Lysbruk
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: Lysbruk
for et par uker siden ga jeg fingeren til en kødd på en blå/hvitplastrakett som hadde montert HID pærer og kjørte med fjærnlyset på-ja det blendet og tok oppmerksomheten bort fra andre på veien-dessuten lå han i midt i en gruppe sykler. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
fikse skrev: Bak på min sykkel holder jeg på med et aldri så lite "prosjekt bremselys": Den originale 1157 (21/5W) pæren skal byttes ut med en LED-pære som har litt trøkk, ekstra bremselys i Givi-toppkofferten, ekstra bremselys under skiltet, og alle bremselysene skal styres av en modulator. Blinklysene byttes ut til lyssterke LED-blinkere.
Har kjørt en liten stund med den bremselysmodulatoren, og den ser ut til å gjøre jobben. 2 ganger har jeg fått kommentarer fra de som har kjørt bak meg om at de legger godt merke til at jeg bremser, uten at det irriterer. Ja altså, når jeg treffer de på butikken altså..![]()

Pokker.. Der dukket det plutselig opp noe å gjøre til vinteren. Og jeg som hadde tenkt å bare la sykkelen stå der, og få ingenting...

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Støtter bremselyspolicyen din!fikse skrev:Mange gode tanker her. Dette viser jo at det er mange MCister som har tanker om å synes best mulig. Bra![]()
Mine tanker om dette:
Det jeg er mest redd for er å bli påkjørt _bakfra_. Det som skjer foran (og dels på siden) har jeg langt større kontroll over. Men de bak, de har jeg lite kontroll over.
Er helt overbevist at plassering og hvordan man kommuniserer med resten av trafikantene er det desidert viktigste.
Dernest kontraster. Lyst mot mørkt og alt det der. Derfor kjører jeg med regndress i gult/svart (men ikke refleksvest).
Angående lys så har jeg prøvd forskjellige løsninger på hovedlys (alt kun på dagtid):
Nærlys: Funker relativt greit, men en er veldig usynlig i enkelte situasjoner, som f.eks når man kjører forbi kø i en-felts veier, altså hvor det kommer biler imot.
Fjernlys: Funker, men begrenset. Det blender, eller iallfall irriterer, endel burister.
Fjernlys med modulator: Effektivt når en f.eks kjører forbi på 1-felts. Fjernlyset blir aldri full styrke når denne brukes, derved får en ikke like mye blending, men blir oppdaget blandt andre hovedlys. Har brukt dette i flere år, med stor suksess, men bare i noen tilfeller.
Xenon: Nei, det blir for mye strølys. Har prøvd flere typer, men de alle er for upresise, og blender/irriterer for mye. Irriterte bilister er ikke bra..![]()
![]()
P.t. kjører jeg med ordinært hovedlys. Rett nok har jeg satt det hele opp med relæer og med Nightbraker pære, så det kommer maks lys. For det aller meste bruker jeg bare nærlys, og merker at det ikke alltid er nok. Så av og til setter jeg på fjernlyset i noen få sekunder (men altså en god del lengre enn et blink). De få gangene jeg kjører på 2-felts, og lanesplitter, kjører jeg ofte på fjernlyset, i og med at alle som ser lyset mitt kjører i samme retning som meg.
Hadde jeg hatt plass hadde jeg satt opp modulator på fjernlyset på nyesykkelen, men uansett ville det vært begrenset bruk nå som høstmørket henger over oss... Derimot tygger jeg på å prøve meg med noen små LED-pods, evt med modulator der og.
Bak på min sykkel holder jeg på med et aldri så lite "prosjekt bremselys": Den originale 1157 (21/5W) pæren skal byttes ut med en LED-pære som har litt trøkk, ekstra bremselys i Givi-toppkofferten, ekstra bremselys under skiltet, og alle bremselysene skal styres av en modulator. Blinklysene byttes ut til lyssterke LED-blinkere.
Har kjørt en liten stund med den bremselysmodulatoren, og den ser ut til å gjøre jobben. 2 ganger har jeg fått kommentarer fra de som har kjørt bak meg om at de legger godt merke til at jeg bremser, uten at det irriterer. Ja altså, når jeg treffer de på butikken altså..![]()

Ser det er flere som engster seg for å bli kjørt på bakfra. Hvor mange ganger har dette egentlig skjedd i ulykker? Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen til nå, bortsett fra en elev med kjørelærer bakpå som brådbremset på veien fordi han trodde noen gutter kom til å løpe ut med en trailer bak som ikke rakk å bremse end sikkelig.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Jeg pendler 200 km pr dag, kun på 4 felts motorvei. Jeg anser det som en av de største farene å bli påkjørt bakfra. Særlig av bilister som ikke holder avstand. Dersom noe skulle skje som forårsaker at jeg går i asfalten, da har jeg egentlig nok problemer. Da trenger jeg ikke at bilen bak kjører over meg i tillegg. Derfor tenker jeg at det egentlig veldig uinteressant å vite hvor mange ganger det har skjedd. Jeg vil bare ikke at det skal skje med meg (eller noen andre for den saks skyld). Jeg vil derfor ha full kontroll bakover, som forover. I denne sammenheng er det egentlig ikke motorsyklistens lysbruk som er problemet, men alle de andre..ega16 skrev:Ser det er flere som engster seg for å bli kjørt på bakfra. Hvor mange ganger har dette egentlig skjedd i ulykker? Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen til nå, bortsett fra en elev med kjørelærer bakpå som brådbremset på veien fordi han trodde noen gutter kom til å løpe ut med en trailer bak som ikke rakk å bremse end sikkelig.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
- fikse
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Flere tilfeller her jeg bor iallfall. Mitt poeng er at påkjørsel bakfra er en type ulykke det er vanskelig å sikre seg mot. Når jeg lusker meg forbi køen om morgenene ser jeg nok av grauthuer som er mer opptatt av radio/mobil enn de er av å se hva som skjer foranega16 skrev:Ser det er flere som engster seg for å bli kjørt på bakfra. Hvor mange ganger har dette egentlig skjedd i ulykker? Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen til nå, bortsett fra en elev med kjørelærer bakpå som brådbremset på veien fordi han trodde noen gutter kom til å løpe ut med en trailer bak som ikke rakk å bremse end sikkelig.

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Påkjøring bakfra er noe jeg og bekymrer meg for. Somregel prøver jeg å ligge bittelitt over farsgrensene slik at jeg skjeldent blir tatt igjen bakfra. Men spesielt inn mot kø kan det være litt skummelt. Fort gjort for bilen bak å fokusere på bilen forran og ikke legge merke til at det er en sykkel i mellom. Jeg prøver alltid å komme meg forbi minst en bil år jeg tar igjen en kø. Tror en gul jakke/vest hjelper mye bakfra. Jeg pleier å blinke litt med bremselyset hvis jeg blir stående bakerst.
I nest siste episode av Long way round blir Ewan McGregor påkjørt bakfra på en Amerikansk highway av personbil. Helt rett strekk og oversiktlig.
I nest siste episode av Long way round blir Ewan McGregor påkjørt bakfra på en Amerikansk highway av personbil. Helt rett strekk og oversiktlig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bel påkjørt bakfra første døgn jeg hadde sykkelen for noen uke siden, var i et kryss og veldig lav hastighet.
Fra da ser jeg til å alltid ha brems lys aktiv når jeg er i kø eller vid kryss. Bakfra kan lede til vanskelige skader som ikke alltid føles direkte.
Fra da ser jeg til å alltid ha brems lys aktiv når jeg er i kø eller vid kryss. Bakfra kan lede til vanskelige skader som ikke alltid føles direkte.
- fikse
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
ZZR-Erling og SuperMorten:
Målet er å få til "noe" som vekker sløve medtrafikanter, men helst uten å blende/irritere. Har nettopp bestilt det bremselyset som skal være under skiltet, gleder meg til å teste ut den
Er litt redd den kan bli litt _vel_ kraftig, men det må bare testes ut. Den modulatoren jeg lenket til kan jeg absolutt anbefale: Dønn vanntett, pitteliten, og et moderat blinkemønster som ikke trigges om en nettopp har bremset. Det er mye kina-jalla-junk å få tak i der ute...
Målet er å få til "noe" som vekker sløve medtrafikanter, men helst uten å blende/irritere. Har nettopp bestilt det bremselyset som skal være under skiltet, gleder meg til å teste ut den

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Det å kjøre med langlys/fjernlys på dagtid har jeg hatt en legnre samtale med representant i fra vegvesenet. Dvs min søster.
Hun er UENIG i at det er en god praksis, men hun er enig i at det er en forståelig praksis på de sykler som kun har et hovedlys.
Tidligere mente jeg selv at det var god skuring å kjøre med fjernlysa på, for å være mer synlig. I dag tenker jeg at joda, jeg blir sett, men samtidig så er faren for at jeg blender motgående kjøretøy såpass mye at de mister fokus på veibanen.
Nå kjører jeg bare med nærlys utenom når det er bekmørkt. Der jeg derimot HAR fokus er mangelen på tilstrekkelig lys BAK sykkelen.
