Side 2 av 24
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 15 jul 2011, 23:04
av fikse
Duke 125 skrev:imponerende greier :=D>
er de handguards du har kjøpt levert i plast eller aluminium

Begge deler, såvidt jeg kan se. Alu i "rammen", og plast utenpå. Det finnes 2 varianter, og vi har valgt de største og "dyreste". Bilder kommer ASAP

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 15 jul 2011, 23:04
av pelsen
bakstussen ble fin, men er antakelig ikke lenger ihht regelverket.
Jeg har skiftet skiltholder på min RC8R, det hjalp også veldig bra på utseendet. Heldigvis var denne bolt-on.
I RC8R manualen er momentet på oljefilterskruene 6Nm, men jeg ser ikke noe om Locktite på disse.
Jeg har også en EXC400, oljefilterdekselet på denne, RC8R'en og din Duke ser veldig like ut

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 15 jul 2011, 23:22
av fikse
pelsen skrev:bakstussen ble fin, men er antakelig ikke lenger ihht regelverket.
Jeg har skiftet skiltholder på min RC8R, det hjalp også veldig bra på utseendet. Heldigvis var denne bolt-on.
I RC8R manualen er momentet på oljefilterskruene 6Nm, men jeg ser ikke noe om Locktite på disse.
Jeg har også en EXC400, oljefilterdekselet på denne, RC8R'en og din Duke ser veldig like ut

Åhh? Har ikke tenkt over det, men i mitt blonde lille hode trodde jeg at originalt utstyr ville være godkjent (såsant det ikke er spesifikt fortalt at det ikke er det). Men men, der jeg kjører har jeg knapt sett en kontroll på flere år, så...
Ja! Takk! 6Nm stemmer veldig mye bedre! O takk og takk! Jeg er redd for at de har skrevet feil i boken. Litt kjedelig for de som gidder å bruker momentnøkkel. Som meg. Som _kanskje_ har mørnet gjengene i godset pga dette... :-#
Loctite nevner de helt spesifikt, i den vanlige håndboken, utrulig nok. Faktisk nevner de akkurat hvilken type også (husker ikke nummeret i farten, men det er den vanlige, den som ikke limer fullstendig).
At du nevner RC8 er litt morsomt, det kan virke som at de har brukt den sykkelen til å kopiere flere detaljer når de har snekret sammen denne lille tassen

Mangler bare et par hester og litt sånn...

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 15 jul 2011, 23:34
av pelsen
fikse skrev:At du nevner RC8 er litt morsomt, det kan virke som at de har brukt den sykkelen til å kopiere flere detaljer når de har snekret sammen denne lille tassen

Mangler bare et par hester og litt sånn...

hehe, tror nok det er andre veien de har overført erfaringer, fra de små syklene til de store. KTM har tatt dette steg for steg. Hester er det mange av i RC8R, langt flere enn jeg kan gjøre bruk av på veien...
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 16 jul 2011, 12:44
av andersen
Jeg er superimponert. Stor takk for at du har vært så utrolig flink til å dele dine erfaringer! Tusen takk!
Jeg har ikke fått min Duke 125 enda, men alle disse erfaringene skal jeg dra nytte av fra dag 1!
Forresten, kanskje du kan si noe om topphastigheten du har fått på Duke 125? Google gir mange ulike svar avhengig av land. Du er den første norsk jeg har funnet!
--
Andersen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 16 jul 2011, 13:13
av fikse
andersen skrev:Jeg er superimponert. Stor takk for at du har vært så utrolig flink til å dele dine erfaringer! Tusen takk!
Jeg har ikke fått min Duke 125 enda, men alle disse erfaringene skal jeg dra nytte av fra dag 1!
Forresten, kanskje du kan si noe om topphastigheten du har fått på Duke 125? Google gir mange ulike svar avhengig av land. Du er den første norsk jeg har funnet!
--
Andersen
Bare kjekt! Det er jo det som er halve poenget med denne loggen, at andre skal dra nytte (og gjerne delta/bidra/protestere!)
Toppfart er i utgangspunktet maks 100-105 KM/t, pga fartssperre. Denne kan forhandler fjerne på forespørsel, den er ikke nødvenig her i Norge. Uten at jeg har hatt muligheten til å prøve, vil jeg tippe rundt 115, kanskje 120. Neppe mer. Vil du ha mer, så må det nok dreves om litt. Den har alt ganske høyt turtall ved 100KM/t, så denne er nok drevet til å ha mer aks enn toppfart. Og aks er utmerket på denne! Den er ganske "sint" for å være en 125, og f.eks 3 og 4 gir (55-90KM/t) er den kvikk og fin, og iallfall slik jeg kjører så passer det helt utmerket

