MH434 skrev:
Du har nok rett når det gjelder bmw'n, men har lest mye ang det samme på 10r'n, men der er blandingen 90% optimal.
Kan nok hende jeg kjører'n på benk, bare for å være trygg!

Det med 90% optimal blanding høres riktig ut. Felles for alle motorer er at de ikke får 100% ideell luft/bensin blanding.
Grunnen er rett og slett at da får man problem med antenningen av bensinblandingen. I tillegg ville det nok bli i varmeste laget, selv om varmeproblematikken sikkert ville la seg ordne.
Normalt funker digital innsprøyting slik at man lager en mapping som gir en basis blanding. Man lager rett og slett en måling på motor ved ulike turtall, feks 250rpm intervall, og for hver av disse punktene spesifiseres en gitt blanding.
Målingene gjøres for ulike belastninger, fra stillestående sykkel og opp til hva sykkelen greier maks, dvs full gass.
På turtall og gasspsisjoner innimellom hver måling interpoleres verdiene. I tillegg korrigeres også for lufttemperatur, lufttrykk og motor temperatur.
Ved jevnt pådrag kommer tilbakemelding fra Lamdasonde som siste korrigerende parameter. Lambdasonden er oftest av en type som gir en høy/lav spenning for blandingsforhold for-mager eller for-rik. Lambdasonde som gir en analog spenning proporsjonal med blandingsforhold blir lite brukt på digitalesystem.
Men Lambdasonden er treg i sine tilbakemeldinge, så ved forandringer i belastning (aks/brems) ignorerer systemet lambdas verdier og baserer seg helt og holdent på mappingen.
Av den grunn er det liten hensikt for PowerCommander å forandre mapping om den skulle forholde seg til en Lambdasonde.
Om man gjør store forandringer i innsug/eksos og Lamdasonde inntakt vil blandingen ved jevn kjøring fortsatt bli som før, men ved aks/bremsing, hvor mapping råder alene, vil man kanskje merke at motor ikke får riktig blanding lenger.
Enklest er å bytte ut komponenter man ønsker, fyre opp og kjøre,
Dersom man merker at motor ikke akselrerer som man ønsker eller går ureint ved motorbrems vil det være dags å søke hjelp til forandring av mappingen.