Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt. Solgt!!

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av MaxTron »

Blir BRA dette!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Kawasaki »

bikerdude73 skrev:Nå har jeg endelig fått pratet med en bekjent som kan skaffe blåsing av deler og pulverlakkereing.
Må klargjøre delene mine mer. Skru mer av felgene og vrenge dekkene av dem pluss dekke dette med gjenger og slikt.

Jeg trodde pulverlakkering var "the best a man can get",så fikk ramma og svingarmen på XT'en sandblåst og pulverlakkert for et par år siden. Kanskje av samme person som du har funnet? En som driver litt som attåtnæring sørpå Karmøy.

Vel,jeg er ikke helt fornøyd. Mulig han var kjip på pulveret,for enkelte plasser var det akkurat som om det var porer i malingen,som om ikke malingen hadde smeltet skikkelig isammen.Dette i kriker og kroker som egentlig er viktigste plassen å få det bra.Endte opp med at jeg "strip-coated" disse plassene med lakk og en tynn pensel.
Har antagelig sølt litt bremsevæske ned på svingarmen,og der er pulverlakken borte. Akkurat det er vel min egen feil,vanlig lakk hadde kanskje ikke tålt det heller.
Siden jeg er født beskjeden,så giddet jeg aldri å klage,men var ikke helt fornøyd :redface

RD-ramma sandblåste jeg selv,og spraymalte med 2K primer og billakk. Har en bedre følelse med den.

Går du for pulverlakkering,så gjør dem oppmerksom på at du forventer godt resultat. Og sjekk kriker og kroker skikkelig når du henter den. Bruk gjerne min historie som referanse.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Kawasaki skrev:
bikerdude73 skrev:Nå har jeg endelig fått pratet med en bekjent som kan skaffe blåsing av deler og pulverlakkereing.
Må klargjøre delene mine mer. Skru mer av felgene og vrenge dekkene av dem pluss dekke dette med gjenger og slikt.

Jeg trodde pulverlakkering var "the best a man can get",så fikk ramma og svingarmen på XT'en sandblåst og pulverlakkert for et par år siden. Kanskje av samme person som du har funnet? En som driver litt som attåtnæring sørpå Karmøy.

Vel,jeg er ikke helt fornøyd. Mulig han var kjip på pulveret,for enkelte plasser var det akkurat som om det var porer i malingen,som om ikke malingen hadde smeltet skikkelig isammen.Dette i kriker og kroker som egentlig er viktigste plassen å få det bra.Endte opp med at jeg "strip-coated" disse plassene med lakk og en tynn pensel.
Har antagelig sølt litt bremsevæske ned på svingarmen,og der er pulverlakken borte. Akkurat det er vel min egen feil,vanlig lakk hadde kanskje ikke tålt det heller.
Siden jeg er født beskjeden,så giddet jeg aldri å klage,men var ikke helt fornøyd :redface

RD-ramma sandblåste jeg selv,og spraymalte med 2K primer og billakk. Har en bedre følelse med den.

Går du for pulverlakkering,så gjør dem oppmerksom på at du forventer godt resultat. Og sjekk kriker og kroker skikkelig når du henter den. Bruk gjerne min historie som referanse.
Nei jeg skal levere det til en kar som har kontakter innen offshore og slikt. Er vel oppe ved bergen en plass tror jeg.
Har sett på det som er blitt gjort tidligere via denne kontakten og ser ingen grunn til å evnt klage.
Billigt og bra resultat ser det ut som. Felgene tror jeg blir blåst med valnøttskall pga det er aluminium.

Men pulverlakkering på stål skal visst ikke være så bra som det er på for eks aluminium.
Var visst best på det. Gjentar bare det jeg hørte i går. Selv har jeg ikke peiling. :P :p
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Kwak »

Kawasaki skrev:
bikerdude73 skrev:Nå har jeg endelig fått pratet med en bekjent som kan skaffe blåsing av deler og pulverlakkereing.
Må klargjøre delene mine mer. Skru mer av felgene og vrenge dekkene av dem pluss dekke dette med gjenger og slikt.

Jeg trodde pulverlakkering var "the best a man can get",så fikk ramma og svingarmen på XT'en sandblåst og pulverlakkert for et par år siden. Kanskje av samme person som du har funnet? En som driver litt som attåtnæring sørpå Karmøy.

Vel,jeg er ikke helt fornøyd. Mulig han var kjip på pulveret,for enkelte plasser var det akkurat som om det var porer i malingen,som om ikke malingen hadde smeltet skikkelig isammen.Dette i kriker og kroker som egentlig er viktigste plassen å få det bra.Endte opp med at jeg "strip-coated" disse plassene med lakk og en tynn pensel.
Har antagelig sølt litt bremsevæske ned på svingarmen,og der er pulverlakken borte. Akkurat det er vel min egen feil,vanlig lakk hadde kanskje ikke tålt det heller.
Siden jeg er født beskjeden,så giddet jeg aldri å klage,men var ikke helt fornøyd :redface

RD-ramma sandblåste jeg selv,og spraymalte med 2K primer og billakk. Har en bedre følelse med den.

Går du for pulverlakkering,så gjør dem oppmerksom på at du forventer godt resultat. Og sjekk kriker og kroker skikkelig når du henter den. Bruk gjerne min historie som referanse.

Pulverlakkering går ut på å gjøre objektet statisk elektrisk for så å sprøyte med pulver som egentlig er små pvc kuler, altså plast. Når det settes i ovnen smelter plastkulene og man får "lakk".
Jeg har brukt dette en del og har noen erfaringer:
- PVC plasten oppnår ikke samme glans som våtlakk. Maks 90'i glans. På en ramme er det normalt OK
- Dette er egentlig en industri overflatebehandling. Finishen er dermed deretter med mindre dunfinner en som er god til dette.
- "Lakklaget" blir mye tykkere enn våtlakk. Det gir bra slitestyrke. Ulempen er at detaljer kan forsvinne helt i lakklaget som f.eks rammenummer
- PVC plasten er forholdsvis myk. Det gjør at den tåler slag, men ripes fort.

Mitt råd: Hvis du skal bruke sykkelen mye og ikke skal ha topp finish så er det greit med noe som tåler steinsprut, bruk pulverlakk.
Hvis du skal kjøre mindre, typisk for veteransykler, og vil ha høy finish og glans så gå for våtlakk.
Jeg har etterhvert gått bort fra pulverlakk og bruker bare våtlakk. Blir finere
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Snikkeren »

Kawasaki skrev:

Jeg trodde pulverlakkering var "the best a man can get",så fikk ramma og svingarmen på XT'en sandblåst og pulverlakkert for et par år siden. Kanskje av samme person som du har funnet? En som driver litt som attåtnæring sørpå Karmøy.

Vel,jeg er ikke helt fornøyd. Mulig han var kjip på pulveret,for enkelte plasser var det akkurat som om det var porer i malingen,som om ikke malingen hadde smeltet skikkelig isammen.Dette i kriker og kroker som egentlig er viktigste plassen å få det bra.Endte opp med at jeg "strip-coated" disse plassene med lakk og en tynn pensel.
Har antagelig sølt litt bremsevæske ned på svingarmen,og der er pulverlakken borte. Akkurat det er vel min egen feil,vanlig lakk hadde kanskje ikke tålt det heller.
Siden jeg er født beskjeden,så giddet jeg aldri å klage,men var ikke helt fornøyd :redface

RD-ramma sandblåste jeg selv,og spraymalte med 2K primer og billakk. Har en bedre følelse med den.

Går du for pulverlakkering,så gjør dem oppmerksom på at du forventer godt resultat. Og sjekk kriker og kroker skikkelig når du henter den. Bruk gjerne min historie som referanse.
Hvordan ble felgene dine som kompisen min pulverlakkerte da?
Synes det ble meget bra på GSX 650F'en jeg hadde. Synes finishen ble bra også jeg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Kawasaki »

Snikkeren skrev:Hvordan ble felgene dine som kompisen min pulverlakkerte da?

