Enten det, eller så blir det Valvoline 10w40 mineralolje for MC, som har funka bra i et par år


If it works, why fix it?Banditmannen skrev:Vi får se, kanskje jeg gjør et eksperiment neste år, med en fullsyntet...
Enten det, eller så blir det Valvoline 10w40 mineralolje for MC, som har funka bra i et par år![]()
Jeg har også hørt at syntetisk olje blir for glatt, men etter å ha kjørt mc i over 30 år, og jobbet med mc i 14 av de, har jeg til gode å oppleve det hvis man bruker en god mc-olje (jeg har mest og best erfaring med Motul og Motorex).Elolz skrev:Har lest at syntetisk gjerne blir for glatt for en del sykler. Spesielt med tanke på våtklutsj og at klutsjen glipper. Jeg gikk for en semi-syntethic Repsol olje, som var den de anbefalte til min sykkel. Flere oljeselskaper har enkle dropdown menyer der du kan velge din sykkel, og så kommer det opp hvilken olje de anbefaler til akkurat denne. Her er Repsol sin: http://www.repsol.com/se/ProductosyServ ... ategoria=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Lang?ArcticTiger skrev:J.....med olje + filter bytte hver 10.000 km. Med så laaange intervaller mellom oljeskifta er det ikke mye å spare på å kjøpe ei "billig" olje.
Her har du et viktig poeng: Alle multigrad motoroljer går nemlig tilbake til å bli engradsolje på grunn av avdampning av tilsetningsstoffer.Kjellrf skrev:Siden jeg har jobbet med Honda i de dager da VF-ene spiste kammer, blei jeg overbevist om at syntetisk olje smører og renser bedre enn mineralolje. Da spesielt kl.5-oljer (esterbaserte oljer, som Motul 300V).
En (full)syntetisk olje er en naturlig multigradsolje, mens en mineralolje har fått molekylstrukturen modifisert. Når mineraloljen blir gammel og slitt, går den mot sin opprinnelige form, altså tilbake som en engradsolje.
Jalmar skrev:Helt enig med siste "taler". Viktige poeng det der![]()
Og så et ekstra tankekors: En av de viktige oppgavene til en motorolje er å holde motoren rein innvendig. Sørge for at det ikke blir avleiringer og transportere "møkka" til filteret. Forskjellen på en kvalitetsolje og en "billigolje" kan være stor på dette punktet.
Så hvis man opplever at olja er like blank etter flere tusen kjørte kilometre, er det all grunn til å være på vaktDa er man antagelig utsatt for en olje som ikke gjør jobben sin.
ang. klassikere, jeg har brukt Mobil 1 (API SM) på min gamle Triumph i den tro at det beste sikkert var godt nok. Men det finnes litt lesestoff om man søker på "flat tappet api SM" på google. I min motor var det to Megacycle kammer og fire løftere som var skrot etter å ha kjørt på SM olje. Nå kjører jeg på Castrol Classic 20W-50 , API SE, antar at kammene holder litt lenger på den oljen. Nyere api slik som SM går på ytre miljø, og ikke indre miljø i motor.Kwak skrev: Til de av dere som tror at Biltema olje er det samme som en Statoil olje: Tipper at oljen kan være BLANDET av Statoil basert på en Biltema spesifikasjon. Dette er langt fra det samme. Ref hva jeg skrev over om dyre tilsetningsstoffer. Det er ikke dermed sagt at jeg mener at Biltema oljen er dårlig, jeg bruker selv Biltema olje. Men jeg benytte denne oljen på noen av mine klassikere som kjøres noen få hundre km pr år. På sykler hvor oljen skiftes i henhold til fabrikkens skiftintervall, f.eks 10.000 km, ville jeg benyttet en olje som jeg er sikker på er av god kvalitet. Og ja, det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet !!
Det er vel her at Classic oljene kommer til sin rett, Castrol sin API SE er nok helt grei.ArcticTiger skrev:Det her med gammle klassikermotorer og kam/løfterhavari kommer vel av at før var det vanlig med endel zink tilsatt i olja. Denne reduserte "gnidende" friksjon, som på kammene.
Pga at katalysatorene på moderne motorer blir ødelagt hvis det er zink i olja, så er dette tilsetningsstoffet nå utelatt.
Skal du bruke moderne olje på en gammal motor, finns det zinktilsats å få kjøpt.
Noen lastebilmotoroljer har fortsatt endel zink, og kan brukes på våre klassikkere.
Mobil 1 er jo en syntetisk olje for bilmotorer. Selv om gamle Triumpher har våt clutch så kan forsåvidt bilolje benyttes siden motorolje og clutcholje er to forskjellige. Hvilken viskositet benyttet du? Gamle Triumpher må ha en 50 olje, gjerne ren 50 mineral olje (altså ikke multigrad). Syntetiske oljer er også aggresive mot enkelte pakningsmaterialer som ble benyttet tidligere. Dette medfører at pakningsmaterialet krymper med lekkasjer internt/eksternt som resultat.pelsen skrev:ang. klassikere, jeg har brukt Mobil 1 (API SM) på min gamle Triumph i den tro at det beste sikkert var godt nok. Men det finnes litt lesestoff om man søker på "flat tappet api SM" på google. I min motor var det to Megacycle kammer og fire løftere som var skrot etter å ha kjørt på SM olje. Nå kjører jeg på Castrol Classic 20W-50 , API SE, antar at kammene holder litt lenger på den oljen. Nyere api slik som SM går på ytre miljø, og ikke indre miljø i motor.Kwak skrev: Til de av dere som tror at Biltema olje er det samme som en Statoil olje: Tipper at oljen kan være BLANDET av Statoil basert på en Biltema spesifikasjon. Dette er langt fra det samme. Ref hva jeg skrev over om dyre tilsetningsstoffer. Det er ikke dermed sagt at jeg mener at Biltema oljen er dårlig, jeg bruker selv Biltema olje. Men jeg benytte denne oljen på noen av mine klassikere som kjøres noen få hundre km pr år. På sykler hvor oljen skiftes i henhold til fabrikkens skiftintervall, f.eks 10.000 km, ville jeg benyttet en olje som jeg er sikker på er av god kvalitet. Og ja, det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet !!
Mobil 1 som jeg brukte var 5W50, så viskositeten er ok. Det er bilolje, men det er jo Castrol Classic også. Jeg har belt og tørrclutch, men originalt har primæren egen olje. Felles olje på clutch og motor kom i '70.Kwak skrev: Mobil 1 er jo en syntetisk olje for bilmotorer. Selv om gamle Triumpher har våt clutch så kan forsåvidt bilolje benyttes siden motorolje og clutcholje er to forskjellige. Hvilken viskositet benyttet du? Gamle Triumpher må ha en 50 olje, gjerne ren 50 mineral olje (altså ikke multigrad). Syntetiske oljer er også aggresive mot enkelte pakningsmaterialer som ble benyttet tidligere. Dette medfører at pakningsmaterialet krymper med lekkasjer internt/eksternt som resultat.
Vær forsiktig med å tilsette sink. Sink benyttes i motoroljer som antioksydant og for å hindre metallisk kontakt under ekstreme påkjenninger. Alle motoroljer er derfor tilsatt litt sink. Problemet er at for mye sink har den motsatte effekten ved at den da virker som slipemiddel og gir øket slitasje.
Castrol Classic 20W-50 vil nok gjøre en god jobb. Hvis du kjører med trim-kammer ville jeg vel ha anbefalt en ren 50 olje. Ta en prat med Geir som driver Classic Motorcycles. Han kjører med trimmede gamle Triumpher i classic racing og kan gamle Triumpher ut og inn.
Istemmer dette m syntetisk og "Low smoke". Vet at Castrol er meget populær blandt DT125-eiere, uten at jeg skal påstå det er "det beste"...Kjellrf skrev:Anbefaler Motul sin 2-taktsolje, men finns selvfølgelig andre bra oljer også.
Syntetisk ryker mindre og soter mindre enn mineralsk. Og smører derfor bedre.
Se evt om det står low smoke på kanna.