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 16 jul 2011, 13:30
av andersen
fikse skrev:
Bare kjekt! Det er jo det som er halve poenget med denne loggen, at andre skal dra nytte (og gjerne delta/bidra/protestere!)
Toppfart er i utgangspunktet maks 100-105 KM/t, pga fartssperre. Denne kan forhandler fjerne på forespørsel, den er ikke nødvenig her i Norge. Uten at jeg har hatt muligheten til å prøve, vil jeg tippe rundt 115, kanskje 120. Neppe mer. Vil du ha mer, så må det nok dreves om litt. Den har alt ganske høyt turtall ved 100KM/t, så denne er nok drevet til å ha mer aks enn toppfart. Og aks er utmerket på denne! Den er ganske "sint" for å være en 125, og f.eks 3 og 4 gir (55-90KM/t) er den kvikk og fin, og iallfall slik jeg kjører så passer det helt utmerket

Takk for svar! Kan jeg også spørre hvilken forhandler du har handlet sykkelen + deler fra? Jeg bor i Oslo, hvor det tilsynelatende er utsolgt for KTM Duke 125, så har derfor henvendt meg til forhandlere andre steder i landet for kjøpet. Har du en mening om det vil være problematisk for meg å kjøpe på ett sted (ikke Oslo) men utføre alle typer service + kjøp av deler hos en forhandler i Oslo? Vil jeg stå svakere mtp. garanti? Høres ut som at du har funnet en dyktig forhandler.
Synd å høre om sperren på 100-105 km. Jeg farter på E6 inn i mellom og kunne godt tenke meg å ha en trygg margin ved forbikjøringer av andre biler som ligger i f.eks 99 km/t
Takk igjen!
--
Andersen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 16 jul 2011, 14:40
av fikse
andersen skrev:
Takk for svar! Kan jeg også spørre hvilken forhandler du har handlet sykkelen + deler fra? Jeg bor i Oslo, hvor det tilsynelatende er utsolgt for KTM Duke 125, så har derfor henvendt meg til forhandlere andre steder i landet for kjøpet. Har du en mening om det vil være problematisk for meg å kjøpe på ett sted (ikke Oslo) men utføre alle typer service + kjøp av deler hos en forhandler i Oslo? Vil jeg stå svakere mtp. garanti? Høres ut som at du har funnet en dyktig forhandler.
Synd å høre om sperren på 100-105 km. Jeg farter på E6 inn i mellom og kunne godt tenke meg å ha en trygg margin ved forbikjøringer av andre biler som ligger i f.eks 99 km/t
Takk igjen!
--
Andersen
Skalmesjå: Jeg har handlet hos Ride i Bergen (
http://www.ride.no" onclick="window.open(this.href);return false;). Så langt veldig godt fornøyd med de, men egentlig litt for tidlig å si noe. Har f.eks ennå ikke hatt behov for å reklamere på noe, så... Litt sløve på å svare på epost, men så langt jeg har sett er omtrent alle forhandlere temmelig elendige på slikt. Men så langt alt vel, jau.
SVJV er Ride utsolgt for lenge siden, og jeg vet at de blir "nedringt" av folk fra hele landet, som vil handle.
Kan ikke se noe negativt med å handle hos f.eks Ride, og så ta service hos annen KTM-forhandler. Absolutt ikke. Problemet er vel helst at når de har så vanskelig for å skaffe sykler, så er de vel neppe interessert i å selge de ut av området de er forhandler for.
Ikke bry deg om sperren, den kan lett fjernes, av forhandler. Helt lovlig, alt OK

Forbikjøring i 99 blir nok utfordrende med en hvilken som helst lovlig 125. Det er tross alt maks 15 HK...

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 16 jul 2011, 21:34
av Hjernen
Jøss, det ble såpass med varer og jobb... Bra ble det hvertfall!! Grattis!!!!
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 17 jul 2011, 08:04
av fikse
Hjernen skrev:Jøss, det ble såpass med varer og jobb... Bra ble det hvertfall!! Grattis!!!!
Takker :-) Noe jobb ja, men kurant resultat
Monterte håndbeskytterne i går:
P1040203 (Custom).JPG
Hadde meg en liten kjøretur i går. Tippet 100mil, og det passer jo bra siden den skal på service imorgen. Småfuskingen rundt 7-8000 o/min er borte, tipper det nok har sammenheng med at nå er luftfilteret fastskrudd...

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 17 jul 2011, 11:36
av Duke 125
fikse skrev:Hjernen skrev:Jøss, det ble såpass med varer og jobb... Bra ble det hvertfall!! Grattis!!!!
Takker :-) Noe jobb ja, men kurant resultat
Monterte håndbeskytterne i går:
P1040203 (Custom).JPG
Hadde meg en liten kjøretur i går. Tippet 100mil, og det passer jo bra siden den skal på service imorgen. Småfuskingen rundt 7-8000 o/min er borte, tipper det nok har sammenheng med at nå er luftfilteret fastskrudd...

Regner det på sotra eller bare vatner du etter gammel vane
jeg bor 2 mil nord .her er det sol
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 17 jul 2011, 13:38
av andersen
fikse skrev:
Monterte håndbeskytterne i går:
Ser kanonbra ut.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 17 jul 2011, 16:41
av fikse
Duke 125 skrev:
Regner det på sotra eller bare vatner du etter gammel vane
jeg bor 2 mil nord .her er det sol
jadajada, bare smør det inn
Neida, det regnet faktisk litt sent i går kveld, og i dag tidlig. Bildet er tatt i 7-tiden i dag tidlig.. Står opp ganske tidlig vettu, med 2 bleiebarn som er "spenn klare" for action når klokken tipper 06:00

Tanklys og strømuttak
Lagt inn: 17 jul 2011, 21:00
av fikse
Fikk noen timer å leke meg i dag også, så da fikk vi montert tanklys (horelys, harrylys, strilelys) og plassert strømuttaket:
I utgangspunktet virker det veldig kurant å skru på sykkelen. Enkelte steder virker gjengene noe grovt/billig laget, og skrumotstanden varierer endel, på enkelte skruer. Andre igjen er nøyaktig slik jeg ville forventet det av et Østerrisk merke; nærmest perfekt skrumotstand. Akkurat på slike detaljer merker jeg en antydning til forskjell på denne sykkelen og den Østerisk bygde KTM Sting fra 1997: På Sting-en er absolutt alle gjenger i 100% perfekt stand, selv etter så mange år. Duke-en har nok ikke den samme presisjon, men det behøver egentlig ikke bety annet enn at det merkes når man skrur. Tiden vil vise...
Disse tanklysene skal plasseres mellom det oransje tankdekselet og de mørkegrå sidedekslene, derved må disse dekslene skrues av. Strømtilkobling/bryter skal stå framme ved lykten. Forøvrig er lykten blitt et "senter" for flere typer tilkoblinger, og hele lykte-kløsteret har et enkel og smart oppheng. Bra!
Her er tankdeksler og litt til tatt av.
P1040204 (Custom).JPG
Denne slangen ble dratt av når jeg tok av tankdekselet. Resultatet var at ekspansjonstanken tømte seg på et blunk. Slangen/stussen var enkel, veldig enkel, å dytte på plass igjen. Dette liker jeg dårlig, og skal anmerkes når den skal inn for service imorgen.
P1040205 (Custom).JPG
Pent og ryddig inne i lykte-kløsteret:
P1040206 (Custom).JPG
Monteringsanvisningen kan Inderne få tilbake, helt gratis. Kanskje de kan bruke den til å tørke seg bak med, så de slipper å bruke fingeren

Tror faktisk at denne montasjen hadde gått fortere uten å bruke tid på å knote med anvisningen. Iallfall fikk jeg satt stripene på. Dessverre monterte jeg høre på venstre side og omvendt. Ikke noe stort problem, men med å plassere det helt korrekt ville jeg fått noen få cm ekstra med tilkoblingskabel, og alle cm trengs, det er en kort kabel som følger med.
P1040208 (Custom).JPG
P1040209 (Custom).JPG
P1040211 (Custom).JPG
Strømuttaket montert. Dvs bare selve kontakten, og ikke kabler. Det ser ut til at jeg mangler noen kabler fra batteri fram til lykt, og ifølge monteringsanvisningen skulle jeg kjøpe et kabelsett. Nei takk, det der skal jeg mekke sammen selv. Så kan jeg få den tykkelsen på kablingen jeg selv vil ha, til fremtidige ting som egne lysrelæ/xenon, horn, etc. Men det blir et vinterprosjekt, vil jeg tro
P1040217 (Custom).JPG
Ferdig! Syns det ble ganske stilig. Jada, Harry, men litt stilig likevel
P1040219 (Custom).JPG
P1040220 (Custom).JPG
P1040222 (Custom).JPG
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 17 jul 2011, 21:10
av andersen
Bra jobba!
Smart plassering av knappen! Hadde vært gøy å se hvordan lyset ser ut på sykkelen i mørket. F.eks ved å slå av lyset i garasjen og knipse et par bilder!
Keep up the great work!
Litt bilder fra dagens montering ++
Lagt inn: 17 jul 2011, 23:00
av fikse
Da er det blitt aften her. Kveldslyset har lagt seg såvidt, og jeg sliter litt med å få fram mørket i bildene. Kameraet er neste litt for lysfølsomt?!
Hadde litt søl av frostvæske når jeg dro av tankdekselet, så jeg tok en superkjapp vask av deler av sykkelen. Uansett så har det regnet endel i kveld, så litt vanskelig å unngå "våte" bilder
Nok prat, her er noen bilder.:
P1040225 (Custom).JPG
P1040226 (Custom).JPG
P1040230 (Custom).JPG
P1040231 (Custom).JPG
P1040233 (Custom).JPG
Ganske fasinerende å se hvor ekstremt vannet perler seg på den nye polishen.
P1040234 (Custom).JPG
Lekkert i mine øyne
P1040235 (Custom).JPG
P1040237 (Custom).JPG
Kunne ikke dy meg, måtte ta en kjapp runde med polishen på plastskjermen til vår gode gamle Honda PX fra 1987. Se resultatet!
P1040240 (Custom).JPG
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 17 jul 2011, 23:03
av fikse
Legg bildet av denne flasken på minnet
Imponerende produkt!
P1040241 (Custom).JPG
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 17 jul 2011, 23:10
av Globe
Virkelig en feiandes flott arbeidslogg du har starte på her
fikse. Flott med bilder, gode forklaringer og mange gode erfaringsbidrag. Rett og slett imponerende det du deler, viser, og bidrar med her sammen med oss :=D> :=D> Mange takk.......så langt

...vi følger med.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 17 jul 2011, 23:19
av fikse
Globe skrev:Virkelig en feiandes flott arbeidslogg du har starte på her
fikse. Flott med bilder, gode forklaringer og mange gode erfaringsbidrag. Rett og slett imponerende det du deler, viser, og bidrar med her sammen med oss :=D> :=D> Mange takk.......så langt

...vi følger med.
Takk for den
Globe
Får se hvor langt jeg strekker den, målet er å ha en logg som viser _nesten_ alt jeg gjør med sykkelen. Mest fordi jeg kommer til å kjøre mye, og under ganske brutale forhold. Snø, slaps, salt, regn. Så får vi se hvordan sykkel og fører (ehh utstyret til føreren) ser ut etter en vinter eller 2

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 18 jul 2011, 06:57
av Gizmodude
Dette var skikkelig moro lesning
Så lekker ut den Duke'en gitt

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 18 jul 2011, 07:34
av fikse
Gizmodude skrev:Dette var skikkelig morro lesning
Så lekker ut den Duke'en gitt

Veldig hyggelig sagt av deg :-)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 19 jul 2011, 20:39
av fikse
Fikk utført service i går, hos Ride Bergen. Så langt jeg kan se har de gjort den jobben som skal gjøres, og det pent og pyntelig. Olje og filter byttet, nå står det Motorex 10W-40 delsyntet på den. De har selv anmerket dugg i 2 blinklys, og de vil holde det under oppsyn, og evt utbedre på neste service. Jeg hadde ikke tenkt å bry med denslags, men de har jo rett, det skal ikke være dugg i de.
Ingen justering nødvendig på ventiler, eller styrelager.
De byttet en O-ring på slangestussen til ekspansjonstanken, nå virker det som at den sitter som den skal

Og så fyllte de opp med frostvæske, siden jeg måtte fylle 2 DL med kokt vann, etter at tanken fikk et akutt anfall av inkontens
De fant at gjengene i godset til oljefilteret var noe "mørnet", siden jeg har prøvd å teite disse med 12Nm, slik håndboken sier...
Ifølge
verkstedsmanualen skal disse teites med 8Nm, men de pleide å være en anelse mer forsiktig, igrunnen bare teite lett med håndverktøy, og heller bruke Loctite. Spør du meg er dette lokket en ganske svak patent. Men men, gjengene fikset nå, så...
De hadde ikke funnet noe mer spon i noen filtre, så oljebyttene mine har nok gjort den jobben de skal. Bra!
"Selvsagt" hadde de ikke fått papirene fra Østerrike, så det ble ikke noe fjerning av fartssperren i denne omgang.
Fikk gitt tilbakemelding om ubrukelige monteringsanvisninger til bakstussen og dårlige tilpasninger. De var igrunnen ikke særlig overrasket
Merket umiddelbart at den nye oljen er noe glattere; den går lettere/penere inn i gir nå enn den gjorde med innkjøringsoljen. Ellers ingen endring på sykkelen. Går fint, fremdeles aldeles hysterisk morsom å svingkjøre med
Skjønt, de dekkene ville neppe fått førsteplassen i våtveis-testen

Rett og slett litt småglatte (men uten dramatikk, de slipper ikke helt).
Vinterforberedelse av sykkel!
Lagt inn: 02 aug 2011, 11:55
av fikse
Målet mitt er å få kjørt til/fra arbeid de fleste vinterdagene, for å slippe å ta bussen.
Bruksmønster blir ca 3 mil og 30-40 minutter hver vei, på vestlandsveier (ergo sjeldent under 4-5 minusgrader, mye vått og ekstremt med salt, ikke motorvei). Med buss går det 1 - 1 1/2 time hver vei (melkerute med 2-3 bussbytter hver vei!), så det er mye tid å spare på å kjøre sykkelen.
Sykkelen håper jeg er grei til formålet, lett og liten.
Sålangt har jeg forberedt/planlagt:
- Vokset sykkelen grundig (se tidligere postinger i tråden) med CarLack 68 - tar en ny runde med voks rett før vinteren.
- Sprayboks med ACF-50 er innkjøpt og vil sprayes på når vinteren nærmer seg. Litt usikker om jeg bare skal la være å vaske sykkelen så lenge det stoffet står på?
- Piggdekk fra Heidenau. Brukes visstnok av flere MC-bud her i Bergen, og skal være et greit kompromiss mellom levetid/grovhet/mykhet/antall pigger, og ikke minst pris.
- Kjedespray fra Royal Purple, som skal ha god vedheft (ser fantastisk ut så langt, ikke en dråpe er sølt på felgen)
Så et par ting jeg ennå ikke har gjort:
- Vurderer å få på xenon i hovedlyset. Lykten har ikke reflektor i glasset, og med relativt presist produsert xenon-pære (tenkte å handle fra Dybvik Trading) håper jeg at det blir liten/ingen blending av møtende kjøretøy. Er kritisk til at det skal blende, så om det ikke duger så blir det fjernet...

- Dernest trenger jeg varmeholker. Er veldig i tvil hva jeg skal velge. Mange som klager på tykke holker, brudd i kabler, og dårlig regulering. Har du et produkttips?

- Belger til fremgaffelen, for å beskytte gaffelbena. Blir ikke særlig vakkert, men ser ikke bedre alternativer?
- Skvettlapper til framhjulet. Slik skjermen er idag, så fyller den opp radiatoren med vannsprut når det regner. Ser temperaturen på motoren synker straks det regner endel. Til vinteren vil trolig dette fylle radiatoren med saltvann og sørpe. Foruten at det nok vil herpe radiatoren, er jeg redd for at dette vil kjøle motoren for mye. Men hvor pogger skal jeg finne skvettlapp som er grei å montere på en lakkert plastskjerm? Hmm... Har du tips?
Har DU forslag til å vinterforberede sykkelen? Fyr løs :=D>

Re: Vinterforberedelse av sykkel!
Lagt inn: 02 aug 2011, 12:02
av Snikkeren
fikse skrev:
- Dernest trenger jeg varmeholker. Er veldig i tvil hva jeg skal velge. Mange som klager på tykke holker, brudd i kabler, og dårlig regulering. Har du et produkttips?

Jeg og mange andre her på mcsiden har montert Symtec varmefolie under originalholkene. Da slipper du tykkere holker, og de varmer mer enn godt nok.
http://www.symtec-inc.com/Other-Grip-Warmers_c_91.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkelt å montere.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 02 aug 2011, 12:53
av Onsløv
Jeg henger meg på snikkern, og anbefaler disse symtec-greiene.
Du kan lese i bloggen min da jeg installerte denne, men AJ har nok greiest arbeidsbeskrivelse tenker jeg.
Forrige gang kjøpte jeg herfra:
http://www.casporttouring.com/cst/motorcycles/SYMT.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg hjelper deg gjerne med å montere de. Jeg tenkte å kjøpe et par slike sjøl til den nye moppa. Gruppekjøp, og gruppemekk?

Lurte egentlig på å prøve bilrema sine varmere....
-mvh-
Kristian