Veldig fornøyd med dem,og de er like fine enda. :thumleft Men så har de bare ligget på hylla siden jeg fikk dem tilbake,de inngår i en plan om fremtidig oppussing av ZX'en. Ikke sikkert det skjer imårra.Men en dag :knegg

Er det kanskje han som skal hjelpe bikerdude?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Snikkeren »

Ikke som jeg vet ihvertfall.
Men det er jo mulig. Tror ikke det er så veldig mange som driver med pulverlakkering i Bergen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg vet ikke helt hvem dette er , men det er noen som gjør slikt arbeid offshore hele tiden.
Det eneste de gjør er å blåse rent og pulverlakkere. Enten i Stavanger eller Bergen. Fikk det ikke helt med meg. :scratch

Men en måtte si ifra at de måtte ta det med ro rundt rammenr og slikt ja.
Kraftige saker dette forstod jeg. Får bare håpe det går greit.

Skal prøve og mekke litt på felger i dag og div annet for å gjøre dem klar til dette blåse og lakke greiene. ;-)

Får håpe det går bra! :-)

Han som jeg kjenner ang dette nevnte en pris på ca 900kr for rammen så blir jo hvertfall billigt?!
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Da har jeg begynnt så smått med smådelene som ligger rundt og slenger.
Kjøpte litt småtteri på Biltema og BilXtra i dag etter mekking. Føler lakken fra BilXtra er bedre enn Biltema sin.

Bruker rødsprit til å vaske før og etter pussing til grunning og lakk.
Vil la det gå en god stund mellom grunning og lakk så det får herde skikkeligt.

Her er den første delen grunnet. ;-)

Bilde
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
JanOve
Innlegg: 31
Registrert: 14 mai 2010, 21:35
Motorsykkelen din: Honda VFR700F 87

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av JanOve »

Har du vurdert hammerite på sprayboks? Tåler en del mer enn vanlig lakk iallefall :-)

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av KrankenWagen »

Du burde vurdere 2 komponent epoxygrunning, den er så mye bedre en "vanlig", du får den på sprayboks i lakksjappene eller link under, du aktiverser herder med en ventil på bunnen av boksen, er dyrere ja, rundt kr 200, men den rekker til mye deler. At den tørker ti ganger fortere er jo et pluss og.

Legger du boksen kaldt (kjøleskap) etter bruk, varer den i uker uten at innholdet herder i boksen.

Så får man jo 2 komponent lakk i samme serien.... Den tåler jo så mye mere en vanlig spraybokslakk.

Når du først legger så mye flid i arbeidet. :D

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Erman »

+ pass på gjennomføringer til feks gaflene og gjenger. Disse bør tettes med noe før du lakkerer :knegg
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Galilee
Innlegg: 24
Registrert: 02 jun 2009, 13:04
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
Bosted: Horten
Kontakt:

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Galilee »

Tips:

Med 'ballongdekk' så blir stuket enda mer gammeracer:

Bilde

Brukeravatar
JanOve
Innlegg: 31
Registrert: 14 mai 2010, 21:35
Motorsykkelen din: Honda VFR700F 87

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av JanOve »

Galilee skrev:Tips:

Med 'ballongdekk' så blir stuket enda mer gammeracer:
Føler det hører hjemme på enda eldre sykkler, eller en bobber f.eks :-)

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Galilee skrev:Tips:

Med 'ballongdekk' så blir stuket enda mer gammeracer:

Bilde
Ser kul ut denne! Har du noe mer info om den?? Lurer på om denne har oppdatert frambrems? :scratch

Når det gjelder lakk så kjører jeg BilXtra all the way på slike smådeler.
Bra grunning og lakk og det tørker veldig fort.
Holder på med bremsene nå tilfelle jeg bruker de orginale. ;-)
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Kjellrf »

bikerdude73 skrev:
Galilee skrev:Tips:

Med 'ballongdekk' så blir stuket enda mer gammeracer:

Bilde
Ser kul ut denne! Har du noe mer info om den?? Lurer på om denne har oppdatert frambrems? :scratch

Når det gjelder lakk så kjører jeg BilXtra all the way på slike smådeler.
Bra grunning og lakk og det tørker veldig fort.
Holder på med bremsene nå tilfelle jeg bruker de orginale. ;-)
Vel, en av tinga med en cafe-ræser er at den skal gå fortest mulig, og da trengs kjøreegenskaper. Må jo "do the ton" (100 miles/ drøyt 160 km/t ). Da er ikke ballongdekk akkurat veien å gå.

