Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av lasse_hansen »

jonnykr skrev:
olepeder skrev:
fs650e skrev:Sykler kan se å pelle seg på gangfelt der det finnes. Kondom-mennesker på "rææsersykkl" gir jeg blanke f i, og har null til overs for dem.

Burde nesten ha en egen "spyle knapp" på bilen i de tilfeller der de absolutt skal presse seg forbi på min høyre side.

Visste dere at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side selv om bilen planlegger venstresving?

Kode: Velg alt

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)	på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
[b]b)	ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,[/b]
c)	når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)	når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Her er jeg hvertfall en synder
Her blir jeg virkelig imponert over oppførsel og holdninger. Racersyklister har LOV til å sykle to i bredden når de trener. Og samtidig, hvor smart er det å sykle på gangfelt i 30-60 km/t?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
For noe tull. INGEN har "LOV" til å sykle 2 i bredden dersom de er til unødig hinder for annen trafikk. Og ALLE syklister har "lov" dersom de IKKE er til unødig hinder for annen trafikk.

Det finnes ingen spesielle regler for "racersyklister på trening".

En syklist på offentlig vei, regnes som kjørende og er underlagt de samme trafikkregler som alle andre kjørende.
Så hvis en sykkelist sykler på offentlig vei, så gjelder samme trafikkregler for han/hun, som for meg? Dvs at da ferdes han ulovlig på veien, ettersom han har ikke blinklys, eller bremselys.... Og kjører jeg uten blinklys eller bremselys blir jeg stoppet, og i verstefall en bot...

Sykkelister i veibanen har jeg 0 respekt for, og skulle gjerne dultet til dem i det jeg passerer dem. Jeg gjør det ikke, men ønsket er stort, spesielt når dem sykler 2 i bredden, og hindrer trafikk i å følge fartsgrensen... Har sett dem som sykler midt i veien å, og skal da opp en bakke, da sjangler sykkelen frem og tilbake, og det er utrygt å kjøre forbi ettersom sykkelen går jo alle veier.. Og dem sykler på rødt, grønt og rødt bryr dem seg ikke om =; BORT FRA VEIEN!
NB! Dette er bare min mening, dvs at jeg ikke praktiserer det ute i trafikken..

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Lurer på hva som får noen av dere til å tro at veien kun er for motoriserte kjøretøy?
Vel, den er ikke det! En syklist har like mye rett til å bruke veien som en bilist så det er rett og slett bare å godta at de er en del av trafikken.

Når det gjelder blinklys på sykkel så er det ikke påkrevd utstyr men om man setter seg litt inn i signalene hos syklistene så vet man at når de strekker ut høyre hånd, da skal de til høyre.

Vedrørende det å sykle i 50-60 km på gang- og sykkelsti så sier det seg selv at det fort kan gå galt. Her ferdes folk uten trafikal forståelse, barn med trehjulssykler og vinglete tohjulssykler, hunder og andre gående. Mener dere virkelig at en syklist heller skal utsette de for fare??

Det aller beste hadde jo vært å fått sykkelbaner som går parallelt med veiene, kun beregnet på syklister

BTW, i denne videoen har motorsyklisten 100% av skylden!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
lasse_hansen

Tenkte siden jeg gikk så hardt ut og "nesten" la skylden på sykelister fordi dem sykler i veien, så får jeg legge ut litt info tatt ifra tryggtrafikk og sykkelister:

Sykling i veien:
Når du sykler i veibanen har du de samme rettigheter og plikter som biltrafikken, med vikeplikt for høyretrafikk og fotgjengere i gangfelt, osv. Du bør gjøre deg selv godt synlig, med refleksutstyr på klær og sykkel, og lys på sykkelen.

Hold så god avstand til fortau eller grøftekanten at passerende biler må foreta en ordentlig forbikjøring.Vær oppmerksom på parkerte biler, hvor bildører plutselig kan åpne seg i det du passerer. Det beste er å holde god nok avstand til parkerte biler.Vik for annen trafikk der hvor kjørende er pålagt det. Slipp frem fotgjengere som skal over veien ved gangfelt.

Sykling i gangfelt:
Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den.

:scratch
MIN MENING: De fleste jeg har sett som sykler i veibanen, dem stopper ikke for forgjengere... Og det står dem har samme plikter som biltrafikken, så hva med trafikklys? Dem stopper sjelden på rødt.. Holder sjelden vikeplikt regler, osv..
Så jeg føler at det er mange sykelister som bor rundt her jeg er ifra, at dem ikke kan alle reglene, men regner med at dem bare kan sykle, samme hva!
Og det med at dem skal ta mest mulig av veien, for at vi skal ta en ordentlig forbikjøring.. ja den var ny for meg. Det viste jeg ikke! ;-) Så skjønner noen sykelister er oppgitt over kjøringa og tutinga mi innimellom da.. hehe :P :p

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Det finnes vel en regel om at hvis du blir tatt igjen av raskere kjøretøy så plikter man faktisk å slippe vedkommende forbi.

Denne plikten ble praktisert bedre tidligere før hvermanssen ble hjelpepoliti og gjør sitt til å bremse opp trafikken ved å kjøre "akkurat" i litt under fartsgrensen. Tror ikke noen er blitt bøtelagt for ikke å slippe forbi og å gjøre sitt for å slippe forbi uansett men det er fullt mulig å gjøre det. Denne plikten burde syklister utføre. De tre som kjører foran køa opp Sollihøgda kunne tatt en pause i bakken og lagt seg inn på railen slik at bilene bak kunne passere tryggere forbi og alle hadde blitt fornøyde....

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Her har dere reglementet til en sånn "racersykkel"-klubb :lol
http://idrett.speaker.no/Organisation.a ... CU=1034883
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
lasse_hansen

RuneMC skrev:Her har dere reglementet til en sånn "racersykkel"-klubb :lol
http://idrett.speaker.no/Organisation.a ... CU=1034883
Støtter disse reglene! Disse skal følges fra punkt og prikke fra meg herretter, haha :knegg

Hobbes
Motorsykkelen din: Bilist - gjest

Legg inn av Hobbes »

Duville skrev:Det finnes vel en regel om at hvis du blir tatt igjen av raskere kjøretøy så plikter man faktisk å slippe vedkommende forbi.
Jada, en slik regel finnes, det er trafikkreglenes §12.4:

"Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Enda en interessant regel er §5.3:

"Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene." (min uthevelse)

Denne regelen forbyr kjøring i felt, slik det er blitt så populært, men den blir så vidt jeg kan se hverken fulgt eller håndhevet.

Brukeravatar
frodef
Motorsykkelen din: BMW K75

Legg inn av frodef »

Motorsyklisten i videoen var jo fullstendig på bærtur, og det må jeg si mange av kommentarene her er også. Som mange har sagt så har syklister omtrent samme retter og plikter som andre i trafikken. At mange syklister ikke respekterer rødt lys og fotgjengere i gangfelt er irriterende, men syklistene er uansett myke trafikkanter og jeg tror ærlig talt verden hadde vært bedre dersom flere syklet mer.

Og i tillegg: Man skal ikke sykle mye i dette landet før man får seg innprentet at trafikkreguleringen her overhodet ikke er lagd med syklister engang lengst bakerst i bakhodet. Man blir behandlet som lovløs og da oppfører man seg lovløst (altså, ikke jeg da..). Jeg har hatt gleden av å sykle i Nederland også, og det er som natt og dag når man overalt har egne sykkelveier, trafikklys etc og ikke bare noen hvite striper der det tilfeldigvis kanskje er plass til det, og som forsvinner i intet så fort man nærmer seg et veikryss, en rundkjøring, busslomme eller andre steder der man faktisk hadde trengt oppmerkingen.

Forresten, noen ganger når jeg sykler fra jobb (hvilket er sjeldnere enn jeg skulle ønske) så er det et strekk hvor jeg kan velge mellom gangfart på et smalt fortau eller en smal ensporet veibane i et par hundre meter. Da gjør jeg som jeg har lært på mc og legger meg midt i veibanen så ingen luring skal lure seg forbi i 60 km/t fordi det sikkert er 30 cm klaring. Jeg blir stressa hver gang fordi det sikkert er en bilist eller to som mister 4-5 sekunder, men jeg svinger da unna så fort det lar seg gjøre. Alle må ta hensyn.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Vet at det er noen medlemmer her inne som sitter i Italia og skriver. Føler meg overbevist om at de kunne tilført diskusjonen litt. Min lille erfaring etter kanskje et halvt år til sammen i Italia, er at det er en slags gjensidig respekt. Bilførere respekterer faktisk syklistene, og tro det eller ei, men syklistene respekterer bilistene også.. Men dette er bare hva jeg tror. Kanskje noen andre her vet..?

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

Elolz skrev:Syns vi er altfor snille med syklistene her til lands. De har ingenting å gjøre på godt trafikkerte veier om de ikke kan holde fartsgrensene. Var på Gran Canaria for et par uker siden og tok buss mellom noen byer, var alltid noen syklister som hindret trafikken. Bussjåføren var fly forbanna og tutet flere ganger, samme med bilene.

Ser heller at de sykler hensynsfullt på fortauet enn at vi må ta hensyn til de i trafikken, der de på død og liv skal vingle seg bortover så det er umulig for biler og større kjøretøy å komme seg forbi hvis det er trafikk i mot.

Og når det gjelder scootere så har de heller ingenting på godt trafikkerte veier å gjøre om de ikke greier fartsgrensen.. Fatter ikke hvordan det er mulig å finne på noe så dumt som 45km/t grensen ](*,)
Er vel et EU direktiv det vel?
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostl ... 1.11016943

Litt av en holdning denne syklisten hadde. Får meg til å lure på om han har førerkort og vet noe om trafikkregler og adferd.
Blogg

Brukeravatar
Erman
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt

Legg inn av Erman »

Carpa skrev:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostl ... 1.11016943

Litt av en holdning denne syklisten hadde. Får meg til å lure på om han har førerkort og vet noe om trafikkregler og adferd.
Så flott å bare ha andre å skylde på da gitt...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Her har vi feil holdning hos en bilist vil jeg si
http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 549081.ece

Greit å være irritert på syklister av og til, men å kjøre borti dem med vilje er langt over grensen.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
SuperMorten

Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Hvis du blinket til høyre, absolutt. Ellers er de snare til å sykle forbi på høyresiden også - f.eks. foran trafikklys. Alltid morsomt når man har ventet på en sjanse til å kjøre forbi, fått til det, men så må stoppe pga trafikklys og syklistene ser sitt snitt til å kjøre forbi, sånn at det blir på'n igjen...
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Helt enig med deg! De skal jo følge vanlige trafikkregler de også men de vil ikke miste farten sin (er vel slitsomt å tråkke seg opp igjen) også ender det opp med trafikkfarlige situasjoner. Er ingen jeg er mer obs på en syklister for de er rett og slett ustabile, vet aldri hva de kan finne på å gjøre.
Blogg

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)

Men uansett, vi kan konkludere med at syklister er noe dritt

Brukeravatar
SuperMorten

Det gikk bra med både meg og syklisten. Jeg visste jo at han var der, så jeg bare ga litt gass og sørget for å være først.. :)

Sent from my GT-I9300

ega16
Motorsykkelen din: .o. .o.

Legg inn av ega16 »

jhn skrev:

Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)
Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:
jhn skrev:

Sent from my GT-I9300
Helt og holdent syklisten som tar feil når han forventer at man skal vike for han når han vil kjører forbi på høyre side. Det er ikke lov å kjøre forbi på høyre side i denne situasjonen, syklisten må forholde seg til trafikkreglene og passere på venstre side.
Blogg

Brukeravatar
jodlevann
Motorsykkelen din: BMW R850R

Legg inn av jodlevann »

Carpa skrev:Helt og holdent syklisten som tar feil når han forventer at man skal vike for han når han vil kjører forbi på høyre side. Det er ikke lov å kjøre forbi på høyre side i denne situasjonen, syklisten må forholde seg til trafikkreglene og passere på venstre side.
Helt og holdent?
Kjøretøy som skal svinge til høyre plikter å sjekke at det ikke kommer en sykkel her. Den som svinger endrer jo retning, ikke sant?
Enkelte steder finnes det sykkelfelt på din høyre side. Du plikter å kontrollere at det ikke er noen i feltet.

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

jodlevann skrev:
Carpa skrev:Helt og holdent syklisten som tar feil når han forventer at man skal vike for han når han vil kjører forbi på høyre side. Det er ikke lov å kjøre forbi på høyre side i denne situasjonen, syklisten må forholde seg til trafikkreglene og passere på venstre side.
Helt og holdent?
Kjøretøy som skal svinge til høyre plikter å sjekke at det ikke kommer en sykkel her. Den som svinger endrer jo retning, ikke sant?
Enkelte steder finnes det sykkelfelt på din høyre side. Du plikter å kontrollere at det ikke er noen i feltet.
Slik jeg forstår det så er det ikke noe sykkelfelt i dette tilfellet men nesten uansett så gjelder dette ja
http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips

Sykling på gang- og sykkelveier
På gang og sykkelveier skal syklister og gående tilstrebe et best mulig samspill. Sykkelveier og gang- og sykkelveier er fysisk skilt fra kjørebanen med minimum kantstein.

Når du sykler på en gang- og sykkelvei som krysser annen vei har du som syklist vikeplikt for all annen kjørende trafikk (unntatt i avkjørsler). Dette gjelder også om sykkelveien du bruker går langs forkjørsvei. Som oftest er gang- og sykkelveier beregnet på sykkeltrafikk i begge retninger. Dersom ikke gangtrafikken er veldig stor på disse veiene bør du velge å sykle her fremfor å sykle i veibanen.

Unntak sykkelfelt men det har vi vel ikke særlig mye av her i landet
Sykling i sykkelfelt
Dersom du sykler i et sykkelfelt, dvs. kjørefelt for syklister skilt fra veibanen med hvit stripe, kan du bare sykle på høyre side av veien. Regelen om vikeplikt for trafikk fra høyre gjelder, hvis ikke annet er vist med trafikkskilt.

Når du befinner deg i et sykkelfelt, har kjørende i bil vikeplikt for deg når de skal svinge til høyre, i motsetning til det som gjelder for de som sykler på gang- og sykkelvei eller på fortau.
Blogg

Brukeravatar
SuperMorten

Jeg er veldig klar på hva jeg mener. Alt som omhandler syklister i lover og regler sier "kan" og "bør", i motsetning til "skal" og "må" som det står i lovverket som omhandler motorisert ferdsel. Så derfor, syklister som ikke viser hensyn, får ikke noe gratis fra meg. For all del, jeg oppfører meg, men goodwill og og det hyggelige smilet sparer jeg til gamlemor som skal krysse veien foran meg.. :)

Sent from my GT-I9300

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
jhn skrev:

Sent from my GT-I9300
Nei, men i det øyeblikket syklisten kommer opp på siden, er han ikke bak lengere, men til høyre ... vi har vikeplikt for alt til høyre for oss ... selv om de er ulovlig- og malplassert .... om det har noen betydning i dette tilfellet vet ikke jeg.
Dette var mest for å se om det var noen gangbare motargumenter ... jeg mener jo at syklisten var på feil sted, ingen tvil

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
ega16 skrev:
jhn skrev:

Sent from my GT-I9300
Nei, men i det øyeblikket syklisten kommer opp på siden, er han ikke bak lengere, men til høyre ... vi har vikeplikt for alt til høyre for oss ... selv om de er ulovlig- og malplassert .... om det har noen betydning i dette tilfellet vet ikke jeg.
Dette var mest for å se om det var noen gangbare motargumenter ... jeg mener jo at syklisten var på feil sted, ingen tvil
I det øyeblikket syklisten kommer opp på høyre side så har han vel brutt regelen om at det ikke er lov å kjøre forbi på høyre side.
Hadde det blitt en ulykke ut av dette her så er jeg temmelig sikker på at syklisten ville fått skylda.

Det som er så skummelt med disse syklistene er jo at de faktisk tror de ikke trenger å følge trafikkreglene. Leste en artikkel om en syklist som fikk bot for å sykle på rødt lys og ble oppgitt og sint pga det. Tror du finner linken litt lenger foran i denne tråden, der kommer litt av holdningene til syklistene fram...

Heller ikke uvanlig å bli forbikjørt av en syklist i 40 soner.....
Blogg

Svar