Kjøpsråd "Sportstourer"

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av biker7 »

morrun skrev:Det høres ikke så værst ut. Et forsikringsselskap spesielt for MC dette? Kona er lærer på videregående og en slik sykkel hadde nok gitt litt respekt blandt enkelte umuliuser vil jeg tro :-k
Nei er da ikke det. Unison er bla. leverandør til NAF. Jeg har kjøpt gjennom Liveo forsikring, men dem også bruker Unison som leverandør. Har både bil, hus med innbo, reiseforsikring og mc der, så får litt samlerabatt. Skiftet selskap i fjor, og sparte flere tusen. Ja, sikker på det hadde gitt respekt å komme med Ninjan i skolegården. Så slå til! ;-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av biker7 »

Men heller ikke jeg har servicehefte på Ninjan, da det ikke fulgte med da jeg kjøpte den. Men skjønte fort at han som hadde den var seriøs, og at sykkelen var bra. Gikk derfor etter magefølelsen. Etter dette har jeg fulgt opp med ventiljustering, oljeskift etc etter intervallene. Alt annet er skiftet etter behov. Mener dette er godt nok på litt eldre sykkel. Tror man er nødt til å ta noen sjanser når det gjelder å kjøpe sykkel i litt lavere prisklasser. Hvis ikke må man nok en del opp i pris, eller evt. kjøpe nytt for å kunne være helt sikkert på at alt er helt 100%. Brukt er brukt, og ikke nytt.. ;-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Takk for alle gode tips og råd og reklame for egne salgsobjekter;-D Dere virker som en bra gjeng her på forumet. Vi lurer fortsatt på mye og spør og spør igjen. Håper dere ikke går lei riktig ennå. Hverdagen er jo hektisk og vi er litt redd for å reise langt avgårde på bomtur. Dette med størrelse på sykkelen er hun opptatt av. Som jeg innledningsvis fortalte så har hun lånt sykkelen til en kamerat av meg noen få ganger(sykkelen er nå solgt). Denne sykkelen synes hun var for stor og tung. Hun er opptatt av at hennes sykkel skal være litt lettere og mer letthånterlig, uten at den er noen utpreget lettsykkel. Hvis jeg ikke husker feil, var kameratens sykkel en Yamaha YZF 900RR, Det var hvertfall en Yamaha 900RR, fra siste halvdel av 90-tallet. Derfor spør vi denne gang; De syklene jeg har spurt og gravd om her, vet dere hvordan de er å håndtere i forhold til en slik 900RR? For at dere skal slippe å scrolle hele tråden, nevner jeg i fleng; Suzuki GSX 600/750F, Suzuki SV 650 S, Suzuki GSF 600S Kawasaki ZZR 600, Honda CBR 600F. Det er vel de vi har sett mest på foreløpig, bl.a etter tips herfra.
Mvh morrun

Rettelse; Sykkelen hun lånte av en kamerat var en Yamaha YZF 1000 Thunderace, men den synes hun altså var for stor og tung.
Sist redigert av morrun den 01 sep 2012, 12:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av fikse »

Uten at jeg kan hjelpe direkte med disse syklene, vil jeg si at det er ikke nødvendigvis så stor sammenheng mellom vekt og opplevd "tyngde", om du forstår. Det er sammenheng mellom vekt, høyde, bredde (sadel, styre..), hjuldiameter, type og bredde på dekk, lufttrykk, og tyngdepunkt. Min påstand er at en V2-motor vil kunne oppleves som lettere enn en rekke-fire, siden den er smalere. Selvsagt avhengig av hvor høyt den er montert... Flere nyere sykler har fokusert mye på tyngdepunkt, og har fått bla.a bensintanken delvis under sadelen. Slike ting kan ha en god del å si.
Som et eksempel så hadde vi en CBR600 (rekke-fire)tidligere, dvs det var fruen sin. Vi begge (jeg er 1.73, fruen 1.68) trivdes med den, opplevdes som lettkjørt. Vi har en FZX700 (rekke-fire), som erstattet CBR-en. Den opplever vi som minst like lettkjørt, selv om den har noe høyere vekt, og er en langt eldre konstruksjon. Deauville-en vi hadde, var adskillig tyngre enn de to førstnevnte, og hadde et ganske høyt tyngdepunkt, men smal V2-motor. Likevel var den absolutt lettkjørt, men pga relativt lang akselavstand var den ikke så lett å f.eks krypkjøre med. Der var CBR-en perfekt, lett å ta "garasjen" som var en av øvelsene da jeg tok lappen i forrige århundre... :redface
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av RuneMC »

Finn-søk gir (stigende pris)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36263871 - ser bra ut og ekstra billig pga liten velt. Dog alltid litt skummelt med velt, kan bli rammeskeiv.. bør m.a.o. tas en sjekk på verksted.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36413081 Bør være safe sykkel å kjøpe. Driftssikker, sterk, senkesett.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36824454 Gått litt langt, men hvis service er fulgt bør den være OK- ABS og kardang
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35838271 Bør også være rimelig safe å kjøpe. Lav km, så her betyr det ikke så mye om servicehistorikk mangler fordi første ventiljustering allikevel bør tas rundt denne km-standen - så beregn evt en service (hvis ikke akkurat gjort)
http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=36836941 Denne er jo bare stilig, men bruken begrenser seg da til koseturer og imponere elevene :D
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35643067 Moto Guzzi går for å være driftssikre touring sykler - men mangler kåpe om det var et "must" (...men finnes div typer vindskjermer å få kjøpt da). Akkurat tatt storservice og selges gjennom forhandler = ingen ekstrautgifter til vedlikehold med det første
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36203611 Dette er en artig sak - 1100cc motor med skikkelig bånndrag og komfortabel på tur. (Dog noe tung og mangler kåpe da...)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36573320 Ser fin ut. (Pass på salgspanten ved kjøp)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36007590 Ser heller ikke dum ut...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071 Lav km, ganske så ny og med ABS (Pass på salgspanten ved kjøp)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Takk for tipsene. har vært i kontakt med et par av annonsørene du lister opp. Prøver å danne meg et inntrykk av syklenes tilstand, ikke bare ved å telle anntall service på verksted, men også ved å vurdere selgers uttrykte kompetanse. Ønsker jo ikke å trå noen på tærne, så jeg utgreier ikke noe særlig av følelsen jeg sitter med, eller epostene jeg har mottatt. Noen av syklene på lista visste jeg ikke fantes :scratch , noen er såpass over budsjett, at jeg ikke har tatt kontakt. Jeg kan liste opp noen andre sykler jeg også har sendt forespørsel om mer info om, kanskje noen av dere ønsker å komme med en kommentar;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36772025" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36417189" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35843779" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36794981" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36770200" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36787355" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36570248" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36263871" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36550507" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36041759" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36710395" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mc.autodb.no/autodb/search.wa2?L ... mId1476009" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36913047" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne siste ble lagt ut nettopp nå. har fått svar fra noen av selgerne, men flere lar vente på seg ...

Disse 50.000-kroners syklene er egentlig bare som dagdrømmeri å regne. Forventer ikke at noen vil slå av 20%. Er for blyg til å komme med slike skambud også. Grunnen til at det er et flertall GSX F`er har sammenheng med det store utvalget primært, men kona er litt svak for disse også, men vi har jo kun sett bilder. Ingenting er prøvekjørt.

Mvh Morten

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Ved en tilfeldighet viser det seg at selger av en Suzuki SV 650S er en jeg kjenner fra barndommen, verden er ikke stor. Han er nå bosatt flerfoldige mil fra oss, men er villig til å ta turen og kombinere den med en harryhandeltur over grensa, med kona på slep i bil. Dette forutsetter jo at det blir salg dersom sykkelen innfrir forventningene. Det er jo litt dumt at hverken kona eller jeg noen sinne har sett en slik sykkel i levende live da. Derfor lurer jeg på om det er noen i Fredrikstad-område som har en slik og er villig til å vise den frem, slik at kona vet litt mer om hvordan en slik sykkel er?
Mvh morrun

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av Kjellrf »

Tror SV650 er et godt valg. Selv kjøpte jeg en v-twin (Honda CX500) da jeg var 18, og den har jeg nå hatt i 29 år :)
Selv om det har kommet og gått flere nyere og dyrere sykler, kan jeg ikke tenke meg å selge den.

Lykke til! :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Hei igjen. Etter fjorten dagers stillhet kan jeg melde at det har blitt sykkel på kona (og ytterligere en ting og vedlikeholde for meg;-) ). Vi kjøpte en 2000modell Suzuki SV 650S. Kjørt knapt 30000km, tilsynelatende godt vedlikeholdt og eiet av voksne entusiaster, men med en liten sprekk i kåpa etter en stillestående velt. Kjenner lysta til å utbedre og oppgradere presser på, men nå skal kona først få nyte resten av sesongen før jeg begynner å skru den i biter. Er det noen av dere som vet hvor man kan få kjøpt slike mini-blinklys som nesten flukter med kåpa? Er det videre noen som vet hvor jeg kan få kjøpt den nedre kåpa, slik at SV 650S blir en helkåpe-sykkel. Jeg har blitt fortalt at dette skal være en ettermarkeds-del, ikke Suzuki-original.
Mvh morrun

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av fikse »

Grattis med valget :thumleft

Blir overrasket om du ikke finner blinklys hos Louis.de :prf
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

ZZR-Erling

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjellrf skrev:Jeg har hatt ZZR600, ZX6R og kjørt endel CBR600. Den som er desidert best til sportstouring, er ZZR600, fra 97 eller nyere. Relativt bra bunndrag, lettkjørt og komfortabel. Bra kåpe. Går like bra som VFR. Pass på at det er tatt service/ventiljustering jevnlig.
De 2 andre er også bra, men CBR'en har desidert dårligst drag på mellomregisteret, selv om det kan bli bedre hvis ekosanlegget byttes og dyses inn. CBR'en har en mjuk, fin motor, men det er mer guts i Kawa'ene. Mer moro.
ZX6R fra 98 -2002 er faktisk fine å kjøre langt med, men ZZR er mer komfortabel.
Vil bare bekrefte at ZX6R 2000 er knallfin å kjøre langt med! Jeg kjørte Bodø-Stockholm-Luzern i Sveits tur/retur med min. Gikk fin fint! Jeg er 1,80 høy.

Svar