i 120 kmt over mange mil

Bruker karbonhjelm. Ikke av sikkerhetshensyn men komfort. Så får vi heller stole på at det som er innenfor hjelmen klarer å holde oss på sykkelen og få oss dit vi skal for egen maskin..RuneMC skrev: Ingen av hjelmtypene vil hjelpe særlig - også i fart under 100 km/t - hvis du er uheldig og sklir med den farten med hodet først inn i en av de geniale nye, skarpe autovernstolpene laget av stål. Men ved fall av sykkelen, skli langs bakken med hodet ned i asfalten o.l. så vil de hjelpe veldig bra.
Det han saRuneMC skrev:Plast brukes i de billigste hjelmene. Ofte mest beregnet på mopedbruk.
Glassfiber, kompositt og karbonfiber er i kategorien hjelm som vil ta opp mer bevegelsesenergi ved at skallet knuses/deformeres. De er gjerne satt sammen av mange lag materiale også, som ved støt vil løsne fra hverandre når de tar opp støtenergien - derfor skal du ikke bruke slike hjelmer etter å ha mistet de i bakken selv om du ikke ser ytre skader. I motsetning til tykk plast som gjerne vil flekse tilbake (sprette litt).
For å si det på en annen måte så vil glassfiber/kompositt/karbon ta opp mer av energien i et kræsj slik at hodet ditt merker desto mindre. Det er en grunn til at toppmodellene av hjelmene er laget av slike materialer og at de brukes av de proffe racingkjørerne. En ekstra fordel er at disse materialene gir mer styrke i forhold til vekt enn plast.
Det er vel den korte essensen.
Ingen av hjelmtypene vil hjelpe særlig - også i fart under 100 km/t - hvis du er uheldig og sklir med den farten med hodet først inn i en av de geniale nye, skarpe autovernstolpene laget av stål. Men ved fall av sykkelen, skli langs bakken med hodet ned i asfalten o.l. så vil de hjelpe veldig bra.