Et enslig lys som også lyser opp skiltet er ikke mye i tussmørket. Ikke så lett å få bestemt avstand til heller, så jeg ser på muligheten for å utvide kjørelys bak sykkelen.
Muligens må jeg bite i det sure eplet og montere blinklys, og bruke disse som markeringslys og ekstra bremselys.
Som ung og testosteronfylt 18åring, ble jeg så forbanna på de bilene som kjørte hakk i rumpa på meg, at jeg pelte en defekt prosjektør i biter og brukte lampa som lyskaster bakover. Festet i sizzybaren. Var litt effektift på "tilhengere", men kanskje ikke fult så trafikksikkert da bilisten bak plutselig fikk en liten sol i trynet.
Hun er UENIG i at det er en god praksis, men hun er enig i at det er en forståelig praksis på de sykler som kun har et hovedlys.
Tidligere mente jeg selv at det var god skuring å kjøre med fjernlysa på, for å være mer synlig. I dag tenker jeg at joda, jeg blir sett, men samtidig så er faren for at jeg blender motgående kjøretøy såpass mye at de mister fokus på veibanen.
Nå kjører jeg bare med nærlys utenom når det er bekmørkt. Der jeg derimot HAR fokus er mangelen på tilstrekkelig lys BAK sykkelen.
Et enslig lys som også lyser opp skiltet er ikke mye i tussmørket. Ikke så lett å få bestemt avstand til heller, så jeg ser på muligheten for å utvide kjørelys bak sykkelen.
Muligens må jeg bite i det sure eplet og montere blinklys, og bruke disse som markeringslys og ekstra bremselys.
Som ung og testosteronfylt 18åring, ble jeg så forbanna på de bilene som kjørte hakk i rumpa på meg, at jeg pelte en defekt prosjektør i biter og brukte lampa som lyskaster bakover. Festet i sizzybaren. Var litt effektift på "tilhengere", men kanskje ikke fult så trafikksikkert da bilisten bak plutselig fikk en liten sol i trynet.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Når vi snakker om å bruke fjernlys i dagslys så er det vel bare ved høylys dag. Ikke tidlig morgen og sen kveld. Jeg bruker kun fjernlys i solskinn, og da begriper jeg ikke at noen skal bli så blenda at de ikke ser andre. Ved dårligere lysforhold er det vel ikke aktuelt.
Helt enig. Jeg irriterer meg grønn over de tusseladdene som setter fjernlyset rett i speilet eller trynet på meg,uansett om det er natt eller dag.Og uansett om jeg kjører bil eller moppe.Hilser konsekvent ikke på sånneKølla skrev:Jeg har ved mange anledninger irritert meg over mc førere som kjører med fullt lys midt på dagen. Mange har såpass gode lys at man blir blendet. Flott vil sikkert mange si da har du sett meg ! Ja, men jeg synes det er mer profft og plassere seg riktig avpasse fart og slike ting for å bli sett. Ikke basere seg på å bli sett pga lysbruk. De værste fulltlyskjørerene er de som råkjører mellom køen med fulltlys ufint spør du meg. Selv kjører jeg allt fra det tyngste og største som lovlig kan kjøre på norsk vei til mc og jeg bruker ikke fjernlys annet enn da det er meningen at det skal brukes.
Håper på innspill fra dere andre !

Slutt med det,vi ser dere uansett.
Kjørte sammen med en som nettopp hadde fått lappen,og han hadde lagt seg til den uvanen å kjøre med fullt lys.Dæven så irriteranes å ha han bak meg,med den "blinkinga" i speilene mine det medførte når vi kjørte svinger.Det tok fokus bort fra min egen kjøring.
Ble så irritert at jeg kjørte fra ham,og siden har jeg ikke sett fyren

ikkebike.norwegianforum.net
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Kjører kun med nærlys, men vqar frista til å slå på fjernlyset end el ganger da jeg kjørte Tiger 1050.
Dette fordi flere burister blinka med lysene for å varsle om at det ene lyset var gått. Noe det ikke var siden den ene lampa var forbeholdt fjernlyset...
Nå når jeg kjører Stelvio blinker buristene kanskje neda oftere selv om begge lampene lyser på nærlyset. Dette fordi dise to gir rimelig kraftig lys, såpass godt lys sånn at møtende trafikk antakelig tror at jeg kjører med fjernlys...
Dette fordi flere burister blinka med lysene for å varsle om at det ene lyset var gått. Noe det ikke var siden den ene lampa var forbeholdt fjernlyset...
