Takk! Starter med dekk / felg og balansering ...rolf-arne skrev: 01 okt 2020, 14:07 Sjekk dekk og dekk trykk - og så felgen - balansering - så kan du tenke på annet - eller få en som kan sykkelen til å teste - kjenne på fremgaffelen... her er det bare å begynne å eliminere.
Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
I 9 av 10 tilfeller er det styrelager som er dårlig / løst / for stramt.. en sjelden gang er det dekket som starter det, men oftest er hovedproblemet i krona.
En KAN IKKE sjekke styrelager med å røske i beina. Er det så slakt, er det bare kast hele lageret.
En KAN IKKE sjekke styrelager med å røske i beina. Er det så slakt, er det bare kast hele lageret.
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Takk for innspill BjørnD
Så for meg å sjekke styrelager med forhjul i lufta og bevege fjærbeina frem og tilbake ... Hvordan sjekker man styrelagra for å fange opp evt slakk og behov for justering? Kanskje man bruker samme måte som når koniske hjullager justeres inntil ...

Så for meg å sjekke styrelager med forhjul i lufta og bevege fjærbeina frem og tilbake ... Hvordan sjekker man styrelagra for å fange opp evt slakk og behov for justering? Kanskje man bruker samme måte som når koniske hjullager justeres inntil ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Som du skriver - plasser sykkelen på midtstøtta, og få noen til å sette seg på baksetet - ta tak i framakslingen og dra fram og tilbake. Da kjenner du eventuell slakk i styrelageret...
Noen ganger kan du stramme lageret fra toppen - stram det så mye du kan, men likevel ikke mer enn at styret går fritt fra side til side. Ja, ganske likt stramming av koniske hjullager på bil.
Noen ganger kan du stramme lageret fra toppen - stram det så mye du kan, men likevel ikke mer enn at styret går fritt fra side til side. Ja, ganske likt stramming av koniske hjullager på bil.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Når du svinger styret forsiktig frem og tilbake, så kjenner du om det er tegn til lugging eller at det sitter litt i senter, altså når hjulet står rett frem. Gjør det det, så er lageret enten for stramt, eller oftest tørt og slitt hakk i og da må det byttes for å bli ordentlig bra. På Yamaha strammer en nederste mutter til styrelager med 52nm for å sette lageret, slakker opp og så et sted mellom 14 og 18Nm før krone settes på og toppmutter strammes med 100-115 nm avhengig av sykkel. Da skal IKKE styret "dette" over av seg selv ubelastet, men ha en liten tanke friksjon når en svinger frem og tilbake.dypen skrev: 21 okt 2020, 18:00 Takk for innspill BjørnD![]()
Så for meg å sjekke styrelager med forhjul i lufta og bevege fjærbeina frem og tilbake ... Hvordan sjekker man styrelagra for å fange opp evt slakk og behov for justering? Kanskje man bruker samme måte som når koniske hjullager justeres inntil ...
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
En KAN IKKE kjenne det sånn, med å røske i beina. Merker du noe da er det ALT for slakt og sannsynligvis banket i filler allerede.. Det skal heller ALDRI strammes så mye en kan, vil regne ca maks en kvart omdreining videre fra så stramt du klarer med fingrene. Øvre mutter påvirker også, så, er det på grensa til for stramt før krona dras nedpå, så er det nesten mos etterpå.E-strom skrev: 21 okt 2020, 18:23 Som du skriver - plasser sykkelen på midtstøtta, og få noen til å sette seg på baksetet - ta tak i framakslingen og dra fram og tilbake. Da kjenner du eventuell slakk i styrelageret...
Noen ganger kan du stramme lageret fra toppen - stram det så mye du kan, men likevel ikke mer enn at styret går fritt fra side til side. Ja, ganske likt stramming av koniske hjullager på bil.
Koniske hjullagere på bil skal strammes inntil og så slakkes en tanke løse - kvart omdreining vel? - for å ikke knipe når lageret går varmt. Styrelagre blir aldri så varme. Litt epler og pærer-sammenligning.. :)
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Takker for «guiden» BjørnD

Når du svinger styret forsiktig frem og tilbake, så kjenner du om det er tegn til lugging eller at det sitter litt i senter, altså når hjulet står rett frem. Gjør det det, så er lageret enten for stramt, eller oftest tørt og slitt hakk i og da må det byttes for å bli ordentlig bra.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Samme prosedyre på koniske lager som på rette lager?BjørnD skrev: 24 okt 2020, 19:51
Når du svinger styret forsiktig frem og tilbake, så kjenner du om det er tegn til lugging eller at det sitter litt i senter, altså når hjulet står rett frem. Gjør det det, så er lageret enten for stramt, eller oftest tørt og slitt hakk i og da må det byttes for å bli ordentlig bra. På Yamaha strammer en nederste mutter til styrelager med 52nm for å sette lageret, slakker opp og så et sted mellom 14 og 18Nm før krone settes på og toppmutter strammes med 100-115 nm avhengig av sykkel. Da skal IKKE styret "dette" over av seg selv ubelastet, men ha en liten tanke friksjon når en svinger frem og tilbake.
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Samme prosedyre uansett, ja. Ofte noe mer friksjon med koniske lagre, men forspenn er det samme. :)cannon skrev: 25 okt 2020, 08:07Samme prosedyre på koniske lager som på rette lager?BjørnD skrev: 24 okt 2020, 19:51
Når du svinger styret forsiktig frem og tilbake, så kjenner du om det er tegn til lugging eller at det sitter litt i senter, altså når hjulet står rett frem. Gjør det det, så er lageret enten for stramt, eller oftest tørt og slitt hakk i og da må det byttes for å bli ordentlig bra. På Yamaha strammer en nederste mutter til styrelager med 52nm for å sette lageret, slakker opp og så et sted mellom 14 og 18Nm før krone settes på og toppmutter strammes med 100-115 nm avhengig av sykkel. Da skal IKKE styret "dette" over av seg selv ubelastet, men ha en liten tanke friksjon når en svinger frem og tilbake.
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Jeg opplevde wobling i rundt 80 km/t i 2018 under akselerasjon med min nyinnkjøpte 1999 (?) Honda CBR900RR. Jeg slapp speed og klarte å kontrollere sykkelen til woblingen sluttet i lavere hastighet. Det skjedde helt uventet. Jeg visste at jeg hadde dårlig demping på forgaffel noe jeg merket da den bunnet når jeg kjørte over fartsdempere, så jeg burde jo selvsagt gjort noe med det, men det ble liggende. Litt senere, skjedde det samme igjen, men denne gangen klarte jeg ikke å holde styret og mistet balansen og gikk overende i rundt 80-90 km/t. Jeg brakk kragebenet, slo bakenden og havnet på sykehus. Bruddet var komplisert og vondt og jeg sliter litt med det ennå. Hva lærte jeg av det? Få sykkelen sjekket om du opplever noe galt før det skjer noe alvorlig.