Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020
- rogg
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Kontakt:
Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler
Gratulere så mye med sertifikatet, og velkommen til mcsiden.no.
Å jakte på mc er en sport mange her inne på forumet har sansen for. Ikke noe problem å få seg jaktlag her inne. Lykke til i jakten lasse_hansen
Å jakte på mc er en sport mange her inne på forumet har sansen for. Ikke noe problem å få seg jaktlag her inne. Lykke til i jakten lasse_hansen
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Ja, det hender at han glimter til og kommer med noe fornuftig.Banditmannen skrev:Er VELDIG mye fornuft i det Kawasaki sier her!Kawasaki skrev:Det finnes ikke billige lånKjøp deg en billig sykkel,heller.Som du klarer å finansiere ved hjelp av sparepenger og kanskje et lite forskudd på arven,fra en eller annen
![]()
Låner du for å kjøpe,så må du også ha kasko. Noe som kan være dyrt for en ungdom.
Du kan ha det like kjekt på en sykkel til 20-30 tusen,som en spinndyr en.
Gratulerer med lappen,forresten

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Mulig det er forskjellig i finansieringsselskapene, men da jeg finansierte sykler via GE og Elcon for 10-15 år siden, ville de ikke finansiere med pant i kjøretøy hvis kjøretøyet var over 11 år.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Snikkeren skrev:Ja, det hender at han glimter til og kommer med noe fornuftig.Banditmannen skrev:Er VELDIG mye fornuft i det Kawasaki sier her!Kawasaki skrev:Det finnes ikke billige lånKjøp deg en billig sykkel,heller.Som du klarer å finansiere ved hjelp av sparepenger og kanskje et lite forskudd på arven,fra en eller annen
![]()
Låner du for å kjøpe,så må du også ha kasko. Noe som kan være dyrt for en ungdom.
Du kan ha det like kjekt på en sykkel til 20-30 tusen,som en spinndyr en.
Gratulerer med lappen,forresten![]()
![]()
Disse moddene,alltid skal dem prøve å trekke meg opp

ikkebike.norwegianforum.net
- lasse_hansen
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Har nå vært i kontakt med banken, og fått fiksa meg lån der. Så da er det bare å finne seg en ikke alt for dyr sykkel. Prisklassen jeg hadde tenkt var 80-85tusen, noe rundt der, pluss-minus..
Men åssen sykkel bør jeg ser etter?? Hva anbefalles av sykkel når det skal kjøpes brukt? Honda, Suzuki eller Yamaha? Hva bør jeg holde meg unna? Tittet endel på Suzuki GSX (forskjellige typer, blant annet GSR), Yamaha R6, Honda har jeg ikke satt meg så ille inn i.. Har egentlig mest lyst på Suzuki.. Men veldig usikker..
Men åssen sykkel bør jeg ser etter?? Hva anbefalles av sykkel når det skal kjøpes brukt? Honda, Suzuki eller Yamaha? Hva bør jeg holde meg unna? Tittet endel på Suzuki GSX (forskjellige typer, blant annet GSR), Yamaha R6, Honda har jeg ikke satt meg så ille inn i.. Har egentlig mest lyst på Suzuki.. Men veldig usikker..
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Kjøp et kjent og kurant merke, alle 4 japsene og kjente Europeiske merker kan anbefales.
Hold deg unna "kinamopeder" og endel spanske uddamerker.
Hold deg unna "kinamopeder" og endel spanske uddamerker.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- lasse_hansen
Så suzuki, honda, kawasaki, yamaha er alle bra merker? Ingen av de man bør styre unna?
Hvilken anbefalles mest? hehe =)
Hvilken anbefalles mest? hehe =)
Sist redigert av lasse_hansen den 21 jun 2011, 21:11, redigert 2 ganger totalt.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Vanskelig spørsmål. For noen. For andre er svaret åpenbart
For å si det sånn: Noen liker de grønne, noen de blå/hvite og noen (ganske mange
) de med stemmegaffellogoen og en del liker merket som i sin tid ble beskyldt for å ødelegge britisk MC-industri...
Og så har vi de som nettopp liker et av de britiske merkene som merket som ble beskyld for å ødelegge britisk MC-industri ikke greide å ødelegge
Og sånn kan vi fortsette uten nevne neon ved navn...
Men for å være litt mer seriøs: de japanske merkene har vært regnet som solide og er det fortsatt. Triumph har også vist seg som en MC-produsent med god kvalitet i mange år og det samme med BMW selv om en del hevder at disse syklene har en del unødvendige slurveproblemer...
Italienske merker har også jevnt over god byggkvalitet, men sliter fortsatt litt med elektronikken på enkelte modeller.
Harley Davidson er store tunge og kanskje litt trege
uten mye plastikk og ikke verdens mest moderne teknologi...
Østerrikske KTM og østeriks/svenske Husaberg kan nesten regnes som outsidere i det 'gode selskap' med dyr og hyppig service,men lager helt klart solide sykler de også.
Med andre ord er det anerkjente merkene rimelig trygge kjøp.
Ingen fasit det jeg har skrevet her selvfølgelig, kun mine betraktninger og 'synsing'. Kommer sikkert flere innpå med sine synspunkter...

