Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av ejs »

Har gelpute fra Biltema inni originalsetet. Bedre enn Corbin setet som jeg hadde før.. :prf
Tilpasset av salmaker. Ca 1 tomme høyere enn originalen.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

samoth skrev: 26 aug 2012, 20:14 Kjørte 50 mil idag, og kjenner det kun i rumpa. Dere som er vant til å kjøre slike dagsetapper, er dette noe som en venner seg til slik som med sykling på vanlig sykkel eller er det ny sal som må til?
Gammel post dette, men den lengste dagsetappen jeg har hatt er ca. 85 mil. Det var på en cruiser. Med bred sal fikk jeg ikke spesielt vondt i ræva og det gikk greit. Men man kjenner jo man blir sliten.

På nakensykkel får jeg fortere vondt i ræva, men mindre vondt i ryggen og ellers da sittestillingen er bedre for meg på lang sikt. Dempere er også bedre og man kan ta i mot mye ugjevnheter i veien med beina etc.

50 mil på en dag med min S1000R har jeg gjort mange ganger. Jegs ser 50 mil som en passende dagsetappe for min del. Jeg kan kjøre uendelig, så lenge jeg får en god stopp hver tiende mil. Jeg har testet Airhawk pute, men det hjalp ikke meg noe. Den solgte jeg etter en uke. Andre sier dem denne er super. Vi er forskjellige.

Det ble mykere, men jeg ble like øm etter noen mil med denne som jeg ble uten.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg finner saler som trapper opp for passasjeren og hvor hele salen er en hel del komfortable. Da får man støtte over det hele og sitter ikke rett oppå salen. På BMWene er salene slik, på Jawa’n er det bare en planke. Siden jeg er såpass høy også, så blir rygg/hofte vinkel nærmest 90 grader og det samme med knevinkel. Den er fæl å kjøre ujevn vei med veldig langt.. til og fra jobb holder. Alt går rett opp i ryggen.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tror det er mange ting som spiller inn her for at en sal skal virke behagelig. For dte første har vekten (hvor mye man veier) noe å si. For det andre i hvilken fysisk form man er. Da tenker jeg ikke på kondis etc. men på hvor blodårer går og om blodomløpet er bra etc. Har man ryggproblemer kan også dette virke inn etc.

Er man anstrengt og "stiv" så vil man kanskje også få fortere vondt i rumpa.

En mykere pute bør ikke hjelpe noe som helst. Vertfall gjorde det ikke det med meg. Det ble mykere og virket mer behagelig med en gang, men etter 10 mil så var jeg nok en gang klar for å ta en pause.

Cruiseren jeg hadde ga meg ikke like mye vondt i ræva og den satt jeg i utgangspunktet bedre på. Salen var bredere og vekten ble fordelt bedre. Beina hadde jeg også forran meg- det gjorde nok til at blodomløpet var mer inntakt og at jeg kunne kjøre lenger. Men det hadde sin pris. Ryggen tok i mot all juling sykkelen fikk og det rett opp i ryggraden. Det gjorde at jeg ble såpass dårlig i ryggen at det var det som ble hovedproblemet.

Nå er jeg operert i ryggen, men jeg er ganske overbevist om at en cruiser hvor man sitter med beina forran seg hvor demperne også er sånn midt på treet ikke er så sundt for ryggen. Man har ingenting å ta i mot med og kjører man i et stort hull i veien så er det bare å stå han ut.

Derimot er nok kanskje dette den eneste fordelen med "apeheng". Man kan kanskje avlaste litt ved å henge seg litt i styret, muligens.

Brukeravatar
KåreDump
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Legg inn av KåreDump »

samoth skrev: 26 aug 2012, 20:14 Kjørte 50 mil idag, og kjenner det kun i rumpa. Dere som er vant til å kjøre slike dagsetapper, er dette noe som en venner seg til slik som med sykling på vanlig sykkel eller er det ny sal som må til?
Ja, det er definitivt noe som blir bedre!
For å si det litt flåsete; både ræva og setet må kjøres inn og gå seg til.

Jeg kjører med 18" apeheng og en 2-3cm tjukk LePera-sadel, og har null problem med dagsetapper på opp mot 100mil.
Men jeg har ALLTID litt vondt i baken (og nederst i korsryggen) hver vår.

Så om det ikke er noe åpenbart feil med sadelen din, så ville jeg ikke kastet bort penger på det i første omgang.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Jeg tror benstillingen har mer å si en selve salen/puta.
Blir man sittende med knærne litt høyt så sitter man på bare rompespissen.
Blir man sittende med lavere knær fordeler man trykket mer over større deler av rompe og litt av lårene. Bein og føtter blir mer avslappet. Dette gir bedre blodsirkulasjon, bedre komfor og osgså mindre frysing.

Det kan være dette som også hjelper til med gel-puter osv også , som i tillegg til en mykere sal også kanskje gir litt høyere sete. :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 29 apr 2019, 13:40 Jeg tror benstillingen har mer å si en selve salen/puta.
Blir man sittende med lavere knær fordeler man trykket mer over større deler av rompe og litt av lårene. Bein og føtter blir mer avslappet. Dette gir bedre blodsirkulasjon, bedre komfor og osgså mindre frysing.

Det kan være dette som også hjelper til med gel-puter osv også , som i tillegg til en mykere sal også kanskje gir litt høyere sete. :)
Min erfaring er stikk motsatt etter å ha kjørt både cruiser og nakensykkel. Derfor må man nesten bare prøve seg litt frem, da vi alle er forskjellige. Tror ikke det finnes noen fasitsvar på dette.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 29 apr 2019, 13:46
Relax skrev: 29 apr 2019, 13:40 Jeg tror benstillingen har mer å si en selve salen/puta.

Min erfaring er stikk motsatt etter å ha kjørt både cruiser og nakensykkel. Derfor må man nesten bare prøve seg litt frem, da vi alle er forskjellige. Tror ikke det finnes noen fasitsvar på dette.
Din svar på tråden tidligere i dag:

Bjerknes:
Gammel post dette, men den lengste dagsetappen jeg har hatt er ca. 85 mil. Det var på en cruiser. Med bred sal fikk jeg ikke spesielt vondt i ræva og det gikk greit. Men man kjenner jo man blir sliten.

På nakensykkel får jeg fortere vondt i ræva ....

Jeg klippet der fordi det var rompa som var diskusjon.
Det andre du skrev er jeg ikke uenig i.
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det er uansett ikke noe fasitsvar her tror jeg. Siden vi alle er forskjellige.
Jeg sliter vertfall med at jeg mister blodomløpet i ræva. Da blir det fort litt ubehagelig. Men det kan jo være mange grunner til at nettopp jeg gjør dette. Vertfall hjalp det ikke med Airhawk for min del. Men for andre kan det sikkert hjelpe.

Her er det nok bare å prøve seg frem litt tror jeg. :)

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Legg inn av cannon »

Min erfaring er at sittestilling har mye å si. Kjører selv bare sykler med fremoverlent sittestilling. Dette gir mindre trykk på setet, og tilsvarende mer belastning på armer, skuldre og nakke. Dette bør kompenseres med god forankring i tank og bruk av mage- og ryggmuskler. Lettere sagt enn gjort, derfor relativt hyppige pauser på langtur. Kjører aldr mer enn 90 minutter mellom pauser.

Svar