Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
ZZR-Erling

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av ZZR-Erling »

Det enkleste er å ha på "fuelconserves" om høsten. De selger det på noen mc-butikker, men også hos båtsjapper. Dette gjelder også for inj-motorer.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

Leijoh skrev:Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?

Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...
Må ikke være beskjeden,tapp ut alt. La det renne ned i et glass eller noe,så ser du om det er ren bensin eller om det ligger skit eller vann oppi. Da får du dannet deg et bilde av hva gasserne har å jobbe med. Helst burde du ha et glass for hver forgasser,så ser du om det er noen forskjeller. Et par dråper fra hver er jevngodt med ei halvflaske,ingenting :knegg

Et par kontrollspørsmål: hører du om bensinpumpa går? Har du bensin på tanken(eventuellt bensin og vann/skjit)? Har du bensinkrane som er åpen?(on-off-pri?) Var moppen lettstarta under alle forhold ifjor,varm og kald?

Hvis du vil være sikker på at bensinen er god,så tar du og rengjør en ketchupflaske skikkelig,fyll den med ny bensin,sett tuppen i slangen inn på gasserne og fyll opp og prøv å start
ikkebike.norwegianforum.net

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

kjellv skrev:
Kawasaki skrev:Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.

Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.

Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år :prf
Du har vært heldig!

Dette er den hyppigste årsak til motorhavari på totakts-småmotorer.
Ikke spesiellt hyppig på kantklipperen min,nei. :knegg Forstår hva du sier,og vil ikke krangle på det.Men denne klipperen kostet ikke så veldig mye,så om den havarerer neste gang jeg starter så tar jeg sjansen. Jeg bare tok den frem som et eksempel,for å sette ting i perspektiv,som dauville ville sagt det :knegg

Et annet eksempel; hva med den ferdigblanda bensinen man kjøper til motorsaga? For min del har jeg en sånn 5 liters dunk sikkert 3-4-5 år før jeg får brukt den opp,det kan også gå et par år imellom hver gang jeg fyrer den igang.Starter gjør den. Kan jeg bare vente på havariet der også?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Leijoh
Innlegg: 13
Registrert: 30 mar 2013, 17:06
Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
Bosted: Fauske, Nordland

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Leijoh »

Kawasaki skrev:
Leijoh skrev:Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?

Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...
Må ikke være beskjeden,tapp ut alt. La det renne ned i et glass eller noe,så ser du om det er ren bensin eller om det ligger skit eller vann oppi. Da får du dannet deg et bilde av hva gasserne har å jobbe med. Helst burde du ha et glass for hver forgasser,så ser du om det er noen forskjeller. Et par dråper fra hver er jevngodt med ei halvflaske,ingenting :knegg

Et par kontrollspørsmål: hører du om bensinpumpa går? Har du bensin på tanken(eventuellt bensin og vann/skjit)? Har du bensinkrane som er åpen?(on-off-pri?) Var moppen lettstarta under alle forhold ifjor,varm og kald?

Hvis du vil være sikker på at bensinen er god,så tar du og rengjør en ketchupflaske skikkelig,fyll den med ny bensin,sett tuppen i slangen inn på gasserne og fyll opp og prøv å start
Tja her kommer min uvitenhet fram, det tikker bra i ett eller annet når jeg vri på tenningen, går ut fra dette er bensinpumpa`?
Var blodfersk bensin på den før vintern kom, tappekran står på on.

Starta som et skudd i hele fjord, varm som kald :scratch

Har fått en skru kyndig kjenning som skal være med ut og se om vi får lurtn igang...

Men har et spørsmål her, om man tapper av all bensin av gasserne til vintern, er der jo ingen ting igjen til og holde dette fuktig og smurt gjennom vinteren?
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

Leijoh skrev:Tja her kommer min uvitenhet fram, det tikker bra i ett eller annet når jeg vri på tenningen, går ut fra dette er bensinpumpa`?
Var blodfersk bensin på den før vintern kom, tappekran står på on.
Tikkinga kan nok helt sikkert være pumpa som går ja. Hvis du lar den stå og tikke en liten stund,ca 3-4 sekunder,så bør tikkinga forsvinne når gasserne er fulle.Da skal pumpa stoppe på mottrykk. Hvis den aldri stopper,så tyder det på at den ikke pumper skikkelig.
Leijoh skrev: Men har et spørsmål her, om man tapper av all bensin av gasserne til vintern, er der jo ingen ting igjen til og holde dette fuktig og smurt gjennom vinteren?
Herom strides de lærde.Som nevnt tidligere,jeg har aldri tappet av gasserne om høsten,og aldri opplevd problemer med det.
ikkebike.norwegianforum.net

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

En ting til,har bensinkrana en posisjon som heter "pri" ? Isåfall så betyr det at i den posisjonen renner bensinen fritt ned mot pumpa,sett den dit til å begynne med.

