Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av ojda »

Karbon sparer vekt, +- 200 gram er ganske mye sålenge det sitter på hodet
i 120 kmt over mange mil :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av RuneMC »

Plast brukes i de billigste hjelmene. Ofte mest beregnet på mopedbruk.
Glassfiber, kompositt og karbonfiber er i kategorien hjelm som vil ta opp mer bevegelsesenergi ved at skallet knuses/deformeres. De er gjerne satt sammen av mange lag materiale også, som ved støt vil løsne fra hverandre når de tar opp støtenergien - derfor skal du ikke bruke slike hjelmer etter å ha mistet de i bakken selv om du ikke ser ytre skader. I motsetning til tykk plast som gjerne vil flekse tilbake (sprette litt).

For å si det på en annen måte så vil glassfiber/kompositt/karbon ta opp mer av energien i et kræsj slik at hodet ditt merker desto mindre. Det er en grunn til at toppmodellene av hjelmene er laget av slike materialer og at de brukes av de proffe racingkjørerne. En ekstra fordel er at disse materialene gir mer styrke i forhold til vekt enn plast.

Det er vel den korte essensen.

Ingen av hjelmtypene vil hjelpe særlig - også i fart under 100 km/t - hvis du er uheldig og sklir med den farten med hodet først inn i en av de geniale nye, skarpe autovernstolpene laget av stål. Men ved fall av sykkelen, skli langs bakken med hodet ned i asfalten o.l. så vil de hjelpe veldig bra.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: Ingen av hjelmtypene vil hjelpe særlig - også i fart under 100 km/t - hvis du er uheldig og sklir med den farten med hodet først inn i en av de geniale nye, skarpe autovernstolpene laget av stål. Men ved fall av sykkelen, skli langs bakken med hodet ned i asfalten o.l. så vil de hjelpe veldig bra.
Bruker karbonhjelm. Ikke av sikkerhetshensyn men komfort. Så får vi heller stole på at det som er innenfor hjelmen klarer å holde oss på sykkelen og få oss dit vi skal for egen maskin.. :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av LordShaft »

RuneMC skrev:Plast brukes i de billigste hjelmene. Ofte mest beregnet på mopedbruk.
Glassfiber, kompositt og karbonfiber er i kategorien hjelm som vil ta opp mer bevegelsesenergi ved at skallet knuses/deformeres. De er gjerne satt sammen av mange lag materiale også, som ved støt vil løsne fra hverandre når de tar opp støtenergien - derfor skal du ikke bruke slike hjelmer etter å ha mistet de i bakken selv om du ikke ser ytre skader. I motsetning til tykk plast som gjerne vil flekse tilbake (sprette litt).

For å si det på en annen måte så vil glassfiber/kompositt/karbon ta opp mer av energien i et kræsj slik at hodet ditt merker desto mindre. Det er en grunn til at toppmodellene av hjelmene er laget av slike materialer og at de brukes av de proffe racingkjørerne. En ekstra fordel er at disse materialene gir mer styrke i forhold til vekt enn plast.

Det er vel den korte essensen.

Ingen av hjelmtypene vil hjelpe særlig - også i fart under 100 km/t - hvis du er uheldig og sklir med den farten med hodet først inn i en av de geniale nye, skarpe autovernstolpene laget av stål. Men ved fall av sykkelen, skli langs bakken med hodet ned i asfalten o.l. så vil de hjelpe veldig bra.
Det han sa :drg

Jeg vil rangere plastikk-hjelm helt nederst på listen over hjelm jeg hadde kjøpt! :thumleft

Svar