For å si det sånn: Noen liker de grønne, noen de blå/hvite og noen (ganske mange

Og så har vi de som nettopp liker et av de britiske merkene som merket som ble beskyld for å ødelegge britisk MC-industri ikke greide å ødelegge

Og sånn kan vi fortsette uten nevne neon ved navn...

Men for å være litt mer seriøs: de japanske merkene har vært regnet som solide og er det fortsatt. Triumph har også vist seg som en MC-produsent med god kvalitet i mange år og det samme med BMW selv om en del hevder at disse syklene har en del unødvendige slurveproblemer...
Italienske merker har også jevnt over god byggkvalitet, men sliter fortsatt litt med elektronikken på enkelte modeller.
Harley Davidson er store tunge og kanskje litt trege

Østerrikske KTM og østeriks/svenske Husaberg kan nesten regnes som outsidere i det 'gode selskap' med dyr og hyppig service,men lager helt klart solide sykler de også.
Med andre ord er det anerkjente merkene rimelig trygge kjøp.
Ingen fasit det jeg har skrevet her selvfølgelig, kun mine betraktninger og 'synsing'. Kommer sikkert flere innpå med sine synspunkter...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
takk for svar =)
En annen ting, Sånn kjapt spørsmål, dette er kun et eksemepl, hvor mye og hva har hester på en motorsykkel å si, for å ta et eksemel jeg så nå, Yamaha R6, 600cc, den har 125hk, etter hva jeg kan finne ut.. Og ser så på Yamaha YZF 1000, denne hadde bare 100hk??
Hvordan kan en 1000cc ha mindre hester enn en 600?
Jeg var inne på tanken på en Suzuki GSX 600, 84hk, men så brått en Yamaha R6 600cc med 125... hmm?
En annen ting, Sånn kjapt spørsmål, dette er kun et eksemepl, hvor mye og hva har hester på en motorsykkel å si, for å ta et eksemel jeg så nå, Yamaha R6, 600cc, den har 125hk, etter hva jeg kan finne ut.. Og ser så på Yamaha YZF 1000, denne hadde bare 100hk??
Jeg var inne på tanken på en Suzuki GSX 600, 84hk, men så brått en Yamaha R6 600cc med 125... hmm?

