Øvelseskjøring!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

mekkern skrev:vet ikke hvordan dette slår ut for deg i din situasjon?????hvis det går dritt altså?

Overgangsregler:

Hvis du har gjennomført hele eller deler av den obligatoriske opplæringen i klasse A, men ikke tar eller består førerprøven i 2012, er ikke den obligatoriske opplæringen i klasse A gjennomført forgjeves. Den obligatoriske opplæringen du har gjennomgått, vil gjelde også i 2013 og senere. Avhengig av hvor gammel du da er, kan du fullføre opplæringen og kjøre opp i klasse A2 eller A.
Har du gjennomført obligatorisk opplæring i klasse A i 2012, men er så ung at du heller ikke i 2013 vil være gammel nok (24 år) til å kjøre opp i denne klassen? Da får du den obligatoriske opplæringen du har gjennomført, godkjent som obligatorisk opplæring i klasse A2.
Vel, dersom det går dårlig på torsdag, må jeg vente til jeg blir 24 før jeg får tunglappen. Kan imidlertid ta oppkjøring for A2, da den obligatoriske opplæringen jeg går igjennom nå gjelder for neste år også.
AndreasB skrev:Du har oppkjøring neste uke? Isåfall: Lykke til! Går sikkert fint :D
Stemmer. Takk for det! :-)
Chevy1974 skrev:
Carpa skrev:Chevy1974, du burde vurdere å skrive et lite hefte.. "MC lappen - sånn foregår det"
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"

Tusen takk :thumleft


Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der :thumleft

Og Velkommen hit til MC siden :vs
Takk for det Carpa :-)
Eg prøvar så godt som mulig å hjelpe alle rundt meg der eg kan bidra, så får eg heller ha som "disclaimer" at eg ikkje er nokon lærar eller ekspert. Dersom ein tar mine erfaringar som gode råd utan å stemple dei som facsit, så trur eg det bør gå bra. Det blir uansett ein av mange måtar å sjå ting på ;-)

Legendary:
Som sagt før, dersom det er konkrete ting du lurar på, så må du ikkje vere redd for å spørre. Det er no du har sjansen til å få besvart det du ikkje får tid til å spørre læraren om, eller få ein diskusjon rundt enkeltsituasjonar i køyringa di. Eg håpar sjølvsagt at dei med meir erfaring enn meg stiller opp med svar der det er behov :-)
Dukker alltid opp ting jeg lurer på/er usikker på når jeg er ute og kjører. Klarer ikke komme på noe konkret jeg lurer på nå, dessverre. Har sikkert noen spørsmål i morgen etter bane/langkjøringen.
ega16 skrev:Jeg kjørte nylig opp på Billingstad og bestod :)

Sensoren var veldig hyggelig og avslappet, noe jeg som jeg også tror hjalp mye.

Kjøregården gikk smertefritt, blant annet satt krypkjøringen helt perfekt. For en måned siden strøyk jeg i kjøregården på risløkka i 4 av 5 øvelser i følge forrige sensoren (!). Dette fordi jeg ble stressa når jeg ikke hadde kjørt i kjøregården der før og det ble forventet at jeg visste med engang hvor de forskjellige øvelsene skulle gjøres. Ja, jeg ser i ettertid at jeg bomma på noen av øvelsene men synes den forrige sensoren var i overkant streng (jeg kjørte trossalt ikke så dårlig at jeg hadde vært en fare ute i trafikken)

Kjøregården på Billingstad er større og mer oversiktelig sammenlignet med den risløkka (hvor alt mer eller mindre står oppe i hverandre). Det eneste er at det står et tau-gjerde etter utgangen på U-sving øvelsen, som kanskje kan være litt ekkelt hvis man ikke er helt trygg i å utføre øvelesen, men jeg synes ihvertfall ikke det var noe problematisk.

Lykke til med oppkjøringen og fortell oss hvordan det gikk! :)
Gratulerer med lappen - misunner deg! Setter pris på gjennomgangen av oppkjøringen din - ønsker flere slike gladhistorier! :D
bshagen skrev:Mine tips er; slapp av, dette går så bra så! :P
Men seriøst, det gjør mest sannsynlig det. I kjøregården må du ikke bli stresset om du velter en kjegle eller to, det er helheten sensor er på utkikk etter. Så blikk opp, knærne mot tanken, og hold bakbremsen på krypkjøringen. Unnamanøver og bremsetesten er enkel, samme regel her, blikket opp og knærne klemmende på tanken, og brems det du er mann for. :) Unnamanøveren er den berømte kontraen, så tren litt på den, så blir du varm i trøya.

Landevei, her er det spesielt en ting som skiller fra bil, synes jeg. Og det er; sporvalg i egen fil. Husk å være aktiv i sporet ditt, ikke ligg til høyre for venstre hjulsport hele tiden. Det handler om oversikt igjennom svingen, legg deg ut før, og kom gradvis over mens du får mer og mer oversikt igjennom svingen. Igjen så er blikket ditt viktig her.

Tilslutt; ikke hør på meg, hør på kjørelæreren din, gjør som han sier og ikke fyll opp hodet ditt med alt slags tanker om "gjør sånn og gjør sånn", det kommer etter du er ferdig kjørt opp. Fokuser på det læreren sier, og tren på det! Som sensoren min sa etter jeg hadde bestått; "Det er nå den virkelig testen begynner!".

Lykke til, detta går så bra så :-)
Takk for det! Var skitnervøs da jeg hadde oppkjøring for billappen óg, men da jeg hadde satt igang var det jo ingenting å frykte. Begynner å få godfølelsen selv at dette skal gå den riktige veien. Skal ta ting med ro og ikke stresse - og så håpe på det beste. :-)

Opplevde forøvrig noe rart da jeg var ute og kjørte i dag; en mc-fører på racingsykkel i motgående kjørefelt som lente seg inn mot bilen min og vinket. Som om han visste at jeg skal ta lappen og ønsket meg lykke til. :-k

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

Hadde langkjøring i går - gurimalla så moro! Ble en liten tur til Sverige igjennom svingete veier i Akershus/Østfold. Kjente virkelig lysten for å dra på litt innimellom! :twisted
Selve turen gikk veldig bra, men det var et par svinger hvor jeg hadde tilsynelatende for høy fart - hvorpå kroppen frøys og jeg ble stiv i noen millisekunder før jeg bremset og kontrastyrte. Trenger mer erfaring på det området merker jeg. Sliter litt med svingene når jeg kjører i rundkjøringer i tettbygd strøk. Blir vinglete og tør liksom ikke helt å kontrastyre/legge meg over.

Noe jeg forresten lurer på som jeg glemte spørre kjørelærer om er; hvilket gir er greiest å ligge i når man cruiser på landeveien i 80-sonen?

Lurer også på hvor ofte bruker dere se i speilene? Synes sikten i speilene er minimal - er jo ikke mulig å se noe som er rett bak?


Uff, jeg grugleder meg til oppkjøringen på torsdag! :-)å

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av ega16 »

Legendary skrev:Hadde langkjøring i går - gurimalla så moro! Ble en liten tur til Sverige igjennom svingete veier i Akershus/Østfold. Kjente virkelig lysten for å dra på litt innimellom! :twisted
Selve turen gikk veldig bra, men det var et par svinger hvor jeg hadde tilsynelatende for høy fart - hvorpå kroppen frøys og jeg ble stiv i noen millisekunder før jeg bremset og kontrastyrte. Trenger mer erfaring på det området merker jeg. Sliter litt med svingene når jeg kjører i rundkjøringer i tettbygd strøk. Blir vinglete og tør liksom ikke helt å kontrastyre/legge meg over.

Noe jeg forresten lurer på som jeg glemte spørre kjørelærer om er; hvilket gir er greiest å ligge i når man cruiser på landeveien i 80-sonen?

Lurer også på hvor ofte bruker dere se i speilene? Synes sikten i speilene er minimal - er jo ikke mulig å se noe som er rett bak?


Uff, jeg grugleder meg til oppkjøringen på torsdag! :-)å
Langkjøring er utrolig morro ja. Er først da man får slappet av (ihvertfall når man vanligvis har kjøretimer i byen), følt litt på frihetsfølelsen som MC gir og få gjort unna noen svinger :)

Jeg kjenner til det der med svingingen i rundkjøringer og merker det hender jeg tar det rolig selv dersom det er ujevn asfalt, våt osv. Det er vel noe man blir tryggere på etterhvert som man får mer erfaring, men det er viktig å huske på at det ofte kan være dieselsøl i rundkjøringer, spesielt nærme benisnstasjoner, så det gjelder å være obs!

Hvilket gir varierer vel veldig på hvordan sykkel man kjører og hvordan de er giret. De 600cc japse syklene (fz6, hornet) osv jeg kjørte på skolen var jeg ofte opp i 6. giret. På min sykkel er jeg sjeldent i noe høyere enn 3. gir. Hender jeg tar den opp i 4. på motorveien.

Jeg gikk fra å bruke speilet veldig sjeldent til at jeg nå nesten føler meg små paranoid, sjekker alltid om det ligger noen oppi rompa på meg bak.

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Bosted: Heimdal

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Coach »

Legendary skrev:Hadde langkjøring i går - gurimalla så moro! Ble en liten tur til Sverige igjennom svingete veier i Akershus/Østfold. Kjente virkelig lysten for å dra på litt innimellom! :twisted
Selve turen gikk veldig bra, men det var et par svinger hvor jeg hadde tilsynelatende for høy fart - hvorpå kroppen frøys og jeg ble stiv i noen millisekunder før jeg bremset og kontrastyrte. Trenger mer erfaring på det området merker jeg. Sliter litt med svingene når jeg kjører i rundkjøringer i tettbygd strøk. Blir vinglete og tør liksom ikke helt å kontrastyre/legge meg over.

Noe jeg forresten lurer på som jeg glemte spørre kjørelærer om er; hvilket gir er greiest å ligge i når man cruiser på landeveien i 80-sonen?

Lurer også på hvor ofte bruker dere se i speilene? Synes sikten i speilene er minimal - er jo ikke mulig å se noe som er rett bak?


Uff, jeg grugleder meg til oppkjøringen på torsdag! :-)å
Vanskelig å svare på hvilke gir du bør velge. Jeg kjører en yamaha 900 og ligger på ca 3500 rpm. Dette synes jeg er ok. Da blir det ikke nappete hvis du trenger og komme deg ut av en situasjon.

Speilet bør du følge med i gjevnlig hvis det ligger biler bak deg. Det er mulig å kjøpe adaptere slik at speila kommer litt lengere ut. Dette har jeg på min sykkel og det hjelper MYE. Da ser du faktisk noe i speila.

Prøv og finn den god følelsen du hadde på langkjøringen. Bruk dette når du skal kjøre opp. Vær fokusert på oppgaven, hør hva sensor sier, tenk at dette er som en vanlig kjøretime.
Tenk positivt.

Det er helhets vurdering av hvordan du kjører i kjøregård, på landevei og hvordan du bedømmer situasjoner i trafikken. Du må ikke glemme og lese på sikkerhestspørsmålene om sykkelen. Du vil få 1 av disse spørsmålene på oppkjøringen.( du trekker fra en bunke med kort)

Dette går bra.:-) lykke til.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Bosted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Chevy1974 »

Så bra at du hadde ein fin tur :-) :thumleft

Spørsmålet om gir har andre svart på, så det skal eg ikkje seie noko om, men eg vil gjerne gi eit par andre kommentarar.
Ega16 nemner dette med rundøyring. Eg heller legger ikkje sykkelen i rundkøyring. Her tar eg det pent og rolig med nesten oppreist sykkel. Som Ega nemner kan det vere diesel/olje-søl i rundkøyringar, og faktisk ikkje berre i nærheten av bensinstasjonar. Det er enkelte bilar som har litt stor fart i runkøyringar og som pga dette skvulpar litt drivstoff ut av luftinga på tanken. Derfor kan mange rundkøyringar vere litt farlege. Eg har av og til fått skrens på bakhjula på bil akkurat i rundkøyring på våt veg, og då har eg ikkje gassa på unormalt mykje.
Ta rundkøyringane med krypkøyringsteknikken, altså med rolig tempo og kroppsbalanse. Ikkje dermed sagt at det er det mest riktige, men det er slik eg gjer det. Blir gjerne ein mellomting når eg ser at det er tørr og fin veg, men eg tar det relativt rolig uansett. Det er ikkje der eg testar nedbrekk for å seie det slik :P :p

Svingane ute på landevegen vil du ta greitt med litt erfaring. Husk å ta det rolig til du har fått tilstrekkelig erfaring. Både eg og Carpa har så vidt blogga om to situasjonar der vi har blitt litt stive og gløymt å behandle sykkelen slik vi skal gjere. Det er det veldig lett for. Denne treninga vil du derimot ikkje rekke å få fullført før oppkøyring, så fokuset ditt fram til torsdag bør vere å ha mindre fart enn du veit du klarar i svingen. Legg deg på den sikre sida. Finn eit godt sporvalg slik at sensor ser at du køyrer aktivt, legg sykkelen (litt) ned der det er naturleg å gjere det, men ikkje framprovoser kraftige nedbrekk for å vise at du beherskar det. Eg trur sensor er meir opptatt av å sjå at du er ansvarsbevisst og at du taklar sykkelen riktig.

Det er nok forskjellig fokus på ulike sensorar, så ta ein grundig prat med læraren din om dette før oppkøyring.

På oppkøyringa mi fekk eg to bemerkningar som sensor reagerte på, men ikkje nok til å stryke. Det eine var ein fortgjengerovergang med midtrabatt. Eg stoppa og venta på ein fotgjengar som var på motsatt side av vegen. Så lenge det er midtrabatt meinte sensor at dette var ein overdreven vikepliktstvang som ikkje hadde rot i regelverket :moi:
Det andre var plassering av sykkelen ved avkjørsel på retardasjonsfelt. Der valgte eg å plassere meg midt i eget felt for å unngå "skrelling", men sensor meinte det var viktig å vise både med blinklys og endring av plassering at eg hadde tenkt å ta av til høgre (i tillegg var det jo ingen bak meg, så skrelling var ikkje så aktuelt :P :p ).

Utover dette hadde eg eit par situasjonar både i trafikken og på kjøregården som eg sjølv sa i frå om undervegs. Eg sa rett ut at eg gjorde eit feil valg eller utførte oppgåva dårleg. I forhold til den sensoren eg hadde akkurat då, så var det positivt at eg sa i frå om dette sjølv. Er umulig for meg å seie om dette gjelder andre sensorar, men eg vil tru at sakleg sjølvkritikk i riktige doser bør telle positivt. På den måten viser du at du er bevisst på det du gjer, og du viser at du er villig til å jobbe med deg sjølv for å komme i mål. Eg trur dei fleste sensorar er klar over at den virkelige læringa kjem etter at du har tatt lappen.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av MaxTron »

Også i rundkjøringer og faktisk ALL kjøring er det viktig å få blikket opp og fram, da blir det automatisk mindre vinglete.