På Kawa'n merker jeg god forskjell i oppførsel på fullprofildekk (f.eks. 4.00-18 som var originalt bak) og 90-profil (bruker 120/90), som er mest vanlig på passende dekk i dag.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Da har jeg fått litt lakk på diverse deler til de orginale bremsene og andre ting.
Ser greit ut syns jeg. Finner nok litt deler her og der som jeg kan pusse og lakke i neste uke og håper jeg.
Må jo også polere opp motordeler og framgaflene. ;-)

Bilde
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av 500DOHC »

Detta blir tøfft vetdu, du har en del raskere produksjon enn meg ser jeg.

Startet på høsten i 2011 og har bare fått prøvemontert tank, sete og baksjerm samt sårt tiltrengt elektronisk tenning.

Slik så det ut i "bryggerhuset" i vår:

Bilde

PS. Har du besøkt : Yamaha TX500 & XS500 Forum
[album]3317[/album]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av ArcticTiger »

Spennende prosjekter begge to :thumleft XS ser ut til å være et bra emne til å bygge en sykkel med klassisk cafe-racer stuk på.
Et lite tips angående exhaust anlegget: Pass på at det ikke ender for langt bak, eller blir for kort. Estetisk blir det etter min smak penest hvis du lar pottene ende omtrent ved senter på bakhjulet.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg bestillte nettopp nye styrelagre fra ebay.uk.
Blir nok en del bedre enn dem som stod på ;-)

Ellers så går det sakte men sikkert fremover. Lakket nedre gaffelbo her en dag.

Ramme og deler har ikke blitt blåst eller lakket enda desverre.
Håper å få det gjort før Jula setter inn hvertfall.

Eksos for meg blir vel gjennom mikes xs parts på nettet. :-k
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

På torsdag så fikk jeg polert opp fremgaflene på sykkelen. Men noe usikker ang løsning fremme.
Er rust på innerrørene i gaflene så de må byttes evnt. Og de er ikke billige nye eller lette å få tak i brukt og samtidig god stand.

Kan være en løsning og skifte fronten til enten SR500 eller XS650 men det blir dyrt og vil ta tid.
Vi får se etter hvert. Men dette prosjektet blir nok langvarig pga mangel på nok cash og tid til mekkehjelp fra en dyktig kamerat.

Gaflene ble nå greie å se på i forhold til den standen de var i før noe ble gjort med dem. ;-)

Bilde
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Jacobsen »

Hvordan går det med denne? :)

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Har stoppet litt opp men skal nå ringe til en kar ang blåsing av ramme og felger.
Får jeg det gjort slik at jeg kan sette sykkelen opp på benken med felger på så blir det nok litt mer fart.

Har og fått nummer til en kar som er dyktig på motorer. Men han jobber på båt og liker helst britiske sykler så det spørs... :P :p

Om denne blir ferdig til sesongstart vet jeg ikke men har jo god tid da jeg har andre sykler. :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Onsdags kveld så fikk jeg gjort litt med den ene bremseskiven på denne sykkelen.
Har jo en orginalskive liggende fra min SR500 cafe racer så brukte denne for å lage hull i skiven til XS500 prosjektet.

Her er da bilde av SR500 og XS500 skivene

Bilde

Her ser en betydlig forskjell i tykkelse på skivene..

Bilde

Festet dem først sammen med tvinger for å kunne bore 2 hull til å sette skruer fast.

Bilde

Så ble skruer montert.

Bilde

Så ble det en del boring..

Bilde

Flyttet skruene en gang slik at jeg hele tiden fikk holde skiven noenlunde bent.
Etter boring så gikk jeg over med sandpapir for å ta gradene og friske opp skiva.

Resultat ser jo bra ut syns jeg. :prf

Bilde
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Bosted: Stord

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av RoJo »

Burde du ikke tatt gradene i hullene med en forsenker slik st det ikke var skarpe kanter i hullene?

Svar