Nå når jeg kjører Stelvio blinker buristene kanskje neda oftere selv om begge lampene lyser på nærlyset. Dette fordi dise to gir rimelig kraftig lys, såpass godt lys sånn at møtende trafikk antakelig tror at jeg kjører med fjernlys...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Jeg tar meg selv i å sjekke speilene ofte for å se om det er noen bak meg og hvor nærme. Merker jeg fort blir stressa dersom jeg har noen oppi ræva, men noe av det jeg uroer meg mest for er dersom noe skjer forran meg i det jeg sjekker speilet. Å sjekke speil på motorsykkel tar jo litt mer tid og oppmerksomhet enn på bil, så dersom man konstant sjekker speilet så har man noen sekunder hvor man ikke er oppmerksom på veien forran.
Så ja man har jo et dliemma. Må man nødbremse så må man nødbremse og da har man ikke akkurat så mye tid til å engste seg for de som ligger bak deg.
Så ja man har jo et dliemma. Må man nødbremse så må man nødbremse og da har man ikke akkurat så mye tid til å engste seg for de som ligger bak deg.
Har en bil hvor alle speilene dimmes automatisk om der kommer kraftig lys bakfra. Har således ved et par anledninger opplevd at mc med langlys på dagtid har trigget dimmingen. Resultatet er at man ikke får fulgt med i speilet om/når de kjører forbi.
Sterkt lys i speilet, selv når speilet ikke dimmes, gjør at man unngår å se i speilet, siden det oppleves som ubehaglig. Således kan det virke som kjøring med langilys til tider kan virke mot sin hensikt.
Sterkt lys i speilet, selv når speilet ikke dimmes, gjør at man unngår å se i speilet, siden det oppleves som ubehaglig. Således kan det virke som kjøring med langilys til tider kan virke mot sin hensikt.
En av grunnene til at jeg kjøpte GTR'en er at speilene er jo som speilene på en lastebil:) føles i værtfall sånn etter å ha kjørt den gamle syzukien min jvor jeg stort sett kun så skuldrene mine.ega16 skrev:Jeg tar meg selv i å sjekke speilene ofte for å se om det er noen bak meg og hvor nærme. Merker jeg fort blir stressa dersom jeg har noen oppi ræva, men noe av det jeg uroer meg mest for er dersom noe skjer forran meg i det jeg sjekker speilet. Å sjekke speil på motorsykkel tar jo litt mer tid og oppmerksomhet enn på bil, så dersom man konstant sjekker speilet så har man noen sekunder hvor man ikke er oppmerksom på veien forran.
Tok mye lengre tid å sjekke speilene på den, måtte helst bruke dem i svinger
-
Med de speilene er det vel ikke artig med fulltlys i fra en bak??muligens litt irriterende hvis en blir liggende der?JohnnyTh skrev:En av grunnene til at jeg kjøpte GTR'en er at speilene er jo som speilene på en lastebil:) føles i værtfall sånn etter å ha kjørt den gamle syzukien min jvor jeg stort sett kun så skuldrene mine.ega16 skrev:Jeg tar meg selv i å sjekke speilene ofte for å se om det er noen bak meg og hvor nærme. Merker jeg fort blir stressa dersom jeg har noen oppi ræva, men noe av det jeg uroer meg mest for er dersom noe skjer forran meg i det jeg sjekker speilet. Å sjekke speil på motorsykkel tar jo litt mer tid og oppmerksomhet enn på bil, så dersom man konstant sjekker speilet så har man noen sekunder hvor man ikke er oppmerksom på veien forran.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
- hva med å justere lysene først før man velger å gå fra nær- til fjernlys. Nærlys skal jo pr definisjon være tilstrekkelig for synligheten.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Kan ikke huske å ha hatt det problemet. Ikke på noen sykkler. Men så har jeg jo ingen bak meg heller, ikke uten grunn jeg kaller meg lonely rider. Har kjørt en tur med en kompis og lyset hans så ut som ei lommelykt med dårlig batteri. Husker jeg anbefalte ham å bytte til fultlys. Det hjalp litt.mekkern skrev:Med de speilene er det vel ikke artig med fulltlys i fra en bak??muligens litt irriterende hvis en blir liggende der?JohnnyTh skrev:En av grunnene til at jeg kjøpte GTR'en er at speilene er jo som speilene på en lastebil:) føles i værtfall sånn etter å ha kjørt den gamle syzukien min jvor jeg stort sett kun så skuldrene mine.ega16 skrev:Jeg tar meg selv i å sjekke speilene ofte for å se om det er noen bak meg og hvor nærme. Merker jeg fort blir stressa dersom jeg har noen oppi ræva, men noe av det jeg uroer meg mest for er dersom noe skjer forran meg i det jeg sjekker speilet. Å sjekke speil på motorsykkel tar jo litt mer tid og oppmerksomhet enn på bil, så dersom man konstant sjekker speilet så har man noen sekunder hvor man ikke er oppmerksom på veien forran.
