Trenger inspirasjon til min lille garasje

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Re: Trenger inspirasjon til min lille garasje

Legg inn av ArcticTiger »

En flott Garasje, hva er det? Hvis den dekker dine behov, så er vel det flott :-k Er det en uisolert kald lager-garasje du har, eller en isolert som kan oppvarmes?
Jeg vil si det er en fordel at den er issolert, vindtett, tørr, lys, og har gulv som ikke støver, og at den har mulighet for oppvarming. Dette blir de første prosjektene i en evt oppussing.
Så innreder du den etter ditt behov, med evt hyller, skap, arbeidsbenk, kaffekrok, mussikkanlegg osv. Når du først har fått deg garasje, så koster det ikke allverden å shaine den opp.
En varmepumpe med 8-10 graders frostsikringsfunksjon er veldig kjekkt, og varmepumpene er jo blitt rimeligere etterhvert. Er garasjen issolert og tett, så koster det ikke mye strøm å holde en grunnvarme med varmepumpe. Har du en 8-10 grader grunnvarme er det raskt å varme opp til 15-20 grader som er fin arbeidstemperatur når du skal pussle med sykkern.
Kanskje du har noen flere bilder å vise oss, så kan vi gi deg noen flere velmente forstå-seg-påer-råd :knegg

Brukeravatar
Baltazar
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Legg inn av Baltazar »

Bilder kommer når som du sier...isoleringen og gipsen er på plass...Det jeg også lurer på er dette med isolasjon rundt porten. Jeg har en gammel "vippeport" og derfor lurer jeg litt på hvordan jeg kan gjøre det med tanke på isolasjon rundt denne...
Burde kanskje ha byttet til en leddet port, men så var det prisen da vet du ;)

ArcticTiger

Ja de vippeportene er litt ugunstige, men det går å isolere de med styrodurplater som du limer fast. Dette er ikke en brannsikker løsning, og jeg vet ikke om det er "lovlig"? Men det er viktig at ikke porten blir for tung, som den vel blir hvis du kler den med gips? Et alternativ kan være Glava og kledning av nokså tynne (6mm?) kryssfinerplater.
For å tette mot trekk rundt porten, kan du montere lepper av 5-6 mm tykke gummi/PVC strimler som du stifter fast enten på karmen eller porten.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

isopor/styroform funker.
i bunnen lager du en "planke" med en tepperest under og i mot port som du smetter fast mellom karmen og en vinkel,
slik at når du lukker porten treffer denne planken. :prf

så tar du bare bort denne om sommeren.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tomsnes
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Kontakt:

Legg inn av tomsnes »

Hei Baltazar.

Her kan du hente inspirasjon:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... it=furtebu
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
Baltazar
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Legg inn av Baltazar »

Wow.....synd det er søndag og byggmakker er stengt...steike...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

ArcticTiger

Jeg tenkte på en ting ang den vippeporten din: Hvis du isolerer den med isopor/styrodur, som ikke er særlig brannhemmende, så kan du jo kle porten innvendig etterpå med tynne galvaniserte metallplater som du limer/skrur fast, 0,8mm plate skulle holde, og få den sikker mot gnister fra vinkelsliper/sveising, hvis du skal holde på med det da. Isopor/styrodur-platene limer du enkelt på plass med noen klatter tec7, og de er lette å skjære/tilpasse, og veier "ingenting".
Og husk å sjekk opplagringspunktene for dørbladet og fjørfestene, disse slites over tid, og det er ekkelt hvis de ryker.......

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

ArcticTiger skrev:Jeg tenkte på en ting ang den vippeporten din: Hvis du isolerer den med isopor/styrodur, som ikke er særlig brannhemmende, så kan du jo kle porten innvendig etterpå med tynne galvaniserte metallplater som du limer/skrur fast, 0,8mm plate skulle holde, og få den sikker mot gnister fra vinkelsliper/sveising, hvis du skal holde på med det da. Isopor/styrodur-platene limer du enkelt på plass med noen klatter tec7, og de er lette å skjære/tilpasse, og veier "ingenting".
Og husk å sjekk opplagringspunktene for dørbladet og fjørfestene, disse slites over tid, og det er ekkelt hvis de ryker.......
Tror jeg vil anbefale aluminiumsplater. Dyrere pr kilo, men man får mer pr kilo så prisen blir ca det samme. Ellers en god ide.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Inspirasjon til garasjen eller mc garasjen vil jeg tro de fleste av oss trenger for det er utrolig hva vi får plass til hvis plassen som er der blir riktig utnyttet. Selv om de fleste av oss har ønske om en dedikert mc garasje er virkeligheten en helt annen, garasjen må gjerne også romme bil, sykler, hjulsett til bil, hageredskapene, hobbyutstyr, verktøy etc i tillegg til motorsykler. Selv om ikke alle har behov for like mye verkstedutstyr som fyren på filmen her har han virkelig utnyttet plassen godt med plass til sykler, biler, scooter, hobbyting ++ i tillegg til motorsykkel og mekkeutstyr … Enjoy :thumleft