No er det vel over 20 år siden æ kjørte opp på tung sykkel, men regner med at de fortsatt legger vekt på sporvalg, og at sensor har sine speil stilt inn sånn at han ser hvordan du beveger blikket, at du bruker speila nok blant anna
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av RuneMC »

Speilet: Ganske ofte, men kommer jo an på hvilken trafikksituasjon du er i da. Tro heller ikke at du ser mer enn litt i speilet - ALLTID VRI PÅ HODET for å sjekke blindsonen før feltskifte på E18 f.eks. - det ligger nesten alltid en bil der som du ikke merker... Er det i morgenrushet kan det være en MC på siden av deg i kollektivfeltet, så sjekk alltid før du beveger deg sideveis - kan garantere deg at speilet ditt ikke viser deg det.

Kjørte også opp på Billingstad siden nærmeste til kjøreskolen, Risløkka, var fullbooket. Kjeglene var i en slak bakke, så fikk på oppkjøringsdagen beskjed av kjørelæreren om å bruke litt bakbrems, noe jeg ikke hadde øvd på i det hele tatt... Var såvidt nedi med en fot, men sensor sa ikke noe på det. Tror sensor fokuserer mer på trafikk hvis kjøregården går bra nok.
Unnamanøver, nødbrems og sving har greit område. Unnamanøver er forøvrig den mest nyttige øvelsen - terp gjerne på den, så den sitter. Reddet meg i første uken etter lappen da en bil kjørte ut fra lomme langs veien uten å se seg for, og det var for kort avstand til å bremse. Samtidig dukket det opp biler imot, så det ble midt imellom han som kjørte ut og møtende biler i en slak sving - dvs en presis unnamanøver. Her er min posisjon da jeg kommer kjørende i 80 og bilen plutselig kjører ut fra utsiktslommen til høyre - eneste forvarsel var at bremselysene gikk av: http://goo.gl/maps/tRzcl

Kjøring av relativt små 8-tall i kjøregården til skolen kan få det til å løsne litt ift nedlegg i lav fart.

Selve oppkjøringsruten er tilfeldig. Selv var jeg både en tur ut på E18 fra Holmen til Slependen og bl.a. innom Asker sentrum , Røykenveien og ned til Blakstad (svingete vei).
Rundkjøringer bør sitte... plassering, blink og ferdigheter ift stopp/start/plassering.... mange av de etterhvert... Har kjørt det meste av rundkjøringer i Asker og Bærum og har ikke opplevd glipp ennå. Stol på dekkene/MC'en også i regn. Er det bensinstasjon kloss ved eller en traktor har kjørt igjennom og lagt igjen et lass våt gjørme, ta den evt i gangfart. Og pass på fotgjengerovergangene (er en rett ved biltilsynet også) - dvs husk å stoppe for fotgjengere når du er i lykkerusen over å ha kjørt prikkfritt blir litt for ivrig når turen nesten er over... Syklister passeres i velteavstand (dvs syklisten skal kunne velte uten å bli overkjørt av deg). Prøv å ligge mellom hvite striper i fotgjengeroverganger om det regner og ditto unngå kumlokk (gjerne når det er tørt også) - det er slike detaljer som sensor kan legge merke til. Ved flerfelts vei - ikke plasser deg i blindsonen til biler over lengre tid (gjennomsnittsbilisten vrir IKKE på hodet)
Og sist men ikke minst - ikke bryt noen trafikkregler.

Tvi,Tvi :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Bosted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Chevy1974 »

Bør kanskje moderere/presisere litt mitt forrige innlegg. Sjølvsagt er både blikk og sporvalg veldig viktige i rundkjøring. Plassering både før, gjennom og ut av rundkjøringa gjer du som du har fått opplæring på. Stort sett samme plassering som med bil (i forhold til valg av felt), men med justering internt i feltet i forhold til at det faktisk er svingkøyring. Du må også vere ekstra oppmerksom på bilar som ligger i sidefeltet ditt som kan skifte feilt uten forvarsel osv.

Når eg seier at eg tar rundkøyring i rolig tempo, så betyr ikkje det at eg ser ned i vegen og tenker kjegler som på kjørebanen, men eg prøvar å unngå kraftig nedbrekk. Blikket må følge dit du skal uansett, men i rundkøyring må du også ta deg tid til å sjekke blindsoner og andre utkjørslar slik at du ikkje berre kan fokusere på "den perfekte sving" gjennom rundkøyringa.

Håpar dette gav meining og ikkje forvirra deg i staden :-k
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av MaxTron »

Har gjort det til en vane å unngå å kjøre på kumlokk og veimerking ALLTID, da går dette automatisk når det er vått :thumleft

Trikkeskinner er også veldig glatte!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av SuperMorten »

Legendary skrev:Sliter litt med svingene når jeg kjører i rundkjøringer i tettbygd strøk. Blir vinglete og tør liksom ikke helt å kontrastyre/legge meg over.

Noe jeg forresten lurer på som jeg glemte spørre kjørelærer om er; hvilket gir er greiest å ligge i når man cruiser på landeveien i 80-sonen?

Lurer også på hvor ofte bruker dere se i speilene? Synes sikten i speilene er minimal - er jo ikke mulig å se noe som er rett bak?
Rundkjøringer hvor jeg skal helt rundt, tar jeg sakte og rolig. Har flere ganger opplevd oljesøl og annet ekkelt i rundkjøringer, og holdt på å gå på trynet. Så jeg praktiserer minimalt med nedlegg eller kontrastyring. Jeg SVINGER, pent og rolig.. Skal man rett frem eller til høyre, blir det mer situasjonsbestemt, men tar det relativt rolig.

Ang gir-valg varierer vel dette fra sykkel til sykkel. Jeg husker i fra skolesykkelen at jeg hele tiden fikk beskjed om å gire ned. Jeg kjørte nesten alltid med for lavt turtall.. Tror det var i den perioden jeg gikk og drømte om en Harley, mens skolesykkelen var ett eller annet japse-plast med en rekkefirer.. :knegg

Jeg kjører aller mest på 4-felts motorvei, og der har jeg et halvt øye i speilet så og si hele tiden. Prøver å ha like god oversikt bakover som forover. Liker ikke å bli overrasket over at noen plutselig kommer opp på siden osv..

Lykke til med oppkjøringen.. :thumleft Det går nok bra. Når jeg klarte det, klarer alle det :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Øvelseskjøring - oppkjøring i morgen! :-S

Legg inn av Legendary »

Takk for at dere deler erfaringer/historier/tips - veldig hjelpsomt!

Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).

På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?

Uansett; hadde vært kjempekjekt med noen tips på unnamanøveren!

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Sigg79 »

Der jeg kommer på i farten ang. unnamanøver er som du selv sier forankring. Klem beina godt inntil tanken. Husk også å ha en litt fremoverlent, "aggresiv" sittestilling. Det medfører at du får en god bøy i albuen, og på den måten er klar til å gi styrekommando. Du kan jo tenke deg hvor vaskelig det er å svinge kjapt og presist dersom du har helt stive armer.

Se opp og fram, og ikke fokuser på kjeglene eller det du skal svinge unna. Lykke til! :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du skal ha oppkjøring i morgen, og sliter med unnamanøveren, så vil jeg anbefale deg å se filmen "Keith Code - Twist of the Wrist vol. 2". Se den gjerne et par ganger, og sug til deg det du kan av informasjon. Så fokuserer du på det som har med styring av sykkelen å gjøre.
Litt vanskelig å få fatt i filmen på lovlig vis i kveld kanskje, men er du litt datakyndig vet du vel å ordne deg. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Øvelseskjøring - oppkjøring i morgen! :-S

Legg inn av Carpa »

Legendary skrev:Takk for at dere deler erfaringer/historier/tips - veldig hjelpsomt!

Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).

På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?

Uansett; hadde vært kjempekjekt med noen tips på unnamanøveren!
Min kjørelærer satt opp en slalomløype av ca 10 kjegler og ba meg trene på de for det hjelper veldig godt når du skal utføre unnamanøver. Du lærer å svinge begge veier og du lærere deg fort hvordan du må bevege kroppen og sykkelen, dette hjelper masse i en unnamanøver. Be om å få trene noen ganger på det. En annen god øvelse er å kjøre i åttetall, sving begge veier og du MÅ løfte blikket.

Men, skal du ha oppkjøring i morgen ja.. spørs om du får tid til det da (jeg har ikke hatt tid til å lese hele tråden.)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Bosted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring - oppkjøring i morgen! :-S

Legg inn av Chevy1974 »

Legendary skrev:Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Heilt enig. Det er rart at du ikkje har prøvd dette før. Eg trudde uansett at dette var obligatorisk på banekurset, riktignok i større skala.
Legendary skrev:Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).
Det ser ut til at du er på riktig veg. Det er lite som skal til før du klarar det når du har klart den første svingen.
Som andre nemner, sett deg litt frampå slik at armane er bøyd. Då unngår du å presse deg bakover. Det er dette instinktet til å presse seg vekk frå faren som gjer at det blir vanskelig.
Legendary skrev:På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?
Ja, forankring og armar er veldig viktig. Eg for min del vil vel faktisk heller fokusere på armane enn knærne, men god forankring er alltid viktig.

Som tips til å klare sving nr to vil eg seie følgande:
Sjå dit du skal, ALLTID. Når du er ved førstekjeglepar (eller faktisk litt før det), så ser du til venstre mot det punktet du skal gi din andre styrekommando. Rekkefølge på handling blir omtrent slik:
- Du nærmar deg første kjeglepar
- Fest blikket på andre kjeglepar
- Du når fram til første kjeglepar
- Gi ein rask styrekommando (til høgre)
- Sykkelen legger seg til venstre og svingar
- Når sykkelen har fått riktig retning gir du motsatt styrekommando (inn i svingen) for å rette sykkelen opp (avslutte svingen). Legg merke til at dette må skje raskt slik at svingen blir avslutta like raskt som du begynte den (og ja, det er styrekommando både inn og ut av svingen)
- Sykkelen køyrer heilt beint mellom første og andre kjeglepar
- Du nærmar deg andre kjeglepar (hindringa som er satt opp)
- Fest blikket på tredje kjeglepar (utgangen av øvelsen)
- Du når fram til andre kjeglepar
- Gi ein rask styrekommando (til venstre)
- Sykkelen legger seg til høgre og svingar
- Resten av øvelsen repeterer dei punkta eg har nemnt ovanfor
- Repeterast også for den siste svingen til venstre ut av øvelsen

Legg merke til at i denne øvelsen er det viktig å bruke styrekommando både inn og ut av sving. Styrekommandoen blir brukt som ein direkte aksjon til å endre retning/oppførsel på sykkelen. Ein annan tråd her på forumet har diskutert styrekommando i det uendelege, men det er akkurat i denne øvelsen du virkelig har behov for ein presis kommando.

Når eg seier at kommandoen blir brukt for å endre retning, så tenker eg ikkje på ein normal sving som retningsendring. Tenk deg at ein heilt jevn sving vil opplevast som stabil når du først er i den. Det er overgangen frå bein strekning til sving som er sjølve endringa her. Det samme med utgangen av svingen. Det er når du avsluttar svingen og rettar opp sykkelen så den går framover at endringa skjer.

I normal køyring på svingete landeveg vil du ikkje bruke denne teknikken for å svinge, i alle fall ikkje i like stor grad. Du brukar gjerne styrekommando for å starte svingen, men utgangen blir ofte gitt med akselerasjon.

I unnamanøveren blir styrekommando brukt for å foreta ein veldig rask retningsendring, og sykkelen skal rettast opp så snart som mulig slik at du er klar til ein ny sving umiddelbart. Eit tips her kan vere å feste blikket eit stykke til venstre for første kjeglepar, og tilsvarande til høgre for utgangen av øvelsen. Tenk deg at sykkelen skal gå så beint som mulig.

Dersom du tegnar dette på eit papir, så skal du ha ein bein strek fram til første kjeglepar, deretter ein skarp vinkel før ein ny bein strek til neste kjeglepar, ein ny skarp vinkel og bein strek til utgangen, ein siste skarp vinkel, og så bein strek ut av øvelsen. Det skal ikkje vere avrunda hjørner ved kjeglene (innanfor rimelighetens grenser så klart... )

Dette vart mykje tekst og sikkert dårleg forklart, men eg håpar det hjelper litt.
Lykke til i morgon, satsar på at dette går bra :-)

Prøv å få øve litt på unnamanøveren rett før oppkøyringa dersom det er tid til det ;-)

EDIT:
Dersom du ikkje klarar å få det heilt til, så prøv å redusere bittelitt på farta. Det er ikkje så mykje som skal til, og er det lite nok vil ikkje sensor reagere på det. Du skal vel ha 50km/t om eg huskar rett, men om du ligger eit par km/t under bør det gå bra. Eg trur eg var så vidt under når eg køyrde opp.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

Sigg79 skrev:Der jeg kommer på i farten ang. unnamanøver er som du selv sier forankring. Klem beina godt inntil tanken. Husk også å ha en litt fremoverlent, "aggresiv" sittestilling. Det medfører at du får en god bøy i albuen, og på den måten er klar til å gi styrekommando. Du kan jo tenke deg hvor vaskelig det er å svinge kjapt og presist dersom du har helt stive armer.

Se opp og fram, og ikke fokuser på kjeglene eller det du skal svinge unna. Lykke til! :thumleft
Takk! Gode tips. :)
Snikkeren skrev:Hvis du skal ha oppkjøring i morgen, og sliter med unnamanøveren, så vil jeg anbefale deg å se filmen "Keith Code - Twist of the Wrist vol. 2". Se den gjerne et par ganger, og sug til deg det du kan av informasjon. Så fokuserer du på det som har med styring av sykkelen å gjøre.
Litt vanskelig å få fatt i filmen på lovlig vis i kveld kanskje, men er du litt datakyndig vet du vel å ordne deg. :knegg
Hehe, skal se den nå!
Carpa skrev:
Legendary skrev:Takk for at dere deler erfaringer/historier/tips - veldig hjelpsomt!

Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).

På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?

Uansett; hadde vært kjempekjekt med noen tips på unnamanøveren!
Min kjørelærer satt opp en slalomløype av ca 10 kjegler og ba meg trene på de for det hjelper veldig godt når du skal utføre unnamanøver. Du lærer å svinge begge veier og du lærere deg fort hvordan du må bevege kroppen og sykkelen, dette hjelper masse i en unnamanøver. Be om å få trene noen ganger på det. En annen god øvelse er å kjøre i åttetall, sving begge veier og du MÅ løfte blikket.

