Forsikre motorsykkel? Les!

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Svolp »

Forsikringbransjen er en kamuflert mafia virksomhet =;
Jeg hjap bestefaren min tidligere i år.. Hvert hos IF i 15år og bare betalt!

Byttet til gjensidige og han gikk fra 23.000kr for alt(bil, innbo, villa, reise, uføre o.l.) til 11.800 :-)å
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av SuperMorten »

Svolp skrev:Forsikringbransjen er en kamuflert mafia virksomhet =;
Jeg hjap bestefaren min tidligere i år.. Hvert hos IF i 15år og bare betalt!

Byttet til gjensidige og han gikk fra 23.000kr for alt(bil, innbo, villa, reise, uføre o.l.) til 11.800 :-)å
Det er bare vi som kunder som ikke er flinke nok. Du kjøper ikke melka og brødet på Narvesen når du vet det koster halvparten så mye på Rema1000...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av LordShaft »

SuperMorten skrev:
Det er bare vi som kunder som ikke er flinke nok. Du kjøper ikke melka og brødet på Narvesen når du vet det koster halvparten så mye på Rema1000...
både enig og uenig!

Du får en forsikringspremie ett år, ett tilbud som de bevisst kjører ekstra lavt for så systematisk øke det over de neste 2 årene! Følger du ikke med blir du flådd!

De skulle ikke hatt lov å øke premien uten å ringe eller sende spesefikk brev der det stod hvor mye du har hatt, hvor stor økning og forklaring på hvorfor!

Når en ser hvor mange 100 talla milliarder forsikringsselskapene går i pluss hvert år, er det helt sjukt at ingen griper inn! Det er organisert mafia! Uten tvil:-(

Solo-rider
Innlegg: 869
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Solo-rider »

Forsikring har 2 sider sies det... En før og en etter skade
Har noen av dere som er i de rimeligste alternativene hatt skade i det siste ?

Jeg var Storebrand kunde i mange år. Var jo så hyggellige folk der... Og de hadde jo lokalt kontor...
Vel for og komme til saken . Jeg fikk lynnedslag skade. Tenkte dette ordner de "hyggelige" foesikringsfolka på Storbrand enkelt for meg. Men det ble heller mager trøst. Kom på kontoret og de henviste meg til og ringe hovedkontoret. Og erstatningen den ble spist opp av egenandeler...
DA ble det slutt på mitt trofaste forsikringtilhørighet og skiftet selskap fikk nesten halv pris da . (Har ikke hatt noen skade siden det= 16 år skadefritt nå)

Har sykkelen hos IF best pris mc, innbo hos Gjensidige(YSrabatt) og hus,bil,båt,ulykke+reiseforsikring hos Tryg.
Følger med pris hvert år. Men lurer på hva som skjer om en skade skulle inntreffe..
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av LordShaft »

Jeg har enda ikke hatt skade selv... bank i bordet!!!
Men jeg har familiemedlemmer og venner som har hatt skade både på sykkel, bil og innbo (if og gjensidige) å det har aldri vært noe problem...Ting gikk smertefritt og ingen ukjente egenandeler!

Men det er viktig å vite hva forsikringene dine faktisk dekker. hvilken kjørelengde (på bil) hvor mye løsøre. egenandeler osv! Les grundig gjennom forsikringspapirene dine når du får de etter å ha tegnet avtale! Mitt råd ;-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av AJ »

Solo-rider skrev:Forsikring har 2 sider sies det... En før og en etter skade

Følger med pris hvert år. Men lurer på hva som skjer om en skade skulle inntreffe..
Godt poeng, uten tvil!

Har vært Unisonkunde i flere år nå og selv om forsikringa på MC'en økte noen hundrelapper tidligere i år er jeg fortsatt Unison-kunde.
Sjekket med andre selskaper og fant fort ut at totalt sett kom jeg gunstigst ut hos Unison fortsatt.
I tillegg hadde hadde en av døtrene en reiseskade i vinter som Unison effektuerte på en forbilledlig måte, vil jeg si.
Før og etter skade? Joda, det betyr mye og vår erfaring med én skade så langt etter flere års kundeforhold var en positiv erfaring.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av SuperMorten »

Hadde innbrudd i bilen. Tyveriforsøk, med ødelagt tenningslås og interiør, i tillegg til utvendige skader på dør. Skader taksert til ca 60.000. Jeg tok en eneste telefon til forsikringsselskapet og de ordnet resten, inkl fri leiebil i hele reperasjonsperioden. Bare positivt oppi all elendigheten.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av biker7 »

AJ skrev:
Solo-rider skrev:Forsikring har 2 sider sies det... En før og en etter skade

Følger med pris hvert år. Men lurer på hva som skjer om en skade skulle inntreffe..
Godt poeng, uten tvil!

