Carpa skrev:Ok, takk :-) men det virker lettere med "klikk" system....
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Når du har gjort det der to-tre ganger så går det fort og lett. Fordelen er at det er sterkare en klikk system, og du har den altid stramm og fin.
Er vel kanskje litt sikrere også?
Er jo kun D-ringene som er godkjent til RR, så vidt jeg husker?
Ehh ja, sterkare, som i at den ikkje går opp så lett som klik lås?
Globe eg og meiner å ha hørte at det er kun det som er godkjent i løp.
Mhmm.....prøvde å finne ut (kjekt å vite), men fant kun dette, på Racing.no (Utdrag av "Hvordan starter jeg med Roadracing?")
Kjøreutstyr: Her er det utrolig mye forskjellig å velge i, både av hjelmer,
hansker,skinndresser osv. Hovedsaken er at hjelmen du skal bruke er
av god kvalitetog er CE-merket. Den bør også være fri for skader og riper
for å sikremaksimal beskyttelse. En hjelm som har vært i asfalten bør/skal
byttes ut.De fleste hjelmer som brukes i racing har ikke hakerem med
utløserknapp,men en rem som du fysisk må føre gjennom 2 hemper som
låsing. Det kanta noe lenger tid, men det er en mer sikker måte å forhindre
remen å løsne ved en eventuell hard krasj. (Skrevet av Hans Kristian Rønning for racing.no)
96.1.10 BEKLEDNING OG SIKKERHETSUTSTYR
Under samtlige treningspass og race må førerne ha på seg følgende bekledning, fottøy og sikkerhetsutstyr:
a) Helhjelm. Godkjent I henhold til NIF reglementet.
b) Kjøredress i skinn (eller annet solid og rivesikkert materiale)
c) Hansker i solid og rivesikkert materiale
d) Skinnstøvler i minimum ankelhøyde (evt. annet solid materiale)
Alternativt kan følgende godkjennes: - Kne – og albuebeskyttere
- Ryggskinne med brystplate
- Nakkekrage anbefales Utdrag av: Spesialreglement roadracing (SR-RR) Norges Motorsportforbund, ajourført 2011
Det refereres videre til NIF-reglementet. Der står det beskrevet at kun glassfiber eller kevlar godkjennes.
ojda skrev:Har noen noengang funnet noe fornuftig bruk av den lille
tøyflapsen som er festet på den innerste D-ringen
Det endte opp med at jeg klippet av mine
Jeg regner jo med at det skal gjøre det lettere å tre
stroppen, men
Den røde tøyflapsen er jo helt sentral på D-løsningen!
Er den man bruker for å løsne låsningen på best mulig måte (ved å trekke/dra i denne).
Helt genialt, spør du meg.
D-ring låsingen er det eneste jeg savner på min Premier hjelm. Bortsett fra hakelappen, da... Men den har jeg fikset med en rimelig og effekt løsning - tror jeg...
Takker for svar A.J.
Jeg fant at den stortsett var mer i veien, og har jo ingen problemer
hverken med å justere reima under fart eller åpne helt. Så da ofra jeg den
Men når dere først klinte inn makrobilder av låsen her, måtte jeg jo spørre
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Globe skrev:Sjekket det formelle regelverket nå. Nice to know
96.1.10 BEKLEDNING OG SIKKERHETSUTSTYR
Under samtlige treningspass og race må førerne ha på seg følgende bekledning, fottøy og sikkerhetsutstyr:
a) Helhjelm. Godkjent I henhold til NIF reglementet.
b) Kjøredress i skinn (eller annet solid og rivesikkert materiale)
c) Hansker i solid og rivesikkert materiale
d) Skinnstøvler i minimum ankelhøyde (evt. annet solid materiale)
Alternativt kan følgende godkjennes: - Kne – og albuebeskyttere
- Ryggskinne med brystplate
- Nakkekrage anbefales Utdrag av: Spesialreglement roadracing (SR-RR) Norges Motorsportforbund, ajourført 2011
Mener ihvertfall at det tidligere kun var tillatt med dobbel D-ring.
Men hvis du kjøper en hjelm laget for racing, får du ikke annet enn dobbel D-ring.
Det refereres videre til NIF-reglementet. Der står det beskrevet at kun glassfiber eller kevlar godkjennes.
Hvis du kjøper en av racemodellene til hjelmprodusentene får du kun hjelm med dobbel D-ring. Men mener å ha hørt at det var påbudt før.
Min erfaring av min gamle Shoei med hurtiglås ( nå snakker vi om ca 1990), og min nyere med D-ring, er at stramminga på den med hurtiglås sklei opp, slik at hakereima var (for) slakk etter en stund. Etterhvert som hjelmen blei eldre og mer brukt, skjedde dette fortere og fortere, tilslutt måtte jeg dra inn flere ganger om dagen. Da tok jeg fram synåla.
Kjente en som hadde maken Shoei-hjelm, han mistet hjelmen (og livet) i en krasj. Har fundert om dette kunne skyldes samme problem som jeg hadde med min.
Så min stemme går for D-ring.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.