Vel, dersom det går dårlig på torsdag, må jeg vente til jeg blir 24 før jeg får tunglappen. Kan imidlertid ta oppkjøring for A2, da den obligatoriske opplæringen jeg går igjennom nå gjelder for neste år også.mekkern skrev:vet ikke hvordan dette slår ut for deg i din situasjon?????hvis det går dritt altså?
Overgangsregler:
Hvis du har gjennomført hele eller deler av den obligatoriske opplæringen i klasse A, men ikke tar eller består førerprøven i 2012, er ikke den obligatoriske opplæringen i klasse A gjennomført forgjeves. Den obligatoriske opplæringen du har gjennomgått, vil gjelde også i 2013 og senere. Avhengig av hvor gammel du da er, kan du fullføre opplæringen og kjøre opp i klasse A2 eller A.
Har du gjennomført obligatorisk opplæring i klasse A i 2012, men er så ung at du heller ikke i 2013 vil være gammel nok (24 år) til å kjøre opp i denne klassen? Da får du den obligatoriske opplæringen du har gjennomført, godkjent som obligatorisk opplæring i klasse A2.
Stemmer. Takk for det! :-)AndreasB skrev:Du har oppkjøring neste uke? Isåfall: Lykke til! Går sikkert fint
Dukker alltid opp ting jeg lurer på/er usikker på når jeg er ute og kjører. Klarer ikke komme på noe konkret jeg lurer på nå, dessverre. Har sikkert noen spørsmål i morgen etter bane/langkjøringen.Chevy1974 skrev:Takk for det Carpa :-)Carpa skrev:Chevy1974, du burde vurdere å skrive et lite hefte.. "MC lappen - sånn foregår det"
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"
Tusen takk
Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der![]()
Og Velkommen hit til MC siden
Eg prøvar så godt som mulig å hjelpe alle rundt meg der eg kan bidra, så får eg heller ha som "disclaimer" at eg ikkje er nokon lærar eller ekspert. Dersom ein tar mine erfaringar som gode råd utan å stemple dei som facsit, så trur eg det bør gå bra. Det blir uansett ein av mange måtar å sjå ting på
Legendary:
Som sagt før, dersom det er konkrete ting du lurar på, så må du ikkje vere redd for å spørre. Det er no du har sjansen til å få besvart det du ikkje får tid til å spørre læraren om, eller få ein diskusjon rundt enkeltsituasjonar i køyringa di. Eg håpar sjølvsagt at dei med meir erfaring enn meg stiller opp med svar der det er behov :-)
Gratulerer med lappen - misunner deg! Setter pris på gjennomgangen av oppkjøringen din - ønsker flere slike gladhistorier!ega16 skrev:Jeg kjørte nylig opp på Billingstad og bestod :)
Sensoren var veldig hyggelig og avslappet, noe jeg som jeg også tror hjalp mye.
Kjøregården gikk smertefritt, blant annet satt krypkjøringen helt perfekt. For en måned siden strøyk jeg i kjøregården på risløkka i 4 av 5 øvelser i følge forrige sensoren (!). Dette fordi jeg ble stressa når jeg ikke hadde kjørt i kjøregården der før og det ble forventet at jeg visste med engang hvor de forskjellige øvelsene skulle gjøres. Ja, jeg ser i ettertid at jeg bomma på noen av øvelsene men synes den forrige sensoren var i overkant streng (jeg kjørte trossalt ikke så dårlig at jeg hadde vært en fare ute i trafikken)
Kjøregården på Billingstad er større og mer oversiktelig sammenlignet med den risløkka (hvor alt mer eller mindre står oppe i hverandre). Det eneste er at det står et tau-gjerde etter utgangen på U-sving øvelsen, som kanskje kan være litt ekkelt hvis man ikke er helt trygg i å utføre øvelesen, men jeg synes ihvertfall ikke det var noe problematisk.
Lykke til med oppkjøringen og fortell oss hvordan det gikk! :)

Takk for det! Var skitnervøs da jeg hadde oppkjøring for billappen óg, men da jeg hadde satt igang var det jo ingenting å frykte. Begynner å få godfølelsen selv at dette skal gå den riktige veien. Skal ta ting med ro og ikke stresse - og så håpe på det beste. :-)bshagen skrev:Mine tips er; slapp av, dette går så bra så!
Men seriøst, det gjør mest sannsynlig det. I kjøregården må du ikke bli stresset om du velter en kjegle eller to, det er helheten sensor er på utkikk etter. Så blikk opp, knærne mot tanken, og hold bakbremsen på krypkjøringen. Unnamanøver og bremsetesten er enkel, samme regel her, blikket opp og knærne klemmende på tanken, og brems det du er mann for. :) Unnamanøveren er den berømte kontraen, så tren litt på den, så blir du varm i trøya.
Landevei, her er det spesielt en ting som skiller fra bil, synes jeg. Og det er; sporvalg i egen fil. Husk å være aktiv i sporet ditt, ikke ligg til høyre for venstre hjulsport hele tiden. Det handler om oversikt igjennom svingen, legg deg ut før, og kom gradvis over mens du får mer og mer oversikt igjennom svingen. Igjen så er blikket ditt viktig her.
Tilslutt; ikke hør på meg, hør på kjørelæreren din, gjør som han sier og ikke fyll opp hodet ditt med alt slags tanker om "gjør sånn og gjør sånn", det kommer etter du er ferdig kjørt opp. Fokuser på det læreren sier, og tren på det! Som sensoren min sa etter jeg hadde bestått; "Det er nå den virkelig testen begynner!".
Lykke til, detta går så bra så :-)
Opplevde forøvrig noe rart da jeg var ute og kjørte i dag; en mc-fører på racingsykkel i motgående kjørefelt som lente seg inn mot bilen min og vinket. Som om han visste at jeg skal ta lappen og ønsket meg lykke til.