Har vært Unisonkunde i flere år nå og selv om forsikringa på MC'en økte noen hundrelapper tidligere i år er jeg fortsatt Unison-kunde.
Sjekket med andre selskaper og fant fort ut at totalt sett kom jeg gunstigst ut hos Unison fortsatt.
I tillegg hadde hadde en av døtrene en reiseskade i vinter som Unison effektuerte på en forbilledlig måte, vil jeg si.
Før og etter skade? Joda, det betyr mye og vår erfaring med én skade så langt etter flere års kundeforhold var en positiv erfaring.
Høres litt beroligende ut, AJ, at de tar ansvar ved skade. For jeg har nemlig akkurat byttet fra Terra til Unison/Liveo. Sparte ca 3000,- på totalpakka. Noe billigere på hus,innbo,bil,reise, og gikk ned fra ca 6000,- til 3800,- for kasko på Kawa,n ! :-)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Bosted: Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Lamberghini »

Forsikring er sannelig en mystisk blanding av solidarisk spleiselag og ågerdrift. Jeg vet ikke helt om jeg synes det er riktig at de som er smarte og bytter selskap jevnlig skal subsidieres av de trofaste.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av lasse_hansen »

Synes det er merkelig at det i hele tatt skal være lov å være så stor forkjell jeg... 10.000 i året mindre lissom.

Betaler idag, 1490kr i mnd i forsikringer hos terra.. Nå som jeg har byttet, vil jeg bare betale rundt ca 700kr..

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Bosted: Dirdal

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av rayongracer »

Jeg bruker Bilsport og MC koster 2057 kroner å ha fullkasko på sykkelen min der, noe ingen andre har matchet enda på den sykkelen.

På biler og alt annet kjører jeg Gjensidige for øyeblikket. Men årlig sender jeg ut forespørsel om pris til samtlige selskap, og da får jeg en priskrig som ender opp mindre enn hva jeg betalte tidligere. Vet ikke hvor mye mere jeg klarer å melke nå, men det er ikke dumt å hele tiden søke etter rimeligere priser i visse intervaller.

Samme gjelder mobiltelefon folkens, jeg tar en årlig runde på det med, og betaler for øyeblikket 199 kroner måneden for 3 telefoner, med totalt 1400 minutter inklusivt per måned pluss masse sms data og greier.

Hvorfor klarer selskapene å gjøre dette, fordi de har kollosale profittmarginer i disse bransjene. Om all herjet på mot selskapene ville prisene gå enda mere ned, ikke opp. Det som skjer i ett hardt marked er at selskapene driver mere og mere effektivt, Dermed klarer de lavere priser.

Hvem som betaler TV reklamer, bonusene, feite lønninger og kjekke ferier er de som er "trofaste" samt alle dem som kjøper mobiltelefon på avbetaling på låst abbonement. Men de som prutet er med å dekke kostnadene med forsikringene og telefondriften. Pruter du i en butikk kommer du aldri under break even linjen deres, samme gjelder forsikringer og mobiltelefoner. Ingen selger i tap, ingen.

Ett tips jeg har funnet nyttig er; ser du reklame fra ett selskap på TV hold deg vekk for da bruker de ustyrtelige mengder penger på reklame som DU som forbruker må betale.
Eksempel CDON mye reklame og 20% - 40% dyrere 3D filmer enn de billige som ikke kjører TV reklame...

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Crinos »

Bare et lite tips..

Er man medlem av NMCU får man 10% på MC forsikring og 5% på bilen... :thumleft

Av og til lønner det seg å bruke penger, for å tjene/spare penger! :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av fikse »

Utmerket tråd! Takk skal du ha :thumleft

Ang Bilsport & MC så kan det være verdt å lese vilkårene grundig, som på enkelte punkt er veldig forskjellig fra mer tradisjonelle selskaper. For min del var premien gunstig, men blandt annet så krever de at sykkel er låst med 2 godkjente låser, uavhengig av hvor du parkerer den. Kjøreutstyr som er godkjent av selskapet er et annet krav. Litt sært, men ikke nødvendigvis et problem.

Derimot fant jeg ut at KLP hadde under halv pris (!) på ene sykkelen vår, samt nesten 40% lavere premie på husforsikring. De krever minst 1 annen forsikring for å forsikre MC.. Som en av få selskaper tilbyr KLP også rabatt på FG-godkjent røykvarsling med sirene i bolig (har invistert i heftig røykvarsling her, og vil gjerne få litt uttelling for den kostnaden).

Det med å flytte hvert halvår var ingen dum tanke! Gull verdt for de som ikke har så mye bonus :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Bosted: Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Lamberghini »

Det er ikke sånn at de må godkjenne utstyret ditt, er vel heller det at du ikke kommer og klager til dem på utslett hvis du tar asfalten uten kjørebukse.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av fikse »

Lamberghini skrev:Det er ikke sånn at de må godkjenne utstyret ditt, er vel heller det at du ikke kommer og klager til dem på utslett hvis du tar asfalten uten kjørebukse.
Ikke det jeg skriver heller :vs
Sitat "Fører og passasjer skal alltid benytte av oss godkjent beskyttelsesutstyr, dvs. lovpålagt hjelm, forsterkede mc-støvler, mc-hansker samt mc-klær med forsterkede skuldre, knær og albuer."
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Bosted: Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Lamberghini »

Det var ikke meningen å si at du tok feil eller noe sånt, jeg bare syntes det var verdt å nevne i tilfelle noen skulle misforstå. Trodde egentlig de fleste forsikringsselskap forlangte bruk av sikkerhetsklær, eller i det minste ga rabatter for det. Jeg så forresten etter at jeg hadde tegnet Classica-forsikring hos Bilsport & MC at akkurat den forsikringen ikke har det vilkåret, så jeg kan kjøre rundt i crocs og badeshorts om jeg vil. :D

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av fikse »

Lamberghini skrev:Det var ikke meningen å si at du tok feil eller noe sånt, jeg bare syntes det var verdt å nevne i tilfelle noen skulle misforstå. Trodde egentlig de fleste forsikringsselskap forlangte bruk av sikkerhetsklær, eller i det minste ga rabatter for det. Jeg så forresten etter at jeg hadde tegnet Classica-forsikring hos Bilsport & MC at akkurat den forsikringen ikke har det vilkåret, så jeg kan kjøre rundt i crocs og badeshorts om jeg vil. :D
Jajaja, tok den :thumleft Synes bare de har litt merkelige vilkår på et par ting.
Kul sykkel du har forresten :-) Hadde en `03 Deauville tidligere, som er mye samme sykkel som den du har, bare med masse plastikk rundtomkring. Flott motor (som lett lar seg tune til noen og seksti esler, jeg gjorde det med suksess), og lettkjørt til tusan :prf Din er vel laget i Japan hele veien? Min var laget i Spania, så den rustet så du kunne høre miten kose seg :eh
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Svein2 »

LordShaft skrev:Det er et velkjent problem at diverse forsikringsselskap skal flå oss motorsykkelister med sinnsyke priser!

Jeg bytter selv konsekvent forsikring hver 6 måned, 20% bonus i året i stede for 10%. Dette er et "smutthull" i reglene som ikke alle er klar over.

Senest i dag tok jeg en telefon, å fikk redusert forsikringene mine med 2000,- kroner.
Jeg har best erfaring med IF og Gjensidige. De som stort sett er billigst her på vestlandet. Dette kan variere veldig mellom landsdeler.

If Forsikring
telefon 02400

Gjensidige
telefon 03100

Storebrand
telefon 08880

Tryg (tidligere vesta)
telefon 04040

Terra
telefon 22 87 63 40

Codan
telefon 815 58 450

Frende forsikring
telefon 03600

Bilsport & MC (gunstig for dere 40+)
telefon 22 55 55 48

Her er en liten liste over de mest brukte forsikringene (tror jeg)
Jeg oppfordrer alle til å ta en telefon. Du kan spare mye kroner på dette. Har jeg glemt noen, gi en lyd så skal jeg oppdatere førsteposten.

PS!
Tjenestetorget har også en genial tjeneste. Som lar deg søke tilbud på alle forsikringene dine samtidig hos flere aktører samtidig! Tilbudene vil da komme direkte til deg. Så du slipper å sitte timesvis i telefon om du vil se om mindre forsikringsselskap kan matche prisene du har fått hos ditt nåværende forsikringsselskap Fyll ut sjemaet her!

Mvh
-Shaft-
Fin oversikt LordShaft, her er det penger å tjene. Det som er dumt er at du må legge att personlig informasjon.
Da ringer de garantert opp igjen neste dag på jobben å maser og da kan man risikere att kaffen blir kald. :mk
Etter å sjekket litt har jeg noe pruting på gang med Sparebank1.

Endret: Slik skulle det være.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Hjernen »

fikse skrev: Jajaja, tok den :thumleft Synes bare de har litt merkelige vilkår på et par ting.
Kul sykkel du har forresten :-) Hadde en `03 Deauville tidligere, som er mye samme sykkel som den du har, bare med masse plastikk rundtomkring. Flott motor (som lett lar seg tune til noen og seksti esler, jeg gjorde det med suksess), og lettkjørt til tusan :prf Din er vel laget i Japan hele veien? Min var laget i Spania, så den rustet så du kunne høre miten kose seg :eh
Åssen vet en hvor den er laget? Har kikket litt på en 1996 mod og den har tegn på stålramme i form av rust, stort sett
overflate. Ved søk etter deler på nett så er valga; Tyskland, England, Spania, Japan (på 96 mod) og de har
en betegnelse som NC30 o.l.
Setter pris på litt hjelp der (plusser, minuser, tuning o.l.) , i.o.m. at jeg regner med å kjøpe den NTV650'n.
Grønn som en plen på det der asså..... :-)
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av fikse »

Hjernen skrev:
fikse skrev: Jajaja, tok den :thumleft Synes bare de har litt merkelige vilkår på et par ting.
Kul sykkel du har forresten :-) Hadde en `03 Deauville tidligere, som er mye samme sykkel som den du har, bare med masse plastikk rundtomkring. Flott motor (som lett lar seg tune til noen og seksti esler, jeg gjorde det med suksess), og lettkjørt til tusan :prf Din er vel laget i Japan hele veien? Min var laget i Spania, så den rustet så du kunne høre miten kose seg :eh
Åssen vet en hvor den er laget? Har kikket litt på en 1996 mod og den har tegn på stålramme i form av rust, stort sett
overflate. Ved søk etter deler på nett så er valga; Tyskland, England, Spania, Japan (på 96 mod) og de har
en betegnelse som NC30 o.l.
Setter pris på litt hjelp der (plusser, minuser, tuning o.l.) , i.o.m. at jeg regner med å kjøpe den NTV650'n.
Grønn som en plen på det der asså..... :-)
Hjelper så godt jeg kan :-) Men, jeg kjenner egentlig bare til den 2003 modellen jeg hadde, så jeg uttaler meg kun for den: NT650V3 Deauville (3 som i året 2003).
NTV er ikke samme sykkel. Den er uten kåpe, og med kjededrift og enarmssving. Fin sykkel det og, men absolutt ikke samme sykkel.
Ang Deauvillen: Mekanikk og elektrisk stammet fra Japan. Bunnsolid og feilfritt. Dvs fra og med 2003 modellen var lakken på motor ekstremt tynn. I England gikk dette som garantisak, faktisk en recall-sak. Noe som vel knapt har skjedd her i landet?... Ramme og plastikk er både produsert og lakket i Spania. I samtlige sveiser hang det igjen tråd etter sveisingen, og lakken var elendig. Før 2003 var lakken bare "dårlig", men 2003 og videre ekstremt dårlig.
Likevel burde ikke dette skremme deg fra å handle. Teknisk sett er dette solide greier. Mange folk i england som har kjørt mer enn 100.000 miles før de etter det må tenke på å ta en lettere overhaling.
Om å kjøre Deauville-en: Enkelte forståsegpåere vil helst kalle sykkelen for Dauville, som i at den er dau og treg og slapp og jævlig. Til det vil jeg si: Dr... i det. La de hoppe på lopphavet hele hurven. Enten har de ikke kjørt sykkelen, eller så forventer de at alle sykler må kunne akse 0-100 på 2-3 sekunder. Deauville-en bruker 5 og et halvt sekund til hundre. Det holder i bøtter og spann for min del. Motoren er ganske så frisk og fin den. Lavt giret, så den er kvikk og fin ut fra lyskryss. Forresten har jeg fått min til å bruke 0,23 på langkjøring! Normalt på dagligbruk lå den på et stykke under halvliteren, gjerne rundt 0,4.
Bremsene på de før 2003 er akkurat akseptable, men ikke mer. 2003 og videre kom de med større og kraftigere bremser, samt kombibremser (CBS). Stor forskjell i praksis. Fjæringen er myk og komfortabelt rettet, som en turingsykkel. 2 stk har det komfortabelt på denne sykkelen. Fin til korte/halvlange turer i Norge, og dagligkjøring. Ikke spesielt egnet til turer på kontinenet med 2 personer, da blir motoren litt liten. Kommer jo an på kravene. Høyden/sittestillingen passer fint for de fra 170 til 190. Selv om den veier 240KG er den ganske så lettmanøvrert i bytrafikken. Noe høyt tyngdepunkt gjør den mindre egnet til kjøring på glatten eller på annet løst underlag. På asfalt, våt eller tørr, er den helt glimmers og du plages ikke med den høye vekten. God plass i sideveskene, som kan utvides med større luker. Jeg hadde tankveske, den var ypperlig. Kåpen beskytter bra mot vær og vind. Deilig med kardang. Nada vedlikehold, bare å kjøre.
Serviceprisen er latterlig høy på disse, iallfall her i Bergen. Jeg tar jobben for halve prisen.. :vs Den skal egentlig ha service relativt hyppig, uten at jeg skjønner helt hvorfor. Oljeskift er greit nok, men å ta ventilsjekk hver 12.000 er bare tull på disse. Ikke unormalt at man kan kjøre 50-100.000KM mellom hver gang det trengs en justering, i praksis.

Er det noe mer da? Nja.. Summa summarum var jeg godt fornøyd med sykkelen, selv om finishen forsvant irriterende fort. Hadde jeg skulle hatt en slik type sykkel, hadde jeg kjøpt samme type igjen.

Sikkert noe jeg har glemt. Fyr løs! :yeyeye
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av omaas »

Den har enkelsving og cardan.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Hjernen »

OMAAS skrev:Den har enkelsving og cardan.
Dette er bilde av den jeg sikler på;

1996 mod, med 95000 på teller'n;
Bilde

Han vil ikke gå under 20000.- noe jeg finner i grenseland men det er jo billig med
tanke på at drivverk og motor er "skuddsikre" da..

Bilde

Det skimtes også to små bulker midt på NTV emblemet på tanken og klarlakkflass ved påfyllingslokk men
det er eneste "karosseriskaden" på den, rustflekker oppe ved øvre demper feste bak og oppe bak
radiatoren (må kanskje strippe om noen år) ellers er den hel og pen..

Tuning blir vel stort sett bare dyser, potte og luftfilter (enkelt sett )??

Utenom større sylinder, stempler o.l. da.... :-)
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av fikse »

OMAAS skrev:Den har enkelsving og cardan.
Den husken, den husken... :-k :P :p
Det var vel i Transalp-en den kommer med kjede.. Grovt sett samme motor hele veien.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Hjernen »

Uansett da, full kasko i If med mine andre forsikringer kommer på 187.- pr mnd ( 2244.- år) og det anser jeg som
midt på treet og for meg en rimelig forsikring. Da følger også medlemsskap i Falck med nøkkelbrikke... :prf

(enda en god grunn til å kjøpe'n :-k )
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av fikse »

Hjernen skrev:
OMAAS skrev:Den har enkelsving og cardan.
Dette er bilde av den jeg sikler på;

1996 mod, med 95000 på teller'n;
Bilde

Han vil ikke gå under 20000.- noe jeg finner i grenseland men det er jo billig med
tanke på at drivverk og motor er "skuddsikre" da..

Bilde

Det skimtes også to små bulker midt på NTV emblemet på tanken og klarlakkflass ved påfyllingslokk men
det er eneste "karosseriskaden" på den, rustflekker oppe ved øvre demper feste bak og oppe bak
radiatoren (må kanskje strippe om noen år) ellers er den hel og pen..

Tuning blir vel stort sett bare dyser, potte og luftfilter (enkelt sett )??

Utenom større sylinder, stempler o.l. da.... :-)
Den er jo kjørt et stykke da, men i utgangspunktet burde det ikke være noe problem med motor og drivverk iallfall. Generell slitasje må det jo sees etter selvsagt.
Såvidt jeg husker er denne maskinen levert i litt forskjellige versjoner, fra noen og førti til 56 HK. Lurer på om det ikke er noen som har 2 ventiler per sylinder, mens den jeg hadde, hadde 3 ventiler per sylinder. Jeg byttet til Predator rustfri eksos (ikke e-godkjent, relativt rakt og fritt, fin lyd uten å bråke så altfor mye) samt Dynojet steg 1 dysesett. Funket glimrende det, fikk rundt 10 HK mer, og mer trøkk på lavere turtall. Vet ikke åssen luftfilter denne bruker, men Deauvillen hadde et som var mer enn godt nok til denne oppgraderingen. Dvs brukte HiFlo luftfilter, som igrunnen er mye det samme som originalt filter. Så mye mer enn det vet jeg ikke om er mulig å gjøre med disse maskinene.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar