MH434 - 2013 Kawasaki ZX10R

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Re: 2013 Kawasaki ZX10R ABS

Legg inn av TheHaughom »

O2 sensoren's oppgave er vel primært en miljøgreie, slik jeg har forstått det?

I alle fall på KTM disabler "alle" O2 sensoren ved bytte av anlegg (slipon/helanlegg) og remap, og det skal visst gjøre gassrulla mer responsiv etc.

Edit: Forøvrig gratulere med en rååå sykkel, må være greit å slippe å gire innenfor den Norske landegrense :knegg
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Moby
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3

Legg inn av Moby »

Grom potte og Grom sykkel. Kjør med andakt og følelse :D
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

MH434 skrev: Du har nok rett når det gjelder bmw'n, men har lest mye ang det samme på 10r'n, men der er blandingen 90% optimal.
Kan nok hende jeg kjører'n på benk, bare for å være trygg! :thumleft
Det med 90% optimal blanding høres riktig ut. Felles for alle motorer er at de ikke får 100% ideell luft/bensin blanding.
Grunnen er rett og slett at da får man problem med antenningen av bensinblandingen. I tillegg ville det nok bli i varmeste laget, selv om varmeproblematikken sikkert ville la seg ordne.

Normalt funker digital innsprøyting slik at man lager en mapping som gir en basis blanding. Man lager rett og slett en måling på motor ved ulike turtall, feks 250rpm intervall, og for hver av disse punktene spesifiseres en gitt blanding.
Målingene gjøres for ulike belastninger, fra stillestående sykkel og opp til hva sykkelen greier maks, dvs full gass.
På turtall og gasspsisjoner innimellom hver måling interpoleres verdiene. I tillegg korrigeres også for lufttemperatur, lufttrykk og motor temperatur.

Ved jevnt pådrag kommer tilbakemelding fra Lamdasonde som siste korrigerende parameter. Lambdasonden er oftest av en type som gir en høy/lav spenning for blandingsforhold for-mager eller for-rik. Lambdasonde som gir en analog spenning proporsjonal med blandingsforhold blir lite brukt på digitalesystem.

Men Lambdasonden er treg i sine tilbakemeldinge, så ved forandringer i belastning (aks/brems) ignorerer systemet lambdas verdier og baserer seg helt og holdent på mappingen.
Av den grunn er det liten hensikt for PowerCommander å forandre mapping om den skulle forholde seg til en Lambdasonde.

Om man gjør store forandringer i innsug/eksos og Lamdasonde inntakt vil blandingen ved jevn kjøring fortsatt bli som før, men ved aks/bremsing, hvor mapping råder alene, vil man kanskje merke at motor ikke får riktig blanding lenger.

Enklest er å bytte ut komponenter man ønsker, fyre opp og kjøre,

Dersom man merker at motor ikke akselrerer som man ønsker eller går ureint ved motorbrems vil det være dags å søke hjelp til forandring av mappingen.

Brukeravatar
MH434
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R

Legg inn av MH434 »

TheHaughom skrev:O2 sensoren's oppgave er vel primært en miljøgreie, slik jeg har forstått det?

I alle fall på KTM disabler "alle" O2 sensoren ved bytte av anlegg (slipon/helanlegg) og remap, og det skal visst gjøre gassrulla mer responsiv etc.

Edit: Forøvrig gratulere med en rååå sykkel, må være greit å slippe å gire innenfor den Norske landegrense :knegg
Tror det er litt forskjell fra modell til modell ang gevinsten av å fjerne o2 sensoren, sånn jeg har forstått trenger mann ikke gjøre noe med ZX10'n når en setter på slip on.
Er visst god sikkerhetsmargin før den går for magert.

Du lurer kanskje ut litt extra av en powercommander hvis a/f blandingen ikke er helt topp...

Skal man ha mer effekt må mann bytte til race ecu, hel anlegg og blueprinte motoren....
Men det er idioti til en sykkel med skilt spør du meg

:mk
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

knutk skrev:
MH434 skrev: Du har nok rett når det gjelder bmw'n, men har lest mye ang det samme på 10r'n, men der er blandingen 90% optimal.
Kan nok hende jeg kjører'n på benk, bare for å være trygg! :thumleft
Det med 90% optimal blanding høres riktig ut. Felles for alle motorer er at de ikke får 100% ideell luft/bensin blanding.
Grunnen er rett og slett at da får man problem med antenningen av bensinblandingen. I tillegg ville det nok bli i varmeste laget, selv om varmeproblematikken sikkert ville la seg ordne.

Normalt funker digital innsprøyting slik at man lager en mapping som gir en basis blanding. Man lager rett og slett en måling på motor ved ulike turtall, feks 250rpm intervall, og for hver av disse punktene spesifiseres en gitt blanding.
Målingene gjøres for ulike belastninger, fra stillestående sykkel og opp til hva sykkelen greier maks, dvs full gass.
På turtall og gasspsisjoner innimellom hver måling interpoleres verdiene. I tillegg korrigeres også for lufttemperatur, lufttrykk og motor temperatur.

Ved jevnt pådrag kommer tilbakemelding fra Lamdasonde som siste korrigerende parameter. Lambdasonden er oftest av en type som gir en høy/lav spenning for blandingsforhold for-mager eller for-rik. Lambdasonde som gir en analog spenning proporsjonal med blandingsforhold blir lite brukt på digitalesystem.

Men Lambdasonden er treg i sine tilbakemeldinge, så ved forandringer i belastning (aks/brems) ignorerer systemet lambdas verdier og baserer seg helt og holdent på mappingen.
Av den grunn er det liten hensikt for PowerCommander å forandre mapping om den skulle forholde seg til en Lambdasonde.

Om man gjør store forandringer i innsug/eksos og Lamdasonde inntakt vil blandingen ved jevn kjøring fortsatt bli som før, men ved aks/bremsing, hvor mapping råder alene, vil man kanskje merke at motor ikke får riktig blanding lenger.

Enklest er å bytte ut komponenter man ønsker, fyre opp og kjøre,

Dersom man merker at motor ikke akselrerer som man ønsker eller går ureint ved motorbrems vil det være dags å søke hjelp til forandring av mappingen.
Mye gode råd her. Men å fjerne lambda sensorene hvis du ikke skifter til powercomander og eventuelt autotuner må en ikke gjøre!!!

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

LordShaft skrev:
..... Men å fjerne lambda sensorene hvis du ikke skifter til powercomander og eventuelt autotuner må en ikke gjøre!!!
Det er en kort og helt riktig beskrivelse :knegg

Lambdasonden er satt inn alene av en grunn: Fabrikken må møte utslipskravene.
Målingene blir gjort ved jevn fart, og da går motoren så magert som mulig.

Fabrikken legger mappingen litt på den fete siden for å gi rykkfri akselrasjon da akselerasjon ikke taes hensyn til ved utslipsmåling. Om informasjonen fra Lambdasonde uteblir i et system som forventer denne informasjon vil motor trolig gå i overkant rikt, med problemene det vil medføre over tid.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

knutk skrev:
LordShaft skrev:
..... Men å fjerne lambda sensorene hvis du ikke skifter til powercomander og eventuelt autotuner må en ikke gjøre!!!
Det er en kort og helt riktig beskrivelse :knegg

Lambdasonden er satt inn alene av en grunn: Fabrikken må møte utslipskravene.
Målingene blir gjort ved jevn fart, og da går motoren så magert som mulig.

Fabrikken legger mappingen litt på den fete siden for å gi rykkfri akselrasjon da akselerasjon ikke taes hensyn til ved utslipsmåling. Om informasjonen fra Lambdasonde uteblir i et system som forventer denne informasjon vil motor trolig gå i overkant rikt, med problemene det vil medføre over tid.
Hehehe :lol

:drg

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

Da er også quickshifter på vei :knegg
Kjøpte Translogic sin nye intelshift, den justerer selv kuttingstider etter turtall, gir og throttle posisjon, noe som gjør den godt egnet til hverdagsbruk :roll

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

MH434 skrev:Da er også quickshifter på vei :knegg
Kjøpte Translogic sin nye intelshift, den justerer selv kuttingstider etter turtall, gir og throttle posisjon, noe som gjør den godt egnet til hverdagsbruk :roll
Ikke dumt.
Jeg må si jeg er veldig godt fornøyd med quick shiften som er levert originalt på S1k'en :thumleft
Gjør hverdagskjøring utrolig behagelig

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:
MH434 skrev:Da er også quickshifter på vei :knegg
Ikke dumt.
Jeg må si jeg er veldig godt fornøyd med quick shiften som er levert originalt på S1k'en :thumleft
Gjør hverdagskjøring utrolig behagelig
Jepp, kan ikke helt se hvorfor folk sier at quickshifter er kun for banebruk og showoff. :scratch
Er i mine øyne helt supert for gatebruk :prop:

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

Da har mitt lydanlegg kommet i posten :roll
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Å herreguuuuuud dette kommer til å låte så sykt herlig :thumleft

Du er bare nødt å få lastet opp et lydklipp eller lage film når det er ferdig montert :-)å

Gratulere med ny eksos :vs

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:Å herreguuuuuud dette kommer til å låte så sykt herlig :thumleft

Du er bare nødt å få lastet opp et lydklipp eller lage film når det er ferdig montert :-)å

Gratulere med ny eksos :vs
Eksos og de nye Michelin Power Supersport blir montert til uken. :knegg
Så til helgen blir det benkkjøring hos Monsterbike, deretter blir det montering av Øhlins Mechatronic uka etter, så er jeg klar dyst! :roll

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ooohhh herlig :-) La meg tippe du er litt utålmodig da :thumleft
Michelin power supersport? :-k Skal du kjøre på bane da eller? Råflott å ha slike dekk på vanlig vei :thumleft

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:Ooohhh herlig :-) La meg tippe du er litt utålmodig da :thumleft
Michelin power supersport? :-k Skal du kjøre på bane da eller? Råflott å ha slike dekk på vanlig vei :thumleft
Begynner å bli litt utålmodig ja.... :[-o<

Grunnen til at jeg valgte Supersport dekket er fordi den har en veldig høy profil (da mer gøy i svingene)
Skal ha litt bedre levetid enn pure, så får jeg se hvor mange mil jeg får ut av de.
Klarer jeg ikke 600mil, blir det nok å prøve noe annet neste gang, Dunlop Sportsmart kanskje.
:prop:

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Les her... En som er veldig bestemt på hvilke dekk han foretrekker... :thumleft
http://www.s1000rrforum.com/forum/s1000 ... tires.html" onclick="window.open(this.href);return false;

6000 på disse dekkene er vel ikke umulig. Men som vi alle vet, det avhenger jo veldig av kjørestil :P :p

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:Les her... En som er veldig bestemt på hvilke dekk han foretrekker... :thumleft
http://www.s1000rrforum.com/forum/s1000 ... tires.html" onclick="window.open(this.href);return false;

6000 på disse dekkene er vel ikke umulig. Men som vi alle vet, det avhenger jo veldig av kjørestil :P :p
Power Supersport er jo en erstatter av Power one, så det lover jo bra :roll

Du har på din?

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Bilde

Biken min ble levert med disse dekkene. Selv har jeg sverget til Metzeler og Michelin, men dette var en veldig positiv overraskelse. Disse dekkene blir fort varm og sitter støpt, selv på kald asfalt.
Continental har virkelig kommet på banen med gode dekk.

Om jeg går for disse igjen kommer an på levetiden og hvordan de fortsetter å "sitte" i løpet av sesongen.

Blir det ikke et nytt sett, går jeg nok over på michelin igjen ja :thumleft

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

LordShaft skrev:Bilde

Biken min ble levert med disse dekkene. Selv har jeg sverget til Metzeler og Michelin, men dette var en veldig positiv overraskelse. Disse dekkene blir fort varm og sitter støpt, selv på kald asfalt.
Continental har virkelig kommet på banen med gode dekk.

Om jeg går for disse igjen kommer an på levetiden og hvordan de fortsetter å "sitte" i løpet av sesongen.

Blir det ikke et nytt sett, går jeg nok over på michelin igjen ja :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

Tror de fleste dekkene idag er bra... Det som skiller er profil på dekkene, noen er "runde" og andre er mer "triangulære", så da blir det vel en smaksak :prf

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Det viktigste er å finne dekk som passer din kjørestil og som du lærer deg å stole på.
Jeg skal ærlig innrømme at kjøreegenskapene på våt føre ikke er det viktigste. Da jeg kjører ekstremt sjeldent på vått føre :roll Men greit at det har litt grep om en må nødt å kjøre i regn eller må bremse på vått føre :-)

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Problemet med dekktest.com er at det er veldig lite seriøst av enkelte. Som igjen gir feil resultat "at the end"

Er det noen andre plasser en finner litt mer uavhengige dekktester for mc? :-k

Brukeravatar
MH434

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:Problemet med dekktest.com er at det er veldig lite seriøst av enkelte. Som igjen gir feil resultat "at the end"

Er det noen andre plasser en finner litt mer uavhengige dekktester for mc? :-k
Fastbike hadde en grundig test i oktober nummeret ifjor.
Bladet koster 15kr? i ITunes, noe som er billig :-)

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Tyske Motorrad i fjor
If it ain't broke, I'll break it.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

takk for bile ejs... jeg lærer noe hver dag, blant annet at jeg er forbanna dårlig på tysk ser jeg :lol

Jaggu ikke greit å bli klok på dette med dekk :-#

Svar