I "On" så åpner den ved hjelp av vakum fra innsuget,og trenger at motoren går rundt for å slippe bensin ned. Regner med det er vakumkrane på moppen din.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av DrGreve »

Hvis du ikke har lekkasjer av noe slag, så er pakninger og O-ringer ikke i kontakt med drivstoffet. Grenrørene har O-ringer som kan morkne men da har du mest sannsynlig også en lekkasje.
Hører du bare ett klikk for hver gang du trykker på starteren, så er det startrelèet du hører. Pumpen klikker i ett sett helt til trykket stiger i gasserne omtrent som når du fyller luft i dekkene der hvor du kan sette ønsket mengde luft på forhånd. Fungerer på samme måte :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

Kawasaki skrev:En ting til,har bensinkrana en posisjon som heter "pri" ? Isåfall så betyr det at i den posisjonen renner bensinen fritt ned mot pumpa,sett den dit til å begynne med.

I "On" så åpner den ved hjelp av vakum fra innsuget,og trenger at motoren går rundt for å slippe bensin ned. Regner med det er vakumkrane på moppen din.

Glem dette,du har bare on/off krane,uten vakum involvert.
ikkebike.norwegianforum.net

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av superduper »

Kawasaki skrev:En ting til,har bensinkrana en posisjon som heter "pri" ? Isåfall så betyr det at i den posisjonen renner bensinen fritt ned mot pumpa,sett den dit til å begynne med.

I "On" så åpner den ved hjelp av vakum fra innsuget,og trenger at motoren går rundt for å slippe bensin ned. Regner med det er vakumkrane på moppen din.
En skal være litt forsiktig med PRI etter langtidslagring!

Konstant tilstrøm av bensin kan være litt skummelt dersom flottørene henger seg (f.eks pga. korrosjon på nåla). Bensin vil da strømme inn i motoren... Har fått et par slike overraskelser før ved oljeskift (bensin og olje blander seg da sammen og gir deg en skikkelig overraske i det du skrur ut bunnpluggen).. ;-)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

superduper skrev:
Kawasaki skrev:En ting til,har bensinkrana en posisjon som heter "pri" ? Isåfall så betyr det at i den posisjonen renner bensinen fritt ned mot pumpa,sett den dit til å begynne med.

I "On" så åpner den ved hjelp av vakum fra innsuget,og trenger at motoren går rundt for å slippe bensin ned. Regner med det er vakumkrane på moppen din.
En skal være litt forsiktig med PRI etter langtidslagring!

Konstant tilstrøm av bensin kan være litt skummelt dersom flottørene henger seg (f.eks pga. korrosjon på nåla). Bensin vil da strømme inn i motoren... Har fått et par slike overraskelser før ved oljeskift (bensin og olje blander seg da sammen og gir deg en skikkelig overraske i det du skrur ut bunnpluggen).. ;-)
Tror ikke trådstarter har annet alternativ enn stengt/åpen mht bensinkrane. Ikke vakum på den,såvidt jeg kan finne ut. Ergo må han la den stå åpen=pri.
ikkebike.norwegianforum.net

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Bosted: sarpsborg

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av guzziman »

ole m. skrev:
guzziman skrev:Har hørt det er bensinen i gasseren som taper seg.. ikke den på tanken.. har en 8-10 gressklippere som skal startes hver vår. drenerer bare ut det i gasseren.. og de starter på første drag.eh.. samme med sykkel.... :thumleft
Man skal ikke tro på alt man hører... ;-)

D :scratch et er ikke bensinen som blir dårlig, men om den dunster bort, kan det gi avleiringer i dysene i forgasseren. For å hindre dette kan det være en god idé å starte opp motoren med noen måneders mellomrom under lagring, så får man dratt litt bensin gjennom forgasserne. Dette er ofte enklere enn å tappe forgasserne. (Nå kommer det sikkert noen som advarer om at dette har de hørt tar livet av motoren pga. kondens...)

Som andre her, har heller ikke jeg opplevd at gammel bensin gir problemer, bensin som "ferskvare" kan man bare glemme ved vinterlagring av motorsykler. På en tett beholder er bensin holdbar i mange år, lengre ved kjølig lagring enn ved varm. På kjøretøy har jeg aldri opplevd at gammel bensin blir noe problem i løpet av i alle fall et par års lagring. Men jeg har opplevd at forgasser tetter seg under vinterlagring.
Skal nevne det for han som lurte meg til å tro på dette. Har drevet og driver senter landbruksverksted i s. borg og har gjort det i 30 år. Trodde de visste hva de holdt på med. :scratch .Men det som er litt underlig er det gjelder ikke alle maskiner, noen er mer lei å få start på enn andre. Honda maskiner er de mest lettstartede.Kanskje bedre gassere på disse :thumleft
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Dexter »

Stopp-bryteren står selvfølgelig ikke på? Og støtte-bryteren jukser ikke den heller? :knegg

Jeg sleit noe fælt en gang med å få start. Skjønte ingenting. Sykkelen var nettopp stoppet og jeg fikk den ikke i gang igjen... Etter mye filing og frem og tilbake så kom jeg endelig til stopp-bryteren... cluet er at jeg ikke pleier å bruke den... stopper med nøkkelen... derfor ble det ikke naturlig for meg å se på den først... :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av SuperMorten »

Dexter skrev:Stopp-bryteren står selvfølgelig ikke på? Og støtte-bryteren jukser ikke den heller? :knegg

Jeg sleit noe fælt en gang med å få start. Skjønte ingenting. Sykkelen var nettopp stoppet og jeg fikk den ikke i gang igjen... Etter mye filing og frem og tilbake så kom jeg endelig til stopp-bryteren... cluet er at jeg ikke pleier å bruke den... stopper med nøkkelen... derfor ble det ikke naturlig for meg å se på den først... :knegg
På min er det også en clutch-bryter..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av DrGreve »

SuperMorten skrev:
Dexter skrev:Stopp-bryteren står selvfølgelig ikke på? Og støtte-bryteren jukser ikke den heller? :knegg

Jeg sleit noe fælt en gang med å få start. Skjønte ingenting. Sykkelen var nettopp stoppet og jeg fikk den ikke i gang igjen... Etter mye filing og frem og tilbake så kom jeg endelig til stopp-bryteren... cluet er at jeg ikke pleier å bruke den... stopper med nøkkelen... derfor ble det ikke naturlig for meg å se på den først... :knegg
På min er det også en clutch-bryter..
Jeg mistenker at vi blander kortene en smule? Hvis støtten er nede og/eller motoren står i gir, så aktiverer ikke starteren.
Samme hvis clutchbryteren fusker. Selv om du trykker inn clutchendelen, starteren går ikke. Hvis giveren i girkassen ikke virker og nøytral-lyset ikke kommer på, så går ikke starteren.. eller er det jeg som har misforstått her og at det er starteren som ikke slår inn?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av kjellv »

Kawasaki skrev: Et annet eksempel; hva med den ferdigblanda bensinen man kjøper til motorsaga? For min del har jeg en sånn 5 liters dunk sikkert 3-4-5 år før jeg får brukt den opp,det kan også gå et par år imellom hver gang jeg fyrer den igang.Starter gjør den. Kan jeg bare vente på havariet der også?
Alkylatbensin har litt andre egenskaper enn handelsbensin, og har langt lenger holdbarhet. http://www.aspen.no/Om_alkylatbensin/FAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Aspen alkylatbensin (som vi forhandler) er holdbar i flere år dersom den er lagret i tett originalemballasje.
Produktet er langt renere og mer miljøvennlig enn handelsbensin, og har en del andre egenskaper. Men prisen gjør at de fleste likevel sverger til handelsbensin, særlig til 4-taktsmotorer.

Brukeravatar
Leijoh
Innlegg: 13
Registrert: 30 mar 2013, 17:06
Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
Bosted: Fauske, Nordland

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Leijoh »

Neida alt av brytere er ok, ellers hadde ikke startmotoren gått rundt, skal komme med en update i morgen på feilsøkingen! :thumleft
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av jonnykr »

Leijoh skrev:Neida alt av brytere er ok, ellers hadde ikke startmotoren gått rundt, skal komme med en update i morgen på feilsøkingen! :thumleft
Så du innlegget mitt om flottører? :vs
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Leijoh
Innlegg: 13
Registrert: 30 mar 2013, 17:06
Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
Bosted: Fauske, Nordland

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Leijoh »

Bilde

Fikk liv ja :prop:
jonnykr skrev:Så du innlegget mitt om flottører? :vs
så dette, gjorde et forsøk på dette først idag, jævli tung og holde denne på sida med ei skulder som nylig har vært ute av ledd en tur...
Så ble ei jekkstropp i en bjeke over som sikring.

Startet ikke.

Drenerte alle forgasserne, trangt som fan!!, uten og se noe ulumskheter i bensin, vride på tenninga et par ganger slik at de fikk fylt seg opp igjen.
Litt hosting så kom han fanmæ :thumleft

Så har da lært litt disse dagene, så takker for alle innspill, kjempe greie folk inne på forumet her! :vs
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av knutk »

Til høsten (ref ZZ-Erlings tråd) heller du på en kork eller to med konserveringsmiddel i bensinen, rister litt på tanken og starter motor slik at den konserverte bensinen fyller forgasserne, så skal du se at vårstarten går som en lek.

Svar