MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Forum for fulleffekt tung-MC
norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av norseXL »

Det er allment kjent at HD påvirket AMA på 50 og 60 tallet mhp regelverk.
"Allment kjennt" er kun en floskel som ikke betyr noe som helst. HD gjorde vel det samme som japsene gjorde innen motoGP for å skvise 4-takterne. Honda prøvde å ta opp kampen med NR uten hell men satset vel fullt på 2-t til slutt. Samme kunne vel Britene gjort, laget en sideblåser heller enn å syte over en regel som varte i mange år
Når det gjelder GP ble det åpnet for 4-taktere i 2002 etter ca 30 år med 2-taktere. 1000cc 4t mot 500 2t, jeg var på 2 GP-løp den sesongen, du bør følge med eller lese litt før du slenger ut påstander.
Jeg sa vel at 2-t ble favorisert, de har doble antall takter, var bare for å vise at formler ikke er noe uvanlig i motorsport.
At du har vært på et par GP løp er jo morsomt for deg, om det gjør deg til expert er ingen selvfølge. Selv har jeg overnattet på en golf resort i Sør Afrika uten at jeg kan noe som helst om golf.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av mekkern »

Konstruksjonsmessig hadde 750ccm 4t vært ytelsesmessig like som 500ccm 2t-men dette var for at fabrikkteamene (med 2taktshatende Honda i spissen) ville gå for 4 taktere og med 1000ccm 4takt fikk disse et overtak...

forresten tror jeg Pelsen er rimlig nær fasit her...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av norseXL »

mekkern skrev:Konstruksjonsmessig hadde 750ccm 4t vært ytelsesmessig like som 500ccm 2t-men dette var for at fabrikkteamene (med 2taktshatende Honda i spissen) ville gå for 4 taktere og med 1000ccm 4takt fikk disse et overtak...

forresten tror jeg Pelsen er rimlig nær fasit her...
Hvis det er en fasit her så kan du vel vise den du da...


Oops, så nå at det bare var noe du trodde.


Honda klarte aldri å konkurere 750 mot 2-t, om det er det du prøver å hevde, eller kanskje jeg misforstår?

Uansett, det eneste jeg prøver å si er at det alltid har vært formler i de fleste motorsporter, så ulike motortyper skal kunne konkurere mot hverandre, virker bare som om det var mere urettferdig da det gavnet HD, enn da det gavnet de japanske 2-t som Peter Williams kjempet mot.

Samma kan det være, gidder ikke kværulere.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av pelsen »

norseXL skrev: Samma kan det være, gidder ikke kværulere.
det er du allerede veldig godt igang med :lol

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av norseXL »

pelsen skrev:
norseXL skrev: Samma kan det være, gidder ikke kværulere.
det er du allerede veldig godt igang med :lol
Konstruktivt...

Tror jeg bruker tiden en annen plass :vs

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av AJ »

Hm... :-k
Litt diskusjon bør vel tåles uten at det skal kveruleres... ?
Kanskje ikke spesielt lurt å være førstemann til å nevne akkurat et slikt ord, heller...
Nevner man det ikke, unngår man gjerne at andre følger opp...

Bare nevner det sånn i forbifarten...
:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

r32-g.gif
Såvidt jeg har greid å grave frem, er R 32 den første serieproduserte BMWen. Og stamfar til alle BMWer med boxermotor.
Den ble produsert fra 1923 til 1926 og det ble solgt 3090 stykker.

Motoren var 494 ccm og ga 8,5 hk. Den hadde en forgasser, trykksmøring, tørrplateclutch, tre gear og magnettenning.
Generator var ekstrautstyr
Vekt fulltanket, 122 kg og toppfart 95- 100 kmh.
Cantilever-fjæring foran, stiv bakramme og trommelbremser både foran og bak.

Kilde: http://bmw.mc.no/historie/eldre" onclick="window.open(this.href);return false;
VH60CAV0B9QMCAB4U9AJCA6PBCWPCA1ADO15CAJH753ZCAF7MPD1CAN7GLF4CAG5681ICA3ZNIJ2CAULNAI8CAX2HE9RCA2XZ0MTCAVDEPAVCAP1I444CAVQUPQ9CAO3Q091CARAUM3FCA6QX3Y2CA10R7N3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av jhn »

Har de siste 2-3 ukene sett en serie programmer på Discovery (trur æ) om historien til div mc-merker,
BMW, Honda og Kawasaki, litt overfladisk kanskje, men likevel artig og informativt.
Hvis æ ikke husker feil, så var R32 den første serieproduserte BMW'n som du sier Jompa.
:scratch Men het de ikke noe annet enn BMW på den tida?
Det var en tøff sykkel i allefall. Det hadde vært no å hatt i garagen eller soverommet elns

