INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Bimma »

Jeg vil enda en gang oppmuntre dem som har mulighet til å delta på KURS SOM DETTE , om å melde seg på. Her får man trent på det aller meste. :=D> Både øvelser i kjøregård og riktig sporvalg (på banen). På teorikvelden blir bl.a. riktig sporvalg i sving nøye forklart og begrunnet.

Årets kurs var en stooor suksess. Til neste år blir det en ny mulighet. Benytt dere av den, dere som ønsker fornuftige og riktige forklaringer på spørsmål og samtidig har lyst til å øve på teorien i praksis under kyndig veiledning av "motorsykkelpoliti-gutta" :prf


MEGABRA KURS...!!! :prop:

(Jeg er litt :offtopic her, men det er bare godt ment! :buddies: )

Svar til trådstarters spørsmål er som følger: Plasser deg i veibanen slik at du har best mulig oversikt innover i svingen (start en høyresving ute ved midtstripa), men ta høyde for at motgående trafikk kan kutte svingen. Legg deg nærmere kantstripa i svingen, og skli pent ut mot midtstripa igjen når du er ute av svingen. Nå er du igjen godt synlig for andre trafikkanter på din videre ferd :D
Men kjør etter forholdene og bruk hodet! :[-X (der kom pekefingeren fram, hehe :knegg )

Ikke så enkelt å forklare med ord for at det skal bli forståelig :ills Bli heller med på kurs og prøv det ut i praksis! VELDIG SMART! :prf

GOD TUR...!! :mc6 Husk at det er viktig å se, men det er like viktig å bli sett!
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av jhn »

Det e ikke alltid at teori og praksis stemme helt overens. Grunnen til at æ kjørte høyre hjulspor var dårlig asfalt i venstre.Det e jo bare en av mange variabler som spiller inn.
Det heter seg i vegvesenets statutter at det skal være lik radius gjennom hele svingen, men det e det ofte ikke, det e en annen variabel som kan gjøre det vanskelig å følge teorien.
Men det e så klart veldig nyttig å vite hvordan det burde gjøres, og ha det som veiledende.
I dag e æ glad for ikke å ha fulgt veiledende i akkurat den svingen.
Forøvrig synes æ du forklarte det veldig bra :thumleft

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av frodef »

jhn skrev:Men til trådens tema..Æ følge vanligvis det rådet æ fikk hos kjørelærer, og som de aller fleste på mc siden også gir, godt til venstre i høyresvinger og motsatt, litt enkelt sagt.
Men av en eller annen grunn lå æ langt ut til høyre i en høyresving, og takk for det, midt i svingen dukka det opp en møtende varebil i mitt kjørefelt, æ hadde ca en meter til rådighet.
Bra det gikk godt. Det er vel dette som er poenget med "tangentteknikken", altså å unngå møtende traffikk som kutter svingen.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Crinos »

frodef skrev:
jhn skrev:Men til trådens tema..Æ følge vanligvis det rådet æ fikk hos kjørelærer, og som de aller fleste på mc siden også gir, godt til venstre i høyresvinger og motsatt, litt enkelt sagt.
Men av en eller annen grunn lå æ langt ut til høyre i en høyresving, og takk for det, midt i svingen dukka det opp en møtende varebil i mitt kjørefelt, æ hadde ca en meter til rådighet.
Bra det gikk godt. Det er vel dette som er poenget med "tangentteknikken", altså å unngå møtende traffikk som kutter svingen.
Tidligere hadde jeg en djevel i meg som gjorde at jeg svingte MOT biler som kuttet svinger, slik at dem ble tvunget til å hive seg over eller å krashe med meg...

Er ikke fult så keen på å gjøre det i dag, med kjerring og to unger... I dag irriterer jeg meg grønn over slike idioter, og har jeg muligheten, snur jeg og kjører etter dem for å fortelle dem hva dem egentlig holder på med.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av jhn »

Crinos skrev: ... I dag irriterer jeg meg grønn over slike idioter, og har jeg muligheten, snur jeg og kjører etter dem for å fortelle dem hva dem egentlig holder på med.
Æ må jo innrømme at æ va inne på tanken, men fant ut at æ hadde det altfor trivelig til å starte en krangel med en vinglepetter

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Bimma »

:janikk
jhn skrev:Det e ikke alltid at teori og praksis stemme helt overens. Grunnen til at æ kjørte høyre hjulspor var dårlig asfalt i venstre.Det e jo bare en av mange variabler som spiller inn.
Det heter seg i vegvesenets statutter at det skal være lik radius gjennom hele svingen, men det e det ofte ikke, det e en annen variabel som kan gjøre det vanskelig å følge teorien.
Men det e så klart veldig nyttig å vite hvordan det burde gjøres, og ha det som veiledende.
I dag e æ glad for ikke å ha fulgt veiledende i akkurat den svingen.
Forøvrig synes æ du forklarte det veldig bra :thumleft
Selvfølgelig må man kjøre med hodet. Det er mange variabler som spiller inn. Men stort sett bruker jeg nevnte sporvalg. Dersom veien er dårlig og full av hull og grus er det bare å sette ned farta. Med lavere fart er du ikke avhengig av å følge det optimale sporvalget.
Det er dessuten viktig å beherske unnamanøver. Dette får du stadig bruk for når du kjører på hullete underlag, eller en bil skulle kutte svingen. Men det aller tryggeste er i disse tilfellene å sette ned farta.

Men igjen: Bli med på kurs og tren på alle disse tingene under kyndig veiledning! :prf
På kurset får du også øvd deg på fartstilpasning inn i sving, en megaviktig øvelse. Og et helt pass kjøres på Vålerbanen der man ikke skal bruke bremsene i det hele tatt. Denne øvelsen gir mange en aha-opplevelse når det gjelder å tilpasse farten inn i svinger.
Har du øvd deg på alle disse tingene kan det i en gitt situasjon faktisk redde livet ditt! :janikk
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av jhn »

Det har dessverre aldri passa å delta på slike kurs, men kjøreteknikk, bremsing/ikke bremsing, sporvalg og fartstilpasning e ting som æ tenke mye på og helt bevisst trener på alle turer. Det gjør jo også kjøringen artigere. Æ mene æ har det teoretiske på plass.
Æ e vel kanskje litt over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet generelt
Æ håpe jo at det en gang skal passe å kombinere kurs og ferie

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Bimma »

Det høres ut som en god plan jhn :thumleft

Jeg er vel i overkant opptatt av sikkerhet jeg også skulle jeg mene, hehe :knegg
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: INNERSVING ELLER YTTERSVING ??

Legg inn av Crinos »

Jeg er ganske fornøyd med at jeg kjørte fortere på "det grønne hellvete" med en lånt r sykkel, en mange av de andre r-gutta som var der... :)
Føler at teknikken er inne, ganske bra til å kjøre murkloss med to hjul til vanlig! :-)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar