ventiler
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: ventiler
Sån kan det og gjøres. Her er hele instruksjonen for justering av ventiler på Stelvio`n :-)
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: ventiler
Kan være greit å ha et føleblad i tommer, mener 0,o3 tommer er 0,08 mm(det var kun på husken). då har en litt mer å velge i :-)MLeikarnes skrev:Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...)ZZR-Erling skrev:Bra jobba!![]()
Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad....
Re: ventiler
Hmm..har man data oppgitt i metric, blir det no my konverteringsregnng til mm...foreslår:Tysnes skrev:Kan være greit å ha et føleblad i tommer, mener 0,o3 tommer er 0,08 mm(det var kun på husken). då har en litt mer å velge i :-)MLeikarnes skrev:Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...)ZZR-Erling skrev:Bra jobba!![]()
Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad....
http://www.ebay.com/itm/400350130030?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: ventiler
eg har både mm, tomme føleblad, problemet er jo att en kan ta feil blad. likte den du linket til. bestille? kansje det :-)ZZR-Erling skrev:Hmm..har man data oppgitt i metric, blir det no my konverteringsregnng til mm...foreslår:Tysnes skrev:Kan være greit å ha et føleblad i tommer, mener 0,o3 tommer er 0,08 mm(det var kun på husken). då har en litt mer å velge i :-)MLeikarnes skrev:Så lenge man har et en forklaring på hvor merkene på kammen skal stå og hvor mange "kjedepinner" det skal være mellom merkene er det jo enkelt. Eneste man kan gjøre feil er å sette motoren 180 grader feil ved demontering/montering (var borti den...)ZZR-Erling skrev:Bra jobba!![]()
Det andre som var vanskelig med å gjøre dette var klaringen på 0,08mm, fant ut at 0,08mm ikke er noen standard i noen følebladsett, endte opp med å måtte kjøpe en hel rull med føleblad i 0,08mm! ble prisen av ett sett på ett føleblad....
http://www.ebay.com/itm/400350130030?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: ventiler
Hvis klaringa skal være f eks O,O8 holder det vel med metriske følerblad.
Om 0,10 ikke går gjennom og 0,05 går lett har du klaring som er riktig nok.
Vil tro at følerblad i tommer og konverteringstabeller bare øker sjansen for å gjøre feil ?
En ting som ingen har nevnt så langt er at på de fleste motorene kn man bytte skims uten å demontere
kamakslingene.
Man presser ned ventilene med et verktøy som jeg ikke husker navnet på, pirker ut skimen og legger inn en ny.
Dette kan vel gjøres på alle som har skimsene liggende oppå "koppen" ?
Enkelte motorer, bla a Z 650 og Gpz 1100 ( de gamle) har skimsene under koppene og oppå ventilstammen. Da er eneste mulighet å måle alle ventilene, demontere kamakslinge hvis nødvrndig,
og bytte skims etter behov.
Og man justerer opp i mot høyeste klaring hvis ikke manualen sier noe annet.
Om 0,10 ikke går gjennom og 0,05 går lett har du klaring som er riktig nok.
Vil tro at følerblad i tommer og konverteringstabeller bare øker sjansen for å gjøre feil ?
En ting som ingen har nevnt så langt er at på de fleste motorene kn man bytte skims uten å demontere
kamakslingene.
Man presser ned ventilene med et verktøy som jeg ikke husker navnet på, pirker ut skimen og legger inn en ny.
Dette kan vel gjøres på alle som har skimsene liggende oppå "koppen" ?
Enkelte motorer, bla a Z 650 og Gpz 1100 ( de gamle) har skimsene under koppene og oppå ventilstammen. Da er eneste mulighet å måle alle ventilene, demontere kamakslinge hvis nødvrndig,
og bytte skims etter behov.
Og man justerer opp i mot høyeste klaring hvis ikke manualen sier noe annet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: ventiler
en slik en:

Blir sannsynligvis innkjøpt snart :)
Ett annet triks jeg har lest om på GSresources var en som brukte strips, han skrudde ut tennpluggen og vrei motoren til innsugsventilen på syl.1 f.eks var åpen, så lirka han stripsen inn i tennplugghullet og rundt ventilen på et vis, vridde motoren tilbake og kunne dermed bytte shims siden ventilen ble holdt tilbake av stripsen.
Fant den igjen: http://members.dslextreme.com/users/bik ... ip_tie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Blir sannsynligvis innkjøpt snart :)
Ett annet triks jeg har lest om på GSresources var en som brukte strips, han skrudde ut tennpluggen og vrei motoren til innsugsventilen på syl.1 f.eks var åpen, så lirka han stripsen inn i tennplugghullet og rundt ventilen på et vis, vridde motoren tilbake og kunne dermed bytte shims siden ventilen ble holdt tilbake av stripsen.
Fant den igjen: http://members.dslextreme.com/users/bik ... ip_tie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ventiler
Når det gjelder ZZR1400, står det i Service Manual at man under ingen omstendigheter skal turne motoren "bakover"..så jeg plukker nok av kamma.gorbys skrev:en slik en:
Blir sannsynligvis innkjøpt snart :)
Ett annet triks jeg har lest om på GSresources var en som brukte strips, han skrudde ut tennpluggen og vrei motoren til innsugsventilen på syl.1 f.eks var åpen, så lirka han stripsen inn i tennplugghullet og rundt ventilen på et vis, vridde motoren tilbake og kunne dermed bytte shims siden ventilen ble holdt tilbake av stripsen.
Fant den igjen: http://members.dslextreme.com/users/bik ... ip_tie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ventiler
Jeg ser i den pdf-filen jeg linket til at han ikke nevner noe om å skru motoren tilbake, bare å fortsette å skru fremover til kammen er i posisjon igjen. My bad
Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ?

Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ?

- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: ventiler
Kamknast er nå et ord som er brukt. Men om det er et ord som står i ordboka, vet jeg ikkegorbys skrev:Jeg ser i den pdf-filen jeg linket til at han ikke nevner noe om å skru motoren tilbake, bare å fortsette å skru fremover til kammen er i posisjon igjen. My bad![]()
Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ?

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: ventiler
Andreas skrev:Kamknast er nå et ord som er brukt. Men om det er et ord som står i ordboka, vet jeg ikkegorbys skrev:Jeg ser i den pdf-filen jeg linket til at han ikke nevner noe om å skru motoren tilbake, bare å fortsette å skru fremover til kammen er i posisjon igjen. My bad![]()
Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ?En kjapp runde på Google gir vell svar på det..
Kam
If it ain't broke, I'll break it.
Re: ventiler
man kaller det vel bare kam ja.
Knast er dansk for kam, har sett at "nokke" har vært brukt i dokumentasjon for båtmotor (Sabb).
Knast er dansk for kam, har sett at "nokke" har vært brukt i dokumentasjon for båtmotor (Sabb).
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: ventiler
Har kalt det for nokke sjøl..pelsen skrev:man kaller det vel bare kam ja.
Knast er dansk for kam, har sett at "nokke" har vært brukt i dokumentasjon for båtmotor (Sabb).
Tysk for kamaksel =nockenwelle


If it ain't broke, I'll break it.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: ventiler
Når man skal sette kammene til en motor der kammen ligger direkte på shimmet/ventilen, på igjen, så er det MEGET viktig å bruke workshop-manualen å lese nøye. Hvordan vinkel man legger kammen og vilken lagerskål man begynner med må man få med seg. Kammen blir jo liggende i spenn å presse ned en eller annen ventil når man skrur på lagerskålene.
Jeg var med å knakk en kam på en rekke6`er en gang. Men der var kammen sikkert en meter lang, så den blir jo litt mer utsatt en f.eks en kam til en endunker.
Jeg var med å knakk en kam på en rekke6`er en gang. Men der var kammen sikkert en meter lang, så den blir jo litt mer utsatt en f.eks en kam til en endunker.