På hovedveiene i landet er saltet en fordel.. Det er for stor trafikkmengde til at man kan kjøre på slik snøføre mange etterlyser.. De fleste som snakker om snøføre på f.eks E18 eller E6 sør for dombås, aner virkelig ikke hvor mye bil som faktisk går på veiene..
Det hadde fort blitt issåle, som igjen hadde ført til flere ulykker, som igjen hadde ført til kjettingbruk for tyngre biler, som igjen hadde ført til vaskebrettvei.. Slikt ser man alt over fjellet (for de som ferdes der ofte), der man lar snøen ligge, og heller brøyter veibane på snøen.. Det tar ikke lang tid før denne sålen er såpeglatt.. Så kommer kolloneturene og kjettinger.. Og man sitter og humper seg over fjellet..
Grus og sand hadde nok hvert brukelig over fjellet, og på bakveier som AJ sier.. Men på hovedveiene, der bør det saltes.. Men bruk hue.. Salt funker ikke under 7-10 grader (om jeg ikke husker feil), da er det bedre med grus og sand iblandet salt, så kan man heller få saltet på nytt når den "tiner" litt..
Og ett lite ps til en over her : selv om luften viser +4, kan det være -2 i bakken, og vann som havner der fryser på.. Har kjørt mye over stord, så vet at sansynligheten for det skjer akkurat der, er pent liten.. Men for andre steder i landet tenker jeg på!
Salt på veien
- The Cowboy
- Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002
Re: Salt på veien
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|
- L-NA
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Salt på veien
Skulle da bare ønske at iveren etter å få saltet hadde vert like stor når vi har -4 etter regn, og værmeldingene sier at det skal fortsatt være kaldt, som i dag med + 4 og stigende temperaturer....men -2 grader i veibanen over Stord brua som går over sjø. Liten kuling og +4,5 grader i luften....nei det har jeg ingen tro på....men at det kan være - i kjørebanen og + grader i luften . Ja det vet vi.