Motorcycle Garage Tour

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Til MC garasjen er det jo viktig med belysning. Man får mye kult når det gjelder led striper etc som kan effektbelyse sykkelen, verktøyskapet, et kult bilde etc. mange muligheter :)

Ja, jeg vet tråden er veldig gammel, men siden Dypen åpnet den igjen, så henger jeg meg på :)

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Effektbelysning? Man skal jo helst slippe å bruke hodelykt når man bedriver kirurgi på motorsykkelen eller bilen.

Masse lysarmaturer ftw.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg kjøpte disse i 5000 lumen varianten, stort steg opp fra lysrørarmaturene jeg hadde der før.
Jula har de samme, prisen er identisk, den ene anmeldelsen på Jula fra Sverige - han må ha drukket metanol om han så dårlig med disse :crazy:
https://www.biltema.no/bygg/belysning/l ... 2000045566
Hiver man på en 50-lapp til så får man 6300 lumen og 30 cm lenger armatur.

Garasjen på videoen er vel hakket større enn en gjennomsnittlig Norsk garasje ;)

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Lys er tema her og noe av det viktigste i en garasje som blir brukt til noe mer en å parkere bilen i …

Størrelsen på garasjen på filmen er større vs min garasje, en stor kjøreport pluss en enkel port med tenkt plass til 3 biler men du verden så mye det er plass til der takket god takhøyde noe jeg ikke har.

Led lampene der var fine :thumleft

Det å kunne bruke gulvflate til flere ting er smart, det vil si mobilt oppsett som tar lite plass under lagring. Min siste oppgradering der er mobil arbeidsbenk som består av vår gamle kjøkkenbordplate da vi fikk ny av svigermor og understellet er to sammenleggbare sagkrakker jeg kjøpte for vedlikehold av flaggstang for 12 - 15 år siden. Bordet er utrolig stabilt takket være ei tung solid bordplate og bare sagkrakkene plasseres riktig. Bordplata settes inntil veggen når den ikke er i bruk og det samme med de sammenleggbare sagkrakkene. Ikke bra bilde av bordet men det viser oppsettet og kan brukes overalt.
7BF68AD3-6BDD-4B27-9E44-44A19ECEC860.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 nov 2022, 15:48 Effektbelysning? Man skal jo helst slippe å bruke hodelykt når man bedriver kirurgi på motorsykkelen eller bilen.

Masse lysarmaturer ftw.
Selvsagt må man ha skikkelig belysning. Det er det viktigste. Men man kan også pynte ipp litt med litt dekorbelysning hvis man feks, en kveld skal ta seg noen pils med en kompis etc. da er det ikke særlig sexy med flombelysning :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 20 nov 2022, 16:38 Jeg kjøpte disse i 5000 lumen varianten, stort steg opp fra lysrørarmaturene jeg hadde der før.
Jula har de samme, prisen er identisk, den ene anmeldelsen på Jula fra Sverige - han må ha drukket metanol om han så dårlig med disse :crazy:
https://www.biltema.no/bygg/belysning/l ... 2000045566
Hiver man på en 50-lapp til så får man 6300 lumen og 30 cm lenger armatur.

Garasjen på videoen er vel hakket større enn en gjennomsnittlig Norsk garasje ;)
Jeg har tre slike 6.300 lumen lamper fra Biltema i furtebua. Det blir dagslys i kjelleren når jeg slår dem på :) har funket utmerket i fire år nå. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Sikkert hyggelig med en mancave i garasjen, men det skal ikke være for sosialt i garasjen heller. Da får man ikke gjort mye, når folk ramler inn på kaffebesøk hele helga :knegg

Jeg setter pris på litt selskap i garasjen, men da kan de som er der være med å skru. Setter som regel folk til å vaske deler eller pusse bolter. De som er interessert blir, og de som ikke er interessert reiser som regel videre :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 nov 2022, 18:50 Sikkert hyggelig med en mancave i garasjen, men det skal ikke være for sosialt i garasjen heller. Da får man ikke gjort mye, når folk ramler inn på kaffebesøk hele helga :knegg

Jeg setter pris på litt selskap i garasjen, men da kan de som er der være med å skru. Setter som regel folk til å vaske deler eller pusse bolter. De som er interessert blir, og de som ikke er interessert reiser som regel videre :scratch
Nei, gratis kaffe skal man ikke ha noe av. Dem får jaggu meg jobbe for den. :knegg

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

For noen dager siden søkte jeg opp noen artikler jeg skullle lese senere som ble lagret, kan dele de her for litt inspirasjon og lesestoff for «newbie» til hobby garasjen hentet fra hagerty.com

Seks ting i garasjen som løfter bruken …
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... ur-garage/

Utnytt plassen i garasjen …
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... age-space/

Verktøy i garasjen …

Kjemikalier for din garasje … Har selv alle produktene (tilsvarende) utenom interiørens :)
https://www.hagerty.com/media/videos/12 ... arage-diy/

Hold orden i garasjen …
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... organized/

Måleutstyr for garasjen …

Sikkerhet og verneutstyr i garasjen …

Feilsøk på mc prosjekt … Viktig å jobbe enkelt og systematisk … ikke imponert av verktøyet han bruker ved demontering av toppdeksel :[-X
https://www.hagerty.com/media/videos/di ... rage-ep22/

Alle artikler søkt på «din garasje» ++ mere …
https://www.hagerty.com/media/search/?s=your+garage

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Mange gode artikler der :)

Faktisk overraskende hvor mye av dette jeg har i furtebua, selv om furtebua mi mest inneholder ting rettet mer mot elektronikk. Furtebua mi er dog ikke i garasjen men i kjelleren. Så skal det evt. skrues så må jeg ta med verktøy fra furtebua og ut i garasjen.

Den langsiktige planen er å bygge ny og større garasje med større planløsning hvor jeg flytter furtebua ut dit. Men det er en veldig langsiktig plan. Jeg kommer uansett ikke til å skru så mye (om noe i det hele tatt) så for keg handler det mest om å få et eget isolert rom i garasjen. Gjerne i andre entasje. Et litt stort rom på rundt 20kvm hadde vært fint.

Men det skjer ikke i sommer for å si det sånn :)

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Du nevner det selv, garasje med hems ville jeg foretrukket :thumleft Da har du hele «andre våningen» til elektronikk :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hva koster det egentlig å bygge en litt stor dobbel garasje i dag som er isolert? Med en enkeltport (motorisert)? Innlagt vann og avløp trenger jeg ikke. Men strøm må til. Blir vel fort en mill det også? I såfall neppe en god investering, selv om det hadde vært veldig behagelig :)

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Ingen ekspert på dette … De fleste jeg kjenner bygger akkurat under 50 kvm grunnflate pluss hems på grunn av lettere saksgang i kommunen, støpt plate på mark med ringmur og plassbygget tregarasje med strøm og gjerne isolert. Tegne og målsette kan du gjøre selv med litt hjelp. Egeninnsats sammen med dugnad påvirker sluttprisen mye. Vil tro de fleste håndverkere vil gi deg ett raskt estimat på dagens pris eventuelt byggebolig.no

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Vann og avløp er noe man tror man ikke behøver. Jeg har det i garasjen jeg holder på med egen VVB. Det er uunnværlig.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Mye nyttige tips i de linkene @dypen , men på måleutstyr burde man ha instrumenter for å sjekke bremsevæske og frostvæske om man skal skru selv.
Bruk av sveiseutstyr og vinkelsliper gjør jeg utenfor og aldri inne i garasjen, map/torch er ok for det lager ikke lopper.
Mye plass å tjene på å innrede og organisere ting best mulig, uten tvil.

Om man ikke har hems/halvannen etasje, isolert garasje men takstoler med undergurter så kan man få mye ekstra plass ved å skru osb eller sponplater på oversiden av noen av undergurtene. Men ikke så store flater at man ikke når alt man legger der uten og måtte opp på platene selv for å krabbe inn til gjenstanden.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 26 des 2022, 00:16 Vann og avløp er noe man tror man ikke behøver. Jeg har det i garasjen jeg holder på med egen VVB. Det er uunnværlig.
De fleste ønsker seg det men de færreste har det, har man vann / avløp er det bare å nyte :thumleft I dag skulle jeg ønske jeg hadde vann / avløp men tenkte ikke på det da vi drenerte rundt huset og bygget nytt uthus, da hadde det vært både billig og enkelt å få det inn i garasjen.

Svar