HELT ny. trenger deres erfaringer!
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Ser at Ninja 250r blir mye omtalt på denne tråden. Har en tidlig 2008 utgave av denne sykkelen og tilbakelagt ca 45.000 km på den. Har seks år erfaring med ZZR600.
Ninja 250r bør ikke betraktes som en R-sykkel, men gjør en strålende innsats som Norges minste sportstourer. Den synes skapt for lange soloturer i norsk tempo. Den er oppsiktsvekkende driftsikker og har et driftsbudsjett som har gjort meg rik...
Et tips til trådstarter Freez91: Selv om denne sykkelen er lett å selge til lavt verditap, kan denne sykkelen dekke behovene dine for et helt liv på motorsykkel.
Er den treig, sier du...? Jeg har på vei til Hamburg målt 163 km/t med GPS der feriebagasjen var tung og stor. I norsk trafikk kan dette bety pallesnekring med vann og brød som lønn i dager og uker... 0-100 km/t på drøye 7 sekunder krever stor motor i en bil for¨å matche.
Disse verdiene er de laveste du finner i sykkelparken. Men, etter 22 år på motorsykkel alene på turer i norske vestlandssvinger, holder i det massevis for meg!
Ninja 250r bør ikke betraktes som en R-sykkel, men gjør en strålende innsats som Norges minste sportstourer. Den synes skapt for lange soloturer i norsk tempo. Den er oppsiktsvekkende driftsikker og har et driftsbudsjett som har gjort meg rik...
Et tips til trådstarter Freez91: Selv om denne sykkelen er lett å selge til lavt verditap, kan denne sykkelen dekke behovene dine for et helt liv på motorsykkel.
Er den treig, sier du...? Jeg har på vei til Hamburg målt 163 km/t med GPS der feriebagasjen var tung og stor. I norsk trafikk kan dette bety pallesnekring med vann og brød som lønn i dager og uker... 0-100 km/t på drøye 7 sekunder krever stor motor i en bil for¨å matche.
Disse verdiene er de laveste du finner i sykkelparken. Men, etter 22 år på motorsykkel alene på turer i norske vestlandssvinger, holder i det massevis for meg!
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Hei og velkommen hit
En kjekk plass med mange meninger, du skal også få min..
Som tidligere nevnt ta klasse A siden du snart er 20, ikke finn på og ta klasse A1. Da må du gjennom samme merakkel når du skal avansere. Det eneste du slipper er teorien og teoriprøven på biltilsynet.
Hvis du tar klasse A som 20åring kan du kjører med så stor sykkel du vil når du fyller 21. Hvis du tar klasse A som 18åring kan du kjøre ubegrenset ved fylte 20. Mener at det var slik.
Er jo ikke så veldig mye og velge mellom innen 34hk klassen men litt er det nå..
f.eks ninjan http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27341687
Eller Virago, kanskje ikke det du er på jakt etter men jeg hadde en slik som lett motorsykkel og var veldig fornøyd, i senere tid har jeg gått over til sports tourere.. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27333265
Sist nevnte er jo ganske billig og forsikre også.. Kjøper du en full effekt og blir tatt blir det fort dyrt. Lurt og kjøpe seg en med maks 34 hk første året, evt en du kan oppgradere senere til fulleffekt. Kræsjer du med en fulleffekt uten og ha lappen blir det veeeeeeeeeeldig dyrt.
Lykke til

En kjekk plass med mange meninger, du skal også få min..
Som tidligere nevnt ta klasse A siden du snart er 20, ikke finn på og ta klasse A1. Da må du gjennom samme merakkel når du skal avansere. Det eneste du slipper er teorien og teoriprøven på biltilsynet.
Hvis du tar klasse A som 20åring kan du kjører med så stor sykkel du vil når du fyller 21. Hvis du tar klasse A som 18åring kan du kjøre ubegrenset ved fylte 20. Mener at det var slik.
Er jo ikke så veldig mye og velge mellom innen 34hk klassen men litt er det nå..
f.eks ninjan http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27341687
Eller Virago, kanskje ikke det du er på jakt etter men jeg hadde en slik som lett motorsykkel og var veldig fornøyd, i senere tid har jeg gått over til sports tourere.. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27333265
Sist nevnte er jo ganske billig og forsikre også.. Kjøper du en full effekt og blir tatt blir det fort dyrt. Lurt og kjøpe seg en med maks 34 hk første året, evt en du kan oppgradere senere til fulleffekt. Kræsjer du med en fulleffekt uten og ha lappen blir det veeeeeeeeeeldig dyrt.
Lykke til

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Hei og velkommen hit
En kjekk plass med mange meninger, du skal også få min..
Som tidligere nevnt ta klasse A siden du snart er 20, ikke finn på og ta klasse A1. Da må du gjennom samme merakkel når du skal avansere. Det eneste du slipper er teorien og teoriprøven på biltilsynet.
Hvis du tar klasse A som 20åring kan du kjører med maks 34h, når du fyller 21 kan du kjøre ubegrenset. Hvis du tar klasse A som 18åring kan du først kjøre ubegrenset ved fylte 20. Mener at det var slik.
Er jo ikke så veldig mye og velge mellom innen 34hk klassen men litt er det nå..
f.eks ninjan http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27341687
Eller Virago, kanskje ikke det du er på jakt etter men jeg hadde en slik som lett motorsykkel og var veldig fornøyd, i senere tid har jeg gått over til sports tourere.. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27333265
Sist nevnte er jo ganske billig og forsikre også.. Kjøper du en full effekt og blir tatt blir det fort dyrt. Lurt og kjøpe seg en med maks 34 hk første året, evt en du kan oppgradere senere til fulleffekt. Kræsjer du med en fulleffekt uten og ha lappen blir det veeeeeeeeeeldig dyrt.
Lykke til

En kjekk plass med mange meninger, du skal også få min..
Som tidligere nevnt ta klasse A siden du snart er 20, ikke finn på og ta klasse A1. Da må du gjennom samme merakkel når du skal avansere. Det eneste du slipper er teorien og teoriprøven på biltilsynet.
Hvis du tar klasse A som 20åring kan du kjører med maks 34h, når du fyller 21 kan du kjøre ubegrenset. Hvis du tar klasse A som 18åring kan du først kjøre ubegrenset ved fylte 20. Mener at det var slik.
Er jo ikke så veldig mye og velge mellom innen 34hk klassen men litt er det nå..
f.eks ninjan http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27341687
Eller Virago, kanskje ikke det du er på jakt etter men jeg hadde en slik som lett motorsykkel og var veldig fornøyd, i senere tid har jeg gått over til sports tourere.. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27333265
Sist nevnte er jo ganske billig og forsikre også.. Kjøper du en full effekt og blir tatt blir det fort dyrt. Lurt og kjøpe seg en med maks 34 hk første året, evt en du kan oppgradere senere til fulleffekt. Kræsjer du med en fulleffekt uten og ha lappen blir det veeeeeeeeeeldig dyrt.
Lykke til

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Etter det som har vore sagt blandt folk (advarsel det her er synsing) så er det ingen forskjell på 34hk og fulleffekt på f.eks en 97 GSXR600 i forsikringspris.
Som det er nevnt ovenfor så undersøk forsikringa før du kjøper sykkel og hør med forskjellige selskap.
Som det er nevnt ovenfor så undersøk forsikringa før du kjøper sykkel og hør med forskjellige selskap.
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27172841" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26615664" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sett litt mer rundt nå og vurderer disse to sterkt. Har veldig lyst på den første (Hondaen). Den er jo fra 88 og har kjørt 48.000 km. Tror dere dette er en fin sykkel og begynne med?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26615664" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sett litt mer rundt nå og vurderer disse to sterkt. Har veldig lyst på den første (Hondaen). Den er jo fra 88 og har kjørt 48.000 km. Tror dere dette er en fin sykkel og begynne med?

- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Hei.
Hondan ser kjekk ut men dette er en fulleffekt, ikke en mellomklasse. Husk at det er antall hk som stort sett setter skille fra mellomtung til fulleffekt, noen ganger kubikk.
Sykkel nr to er jo en trimma lettvekter, litt usikker på reglene rundt trimming av lett-mc men når effekten overstiger 15% av orginal effekt skal det betales hk avgift hos tollvesenet. Blir du stoppa med en 125 kubikk med 34hk vil det bli en dyr affære selv om du har/får førerkortet på mellomtung hvis hk avgiften ikke er betalt.
Kenneth
Hondan ser kjekk ut men dette er en fulleffekt, ikke en mellomklasse. Husk at det er antall hk som stort sett setter skille fra mellomtung til fulleffekt, noen ganger kubikk.
Sykkel nr to er jo en trimma lettvekter, litt usikker på reglene rundt trimming av lett-mc men når effekten overstiger 15% av orginal effekt skal det betales hk avgift hos tollvesenet. Blir du stoppa med en 125 kubikk med 34hk vil det bli en dyr affære selv om du har/får førerkortet på mellomtung hvis hk avgiften ikke er betalt.
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Skulle til å skrive noe lignendeSvolp skrev:Hei.
Hondan ser kjekk ut men dette er en fulleffekt, ikke en mellomklasse. Husk at det er antall hk som stort sett setter skille fra mellomtung til fulleffekt, noen ganger kubikk.
Sykkel nr to er jo en trimma lettvekter, litt usikker på reglene rundt trimming av lett-mc men når effekten overstiger 15% av orginal effekt skal det betales hk avgift hos tollvesenet. Blir du stoppa med en 125 kubikk med 34hk vil det bli en dyr affære selv om du har/får førerkortet på mellomtung hvis hk avgiften ikke er betalt.
Kenneth

Hondaen er nok den mest driftssikkre og solide motoren av disse to, vet ingenting spesielt om denne sykkelen (sikkert noen her inne som han informere om denne modellen spesiellt), men honda er generelt bra på motorer. En firetakter er også oftest mere driftssikker enn en 2-takter. (Hondaen er 4-takt, Aprillia'en er 2-takt)
Som Svolp skriver ser Hondaen ut til å være en fulleffekt, den er oppgitt til å ha 68hk, mens maks tilatt effekt på en mellomklassesykkel er 34. Det står også at den er registrert som en mellomklasse selv om den altså ikke er det !! Blir du stoppa med denne mens du ennå har bare mellomklassesertifikat vil du få straff for å kjøre tung sykkel uten tilstrekkelig førerkort + straff for at sykkelen er i en annen klasse enn den er registrert som, dokumentfalsk..??
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
VFR`n er registrert som mellom klasse men den er nok fiksa slik at du får fulleffekt, om du vil gå for å kjøre ulovelig er en sak opp til deg sjølv men du bør være klar over konsekvensane det kan føre til.
Om sykkelen er i god stand er vanskelig/umulig å sjå på ei annonse, du må nok stad og sparke litt i dekka og ta urderinga sjølv.
Som det er sagt tidligare mengen ganger så ring og hør på forsikringane før du kjøper noke, er ikkje morro å betale 30 000kr i året for en sykkel som en ga 24 000kr for.
Kor stort budsjett ser du for deg når det gjelder innkjøp av sykkel? Husk at med kjøreutstyr så kjem en fort opp i 10 000kr og så er det forsikring, og eventuelt nye dekk som koster nokre tusen, omregistrering på 1500kr og sertifikatet som enkelte plasser koster over 20 000kr
Om sykkelen er i god stand er vanskelig/umulig å sjå på ei annonse, du må nok stad og sparke litt i dekka og ta urderinga sjølv.
Som det er sagt tidligare mengen ganger så ring og hør på forsikringane før du kjøper noke, er ikkje morro å betale 30 000kr i året for en sykkel som en ga 24 000kr for.
Kor stort budsjett ser du for deg når det gjelder innkjøp av sykkel? Husk at med kjøreutstyr så kjem en fort opp i 10 000kr og så er det forsikring, og eventuelt nye dekk som koster nokre tusen, omregistrering på 1500kr og sertifikatet som enkelte plasser koster over 20 000kr
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Jeg har en 2009 Hyosung gt 250(nøgen), og den klarer seg godt motormessig både i Norge og Sverige. Den er litt større enn Ninja 250, men har "bare" 30 hk, men veier det samme.TrondA skrev:Ser at Ninja 250r blir mye omtalt på denne tråden. Har en tidlig 2008 utgave av denne sykkelen og tilbakelagt ca 45.000 km på den. Har seks år erfaring med ZZR600.
Ninja 250r bør ikke betraktes som en R-sykkel, men gjør en strålende innsats som Norges minste sportstourer. Den synes skapt for lange soloturer i norsk tempo. Den er oppsiktsvekkende driftsikker og har et driftsbudsjett som har gjort meg rik...
Et tips til trådstarter Freez91: Selv om denne sykkelen er lett å selge til lavt verditap, kan denne sykkelen dekke behovene dine for et helt liv på motorsykkel.
Er den treig, sier du...? Jeg har på vei til Hamburg målt 163 km/t med GPS der feriebagasjen var tung og stor. I norsk trafikk kan dette bety pallesnekring med vann og brød som lønn i dager og uker... 0-100 km/t på drøye 7 sekunder krever stor motor i en bil for¨å matche.
Disse verdiene er de laveste du finner i sykkelparken. Men, etter 22 år på motorsykkel alene på turer i norske vestlandssvinger, holder i det massevis for meg!
Har planer om å bytte sykkel i år så den skal selges.
Den er gubbekjørt (en gammel fjøsnisse) har gått "bare" 5300 mil. Har bagster tanktrekk og bag (ryggsekk), nesten nye drev og D.I.D X-ringkjede, senterstøtte, vaskbart BMC luftfilter, nye simringer forgaffel, nyserved (hovedservice med ventilsjekk (trengte ikke justering).

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Hei.
Det viktigaste du kan gjere no, er vel å sette opp eit budsjett på ting som du trenger.
Køyreutstyr, Mc-lappen, MC og diverse andre småting some er kjekt å ha.
Og som mange andre har sagt, så ikkje finn på å ta A1, gå for A med ein gang. Sjansen for at du vil ha noko større er stor, og då har du ihvertfall lappen til å køyre det lovleg.
Når det kjem til kjøp av sykkel, så har du vist forslag på motorsykler som varierer frå ca 20k til 50k, så hadde vore greit å fått ein litt meir presis sum av deg.
Men ville nok gått for ein 250ccm som for eks. Kawasakien du vurderte i første posten. Og ikkje for dei større syklane som er satt ned. Dette er for vekta er lågare og motoren er optimalisert for 34 hk.
Viss lommeboka tillater det, så sjekk ut Honda CBR 600RR. Billigare forsikring enn på R6, ZX6R osv. Kan jo og vurdere CBR600F, sportstourer.
Det viktigaste du kan gjere no, er vel å sette opp eit budsjett på ting som du trenger.
Køyreutstyr, Mc-lappen, MC og diverse andre småting some er kjekt å ha.
Og som mange andre har sagt, så ikkje finn på å ta A1, gå for A med ein gang. Sjansen for at du vil ha noko større er stor, og då har du ihvertfall lappen til å køyre det lovleg.
Når det kjem til kjøp av sykkel, så har du vist forslag på motorsykler som varierer frå ca 20k til 50k, så hadde vore greit å fått ein litt meir presis sum av deg.
Men ville nok gått for ein 250ccm som for eks. Kawasakien du vurderte i første posten. Og ikkje for dei større syklane som er satt ned. Dette er for vekta er lågare og motoren er optimalisert for 34 hk.
Viss lommeboka tillater det, så sjekk ut Honda CBR 600RR. Billigare forsikring enn på R6, ZX6R osv. Kan jo og vurdere CBR600F, sportstourer.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Den er vel strengt tatt ikke trimma, da jo er 15 hk versjonen som er plombert.Svolp skrev:Hei.
Hondan ser kjekk ut men dette er en fulleffekt, ikke en mellomklasse. Husk at det er antall hk som stort sett setter skille fra mellomtung til fulleffekt, noen ganger kubikk.
Sykkel nr to er jo en trimma lettvekter, litt usikker på reglene rundt trimming av lett-mc men når effekten overstiger 15% av orginal effekt skal det betales hk avgift hos tollvesenet. Blir du stoppa med en 125 kubikk med 34hk vil det bli en dyr affære selv om du har/får førerkortet på mellomtung hvis hk avgiften ikke er betalt.
Kenneth
Men problemet er at den er for lett til å registreres som mellomklasse, da den veier for lite i forhold til vekta.
Finner flere forskjellige oppgitte vekter på RS 125, men de fleste oppgir enten 114 kg. eller 142 kg
Vet ikke men tror begge kan være riktige, der 114 er tørrvekt, og 142 er kjøreklar med fulle tanker(bensin/olje/vann)
En mellomklassesykkel kan ha maks 25 kw(ca 34 hk), og en effekt til vekt forhold på 0,16 kw pr. kg.
Det vil altså si at sykkelen må veie minimum156,25 kg for å ha maksimaleffekten på 25 kw(34 hk)
Og Aprilia RS 125 på 142 kg vil da kunne ha maks 22.7 kw(ca.30,8 hk)
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Hvordan er egentlig regelen med lett, mellomtung og tung MC? hva er max hk, slagvolum osv.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false; denne er lovlig? Det står at man lett kan fjerne plombering. Da vil den ikke lenger være lovlig å kjøre?
Forresten, så sier kjørelæreren min at hvis jeg tar lappen for A1 nå, så blir den automatisk til A tung når jeg fyller 21 neste år.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27071105" onclick="window.open(this.href);return false; vurdert denne også.
Budsjettet på sykkel er på rundt 30-40 tusen.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false; denne er lovlig? Det står at man lett kan fjerne plombering. Da vil den ikke lenger være lovlig å kjøre?
Forresten, så sier kjørelæreren min at hvis jeg tar lappen for A1 nå, så blir den automatisk til A tung når jeg fyller 21 neste år.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27071105" onclick="window.open(this.href);return false; vurdert denne også.
Budsjettet på sykkel er på rundt 30-40 tusen.
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Her er ein grei oversikt over dei forskjellige klassane.
http://www.motorogsport.no/estore/nyhet ... nyhetid=33
Den er nok lovleg, så lenge det er registert inn i vognkortet. Og fjerner du plomberinga, så blir den ulovleg ja.
Enten så har reglane forandra seg(som eg tviler på), eller så tar køyrelæraren din feil.
Her har du link til tingene du må gjennom for å få lappen.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel
Viss du går for ein Kawasaki 250R, så får du ein ganske ny sykkel og som er ganske lettsolgt vil eg tru.
http://www.motorogsport.no/estore/nyhet ... nyhetid=33
Den er nok lovleg, så lenge det er registert inn i vognkortet. Og fjerner du plomberinga, så blir den ulovleg ja.
Enten så har reglane forandra seg(som eg tviler på), eller så tar køyrelæraren din feil.
Her har du link til tingene du må gjennom for å få lappen.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel
Viss du går for ein Kawasaki 250R, så får du ein ganske ny sykkel og som er ganske lettsolgt vil eg tru.
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Meiner no at A1=Lett sykkel og A= tung/mellomklasse sykkel.
Tar du A(mellomklasse siden du er under 21) så får du kun lov til å kjøre max 34hk og du finner ikkje større R sykkler som mellom klasse en 600cc.
Når du tar A mellomklasse så får du automatisk Tung lappen når du enten har hatt lappen i 2 år eller fyller 21, det er det som skjer først av dei to tinga som avgjer når du får tung mc. A1 så må du vel ta oppkjøring på tung mc for å få A?
Trur du roter mellom A1 og A mellomklasse.
Har du en registrert 34hk mellomklasse sykkel så er det ulovelig å fjerne plomberinga og kan føre til at lappen din forsvinner og du må ta den på nytt igjen etter nokre månder. Og for å ikkje nevne vist en eventuel ulykke så kan du også risikere å ikkje få den fulledekninga av forsikringsselskapet og i værste tilfelle så kan dei kansje kreve pengenetilbake ved skade på andre personer/gjenstander etc.
Tar du A(mellomklasse siden du er under 21) så får du kun lov til å kjøre max 34hk og du finner ikkje større R sykkler som mellom klasse en 600cc.
Når du tar A mellomklasse så får du automatisk Tung lappen når du enten har hatt lappen i 2 år eller fyller 21, det er det som skjer først av dei to tinga som avgjer når du får tung mc. A1 så må du vel ta oppkjøring på tung mc for å få A?
Trur du roter mellom A1 og A mellomklasse.
Har du en registrert 34hk mellomklasse sykkel så er det ulovelig å fjerne plomberinga og kan føre til at lappen din forsvinner og du må ta den på nytt igjen etter nokre månder. Og for å ikkje nevne vist en eventuel ulykke så kan du også risikere å ikkje få den fulledekninga av forsikringsselskapet og i værste tilfelle så kan dei kansje kreve pengenetilbake ved skade på andre personer/gjenstander etc.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Da tror jeg nok du misforstår kjørelæreren din, A1 er bare for lett motorsykkel, 125 kubikk med maks 15 hester.Freez91 skrev:Forresten, så sier kjørelæreren min at hvis jeg tar lappen for A1 nå, så blir den automatisk til A tung når jeg fyller 21 neste år.
Du derimot kan ta A, men siden du er under 21, har du ikke lov å kjøre annet en mellomklassesykler, som vil si maks 600 kubikk, og maks 25 kw(34 hk)
Suzuki GSXR 600 burde gå greit, og den er gratis å registrer om til fulleffekt(da den er eldre en 10 år)
Apriliaen er for lett til å ha så mange hk, så den er neppe godkjent som mellomklasse(men jeg kan ta feil)
Sykkelen MÅ være registrert/godkjent som mellomkklasse! Blir du tatt på en sykkel som har mer effekt, kan det bli ganske kostbart, for ikke å snakke om hvis du kommer ut for et uhell...

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27450902" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27409601" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25774278" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27038466" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27086822" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25229499" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27250547" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27471147" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27469469" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27330563" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27308054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27292147" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27244966" onclick="window.open(this.href);return false; denne her ønsker jeg meg virkelig.
Her er noen sykler jeg godt kunne tenkt meg.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27409601" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25774278" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27038466" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27086822" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25229499" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27250547" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27471147" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27469469" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27330563" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27308054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27292147" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27244966" onclick="window.open(this.href);return false; denne her ønsker jeg meg virkelig.
Her er noen sykler jeg godt kunne tenkt meg.
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
GPZ 500 er TUNG mc ikkje mellom klasse mc med 34hk
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
@Freez91:
Av alle de syklene der, var det kun disse tre som er mellomklasse:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27250547" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27086822" onclick="window.open(this.href);return false;
Av alle de syklene der, var det kun disse tre som er mellomklasse:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27250547" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27065353" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27086822" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
ZX6r ninja o.l kan vere en fordel å ringe å høre på forsikring for det kan hende du fort kjem til å legge vekk slike sykkler då deifort kan kome oppi en pris på 30 000kr i forsikring
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Her er en fin mellomklasse http://www.finn.no/finn/mc/new/object?finnkode=27017995
En rimligare her http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26901089
En rimligare her http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26901089
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Forsikring kan ødelegge drømmen for mange unge MC-sjåfører..
En ting er at man kjøper sykkelen man ønsker seg, en annen ting er at kaskoen koster det samme i året som du ga for sykkelen..
Helt sykt å dyrt enkelte sykler er å forsikre for de under 30-år...
For en del år siden fikk jeg tips om at Gjensidige var så rimelige på Harley forsikringer, så jeg hørte med dem.
30.000,- i året skulle de ha, uten å vite hva slags sykkel det var i det hele tatt... Problemet var at jeg var under 30 år, og da hadde dem ikke lyst til å forsikre meg, men de hadde ikke lov til å nekte meg, dermed var prisen så urimelig høy.
En ting er at man kjøper sykkelen man ønsker seg, en annen ting er at kaskoen koster det samme i året som du ga for sykkelen..
Helt sykt å dyrt enkelte sykler er å forsikre for de under 30-år...
For en del år siden fikk jeg tips om at Gjensidige var så rimelige på Harley forsikringer, så jeg hørte med dem.
30.000,- i året skulle de ha, uten å vite hva slags sykkel det var i det hele tatt... Problemet var at jeg var under 30 år, og da hadde dem ikke lyst til å forsikre meg, men de hadde ikke lov til å nekte meg, dermed var prisen så urimelig høy.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Og prisen er endå dyrare når ein i tillegg er under 24 år.
Fullkasko er ikkje verdt prisen. Det lønner seg ikkje i det heile tatt når det gjeld ein mc til under 100k. Det samme gjeld forsåvidt bil og.
Men delkasko er ganske greit å ha, med tanke på tyveri.
Fullkasko er ikkje verdt prisen. Det lønner seg ikkje i det heile tatt når det gjeld ein mc til under 100k. Det samme gjeld forsåvidt bil og.
Men delkasko er ganske greit å ha, med tanke på tyveri.
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Det er jammen ikke rart Elolz er fornøyd med sin Ninja 250r. Sykkelen alene er god nok til å gjøre mange glade enten man bruker den som sportsykkel eller sportstourer. Bike har nylig gitt ut Bruktguide der sykkelen blir omtalt som liten sportsykkel. Også som dette innfrir sykkelen høye krav til kjøreegenskaper og underholdningsverdi.
Økonomisk er dette en vinner. Billig i innkjøp og billig i drift. Vannavkjølt motor dekket av kåper gir arbeidstid på verksted, men vedlikeholdsbehovet utover vanlig service er minimalt.
Jeg har et kjøremønster som tillater minstesatser i forsikring. Jeg betaler 1099 kroner for ansvar i Gjensidige.
Økonomisk er dette en vinner. Billig i innkjøp og billig i drift. Vannavkjølt motor dekket av kåper gir arbeidstid på verksted, men vedlikeholdsbehovet utover vanlig service er minimalt.
Jeg har et kjøremønster som tillater minstesatser i forsikring. Jeg betaler 1099 kroner for ansvar i Gjensidige.
Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Woow! ikke dårlig. kanskje jeg bør gå for ninjaen after all 

Re: HELT ny. trenger deres erfaringer!
Her har du ein test av Kawasaki 250R
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=213
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=213