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av joo »

Første årsmodell av R32 hadde bare bakbrems, ikke noe brems foran.
Motoren var et viderespinn på M2B15 Bayer Kleinmotor. Usikker på om en versjon av den opprinnelige motoren stod i Douglas (engelsk) men det er jeg ikke sikker på...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

BIMOTA TESI er en av fremtidsmotorsyklene som bare et fåtall vil ha. (desverre?)
Det spesielle med sykkelen er at den er navstyrt, og har svingarm istedet for forgaffel.
Den første Tesien, 1D kom i 1991, hadde en Ducati 851-motor og ble produsert i 127 eks.
Så hvis du har en stående på låven, kan den være verdt noen grunker.

Bimota som merke kom i 1973. Italiensk ramme av beste sort med japanske motorer, og senere italienske.
Bimota KB1 hadde f.eks Kawasaki 1000 motor, og SB1 hadde Suzuki GS 1000- motor.

Navnet kommer fra de tre grunnleggerne Bianchi, Morro og Tamburini.
bimota_tesi_1d.jpg
Imellom den Tesi 1D og den siste, 3d har fabrikken vært konkurs etpar ganger.
bimota%20tesi%203d%20-%20action%20%283%29_jpg%20%28550x367%29.jpg
Tesi 3D lages kun på bestilling.
Bimota%20Tesi%203D%20-%20statics%20%26%20details%20%2813%29_JPG%20%28250x167%29.jpg
Bimota%20Tesi%203D%20-%20statics%20%26%20details%20%2829%29_JPG%20%28250x375%29.jpg
Det var ikke Bimota som fant opp navstyringen, og de har heller ikke vært alene om å produsere sykler med løsningen.
Yamaha GTS 1000 ble produsert fra 1993 - 1996.
Yamaha%20GTS1000%20%201.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Bikeridr »

Jompa skrev:Yamaha GTS 1000 ble produsert fra 1993 - 1996.
Yamaha%20GTS1000%20%201.jpg
Meesa wants.. :yeyeye :[-o<
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

YAMAHA VIRAGO.

Hva er spesielt med en lat japansk softchopper bortsett fra navnet, som til forveksling høres ut som Viagra ?
Viragoen kom i 1982, som 750 og 920.
Motoren er Yamahas første V-twin, den kom først på TR1 i 1981 (?) og Yamaha har det med å gjøre ting på sin egen måte.
Derfor er vinkelen mellom cylindrene 75 grader, og ikke 45 eller 90 som da ble regnet som det normale.
Motoren var også "bærende" ettersom ramma ikke har de nedre rørene. Å si at motoren er " bærende" i ramma er vel å overdrive litt,
siden den er opphengt i gummiforinger.
yamaha_tr_1_1981_4.jpg
Den mest spesielle Viragoen er XV 920 som kom i 82.
Sykkelen hadde ramme av pressede stålprofiler, ikke rør som var det vanlige.
Monshockfjæring bak og instrumentene hadde LCD-display som viste seg å være umulig å lese i solskinn. Men stilig var det nok..,
Lykta var høyt plassert på samme måte som på Seca, utifra teorien om at man så bedre hvis øyet fulgte lysstrålen.
Yamaha%20XV920J%20Virago%2082.jpg

I 1983 kom Midnight Special-versjonene av alle Yamahas softchoppere. Svart og gull.
Yamaha%20XV1100%2083.jpg


I 84 kom sykkelen med nytt design, monodemperen ble erstattet med doble bakdempere, Lcd -displayet ble byttet mot vanlige klokker,
motoren ble 1000 ccm.
Og som alle japanske fabrikker begynte Yamaha å lage 700-kubikkere istedetfor 750er til det amerikanske markedet.
Det kom av at USA truet med straffetoll på motorsykler over 750 cc for å hjelpe HD som var nær konkurs.
Yamaha%20XV750%20Virago%2092%20%202.jpg
Den siste store endringen kom i 1986, med nytt design på både 750en og den største, som hadde fått enda litt flere kubikk. 1100.
Nå var det glitter og stas for alle penga, masse "forgylte" detaljer.
Yamaha%20XV1100%20Virago%20%20SP%2096.jpg
Virago ble også laget med 535, 400, 250 og 125 cc motor.
Siste år modellnavnet ble brukt var i 1997. Etter det kom Dragstar med samme motor.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Haavar »

Jompa skrev:YAMAHA VIRAGO.


Motoren er Yamahas første V-twin, den kom først på TR1 i 1981 (?) og Yamaha har det med å gjøre ting på sin egen måte.
Derfor er vinkelen mellom cylindrene 75 grader, og ikke 45 eller 90 som da ble regnet som det normale.
Knallbra innlegg Jompa :thumleft

Svenskene påstår at de har kommet med bidrag til denne motoren.
Samme vinkel, samme slag, boring og kamdrift. Tilfeldig? :D
http://hem.passagen.se/xv750xv1000/
http://www.hedlundsmotor.se/

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av joo »

Husker godt disse Yamahaene fra jeg var ung biker. TR1 var grom! Og Midnight Special har alltid stått for meg som det mest smakløse og motbydelige som har vært tilgjengelig på MC-markedet. Artig, mange minner som kom fram her Jompa :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av ZZR-Tom »

Y2K turbinmotor med 320HK :oh
Oppstarten av sykkelen er garantert å tiltrekke seg folke mengde
[video]http://www.youtube.com/watch?v=oRO5IJkW ... ure=fvwrel[/video]

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av ejs »

:thumleft
Fra MC-Collection i Solletuna,ved Stockholm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Fidel »

Og sånn høres ut når to dampmaskiningeniører teamer opp med en forbrenningsmotoringeniør:

http://www.youtube.com/watch?v=5hI9m1vAurc" onclick="window.open(this.href);return false;
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Fidel »

Ellers er også 1923 Megola med femsylindret fremhjulsmotor (!) verdt et blikk.

http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp- ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Galilee
Innlegg: 24
Registrert: 02 jun 2009, 13:04
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
Bosted: Horten
Kontakt:

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Galilee »

Hvis man først skal lage en ENHJULS motorsykkel så hvorfor ikke putte en V8 i den?

[video]http://www.youtube.com/watch?v=K4YmVP6i4qw[/video]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av jhn »

I 1922 kjørte min bestefar og hans to brødre på hver sin Harley Davidson 1920 20F 2 cyl 1000 cc ioe fra Esbjerg til Honningsvåg, 3,5 mil fra Nordkapp.
Det var sikkert litt av et eventyr
[video]http://www.youtube.com/watch?v=IpTx2DXcJGk[/video]

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Tysnes »

Dette var vel det heftigeste en kunne få kjøpt i USA, på slutten av 70-tallat.
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

I begynnelsen av andre verdenskrig trengte USA,s hær en sykkel som kunne brukes overalt i verden, også i ørkenen i Nordafrika.
Hæren ga HD og Indian ordre på 1000 sykler til utprøving og evt produksjon.
Et av kravene hæren stilte, var at motorene skulle tåle varmen i ørkenstrøk. Et annet krav var at de skulle ha kardangdrift.

Harleys V-twin motorer tålte ikke ekstrem varme under stor belastning.
Fra 1942 laget HD derfor sin eneste serie av sykler med boksermotor. Motoren var nesten identisk med BMWs R75, bla annet er
boring og slaglengde 77,8 mm på begge.
classfeb_400.jpg
xa-gi.jpg
Syklene som var beregnet på ørkenkjøring hadde stålfelger og bredere dekk.
XA_Sand.jpg
Det ble ikke produsert mer enn de 1000, eller 1011 som en annen kilde oppgir, som hæren bestilte til utprøving.
Sykkelen fungerte etter forutsetningene, men ble utkonkurrert av en bil som hærens lette kjøretøy.
Den ikke helt ukjente Jeep.
xa-ama.jpg
BMW ? Fant ingen "bevis", men etterretningen hadde ganske sikkert forsynt HD-fabrikken med det som var verdt å vite om R75.
220px-Xa-engine.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Kjellrf »

norseXL skrev:

Honda klarte aldri å konkurere 750 mot 2-t, om det er det du prøver å hevde, eller kanskje jeg misforstår?
Ikke i direkte konkurranse, men Fred Merkel klarte å slå banerekorden på en av de kjente italienske banene med RC30 , den forrige blei satt under et GP500-løp året før. Dette til tross for ca 30 kg mer vekt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av joo »

Tysnes skrev:Dette var vel det heftigeste en kunne få kjøpt i USA, på slutten av 70-tallat.
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mener der var en Kawa 1300 som ble satt turbo på her i landet tidlig på 80-tallet. Og det var ei lita flis av ei berte som kjørte den.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

joo skrev:
Tysnes skrev:Dette var vel det heftigeste en kunne få kjøpt i USA, på slutten av 70-tallat.
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mener der var en Kawa 1300 som ble satt turbo på her i landet tidlig på 80-tallet. Og det var ei lita flis av ei berte som kjørte den.
Det var flere, se http://www.z1300.no" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar