Oljeskift..

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Etter et uhell der jeg fikk vann i oljen, hadde jeg ikke den "super oljen" som mange anbefaler, hadde kun 10- 30 og 10 - 40 olje--- Biltema. Gear og klutsj fungerer helt ok, etter 1000 km ser oljen meget bra ut, renere enn før. Første tiden brukte ikke sykkel olje, etter noen dager måtte jeg fylle på, i de siste dagene har det igjen stabilisert seg, ingen påfylling..

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Ser i katalogen at Biltema har en fullsyntetisk olje med api tc, sh, jaso ma. I min instruksjonsbok står api sg, er dette tilsvarende olje jeg får på biltema da? savner en tabell med spesifikasjonene på oljene, men det finner jeg kanskje hvis jeg pløyer litt info på nett.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Thor Arne skrev:Ser i katalogen at Biltema har en fullsyntetisk olje med api tc, sh, jaso ma. I min instruksjonsbok står api sg, er dette tilsvarende olje jeg får på biltema da? savner en tabell med spesifikasjonene på oljene, men det finner jeg kanskje hvis jeg pløyer litt info på nett.
Håy..
Så lenge oljen møter JASO MA sine krav til kvalitet, kan du bruke den. Oljene er klassifisert etter 4-takts bilmotorer. Dette er det de japanske mc-fabrikkene nå er med på. Dette på tanke at oljen er så bra at sykkler med våt clutch vil begynne å slure ved harde aksellerasjoner.
Så hvis oljen fra Biltema er merket med JASO MA kan du bruke den.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
olsen
Innlegg: 20
Registrert: 12 okt 2005, 20:10
Motorsykkelen din: Honda VFR750F (RC36)
Bosted: Halden

Legg inn av olsen »

:D Hei! Bare et PS: Hvis dere ønsker info om olje og oljetilsettninger, drivstoff-tilsettninger, oljefilter, luftfilter, tester av disse, o.s.v o.s.v, så bør dere sjekke "bobistheoilguy.com" så kan dere lese der til øyet blir stort og vått......
Hilsen Olsen. :D

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Et tips i disse forberedelses tider.

Er det noe man lurer på, finnes det muligheter å sende forespørsel på olje og kvaliteter til oljeselskapene. Det er bare å søke etter de på nettet og sende forespørsel.
Da kan man sende til flere selskaper.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Bosted: Rogaland

Re: Oljeskift..

Legg inn av Tomgsx-r »

Skiftet olje og filter på min Gsx-r for ca 1500 km siden. Oljen har aldri vært så mørk i glasset før, selv om den har blitt kjørt mye lengre en jeg har gjort nå.

Hva er årsaken til dette? Burde jeg tappe ut olja og fylle på med ny?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Oljeskift..

Legg inn av Rune75 »

Tomgsx-r skrev:Skiftet olje og filter på min Gsx-r for ca 1500 km siden. Oljen har aldri vært så mørk i glasset før, selv om den har blitt kjørt mye lengre en jeg har gjort nå.

Hva er årsaken til dette? Burde jeg tappe ut olja og fylle på med ny?

Du har fått på en olje som renser godt antagelig. Om du bør bytte igjen etter så få km vet jeg ikke.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Oljeskift..

Legg inn av Snikendeugle »

Det har liten til ingen betydning på sommeren.
Det første tallet i spesifikasjonene er vel hvor kuldebestandig oljen er (sier noe om viskositeten på oljen ved enn viss -kuldegrad).


Skyt meg om jeg tar feil, dere med litt mer teknisk viten om det.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Oljeskift..

Legg inn av Rune75 »

Elolz skrev:Bestilte 4l olje, i manualen står det 10w-40, men at andre også kan brukes. Bestilte 10w-40, men fikk 15w-50... Går det greit å hive på denne oljen eller bør jeg få den byttet? På Ducatien sto det f.eks også 10w-40, men der anbefalte Løvaas 15w-50 istedet :-k Etter litt googling har jeg funnet flere som bruker 15w-50 på denne sykkelen, men det er ofte amerikanere og folk i varmere strøk. Er det annerledes for norske forhold? Jeg kjører så lenge det ikke er for mye salt på veien.

15w-50 er ok ned til -10 grader. Kaldere enn det så burde du bruke 10w-40.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Oljeskift..

Legg inn av Kawagutten »

At olja er mørk er bare en fordel for da har den renset motoren,når motoren er ren slutter olja å bli svart på kort tid :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar