Svolp skrev:For noe svada fjas...![]()
Du er like kjøttfarse i 70 som i 80 km/t og 80 i 90 km/t..
Gjør noe med VEISTANDARDEN heller........

Svolp skrev:For noe svada fjas...![]()
Du er like kjøttfarse i 70 som i 80 km/t og 80 i 90 km/t..
Gjør noe med VEISTANDARDEN heller........
I vår alder må vi passe på hjertet og ikke bli for fort sint..Bubbu skrev:Blir så sint når de som styrer dette landet ikke gjør jobben sin. Isteden for å utbedre veiene og lager sikre veier setter de ned farten for det er billigere alternativ.
Fart
I om lag halvparten av dødsulykkene har ett eller flere kjøretøy hatt høy fart etter forholdene eller kjørt over fartsgrensen. I om lag 1/5 av dødsulykkene kjørte ett av kjøretøyene langt over fartsgrensen. I de langt fleste av disse ulykkene var høy fart avgjørende for eller i stor grad medvirkende til at ulykken inntraff
Vegforhold
I alt har kan en eller flere faktorer knyttet til vegforhold ha medvirket til skadeomfanget i 27 % av dødsulykkene (232 ulykker) i fireårsperioden. I om lag 80 % av disse ulykkene har vegforhold hatt avgjørende eller stor betydning for skadeomfanget.
Det er ikke noe vanskelig å være enig med deg i dette.Duville skrev: Norge er faktisk så langt at hvis vi setter en "nål" i fyret på Lindesnes og svinger landet vårt nedover i Europa så ender Hammerfest langt nede i Italia. Med slike avstander er vi nødt til å satse mye på veiene. Det er en kostnad vi må ta inn over oss og forholde oss til og bevilge midler til både vedlikehold og opprustning av.
Er forøvrig veldig enig i relax sitt utsagn.Relax skrev:Med dette så mener jeg IKKE å si at bedre veier ikke hjelper... for det gjør det...men om vi kjører mc eller bil...så er for høy fart årsaken til mange ulykker,,,
Lavere hastigheter på ulykkesveier er veien å gå inntil veien er utbedret!
Din påstand her generaliserer alle ulykkene, og det blir fort feil. Rett formulering blir vel:Duville skrev:
Sjåførene har kjørt OVER fartsgrensen og til dels LANGT OVER fartsgrensen.
Det er nok ikke sosialistene alene om. Alle partier slåss jo om å være best i eldreomsorg og skole....:-) Jeg har til gode å se en valgkamp hvor noe politisk parti har oppført veiutbygging som sak nummer 1.Duville skrev:Å sette veibygging opp mot eldre og skole er noe sosialistene alltid har holdt på med.
Godtvoksen skrev:Din påstand her generaliserer alle ulykkene, og det blir fort feil. Rett formulering blir vel:Duville skrev:
Sjåførene har kjørt OVER fartsgrensen og til dels LANGT OVER fartsgrensen.
I 20% av dødsulykkene kjørte en av sjåførene langt over fartsgrensen.
Problemet er jo at de sparer på ALT!!Godtvoksen skrev:Det er nok ikke sosialistene alene om. Alle partier slåss jo om å være best i eldreomsorg og skole....:-) Jeg har til gode å se en valgkamp hvor noe politisk parti har oppført veiutbygging som sak nummer 1.Duville skrev:Å sette veibygging opp mot eldre og skole er noe sosialistene alltid har holdt på med.
Her er FrP sitt handlingsprgram fra 2009 - 13 om veinettet. Ikke mye handling men mange fine svadaord som ikke forplikter noe som helst...Duville skrev:Tror FRP har vegbygging og investering i fremtidig struktur på programmet, og nå blir det jo spennende å se om de klarer å iverksette når de kommer i posisjon ved neste valg.
Veinettet
Norge er et langstrakt land med lav befolkningstetthet. Når både befolkning og næringsliv er spredt over store avstander, krever det at veinettet er konstruert for at befolkning og varer kan transporteres effektivt, sikkert og miljøvennlig.
Fremskrittspartiet vil bedre sikkerheten og øke kapasiteten på landets veinett, noe som også må omfatte løsninger som leder trafikk unna byene. Det vil således ikke være behov for sterke restriksjoner på veitrafikken.
Alle veier i Norge skal utbygges og drives i henhold til fastsatte standarder, noe som innebærer et høyhastighetsveinett som binder byer og regioner sammen på en effektiv, sikker og miljømessig måte.
Stamveinettet skal ha som formål å være transportkorridor mellom byer og landsdeler og korteste og mest samfunnsnyttige trasévalg skal i hovedsak legges til grunn. Disse veistrekninger prioriteres som de viktigste i landet, og videre utbygging av havner, flyplasser, jernbanestrekninger og knutepunkter mellom transportformene bør orienteres etter disse. Prosjektering av stamveinettet skal prioritere ferjefrie forbindelser, og det må i større grad satses på firefelts motorveier med fysisk skille mellom kjøreretningene. Fysisk skille mellom kjøreretninger bør også etableres på andre høyt trafikkerte veier.
Det er viktig at staten i langt større grad har beslutningsmyndighet ved valg av fremtidig trasé for europaveier, samt andre hovedfartsårer av nasjonal interesse. Den enkelte kommune bør så langt det er mulig, bli tatt med på råd når det gjelder plassering, samt bli gitt mulighet til å gi høringsuttalelse.
Ved igangsetting av bygging av nye veitraseer skal det sikres videre utbyggingsmuligheter.
De gjenstående veier som ikke er kommunale eller tilhører stamveinettet, er riksveinettet og skal være under statlig ansvar.
Kommunale veier skal utbygges og prioriteres både ut fra sikkerhetsmessige hensyn og fremkommelighetshensyn. Særlig må sikkerheten langs skoleveier og rundt andre samlingssteder som idrettshaller og lignende være svært høyt prioriterte oppgaver.
Gang- og sykkelveier gir god trafikksikkerhetsgevinst, og prioriteres utbygget. Utbygging av gang- og sykkelveier langs skoleveier må prioriteres.
Det er viktig, særlig langs stamveinettet, at det etableres et tilstrekkelig antall raste- og hvileplasser med en standard tilpasset yrkessjåførenes behov. Yrkessjåfører må på en forsvarlig måte kunne overholde kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
Her er FrP sitt handlingsprgram fra 2009 - 13 om veinettet. Ikke mye handling men mange fine svadaord som ikke forplikter noe som helst...Godtvoksen skrev:Duville skrev:Tror FRP har vegbygging og investering i fremtidig struktur på programmet, og nå blir det jo spennende å se om de klarer å iverksette når de kommer i posisjon ved neste valg.
Er det snøen som har tatt på i dag?Dette er politikk og hvis du kan finne ett parti uten det du kaller svada så er du god.
Ja hvem var det som løssalgspressen kalte "tåkefyrsten" for ikke lenge siden ?Er det snøen som har tatt på i dag? Dette er politikk og hvis du kan finne ett parti uten det du kaller svada så er du god.
Ikke skyld på meg eller været, det var da du som bragte inn politikk, de "udugelige sosialistene" og Frp på banen..Duville skrev:
Er det snøen som har tatt på i dag?Dette er politikk og hvis du kan finne ett parti uten det du kaller svada så er du god.
:[-o< :[-o< :[-o<Godtvoksen skrev:Ikke skyld på meg eller været, det var da du som bragte inn politikk, de "udugelige sosialistene" og Frp på banen..Duville skrev:
Er det snøen som har tatt på i dag?Dette er politikk og hvis du kan finne ett parti uten det du kaller svada så er du god.
Og du har helt rett, og det var jo det som var hele poenget mitt, du finner ikke et parti - det være seg sosialistisk eller borgerlig som setter veiutbygging som sin prioriterte sak nr. 1
![]()
Begge sider konkurrerer om å være best på skole og eldreomsorg, og alt annet som skrives i programmene er jo bare festtale og svada som jeg viste deg eksempel på ved å kopiere inn hva Frp skriver konkret om veinettet/veiutbygging...
Hva du vil lese ut av statestikk er hva du legger inn og hvordan du presenterer-her kan du få de resultatene du ønsker.Relax skrev: Statistikken viser ( uansett hva vi synes ) at det kan reddet opp til 10 liv pr år!!
Hva er det å lure på?
Ellers vil vi minne om presentasjonen fra scenen innerst i Hall D. Det er særlig to av disse vi anbefaler folk å få med seg: Den ene er Statens vegvesen og NMCU sin presentasjon av de første resultatene av analysen av alle dødsulykker på MC 2005-2009 (lørdag kl 12:45)
SveinT skrev:Jeg leste i NMCU's MC-blad som jeg fikk i posten i går,
at den nye ulykkesundersøkelsen for MC i samarb. med veivesenet
kanskje skulle offentliggjøres på mc-messa i helga.
Dette hvis planen holdt. De har jo stand der.
Der vil jeg tro det vil stå mye fornuftig og oppklarende.
Som i NMCU/SSB sin analyser på slutten av 90-tallet viste det seg at R-sykler oftere er innblandet i dødsulykker enn andre typer motorsykler.
:=D> :=D> :=D>Som en avslutning på presentasjonen sa Gunnar Rydland fra Statens vegvesen at de foreløpige resultatene av analysen faktisk er et klapp på skuldra til den store majoriteten av norske motorsyklister. Det er nemlig slik at om man skaffer seg nødvendig kompetanse, kjører edru og ikke velger en ekstremt høy kjørefart eller aggressiv adferd så er mulighetene for å overleve på motorsykkel veldig store!