeg innrømmer å ha tapt masse penger på helt nye biler og sykler opp igjennom årene , men det værste er at jeg synes det har vært verd det i de fleste tilfellene.
En helt ubeskrivelig følelse å hente en flett ny sykkel i butikken og kjenne den helt spesielle lukten av helt ny motor.
At verditapet er høyt er man jo kjent med , men jeg kjenner det ikke på samme måten som man gjør med brukte kjøretøy.
Jeg har nettopp kjøpt en 2001 model Skoda Fabia til min datter som har fått sertifikatet nå og hadde den på sjekk rett etter vi hadde kjøpt den.
Bilen har gått 98000km.
Det første som måtte gjøres var å skifte alle bremsene og kom på 5000,-. Så måtte bilen på EU kontroll som kostet 1000,- hvor de fant et knekt fjærben og noen småting. Reparasjon av dette kom på 5000,-
Det vil si litt i overkant av 10000,- etter tre måneder til en bil som kostet 50000,-. Jeg snakket med en mekaniker som jeg kjenner og han sa bilen var meget bra og at dette var utgifter som man måtte beregne på en brukt bil.
Jeg vil si at det var litt hardt å ta en 10000,- utgift på strak arm. Mer kommer vel om 2 år på neste EU kontroll.
Til sammenligning koster vel en helt ny Skoda Fabia rundt 200000,- og man får 5 års garanti med på kjøpet. Man trenger heller ikke EU kontroll før etter 4 år.
Altså få uforutsette utgifter de første 5 årene men om man velger å selge bilen før disse 5 årene vil man vel få et verditap på 40.000 eller litt under 10000,- pr år.
Velger man ikke å selge så har man bare hatt et utlegg på papiret.
Men jeg synes det er en glede å ha noe som ingen andre har "kjørt" , nesten urørt og jeg har kun meg selv å skylde på om jeg skulle slurve med vedlikeholdet.
Det er nok ikke mange av min slag men jeg innrømmer å ha tapt masse penger på helt nye biler og sykler opp igjennom årene , men det værste er at jeg synes det har vært verd det i de fleste tilfellene.
En helt ubeskrivelig følelse å hente en flett ny sykkel i butikken og kjenne den helt spesielle lukten av helt ny motor.
At verditapet er høyt er man jo kjent med , men jeg kjenner det ikke på samme måten som man gjør med brukte kjøretøy.
Jeg har nettopp kjøpt en 2001 model Skoda Fabia til min datter som har fått sertifikatet nå og hadde den på sjekk rett etter vi hadde kjøpt den.
Bilen har gått 98000km.
Det første som måtte gjøres var å skifte alle bremsene og kom på 5000,-. Så måtte bilen på EU kontroll som kostet 1000,- hvor de fant et knekt fjærben og noen småting. Reparasjon av dette kom på 5000,-
Det vil si litt i overkant av 10000,- etter tre måneder til en bil som kostet 50000,-. Jeg snakket med en mekaniker som jeg kjenner og han sa bilen var meget bra og at dette var utgifter som man måtte beregne på en brukt bil.
Jeg vil si at det var litt hardt å ta en 10000,- utgift på strak arm. Mer kommer vel om 2 år på neste EU kontroll.
Til sammenligning koster vel en helt ny Skoda Fabia rundt 200000,- og man får 5 års garanti med på kjøpet. Man trenger heller ikke EU kontroll før etter 4 år.
Altså få uforutsette utgifter de første 5 årene men om man velger å selge bilen før disse 5 årene vil man vel få et verditap på 40.000 eller litt under 10000,- pr år.
Velger man ikke å selge så har man bare hatt et utlegg på papiret.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
-
- Innlegg: 447
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Ja der kom den siden av saken også.....Ja jeg er skikkelig ambivalent, og kunne godt tenke meg en skikkelig garanti......
Jeg skal på messa den 11-13 mars så får vi se..... Har aldri hatt hverken ny bil eller mc før, så kanskje det blir det? Kanskje er det noen gode tilbud på messa? Eller kanskje ikke?
Takk for gode innspill men er nå der at jeg heller kjøper en ny g650gs sylindra enn en 2-3 år gammel 2 sylindra 800ccm.....
Snakka med en veldig hyggelig selger i butikk som faktisk mente at jeg kunne klare meg med den minste? Så da får vi se!
Skal selvfølgelig putte noen bilder ut her av doningen i det den er i "hus":) Så følg med!
Jeg skal på messa den 11-13 mars så får vi se..... Har aldri hatt hverken ny bil eller mc før, så kanskje det blir det? Kanskje er det noen gode tilbud på messa? Eller kanskje ikke?
Takk for gode innspill men er nå der at jeg heller kjøper en ny g650gs sylindra enn en 2-3 år gammel 2 sylindra 800ccm.....
Snakka med en veldig hyggelig selger i butikk som faktisk mente at jeg kunne klare meg med den minste? Så da får vi se!
Skal selvfølgelig putte noen bilder ut her av doningen i det den er i "hus":) Så følg med!
I don`t care about little things.....
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Jeg tror du beveger deg i riktig retning etter min ufornuftige meningfrissy skrev:Ja der kom den siden av saken også.....Ja jeg er skikkelig ambivalent, og kunne godt tenke meg en skikkelig garanti......
Jeg skal på messa den 11-13 mars så får vi se..... Har aldri hatt hverken ny bil eller mc før, så kanskje det blir det? Kanskje er det noen gode tilbud på messa? Eller kanskje ikke?
Takk for gode innspill men er nå der at jeg heller kjøper en ny g650gs sylindra enn en 2-3 år gammel 2 sylindra 800ccm.....
Snakka med en veldig hyggelig selger i butikk som faktisk mente at jeg kunne klare meg med den minste? Så da får vi se!
Skal selvfølgelig putte noen bilder ut her av doningen i det den er i "hus":) Så følg med!

Men hvorfor skal vi alltid være så fornuftig. Lukten av flett ny motor kan aldri undervurderes

Tror dessuten den der nye G650GS er en knakanes god og allsidig sykkel , den ser i allefall veldig bra ut.
Og er du også opptatt av garanti så har alle nye BMW motorsykler også 3 års gratis medlemskap i Viking med gratis veihjelp i hele Europa. Hjemreise/overnatting inkludert om noe skulle skje eller du kan velge leiebil/MC og fortsette turen.
Lykke til uansett , det er en knallgøy fase du er inne i

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Skal ikke komme med så mange råd om akkurat hvilken sykkel du skal velge..
MEN, det er 3 ting som er viktig ved kjøp av sykkel: prøvekjør, PRØVEKJØR og PRØVEKJØR!!
Prøvekjør langt og lenge under mest mulig varierende veiforhold, minst en times tur behøves for å kjenne om sykkelen passer deg!!
Prøv å få prøvekjørt alle sykkler du tror er aktuelle. Prøvekjør gjerne også noen du tror ikke er aktuelle, men som erfarne motorsykkelister anbefaler, du kan bli positivt overrasket
MEN, det er 3 ting som er viktig ved kjøp av sykkel: prøvekjør, PRØVEKJØR og PRØVEKJØR!!
Prøvekjør langt og lenge under mest mulig varierende veiforhold, minst en times tur behøves for å kjenne om sykkelen passer deg!!
Prøv å få prøvekjørt alle sykkler du tror er aktuelle. Prøvekjør gjerne også noen du tror ikke er aktuelle, men som erfarne motorsykkelister anbefaler, du kan bli positivt overrasket

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 447
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Takk for godt tips. Ja prøve sitting og kjøring er en del av moroa....! Snart vår er det ikke! 

I don`t care about little things.....
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Dette er jeg helt enig i , selv om det punktet med å lytte til erfarne motorsyklister kan være lit ymse.MaxTron skrev: Prøvekjør langt og lenge under mest mulig varierende veiforhold, minst en times tur behøves for å kjenne om sykkelen passer deg!!
Prøv å få prøvekjørt alle sykkler du tror er aktuelle. Prøvekjør gjerne også noen du tror ikke er aktuelle, men som erfarne motorsykkelister anbefaler, du kan bli positivt overrasket
Det kommer helt an på hvilket stadie denne erfarne motorsyklisten befinner seg i

Selv har jeg kjørt motorsykkel siden jeg var 16 år og er nå passert 40. Selv om jeg ville kunne kalle meg erfaren motorsyklist også for 10 år siden så ville min anbefaling den gang vært anderledes enn det er i dag

Mitt råd er og ikke høre på andre men finne sin egen optimale sykkel akkurat i den fasen man befinner seg i nå.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Nja, jo, du har jo ett poeng der...Bringisen skrev:Dette er jeg helt enig i , selv om det punktet med å lytte til erfarne motorsyklister kan være lit ymse.MaxTron skrev: Prøvekjør langt og lenge under mest mulig varierende veiforhold, minst en times tur behøves for å kjenne om sykkelen passer deg!!
Prøv å få prøvekjørt alle sykkler du tror er aktuelle. Prøvekjør gjerne også noen du tror ikke er aktuelle, men som erfarne motorsykkelister anbefaler, du kan bli positivt overrasket
Det kommer helt an på hvilket stadie denne erfarne motorsyklisten befinner seg i![]()
Selv har jeg kjørt motorsykkel siden jeg var 16 år og er nå passert 40. Selv om jeg ville kunne kalle meg erfaren motorsyklist også for 10 år siden så ville min anbefaling den gang vært anderledes enn det er i dag![]()
Mitt råd er og ikke høre på andre men finne sin egen optimale sykkel akkurat i den fasen man befinner seg i nå.
Det samme gjelder jo delvis når en leser tester av sykkler, de vil jo farges av testerens smak og preferanser om han vil det eller ikke.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Ja det er jeg sikker på også , vi mennesker har følelser uansett om vi vil eller ikke og det vil påvirke hvordan vi ordlegger oss. Derfor leser jeg også tester med en klype salt , ikke alltid jeg opplever det slik som testjournalisten besrkiver det.MaxTron skrev:Nja, jo, du har jo ett poeng der...Bringisen skrev:Dette er jeg helt enig i , selv om det punktet med å lytte til erfarne motorsyklister kan være lit ymse.MaxTron skrev: Prøvekjør langt og lenge under mest mulig varierende veiforhold, minst en times tur behøves for å kjenne om sykkelen passer deg!!
Prøv å få prøvekjørt alle sykkler du tror er aktuelle. Prøvekjør gjerne også noen du tror ikke er aktuelle, men som erfarne motorsykkelister anbefaler, du kan bli positivt overrasket
Det kommer helt an på hvilket stadie denne erfarne motorsyklisten befinner seg i![]()
Selv har jeg kjørt motorsykkel siden jeg var 16 år og er nå passert 40. Selv om jeg ville kunne kalle meg erfaren motorsyklist også for 10 år siden så ville min anbefaling den gang vært anderledes enn det er i dag![]()
Mitt råd er og ikke høre på andre men finne sin egen optimale sykkel akkurat i den fasen man befinner seg i nå.
Det samme gjelder jo delvis når en leser tester av sykkler, de vil jo farges av testerens smak og preferanser om han vil det eller ikke.
Jeg synes likevel det er gøyt å lese tester fordi det ofte er morsomme tall der :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Har kjørt F650GS i en del år nå, tror du kommer til å bli veldig fornøyd med den. Det er en veldig bra nybegynnersykkel, lettkjørt som en moped, ABS og du får beina i bakken.
Det jeg alltid har likt med den, er at den kan gjøre alt. Pendlersykkel du kan stole på, og bruker bare 0,4 på mila. (Uansett hvordan du kjører.) Masse bagasjeplass i sidevesker, toppboks og tankveske. Du kan ligge hele dagen i 140 og kjøre offroad på kvelden. Komfortabel på langtur, varmeholker og godt med strøm til det du måtte trenge. Så hvis du er litt usikker på hvilken type kjøring du har lyst til å drive med, er det en fin førstesykkel å finne det ut på. Men en sykkel som er god på alt, er selvsagt ikke best på noe, den er et kompromiss.
Sykkelen er bunnsolid og lettskrudd. Ikke noe problem å gjøre service selv, hvis du ikke er veldig trehendt. Og er du det, bør du vel holde deg unna alt gammelt. Ellers behøver du ikke være redd for å kjøpe en fra 2000 med mange km. Har enda til gode å høre om en motor som har rast, og jeg kjenner til folk som har kjørt 3-400' km. Mange som har brukt disse jorda rundt også. Faller bra gjør de også, sjelden det går mer enn et speil, hendel eller blinklys. (Ja, den kommer til å gå i bakken før eller senere.)
Kjente feil / problemer:
- Styrelager har kort levetid, regn med bytte ved 20-30'
- Vannpumpe, men min er fortsatt ok etter ca 60'
- Zimmeringer på forgaffelen. Sett på belger ved første bytte, så holder de "evig"
Ikke noe av dette er dyrt.
Har bare sett den nye G650GS på bilder, men det ser ut som at det bare er litt ny plast.
Men alt dette er småtteri.
Det jeg alltid har likt med den, er at den kan gjøre alt. Pendlersykkel du kan stole på, og bruker bare 0,4 på mila. (Uansett hvordan du kjører.) Masse bagasjeplass i sidevesker, toppboks og tankveske. Du kan ligge hele dagen i 140 og kjøre offroad på kvelden. Komfortabel på langtur, varmeholker og godt med strøm til det du måtte trenge. Så hvis du er litt usikker på hvilken type kjøring du har lyst til å drive med, er det en fin førstesykkel å finne det ut på. Men en sykkel som er god på alt, er selvsagt ikke best på noe, den er et kompromiss.
Sykkelen er bunnsolid og lettskrudd. Ikke noe problem å gjøre service selv, hvis du ikke er veldig trehendt. Og er du det, bør du vel holde deg unna alt gammelt. Ellers behøver du ikke være redd for å kjøpe en fra 2000 med mange km. Har enda til gode å høre om en motor som har rast, og jeg kjenner til folk som har kjørt 3-400' km. Mange som har brukt disse jorda rundt også. Faller bra gjør de også, sjelden det går mer enn et speil, hendel eller blinklys. (Ja, den kommer til å gå i bakken før eller senere.)
Kjente feil / problemer:
- Styrelager har kort levetid, regn med bytte ved 20-30'
- Vannpumpe, men min er fortsatt ok etter ca 60'
- Zimmeringer på forgaffelen. Sett på belger ved første bytte, så holder de "evig"
Ikke noe av dette er dyrt.
Har bare sett den nye G650GS på bilder, men det ser ut som at det bare er litt ny plast.
Men alt dette er småtteri.
-
- Innlegg: 447
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Takk for gode innspill om f650gs. Du er innom mye av det jeg synes er viktig! Så synes jeg jo at den nye g650gs er skikkelig tøff, og det betyr jo litt det og.........
Jeg er ikke trehendt, men har aldri prøvd mekking men kanskje dette er en god start til å lære litt.....?
Jeg er ikke trehendt, men har aldri prøvd mekking men kanskje dette er en god start til å lære litt.....?
I don`t care about little things.....
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 25 feb 2011, 10:07
- Motorsykkelen din: BMW F650GS HIGHLAND 950V2 BUELL CYCLONE
- Bosted: Strømmen
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Jeg har en 2004 F650 GS, importert fra Japan av alle steder. Lav km. og nydelig sykkel. Har kun blitt noen små turer med prøveskilt, da sykkelen ennå ikke er registrert. Jeg synes at en sylinder fungerer helt greit, men den er tung å starte. Noen med samme problem?ThorH skrev:Har kjørt F650GS i en del år nå, tror du kommer til å bli veldig fornøyd med den. Det er en veldig bra nybegynnersykkel, lettkjørt som en moped, ABS og du får beina i bakken.
Det jeg alltid har likt med den, er at den kan gjøre alt. Pendlersykkel du kan stole på, og bruker bare 0,4 på mila. (Uansett hvordan du kjører.) Masse bagasjeplass i sidevesker, toppboks og tankveske. Du kan ligge hele dagen i 140 og kjøre offroad på kvelden. Komfortabel på langtur, varmeholker og godt med strøm til det du måtte trenge. Så hvis du er litt usikker på hvilken type kjøring du har lyst til å drive med, er det en fin førstesykkel å finne det ut på. Men en sykkel som er god på alt, er selvsagt ikke best på noe, den er et kompromiss.
Sykkelen er bunnsolid og lettskrudd. Ikke noe problem å gjøre service selv, hvis du ikke er veldig trehendt. Og er du det, bør du vel holde deg unna alt gammelt. Ellers behøver du ikke være redd for å kjøpe en fra 2000 med mange km. Har enda til gode å høre om en motor som har rast, og jeg kjenner til folk som har kjørt 3-400' km. Mange som har brukt disse jorda rundt også. Faller bra gjør de også, sjelden det går mer enn et speil, hendel eller blinklys. (Ja, den kommer til å gå i bakken før eller senere.)
Kjente feil / problemer:
- Styrelager har kort levetid, regn med bytte ved 20-30'
- Vannpumpe, men min er fortsatt ok etter ca 60'
- Zimmeringer på forgaffelen. Sett på belger ved første bytte, så holder de "evig"
Ikke noe av dette er dyrt.
Har bare sett den nye G650GS på bilder, men det ser ut som at det bare er litt ny plast.
Men alt dette er småtteri.
I don`t need Google. My wife knows everything!
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
De syklene pleier å være lettstartet. Sikker på at du gjør det riktig? Slå på tenninga, vent til lampa slukker, ikke rør gassen. Hvis du fortsatt har startvansker, forsøk å reserve styenheten (BMS). Ta av salen, den ligger rett bak den falske tanken. Stor multikontakt med en slags sperrehendel. Ta av kabelen og la den være av et kvarter.
Jeg tok forresten med min fra Texas.
Jeg tok forresten med min fra Texas.
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 25 feb 2011, 10:07
- Motorsykkelen din: BMW F650GS HIGHLAND 950V2 BUELL CYCLONE
- Bosted: Strømmen
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Takk for tipset! Fremdeles 2 meter snø foran garasjen, men jeg lever i håpet om en snarlig vår.ThorH skrev:De syklene pleier å være lettstartet. Sikker på at du gjør det riktig? Slå på tenninga, vent til lampa slukker, ikke rør gassen. Hvis du fortsatt har startvansker, forsøk å reserve styenheten (BMS). Ta av salen, den ligger rett bak den falske tanken. Stor multikontakt med en slags sperrehendel. Ta av kabelen og la den være av et kvarter.
Jeg tok forresten med min fra Texas.
I don`t need Google. My wife knows everything!
-
- Innlegg: 447
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Prøvekjøring/sitting er UTROLIG viktig.
Jeg fikk jo meg en tur på messa og fikk prøvesitti mange sykler. Fant fort ut at det er ganske mange sykler som ikke passa meg så godt......
Så fra total forvirring så har jeg jo klart å legge bort en del. Det betyr at transalpen som jeg likte så godt er ute. Den nye BMWg650gs var veldig bra.
I tillegg så fant jeg ut at disse sportstouringene også var utrolig bra for "min kropp".....
Så takk for det innspillet herfra. Skal ikke handle meg noe før det er nøye prøvekjørt og prøvesitti, for det at man har setehøyden i cm betyr lite
Jeg fikk jo meg en tur på messa og fikk prøvesitti mange sykler. Fant fort ut at det er ganske mange sykler som ikke passa meg så godt......
Så fra total forvirring så har jeg jo klart å legge bort en del. Det betyr at transalpen som jeg likte så godt er ute. Den nye BMWg650gs var veldig bra.
I tillegg så fant jeg ut at disse sportstouringene også var utrolig bra for "min kropp".....
Så takk for det innspillet herfra. Skal ikke handle meg noe før det er nøye prøvekjørt og prøvesitti, for det at man har setehøyden i cm betyr lite
I don`t care about little things.....
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Forsåvidt postet i en annen tråd men om du går til http://cycle-ergo.com (kryss av for "Show metric values") så får du både sett på setehøyde i forhold til bakken og benvinkelen når bena er på fotpinnene (mulig man bør legge til en cm der avhengig av såletykkelse) - og man får sett på lenevinkelen framover. ("Inseam" er lengden fra skrittet og ned).
Det gir ihvertfall en viss indikasjon - men viktig som du sier å teste i praksis som "the final test"
Veldig framoverlent er jo vanlig for mange av de mer sportslige, men for langtur så er man da avhengig av relativt høy fart så vindpresset holder deg i balanse, ellers blir det fort slitsomt over lengre etapper. Selvfølgelig om man har tankveske el. lign. som man støtter seg på, så hjelper jo det.
Uansett jeg prøvesatt også en god del MC'er på messa, og f.eks. Benelli TNT Café Racer som har vært favoritt utifra "look" er nå helt "ut" for min del. Altfor framoverlent/sportslig kjørestilling til at det blir behagelig for min kropp.
Det gir ihvertfall en viss indikasjon - men viktig som du sier å teste i praksis som "the final test"

Veldig framoverlent er jo vanlig for mange av de mer sportslige, men for langtur så er man da avhengig av relativt høy fart så vindpresset holder deg i balanse, ellers blir det fort slitsomt over lengre etapper. Selvfølgelig om man har tankveske el. lign. som man støtter seg på, så hjelper jo det.
Uansett jeg prøvesatt også en god del MC'er på messa, og f.eks. Benelli TNT Café Racer som har vært favoritt utifra "look" er nå helt "ut" for min del. Altfor framoverlent/sportslig kjørestilling til at det blir behagelig for min kropp.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Jeg har ikke prøvekjørt g650gs eller den gamle ensylindrede f650s. Men jeg har prøvekjørt den nye f650gs to ganger og ble helt forelsket. Meget bra bunndrag(høyt dreiemoment ved lavt turtall), lite vibrasjoner. Setet på g650gs er nok noe mer komfortabelt, men pga. bredden rekker jeg ikke ordentlig ned med begge ben. Men på f650gs med lavt sete rekker jeg fint ned, og det setet er bedre da det er bredere under stumpen enn det ordinære setet.
F650gs var utrolig lettkjørt, føltes nesten som en moped.
F650gs var utrolig lettkjørt, føltes nesten som en moped.
Sist redigert av Gammelgutt den 11 mai 2011, 14:10, redigert 1 gang totalt.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Ta en titt i Touratech katalogen 2011 , der har de allerede fått masse stesj til F650GS :-) Om du ikke liker setet har de et meget komfortabelt sete som også ser bra ut! Dessuten finnes de som oftest i flere høyderGammelgutt skrev:Jeg har ikke prøvekjørt g650gs eller den gamle ensylindrede f650s. Men jeg har prøvekjørt den nye f650gs to ganger og ble helt forelsket. Meget bra bunndrag(høyt dreiemoment ved lavt turtall), lite vibrasjoner. Setet på g650gs er nok noe mer komfortabelt, men pga. bredden rekker jeg ikke ordentlig ned med begge ben. Men på f650gs med lavt sete rekker jeg fint ned, og det setet er bedre da det er bredere under sumpen enn det ordinære setet.
F650gs var utrolig lettkjørt, føltes nesten som en moped.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Bringisen skrev:Men på f650gs med lavt sete rekker jeg fint ned, og det setet er bedre da det er bredere under sumpen enn det ordinære setet.
Bringisen skrev:Ta en titt i Touratech katalogen 2011 , der har de allerede fått masse stesj til F650GS :-) Om du ikke liker setet har de et meget komfortabelt sete som også ser bra ut! Dessuten finnes de som oftest i flere høyder
Joda jeg har sett den nye Touratechbibelen, men problemet med bredere sete er jo at jeg får problemer med å rekke ned.
Det lave originalsetet er som skrevet over bedre enn det med originalhøyde. Det er skåret ned 3 cm på førerplassen, noe som gir noe større bredde under bakenden, men det er fortsatt smalt i forkant slik at jeg rekker godt ned.
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Den nye Tiger 800 er jo et alternativ til f650gs, ikke veldig høy eller!Gammelgutt skrev:Jeg har ikke prøvekjørt g650gs eller den gamle ensylindrede f650s. Men jeg har prøvekjørt den nye f650gs to ganger og ble helt forelsket. Meget bra bunndrag(høyt dreiemoment ved lavt turtall), lite vibrasjoner. Setet på g650gs er nok noe mer komfortabelt, men pga. bredden rekker jeg ikke ordentlig ned med begge ben. Men på f650gs med lavt sete rekker jeg fint ned, og det setet er bedre da det er bredere under sumpen enn det ordinære setet.
F650gs var utrolig lettkjørt, føltes nesten som en moped.
Veien er viktigere enn målet.
Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder
Synker sammen når man setter seg på den, vettu.