Men, skal du ha oppkjøring i morgen ja.. spørs om du får tid til det da (jeg har ikke hatt tid til å lese hele tråden.)
Ja, det spørs. Skal prøve å få tid til å prøve den slalomløypen du nevnte og åttetallet - hørtes fornuftig ut!
Chevy1974 skrev:
Legendary skrev:Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Heilt enig. Det er rart at du ikkje har prøvd dette før. Eg trudde uansett at dette var obligatorisk på banekurset, riktignok i større skala.
Legendary skrev:Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).
Det ser ut til at du er på riktig veg. Det er lite som skal til før du klarar det når du har klart den første svingen.
Som andre nemner, sett deg litt frampå slik at armane er bøyd. Då unngår du å presse deg bakover. Det er dette instinktet til å presse seg vekk frå faren som gjer at det blir vanskelig.
Legendary skrev:På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?
Ja, forankring og armar er veldig viktig. Eg for min del vil vel faktisk heller fokusere på armane enn knærne, men god forankring er alltid viktig.

Som tips til å klare sving nr to vil eg seie følgande:
Sjå dit du skal, ALLTID. Når du er ved førstekjeglepar (eller faktisk litt før det), så ser du til venstre mot det punktet du skal gi din andre styrekommando. Rekkefølge på handling blir omtrent slik:
- Du nærmar deg første kjeglepar
- Fest blikket på andre kjeglepar
- Du når fram til første kjeglepar
- Gi ein rask styrekommando (til høgre)
- Sykkelen legger seg til venstre og svingar
- Når sykkelen har fått riktig retning gir du motsatt styrekommando (inn i svingen) for å rette sykkelen opp (avslutte svingen). Legg merke til at dette må skje raskt slik at svingen blir avslutta like raskt som du begynte den (og ja, det er styrekommando både inn og ut av svingen)
- Sykkelen køyrer heilt beint mellom første og andre kjeglepar
- Du nærmar deg andre kjeglepar (hindringa som er satt opp)
- Fest blikket på tredje kjeglepar (utgangen av øvelsen)
- Du når fram til andre kjeglepar
- Gi ein rask styrekommando (til venstre)
- Sykkelen legger seg til høgre og svingar
- Resten av øvelsen repeterer dei punkta eg har nemnt ovanfor
- Repeterast også for den siste svingen til venstre ut av øvelsen

Legg merke til at i denne øvelsen er det viktig å bruke styrekommando både inn og ut av sving. Styrekommandoen blir brukt som ein direkte aksjon til å endre retning/oppførsel på sykkelen. Ein annan tråd her på forumet har diskutert styrekommando i det uendelege, men det er akkurat i denne øvelsen du virkelig har behov for ein presis kommando.

Når eg seier at kommandoen blir brukt for å endre retning, så tenker eg ikkje på ein normal sving som retningsendring. Tenk deg at ein heilt jevn sving vil opplevast som stabil når du først er i den. Det er overgangen frå bein strekning til sving som er sjølve endringa her. Det samme med utgangen av svingen. Det er når du avsluttar svingen og rettar opp sykkelen så den går framover at endringa skjer.

I normal køyring på svingete landeveg vil du ikkje bruke denne teknikken for å svinge, i alle fall ikkje i like stor grad. Du brukar gjerne styrekommando for å starte svingen, men utgangen blir ofte gitt med akselerasjon.

I unnamanøveren blir styrekommando brukt for å foreta ein veldig rask retningsendring, og sykkelen skal rettast opp så snart som mulig slik at du er klar til ein ny sving umiddelbart. Eit tips her kan vere å feste blikket eit stykke til venstre for første kjeglepar, og tilsvarande til høgre for utgangen av øvelsen. Tenk deg at sykkelen skal gå så beint som mulig.

Dersom du tegnar dette på eit papir, så skal du ha ein bein strek fram til første kjeglepar, deretter ein skarp vinkel før ein ny bein strek til neste kjeglepar, ein ny skarp vinkel og bein strek til utgangen, ein siste skarp vinkel, og så bein strek ut av øvelsen. Det skal ikkje vere avrunda hjørner ved kjeglene (innanfor rimelighetens grenser så klart... )

Dette vart mykje tekst og sikkert dårleg forklart, men eg håpar det hjelper litt.
Lykke til i morgon, satsar på at dette går bra :-)

Prøv å få øve litt på unnamanøveren rett før oppkøyringa dersom det er tid til det ;-)

EDIT:
Dersom du ikkje klarar å få det heilt til, så prøv å redusere bittelitt på farta. Det er ikkje så mykje som skal til, og er det lite nok vil ikkje sensor reagere på det. Du skal vel ha 50km/t om eg huskar rett, men om du ligger eit par km/t under bør det gå bra. Eg trur eg var så vidt under når eg køyrde opp.
Takk for lang informativ post, som alltid!
"Banekjøringen" jeg var på bestod av en halvtime alene på en bane, uten noen form for kjegler eller øvelser - annet enn å kjøre banen rundt i min egen hastighet. :roll

Om jeg forstår beskrivelsen din riktig, så svingte du til høyre først i unnamanøveren og til venstre etterpå? Jeg har motsatt rekkefølge - har vel ingen betydning, men synes bare det var litt rart om det er tilfelle.

Er nødt til å få øvd på unnamanøveren om jeg i det hele tatt skal ha sjans i morgen - så det må jeg få til!

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av ega16 »

Huff er mange av disse kjøreskolene som virkelig er slappe altså. Mange av kjøretimene mine gikk kun med på å kjøre rundt i kjøregården uten oppfølging mens kjørelærern stod med kaffen og skravlet med andre.

