Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.

Har du kollidert, kjørt ut eller veltet på 2 hjul?

Aldri
19
28%
Har veltet noen ganger
22
32%
Kollidert, men bare småskader
6
9%
Påkjørt med personskade
5
7%
Kjørt utfor veien
10
15%
Andre uhell
6
9%
 
Stemmer totalt: 68

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av MaxTron »

Banditmannen skrev:
MaxTron skrev:Har kjørt på ei kvige (fjortis-ku) en gang. Da havna æ til slutt utafor veien. Knakk plata mellom gaffelbeina som holder framskjermen, knust lyktehus og speedometer, bøyd girpedal og noe småtteri. bare litt blåflekker sjøl.
Kviga da? Hvordan gikk det med den? :-k
Veel..
Flokken skvatt jo til og sprang utafor veien da æ passerte igjennom selvfølgelig, men etterpå roa de seg ned som om ingenting var skjedd.

Æ traff skinka på kviga med min venstre hånd og styret, siden hånda mi ikke var knust trur æ ikke skinka på kviga var skadet i det heletatt.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av tagesk »

Bilde
Godtvoksen skrev:Passasjerens individuelle mentale grense må også kjennes og tas hensyn til. Og innbille seg at kjøring med og uten passajer er det samme, er virkelig en rissiko i trafikken for passasjer såvel som for andre som ferdes i trafikken.... ;e
Å være passasjer, det er noe man må lære seg.
Å skape trygghet for passasjeren, det krever at man kjører mye sammen.
Det er vanskeligere å kjøre med passasjer enn uten, og det må også sjåføren øve på.

Men når man øvd seg sammen i årevis, da kan man suse gjennom svingene med venstre
fothviler skrapende i asfalten.
Det er ikke noe mål i seg selv å kunne svinge så skarpt, men det er heller ikke noe mål å ikke gjøre det.
En fin sving med god oversikt; ingen grunn til å bremse.

Han som tok bildet trodde vi var på vei rett i ansiktet hans, så han fikk nesten hjertestans :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Intruder »

For 30 år siden hadde min bror en Suzuki 350,og da jeg som livredd passasjer "holdt igjen" i svingene var
humøret hans ofte på nullpunktet når vi nådde bestemmelsesstedet....
Så jeg fikk låne hans Tempo Panter.... :-# :ills
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev: Når du nevner trygghet for passasjer, så forutsetter det mye øvelse sammen med passasjer. Passasjerens individuelle mentale grense må også kjennes og tas hensyn til. Og innbille seg at kjøring med og uten passajer er det samme, er virkelig en rissiko i trafikken for passasjer såvel som for andre som ferdes i trafikken.... ;e
Mestring skaper både trygghet og mestring skaper glede med kjøringen. Dette både kan og skal man trene på for å få til.

Når man er usikker er man ikke like trygg. Når man er usikker vil man før eller siden låse seg i en sving, man ikke skulle låst seg i eller trekke seg i en situasjon man ikke skulle trekke seg i, ikke fordi sykkelen ikke kunne utført en eventuell kommando, men fordi sjåfør og passasjer ikke turde å følge opp en situasjon med den rette kommandoen.

Så kan man overkompensere for usikkerheten slik at man likevel har reserver med sin kjørestil og det er det jo enkelte som gjør, og det er greit!, men da blir man nok i hovedsak kjørende litt alene på tur hvis man ikke finner likesinnede, selv om de er litt sjeldne, tror jeg.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av evike »

Duville skrev: Så kan man overkompensere for usikkerheten slik at man likevel har reserver med sin kjørestil og det er det jo enkelte som gjør, og det er greit!, men da blir man nok i hovedsak kjørende litt alene på tur hvis man ikke finner likesinnede, selv om de er litt sjeldne, tror jeg.
Tusen takk til Knut Morten, Rogg og andre greie folk - :\m/: (PS- Det skal innrømmes at jeg har blitt noe tøffere etter bytte av sykkel, men noe sitter jo fast mellom øra på ei gammal kjerring...)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Godtvoksen

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Godtvoksen skrev: Når du nevner trygghet for passasjer, så forutsetter det mye øvelse sammen med passasjer. Passasjerens individuelle mentale grense må også kjennes og tas hensyn til. Og innbille seg at kjøring med og uten passajer er det samme, er virkelig en rissiko i trafikken for passasjer såvel som for andre som ferdes i trafikken.... ;e
Mestring skaper både trygghet og mestring skaper glede med kjøringen. Dette både kan og skal man trene på for å få til.

Når man er usikker er man ikke like trygg. Når man er usikker vil man før eller siden låse seg i en sving, man ikke skulle låst seg i eller trekke seg i en situasjon man ikke skulle trekke seg i, ikke fordi sykkelen ikke kunne utført en eventuell kommando, men fordi sjåfør og passasjer ikke turde å følge opp en situasjon med den rette kommandoen.

Så kan man overkompensere for usikkerheten slik at man likevel har reserver med sin kjørestil og det er det jo enkelte som gjør, og det er greit!, men da blir man nok i hovedsak kjørende litt alene på tur hvis man ikke finner likesinnede, selv om de er litt sjeldne, tror jeg.
Nå snakket vi om kjøring med passasjer og at det byr på noen ekstra utfordringer med tanke på øvelse på å mestre eventuel utrygghet, og da blir en aldri kjørende på tur alene... ;e

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av norse900 »

Veltet å grusvei i dag. Veldig fornøyd med at kona ikke var med, og alt gikk veldig bra, - selv om det aller helst burde vært unngått, da :redface
En gang må vel være den første.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av PCP »

Er jo en eldgammel tråd/avstemning du drar frem her Norse900, men jeg finner den litt interessant. Som det påpekes i starten av tråden er den vel noe mangelfull som analyse og statistikk, men jeg syns likevel det er litt interessant fordi det meste av statistikk fokuserer på dødsulykker, mens man her kan få et lite bilde av hvor vanlig det faktisk er å velte, blandt et lite utvalg MC-førere. Mange av disse hendelsene har vel ikke blitt rapportert noe sted.

Uansett var det bra det tross alt endte ganske godt Norse900. ;-)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Legg inn av norse900 »

Alt fikset og klart i løpet av en morgen-time :-) "Ready to ROLL!!!" :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar