
hvilken bensin bruker du.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: hvilken bensin bruker du.
Heimkok tilsatt Aceton! Good Shit 

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: hvilken bensin bruker du.
Lego skrev:Jeg bruker konsekvent 98 på sykkelen.
Vet ikke om det er forskjell siden min sykkel kun får det beste.

Re: hvilken bensin bruker du.
Jeg har ikke lest dokumentet du viser til, men tolker du virkelig setningen over som at myndighetene bevist tenker på at kjøretøyene ikke havarerer likt men at de fleste tar det som "naturlig slitasje"? Med andre ord at de bevist jukser og bedrar folk flest?mekkern skrev: "Velger å innføre høyere innblanding over et visst tidsrom slik at de eldre kjøretøyene utfases"
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: hvilken bensin bruker du.
Husker ikke vilket dokument jeg fant dette i-ca et år siden...men det var noe departement greier..om det var samferdseldepartementet/energidep. eller KLIF er usikkert.er innom de mest utrolige sider når jeg ikke får sove og trenger noe kjedelig.
. hopper via henvisninger til andre dokument ol. og da misser jeg ofte hvor det ligger.
De hadde samme runden når de gikk fra 220Volt til 230volt for noen år siden.tok spenningen opp over en tid slik at ikke allt litt eldre utstyr poffet samtidig.
Men vurderer å konvertere XL motoren til E-85 når jeg har den i biter,da jeg mistenker jeg har noe tenningsbank pga høykompstempel. Aberet er at jeg får rundt 30% kortere kjørelengde pr tank.

De hadde samme runden når de gikk fra 220Volt til 230volt for noen år siden.tok spenningen opp over en tid slik at ikke allt litt eldre utstyr poffet samtidig.

Men vurderer å konvertere XL motoren til E-85 når jeg har den i biter,da jeg mistenker jeg har noe tenningsbank pga høykompstempel. Aberet er at jeg får rundt 30% kortere kjørelengde pr tank.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: hvilken bensin bruker du.
Lego skrev:Jeg bruker konsekvent 98 på sykkelen.
Vet ikke om det er forskjell siden min sykkel kun får det beste.

Jeg husker 98 super ...., men det finnes vel ikke "det-beste-bensin" nå lenger." Alt er vel bare uttynna squip" som han sa nord-svensken jeg møtte med sin gamle Volvo PV ?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: hvilken bensin bruker du.
Mener å si at jeg har svart her i denne tråden tidligere.. Men bare får å forsikre meg 
Jeg bruker som regel 98 på min, og av og til fyller jeg 95. Det kommer rett og slett litt ann på pumpeprisen.
Mulig det er en placeebo effekt, men det føles ut som om den går bedre på 98 octan. (teoretisk skal den jo gjøre det, men om det er nok til å bli merkbart.... det vet jeg ikke).

Jeg bruker som regel 98 på min, og av og til fyller jeg 95. Det kommer rett og slett litt ann på pumpeprisen.
Mulig det er en placeebo effekt, men det føles ut som om den går bedre på 98 octan. (teoretisk skal den jo gjøre det, men om det er nok til å bli merkbart.... det vet jeg ikke).
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: hvilken bensin bruker du.
Jeg følger instruksjonsboken og har ikke fylt 98 oktan siden Taunusen på 80 tallet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: hvilken bensin bruker du.
Bruker alltid 95 på min, da tidligere eier oxo sa han alltid fylte det. Bør jeg prøve 98 tru? Kjører en Yamaha Tdm 900. Trudde det var "farlig" å fylle noe annet enn 95 jeg, ettersom sykkelen alltid har gått på det?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: hvilken bensin bruker du.
hvis ikke motoren er forandret med høyere komp økt ladetrykk og/eller justert tenning så er det penger ut vinduet med 98oktan.
MEN for å slippe unna Etanolen-ja....
MEN for å slippe unna Etanolen-ja....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: hvilken bensin bruker du.
95okt på allt av mc og biler, sjølvsagt ikkje på diesel biler uten om en gang for mangen år siden 

-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: hvilken bensin bruker du.
95 oktan på alt som suger og spruter ...., men av og til blir jeg fanget av argumentene om "super-bensin", "det beste for mitt kjøretøy", "høy-komp-bensin" etc ... og da lar jeg meg friste til 1-2 fyllinger. Men så var det den hersens instruksjonsboka som sier 95 ... og vips er alle "turbo-illusjoner" borte.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: hvilken bensin bruker du.
No slit eg med å holde et par komentara vekk fra dina tråden, men deeen der første setninga gjorde slik at kaff`n ligger utover bordet og golvetLauri skrev:95 oktan på alt som suger og spruter ...., men av og til blir jeg fanget av argumentene om "super-bensin", "det beste for mitt kjøretøy", "høy-komp-bensin" etc ... og da lar jeg meg friste til 1-2 fyllinger. Men så var det den hersens instruksjonsboka som sier 95 ... og vips er alle "turbo-illusjoner" borte.



-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: hvilken bensin bruker du.
Ja her gjeller det å holde tunga i rett munn, ehh, tunga rett i munnenZZR-Tom skrev:No slit eg med å holde et par komentara vekk fra dina tråden, men deeen der første setninga gjorde slik at kaff`n ligger utover bordet og golvetLauri skrev:95 oktan på alt som suger og spruter ...., men av og til blir jeg fanget av argumentene om "super-bensin", "det beste for mitt kjøretøy", "høy-komp-bensin" etc ... og da lar jeg meg friste til 1-2 fyllinger. Men så var det den hersens instruksjonsboka som sier 95 ... og vips er alle "turbo-illusjoner" borte.![]()
![]()

-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: hvilken bensin bruker du.
ZZR-Tom skrev:No slit eg med å holde et par komentara vekk fra dina tråden, men deeen der første setninga gjorde slik at kaff`n ligger utover bordet og golvetLauri skrev:95 oktan på alt som suger og spruter ...., men av og til blir jeg fanget av argumentene om "super-bensin", "det beste for mitt kjøretøy", "høy-komp-bensin" etc ... og da lar jeg meg friste til 1-2 fyllinger. Men så var det den hersens instruksjonsboka som sier 95 ... og vips er alle "turbo-illusjoner" borte.![]()
![]()


-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: hvilken bensin bruker du.
Lauri skrev:95 oktan på alt som suger og spruter .....


Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: hvilken bensin bruker du.
Forseint, bildene er på plassLauri skrev:Lauri skrev:95 oktan på alt som suger og spruter .....øhh ... jeg tenkte på forgasser- og innsprøytningsmotorer. Vi sier at det var det jeg tenkte på - uten billedbruk

-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: hvilken bensin bruker du.
Da jeg kjørte hjem fra jobb idag så jeg at 95 oktan bensin kostet over kr. 14,50, altså er det vel ikke lenge til vi bikker kr. 15,- pr liter
Det SUGER iaffal, syns jeg.....

Det SUGER iaffal, syns jeg.....
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: hvilken bensin bruker du.
Fant denne på nettet... Er prisene så ille...???
vi får mer bensin for en brutto timelønn i dag, over et tidsspenn på 38 år.
Kilden til tallmaterialet som kommer er Statistisk Sentralbyrå og Norsk
Petroleumsinstitutt:
1970 = 12,63 liter pr brutto timelønn,
1975 = 11,63
1980 = 12,19
1985 = 13,87. . . . . . . . . Her kan men selv se utviklingen av bensinprisene
1990 = 17,06. . . . . . . . . i perioden 1970 til inneværende år.
1995 = 15,00. . . . . . . . . Tallenes klare tale er at vi får mer bensin for pengene våre
2000 = 14,39. . . . . . . . . nå, enn for snart 40 år siden.
2001 = 16,76
2002 = 18,48
2003 = 18,66
2004 = 18,36
2005 = 17,40
2006 = 16,92
2007 = 17,54
2008 = 21,26 liter pr brutto timelønn(pumpepris pr. 22.10)
2008 = 18,08 " " " " når SSB har beregnet gjennomsnittlønnen for i år.
Det er greit og få dette konstatert overfor alle som klager over høye drivstoffpriser,
og som bare evner å se kortsiktig, krone for krone man til enhver tid har å kjøpe drivstoff for.
Enda mer lønnsomt blir regnestykket når vi regner med det faktum at bilene i dag er mer
drivstoffgjerrige enn de var på 70-tallet.
vi får mer bensin for en brutto timelønn i dag, over et tidsspenn på 38 år.
Kilden til tallmaterialet som kommer er Statistisk Sentralbyrå og Norsk
Petroleumsinstitutt:
1970 = 12,63 liter pr brutto timelønn,
1975 = 11,63
1980 = 12,19
1985 = 13,87. . . . . . . . . Her kan men selv se utviklingen av bensinprisene
1990 = 17,06. . . . . . . . . i perioden 1970 til inneværende år.
1995 = 15,00. . . . . . . . . Tallenes klare tale er at vi får mer bensin for pengene våre
2000 = 14,39. . . . . . . . . nå, enn for snart 40 år siden.
2001 = 16,76
2002 = 18,48
2003 = 18,66
2004 = 18,36
2005 = 17,40
2006 = 16,92
2007 = 17,54
2008 = 21,26 liter pr brutto timelønn(pumpepris pr. 22.10)
2008 = 18,08 " " " " når SSB har beregnet gjennomsnittlønnen for i år.
Det er greit og få dette konstatert overfor alle som klager over høye drivstoffpriser,
og som bare evner å se kortsiktig, krone for krone man til enhver tid har å kjøpe drivstoff for.
Enda mer lønnsomt blir regnestykket når vi regner med det faktum at bilene i dag er mer
drivstoffgjerrige enn de var på 70-tallet.
Re: hvilken bensin bruker du.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: hvilken bensin bruker du.
Suck, squeeze, bang, blow... Forbrenningsmotor.
Det som står i instruksjonsboka er gjerne det rette
Forrige boxern min hadde høyere kompresjon enn den jeg nyter å ha under ræva nå. Så den gamle skulle ha 98, den "nye" skal ha 95. Så da blir det servert etter specs.
Jeg er derimot mer opptatt av at bensina ikke skal bli gammel. Pumpebensin er faktisk ferskvare. Nesten tom tank når det er vinteropplag og påfyll av en dunk ferske saker når våren og frislippet nærmer seg.
Det som står i instruksjonsboka er gjerne det rette

Jeg er derimot mer opptatt av at bensina ikke skal bli gammel. Pumpebensin er faktisk ferskvare. Nesten tom tank når det er vinteropplag og påfyll av en dunk ferske saker når våren og frislippet nærmer seg.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: hvilken bensin bruker du.
bm skrev:Noe mere å tenke på i forhold til årstidene.
http://www.dinside.no/885130/forskjell- ... nterbensin
Jøss - man lærer

- da vet jeg hvorfor gressklipper'n har problemer med å starte en kald vinterdag .... øhh, eller var det snøfreser'n?? Uansett - feil bensin for årstiden

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: hvilken bensin bruker du.
Jeg liker V power fra Shell. Kan itte dokumentere høyere fart i sving eller flere hester. Føler alikevel at den går bedre og penere gange ved hardkjøring.
Føles det greit, spiller det itte noe om den koster noe mere. Blir itte den største utgiften je har på motorsykkelinteressen min.
Føles det greit, spiller det itte noe om den koster noe mere. Blir itte den største utgiften je har på motorsykkelinteressen min.
Re: hvilken bensin bruker du.
95 oktan her.
den går ikke noe bedre på høyere oktan desverre på grunn av gammel teknologi og forgasser.
den går ikke noe bedre på høyere oktan desverre på grunn av gammel teknologi og forgasser.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: hvilken bensin bruker du.
Merkelig nok er det ingen forskjell på shell, esso, statoil og hydro sin bensin
Jeg har flere venner som jobber på mongstad. Der drivstoffet blir "blandet" fylt opp på tankbiler å kjørt ut til de forskjellige stasjonene. Salgsgimmik som vi lar oss lure av
Oktantallet er selvfølgelig forskjell på, men 95 er lik samme hva de kaller den :-) (slik er det hvertfall her i bergen, tviler på det er noe annerledes andre plasser)

Jeg har flere venner som jobber på mongstad. Der drivstoffet blir "blandet" fylt opp på tankbiler å kjørt ut til de forskjellige stasjonene. Salgsgimmik som vi lar oss lure av

Oktantallet er selvfølgelig forskjell på, men 95 er lik samme hva de kaller den :-) (slik er det hvertfall her i bergen, tviler på det er noe annerledes andre plasser)