Ellers prøver jeg å kjøre litt fortere en gjennomsnittstrafikken, så jeg slipper biler tett bak meg. 4-5km/t er nok.
- MaxTron
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Gul jakke/vest hjelper kanskje, men bare vist du IKKE har toppboks eller tilsvarende høy bagasje.JohnnyTh skrev:Påkjøring bakfra er noe jeg og bekymrer meg for. Somregel prøver jeg å ligge bittelitt over farsgrensene slik at jeg skjeldent blir tatt igjen bakfra. Men spesielt inn mot kø kan det være litt skummelt. Fort gjort for bilen bak å fokusere på bilen forran og ikke legge merke til at det er en sykkel i mellom. Jeg prøver alltid å komme meg forbi minst en bil år jeg tar igjen en kø. Tror en gul jakke/vest hjelper mye bakfra. Jeg pleier å blinke litt med bremselyset hvis jeg blir stående bakerst.
Da er det nok bare baklys og reflekser som syns...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Så høy toppboks har ikke jeg. Enda det er en 55 liters boks så er jeg mye høyere så vesten hadde vært synlig den.MaxTron skrev:Gul jakke/vest hjelper kanskje, men bare vist du IKKE har toppboks eller tilsvarende høy bagasje.JohnnyTh skrev:Påkjøring bakfra er noe jeg og bekymrer meg for. Somregel prøver jeg å ligge bittelitt over farsgrensene slik at jeg skjeldent blir tatt igjen bakfra. Men spesielt inn mot kø kan det være litt skummelt. Fort gjort for bilen bak å fokusere på bilen forran og ikke legge merke til at det er en sykkel i mellom. Jeg prøver alltid å komme meg forbi minst en bil år jeg tar igjen en kø. Tror en gul jakke/vest hjelper mye bakfra. Jeg pleier å blinke litt med bremselyset hvis jeg blir stående bakerst.
Da er det nok bare baklys og reflekser som syns...
Da jeg tok førerkort på tung MC i 1980, ble vi bevisst drillet på at vi skulle bruke fjernlyset (fullys) hele tiden. Som flere tidligere har nevnt, så blir man ikke blendet dersom man ikke stirrer direkte på lysene på møtende trafikk. Motorsykler som har vanlige H4 lyspærer eller tilsvarende, kan trygt kjøre med fjernlys, mener jeg. Jeg har søkt i lovverk og diverse andre steder for å finne svar på lysbrukspørsmålet som her er tatt opp. Det eneste jeg kan finne er den runde formuleringen at man skal bruke lyset slik at en ikke blender andre.
Tok lappen i 2009 og da var det ingen beskjed om å alltid bruke fjernlys.
Det er sunn fornuft som gjelder - og å kjøre konstant med fjernlys ser jeg på som irriterende vs andre trafikanter.
OK - har man en veteran MC med dårlig lys hvor man knapt ser forskjell kontra en moderne med godt nærlys - selvfølgelig...
På min er det doble lyskastere som lyser omtrent like godt som en bil. Bruker det på samme måte som bil, men bruker av og til fjernlyset for å påkalle ekstra oppmerksomhet.
Det er sunn fornuft som gjelder - og å kjøre konstant med fjernlys ser jeg på som irriterende vs andre trafikanter.
OK - har man en veteran MC med dårlig lys hvor man knapt ser forskjell kontra en moderne med godt nærlys - selvfølgelig...
På min er det doble lyskastere som lyser omtrent like godt som en bil. Bruker det på samme måte som bil, men bruker av og til fjernlyset for å påkalle ekstra oppmerksomhet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
mulig lysa var blitt bedre i 81-lett og 83-tung..for ingen av skolene nevnte dette da
bruker noen ganger fjærnlys men da under spess forhold..
selv om det ikke blender så mye at en ikke ser veien kan det ta fokus fra andre forhold etter veien.
ikke alle reagerer likt-da hadde det vært enkelt.

bruker noen ganger fjærnlys men da under spess forhold..
selv om det ikke blender så mye at en ikke ser veien kan det ta fokus fra andre forhold etter veien.
ikke alle reagerer likt-da hadde det vært enkelt.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后