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Dette er også en diskusjon med massevis av forskjellige meninger.lasse_hansen skrev:takk for svar =)
Må si at jeg er mer opptatt av godt dreiemoment enn antall HK. Mye HK i en 600 kubikker betyr gjerne at det er lite dreiemoment (drakraft) på lave turtall, som nødvendigvis betyr mye giring der en en annen sykkel med mer kubikk og mindre HK. Og mindre HK i en stor motor betyr som hovedregel solid dreiemoment i turtallsområde lavt nede (mye kraft fra f.eks. 2500 omdr. og helt opp til f.eks. 8-9000 omdr., for å si det veldig enkelt og veldig generelt...).
I en slik motor slipper man å gire i tide og utide, som man ofte må gjøre med en høyeffektsmotor på 600 kubikk.
Tror Dexter kan skrive litt om dette. Han var med på tur sammen med Globe og meg som kjørte hver vår TDM 900. TDM'ene har langt færre HK enn Kawa-Ninja'en som Dexter hadde, men kjørte nok bedre i motbakkene enn hva Kawa'en gjoirde. I vært fall i forhold til giringen. Vi girte langt mindre enn det Dexter gjorde og kunne i langt større grad bruke dreiemomentkurven, mens Dexter måtte gire mer for å finne "toppunktet" på kurven for å holde samme jevne tempo.
Kan hende jeg tar litt feil her, men ikke veldig mye. Dexter må gjerne korrigere...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
Da får vi satse på at han kommer med et innspill om han leser posten her =) :[-o<
Mulig jeg kommer med mange spørsmål her, kanskje muligens mange dumme også, men jeg må jo lære litt.. Ang f.eks km stand på en sykkel, Når har f.eks en sykkel gått langt?? Hva bør jeg styre unna? En sykkel som f.eks har gått 20.000km, er det mye? Hvis vi sier at det er en GSX 600
Mulig jeg kommer med mange spørsmål her, kanskje muligens mange dumme også, men jeg må jo lære litt.. Ang f.eks km stand på en sykkel, Når har f.eks en sykkel gått langt?? Hva bør jeg styre unna? En sykkel som f.eks har gått 20.000km, er det mye? Hvis vi sier at det er en GSX 600
-
- Motorsykkelen din: x
Jeg har vel nevnt dette før til folk som lurer på sin første store sykkel: prøv en Suzuki gsf 1200 Bandit
Da får du en lettkjørt sykkel med en lettkontrolerbar motor med uanstrengt gange. Her er det Dreiemoment i massevis, ikke nødvendig å gire ved forbikjøring eller i bakker, drar godt med bagasje og passasjer. Finn deg en som er noen år gammal med moderat km stand og som ser velholdt ut, og du får: Kort og godt Mye sykkel for penga
.
PS: De røde er de beste

Da får du en lettkjørt sykkel med en lettkontrolerbar motor med uanstrengt gange. Her er det Dreiemoment i massevis, ikke nødvendig å gire ved forbikjøring eller i bakker, drar godt med bagasje og passasjer. Finn deg en som er noen år gammal med moderat km stand og som ser velholdt ut, og du får: Kort og godt Mye sykkel for penga

PS: De røde er de beste

- Snikkeren
Min forrige sykkel var en GSX 650F 2008 modell. Dette er en sykkel som er innenfor ditt budsjett. Jeg valgte den i sin tid fordi jeg ville ha en ganske ny sykkel som var rimelig ny, og kunne fungere fint både til småkjøring og til litt lengre turer. Den var faktisk ikke så verst med tanke på giring i hytt og pine slik som mange andre sykler i den klassen.
Men så kjøpte jeg meg en TDM 900. Og det angrer jeg ikke et sekund på. Og jeg er sikker på at det er en knall sykkel å ha også som førstesykkel. Den er lettkjørt, og går greit. Den er faktisk mer svingvillig enn GSX'en jeg hadde, og svingete landevei av typisk norsk standard (les humpete) forseres med glans på den. Denne sykkelen er også innenfor ditt budsjett hvis du ikke må ha en sykkel som er maks 2-3 år gammel. Her er en 2006 modell: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28930936" onclick="window.open(this.href);return false;
Den har lagt ute en god stund, så det er sikkert litt å gå på på prisen.
Men så kjøpte jeg meg en TDM 900. Og det angrer jeg ikke et sekund på. Og jeg er sikker på at det er en knall sykkel å ha også som førstesykkel. Den er lettkjørt, og går greit. Den er faktisk mer svingvillig enn GSX'en jeg hadde, og svingete landevei av typisk norsk standard (les humpete) forseres med glans på den. Denne sykkelen er også innenfor ditt budsjett hvis du ikke må ha en sykkel som er maks 2-3 år gammel. Her er en 2006 modell: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28930936" onclick="window.open(this.href);return false;
Den har lagt ute en god stund, så det er sikkert litt å gå på på prisen.
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Bare en kort orientering:
flyttet dette emnet til "Tung MC" forumet. Passer bedre her enn i "Kjøp & Salg", som egentlig er ment som et gratisannonse-forum...
flyttet dette emnet til "Tung MC" forumet. Passer bedre her enn i "Kjøp & Salg", som egentlig er ment som et gratisannonse-forum...

- lasse_hansen
takk =) Erfaringene ang poster kommer etterhvert
Lover =)
Trur muligens valget mitt blir en Suzuki GSX 650F.. Dette er en sykkel jeg har tittet mye på, og lagt min store forelskelse på.. Så vi får se om noen klarer å vri meg over på noe annet, kanskje bedre? hehe..
Noen som f.eks vet hvordan GSX 650F er i forhold til en Yamaha R6, ser jo blant annet at GSXèn har 85hk, og R6èn har 125hk. Vil det f.eks si at R6èn har bedre toppfart, aks, osv?

Trur muligens valget mitt blir en Suzuki GSX 650F.. Dette er en sykkel jeg har tittet mye på, og lagt min store forelskelse på.. Så vi får se om noen klarer å vri meg over på noe annet, kanskje bedre? hehe..
Noen som f.eks vet hvordan GSX 650F er i forhold til en Yamaha R6, ser jo blant annet at GSXèn har 85hk, og R6èn har 125hk. Vil det f.eks si at R6èn har bedre toppfart, aks, osv?
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Aks'en tror jeg det ikke er særlig stor forskjell på. Toppfarten derimot, kan nok være rimelig forskjellig, ja...lasse_hansen skrev: Noen som f.eks vet hvordan GSX 650F er i forhold til en Yamaha R6, ser jo blant annet at GSXèn har 85hk, og R6èn har 125hk. Vil det f.eks si at R6èn har bedre toppfart, aks, osv?
Men så tror jeg man gjør lurt i å spørre seg selv; hvor mye betyr det om toppfarten er f.eks. 185 km/t på den ene mot f.eks. 235 km/t på den andre?
Slike ting spiller forferdelig liten rolle her i landet - om man har til hensikt å kjøre mest mulig lovlig...
Men igjen, dette er min mening.

- Snikkeren
R6'en har nok litt bedre aks, og høyere toppfart. Men jeg hadde aldri noe problemer med å følge andre R sykler på norske veier, men det hendte at de hadde problemer med å følge meg.
Jeg har ikke kjørt R6'en, men hvis den ligner motormessig på ZX 6R, så kan jeg si at det er mindre giring på GSX'en. Den klarer seg faktisk ganske greit med 5-6 gir stort sett. Klart at man kan bruke litt flere gir når man vil kjøre litt "inspirert".
Men en 600 R har et lite ekstra skyv i toppen av registeret.
Toppfarten er ihvertfall over 215 km/t (på speedometeret) på GSX'en.

Jeg har ikke kjørt R6'en, men hvis den ligner motormessig på ZX 6R, så kan jeg si at det er mindre giring på GSX'en. Den klarer seg faktisk ganske greit med 5-6 gir stort sett. Klart at man kan bruke litt flere gir når man vil kjøre litt "inspirert".
Men en 600 R har et lite ekstra skyv i toppen av registeret.
Toppfarten er ihvertfall over 215 km/t (på speedometeret) på GSX'en.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
Hvorfor skal du absolutt ha deg en 600/650, når du kan få deg en 1200 for forholdsvis ikke så veldig mye merlasse_hansen skrev:takk =) Erfaringene ang poster kommer etterhvertLover =)

Det er et herlig mektig skyv i en storkubikker vet du, over hele turtallsregisteret

Uansett, prøvekjør noen sykkler før du bestemmer deg

Ikke gjør som oss gamlingene som kjøper sykkel usett/uprøvd i andre enden av landet

Sist redigert av ArcticTiger den 21 jun 2011, 23:01, redigert 1 gang totalt.
- Snikkeren
Er ikke bare dere gamlinger som gjør det. Eller har jeg tredd inn i de gamles rekker?ArcticTiger skrev: Ikke gjør som oss gamlingene som kjøper sykkel usett/uprøvd i andre enden av landet

Jeg er vel i de unges rekker ihvertfall til lørdag tenker jeg.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
Og en ting til som er veldig viktig: Kjøp en sykkel som passer til din kropp, som du sitter godt på. Time etter time. Da blir kjøregleden større 

- lasse_hansen
Takker så mye for mang utfyldene og gode svar. Lærer endel av dette her jo =) Jeg som trudde jeg var vanskelige å lære. hehe..
Men folkens, når har en sykkel gått mye?? altså antall km? Er 25000km mye f.eks? 50000?
Men folkens, når har en sykkel gått mye?? altså antall km? Er 25000km mye f.eks? 50000?
-
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Uansett hva du velger, ikke bli skuffa hvis du etter en stund finner ut at det kanskje ikke var heeeeelt riktig sykkel for deg!
Kjøpte selv en -99 Suzuki Bandit 600 S som min første tung sykkel, og tenkte at jeg aaaaaldri kom til å trenge mer en 600 kubikk!
Og det stemmer selvfølgelig! Men jammen har jeg lyst på noe større...
En 600 rekkefirer er en fantastisk snill og fleksibel maskin, i alle fall de jeg har prøvd, og således ypperlig som begynnersykkel!
Og de har mer en nok futt for de fleste, hvis du drar den litt opp i turtallsregisteret. Men noen, sånn som meg, syns kanskje de blir litt "surrete" å kjøre langt med...
Selv prøver jeg stadig å gire opp et gir til i 80-90, når jeg ligger i 6. gir. Og det er vel et tegn på at jeg trenger(ønsker) mer moment(kubikk).
Først på turen hjem, fra Oslo til Skien, fant jeg ut at jeg sklei for mye nedover mot tanken! Balleklem er ikke moro i lengden, så jeg kjøpte en et nytt sete til noen tusen...
"Moralen" er vel at ting kan fikses i ettertid, men det beste er om det meste stemmer FØR kjøpet!
Men aller aller viktigst er at du kjøper deg en motorsykkel! For alle våre gode råd er bygd på VÅRE erfaringer(og litt synsing
)
Og du er nøtt til å skaffe deg dine egne erfaringer!
Kjøpte selv en -99 Suzuki Bandit 600 S som min første tung sykkel, og tenkte at jeg aaaaaldri kom til å trenge mer en 600 kubikk!
Og det stemmer selvfølgelig! Men jammen har jeg lyst på noe større...

En 600 rekkefirer er en fantastisk snill og fleksibel maskin, i alle fall de jeg har prøvd, og således ypperlig som begynnersykkel!
Og de har mer en nok futt for de fleste, hvis du drar den litt opp i turtallsregisteret. Men noen, sånn som meg, syns kanskje de blir litt "surrete" å kjøre langt med...
Selv prøver jeg stadig å gire opp et gir til i 80-90, når jeg ligger i 6. gir. Og det er vel et tegn på at jeg trenger(ønsker) mer moment(kubikk).

Et meget godt råd! Dreit meg ut litt da jeg kjøpte Banditen, og brukte alt for kort tid på prøvekjøring.ArcticTiger skrev:Og en ting til som er veldig viktig: Kjøp en sykkel som passer til din kropp, som du sitter godt på. Time etter time. Da blir kjøregleden større

Først på turen hjem, fra Oslo til Skien, fant jeg ut at jeg sklei for mye nedover mot tanken! Balleklem er ikke moro i lengden, så jeg kjøpte en et nytt sete til noen tusen...

"Moralen" er vel at ting kan fikses i ettertid, men det beste er om det meste stemmer FØR kjøpet!

Men aller aller viktigst er at du kjøper deg en motorsykkel! For alle våre gode råd er bygd på VÅRE erfaringer(og litt synsing

Og du er nøtt til å skaffe deg dine egne erfaringer!

-
Det kommer allt ann på hvordan den er kjørt, behandlet og stellt (service). Generellt sett er ikke 25 til 50.000 km mye på en moderne japse som er normalt kjørt og vedlikeholdt. Men klart: Jo lavere km stand, desto bedre
.

- lasse_hansen
Da har jeg bestemte meg folkens (nesten, trur jeg)
Valget står mellom en Suzuki GSX 650 som er mellom 2005-2008 modell, eller en Suzuki GSXR 1000, men går jeg for sistnevnte blir det nok en eldre modell mellom 2000-2003 modell..
Hvis jeg finner en GSXR1000 som har gått 35000-40000km, er det ganske mye??
uff, tittet nå også på GSXR 750 =) noe mellom 2003-2007 tenker jeg..
Hva mener folket jeg bør gjøre?
Valget står mellom en Suzuki GSX 650 som er mellom 2005-2008 modell, eller en Suzuki GSXR 1000, men går jeg for sistnevnte blir det nok en eldre modell mellom 2000-2003 modell..
Hvis jeg finner en GSXR1000 som har gått 35000-40000km, er det ganske mye??
uff, tittet nå også på GSXR 750 =) noe mellom 2003-2007 tenker jeg..
Hva mener folket jeg bør gjøre?
Sist redigert av lasse_hansen den 22 jun 2011, 00:12, redigert 1 gang totalt.