De slapp gjerne utpå 4-5 stykker samtidig på en kjørelærer. God fortjeneste det med 750,- for 45 min pr.elev. .

Er nok definitivt mye man kan spare dersom man har mulighet til å kjøpe seg sykkel og øvelsekjøre på egen hånd (noe som jeg ikke hadde mulighet til før siste uka før oppkjøringen)


Lykke til i morgen! :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Øvelseskjøring - oppkjøring i morgen! :-S

Legg inn av RuneMC »

Legendary skrev:Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Tja, helt enig... må si jeg stusser på kjøreskolen da...

Jet tok lappen i 2009, så regner med at jeg fulgte rimelig ny opplæringsmodell. Hadde ikke kjørt MC i det hele tatt før det (regner da ikke med div mopeder i syden for lenge siden).
Begynte med krypkjøring og deretter alle øvelsene i kjøregård noen kjøretimer. Inkl unnamanøver etc. Prøvde også nødbrems et par ggr med kun høyre hånd på styret nettopp fordi kjørelæreren ville jeg skulle bli bevisst på å ikke gi styreutslag ved bremsing.

Dvs første del av opplæringen var kun i kjøregård med trening på alle kjøregårds øvelsene. Deretter ble det dobbelttimer i trafikk, men alltid litt oppvarming i kjøregården med øvelsene først - og etterhvert øve mest på det som ikke satt (man kjenner seg selv best der).

Råd, vel, forankring er viktig dvs klemme bena rundt tanken (det er bena du skal bli sliten i ikke armene) og ellers se opp og fram og prøve å slappe av i armene. Jo mer du klarer å slappe av i armene og overkroppen, dess lettere vil det virke som om MC'n svinger. Prøv å len deg litt forover så du ikke har strake, stive armer ihvertfall.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av poulet_cavalier »

Du har sikkert hørt det før men på unnamanøveren så må man holde overkroppen rett - dvs. ikke lene seg inn i svingen som man gjør på veien men la sykkelen ta svingen alene. Om du lener deg inn i svingen på unnamanøveren er den nesten umulig å få til. Det er tre styrekommandoer -> venstre, høyre og så til venstre igjen for å rette opp sykkelen.

Sensor klarer ikke å se forskjell på 40-45 og 50 - i 50 er marginene veldig små.. det blir mye lettere å ta den med litt mindre fart.

Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.

Lykke til !!
Sist redigert av poulet_cavalier den 26 sep 2012, 23:08, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av ega16 »

poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av RuneMC »

Synes den forklaringen til Chevy1974 var litt forvirrende... "keep it simple" som man sier på nynorsk... "push left - go left".... "push right - go right"...

Ikke fokuser på enkelt-kjeglene men hold blikket en god bit forover. Husk på avslutningen - det skal skje noe etter selve unnamanøvren også - rette opp og bremse ned som for et veikryss og starte og kjøre videre (om jeg ikke husker feil :scratch )
Poenget er at med bestemte dytt på styret så vil sykkelen bevege seg raskt og lineært til ønsket side isteden for at det blir noen slappe/upresise "banansvinger".
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:
poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)
Kan man? Jeg trodde man skulle holde jevn fart gjennom hele løypa jeg.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av TheHaughom »

Carpa skrev:
ega16 skrev:
poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)
Kan man? Jeg trodde man skulle holde jevn fart gjennom hele løypa jeg.
Jevn eller økende fart er betingelsen på alle øvelsene (foruten krypkjøring). Minimum 50 på unnamanøver.
Ikke tillatt å slippe gassen så fort man begynner å svinge...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av poulet_cavalier »

TheHaughom skrev:
Carpa skrev:
ega16 skrev:
poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)
Kan man? Jeg trodde man skulle holde jevn fart gjennom hele løypa jeg.
Jevn eller økende fart er betingelsen på alle øvelsene (foruten krypkjøring). Minimum 50 på unnamanøver.
Ikke tillatt å slippe gassen så fort man begynner å svinge...
:[-X

Det er ikke riktig. Man skal ikke bremse eller redusere hastighet "vesentlig". Å rulle av på gassen fikk ihvertfall jeg beskjed om å gjøre. Se: http://www.youtube.com/watch?v=4ldjuZeMRd0
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av TheHaughom »

poulet_cavalier skrev:
TheHaughom skrev:
Carpa skrev:
ega16 skrev:
poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)
Kan man? Jeg trodde man skulle holde jevn fart gjennom hele løypa jeg.
Jevn eller økende fart er betingelsen på alle øvelsene (foruten krypkjøring). Minimum 50 på unnamanøver.
Ikke tillatt å slippe gassen så fort man begynner å svinge...
:[-X

Det er ikke riktig. Man skal ikke bremse eller redusere hastighet "vesentlig". Å rulle av på gassen fikk ihvertfall jeg beskjed om å gjøre. Se: http://www.youtube.com/watch?v=4ldjuZeMRd0
I så fall praktiseres det forskjellig på forskjellige trafikkstasjoner.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar